Forhistorie:
Det hele startede med mange timers læsning på head-fi, samt dvs. andre sider med anmeldelser o.lign..
Igennem flere måneder modstod jeg fristelsen, indtil den dag hvor Brian gav et godt tilbud. Da blev det tid til at prøve dem, til den pris kunne det ikke gå helt galt.
Efter smĂĄ to ugers venten lĂĄ de endelig der foran mig pĂĄ skrivebordet, eksamensprojektet skulle afleveres tre dag efter modtagelsen. MĂĄtte bare lige lytte lidt, havde jo ikke tid til at sidde der hele dagen, skulle jo gerne lave noget produktivt.
Puha, heldigvis lød de ikke så godt. De var faktisk lidt metaliske og kolde i lyden. Dog ændrede de sig i løbet af en lille time til noget mere positivt. Men for at få lavet noget, blev de smidt i en skuffe.
10 timer senere… Jeg skulle aldrig havde lyttet til dem igen! Ærgelsen var ændret til et WOW, utroligt hvad der var sket med den lyd på 10 timers tilspilning.
Den dag fik jeg så ikke skrevet særlig mange ord yderligere på min opgave, fik lige pludselig travlt med lytte til en masse musik.
Anmeldelsen:
Efter små 50+ timers lytning vil jeg prøve at komme med en lille anmeldelse af disse hovedtelefoner. Da jeg også er den heldige ejer af et par Grado GS1000, vil der undervejs forekommen lidt sammenligninger med dem.
Jeg har udvalgt et par test numre, som jeg vil tage udgangspunkt i. Har prøvet at ramme lidt forskellige genre, da jeg selv hører meget forskelligt musik og det forhåbentlig kan belyse såvel fordele som ulemper ved HE500.
Til dem som ikke gider læse alt det kedelige, så kan i blot springe til nederst i anmeldelsen, hvor jeg prøver at opsummere anmeldelsen med lidt mindre ord.
Jeg finder ikke frem til om den ene er bedre end den anden, da jeg syntes de er gode til hver sine genre og altsĂĄ har hver deres force og kompromiser. Det vil jeg skrive mere om senere.
Design og komfort:
HE500 er store og de vejer også herefter (500g). Til at starte med klemte de utroligt meget på ørene, efter en lille time begyndte jeg at blive øm i kæben. Men en lille udvidelse af hovedbåndet afhjalp problemet. Dog har det medført at hovedtelefonen hviler mere ovenpå hovedet, hvilket efter 3-4 timer resulterer i ømhed. Jeg er åbenbart ikke tykhovedet nok til at have dem på længere af gangen. Flere har oplevet dette og har læst noget om en løsning med et sennheiser hovedbånd, som dog ikke er afprøvet. Dette synes jeg simpelthen er for dårligt, ved en så dyr hovedtelefon forventer jeg at komforten skal være nogenlunde gennemtestet. Kablet er heller ikke helt flot flettet, men ellers virker det som et par meget gedigne hovedtelefoner. Som en bonus medfølger der både et par velour - og læder pads, samt de leveret i en fin opbevaring æske.
Udstyr brugt:
iMac m. BitPerfect | Rega Apollo --(optisk) -> Musical Fidelity V-DAC -> WooAudio WA6 m. Princess Sophia rør
Dire Straits – Ride Across The River:
Allerede ved første nummer hører jeg en meget fast, præcis og hurtig bas, der samtidig fysisk kan mærkes. Der er et meget bredt lydbilled, som samtidig har en god dybde. Det gøre det nemt at placere de forskellige instrumenter fra hinanden. Vokalen er ok, men ikke helt så fremtrædende som på GS1000, hvilket grunder i fremhævningen af netop det frekvensområde på Grado’erne. Grado’erne har tilgengæld ikke helt samme impact som HE500. De fremstår dog en anelse mere klare, det er dog muligt at deres noget lysere lydbillede snyder lidt.
Adele – Someone Like You:
På denne meget flotte produktion fra Adele, kommer HE500 til kortene ifht. GS1000. Ikke at den gør det dårligt, bestemt ikke. Den gør det bare ikke helt så godt. Den virker en anelse mere lukket og lidt tilbage trukket. Det virker, som om vi er placeret et par meter længere tilbage end Grado’erne, hvilket lidt ødelægger den meget intime stemning på numre. Men men men… det er bestemt ikke dårligt. Synes tilgengæld at lydbilledet er mere homogent og både klaver og vokal kommer frem. Hvor der tydeligvis fokuseres noget mere på den utrolig lækre og meget flotte vokal på nummeret hos Grado. Hvis ikke der var rør foran dem, tror jeg godt at s-lydene kunne havde være lidt irriterende.
Turboweekend – Trouble Is:
Genre skift til et par lidt mere elektroniske numre, som efter mine research, skulle være HE500’s hjemmebane. Men løber den nu også så meget rundt om GS1000, som andre mener?
Det er på numret meget tydeligt at HE500 ikke blot er i besiddelse af et stort soundstage, men et meget stort et af slagsen. Samtidig er instrumenterne, som tidligere nævnt, meget nemme at placere i lydbilledet. På GS1000 er det lige lyst nok ved direkte sammenligning, til gengæld er dynamikken utrolig god. Men det er heller ikke de langsomste enheder Grado’erne er udstyret med.
Troels Abrahamsen – Pull:
Lidt mere elektronisk, som fremhæver en meget energisk HE500. Den præsterer igen et stort lydbilled og intet mindre end en fantastisk dynamik. Samtidig er vokal helt tydelig og meget flot fremstillet. Grado’en er lidt mere vokal fokuseret på dette nummer.
Michael Jackson – Billie Jean:
Yes, kongen af pop kommer ogsĂĄ igennem test maskineriet.
HE500 beviser igen sit værd med en god tør bund, alt imens den laver en utrolig flot separation af alle vokaler. Den er dynamisk i sit es, og hovedtelefonen fremstår som en helhed og ikke som to forskellige enheder, der spiller samme musik. Meget flot!
Diana Krall – A Case Of You:
Pladen, hvorfra test numret kommer, betyder meget for undertegnede, da det fik mig til at åbne øjnene for jazz igen.
HE500 præsentere meget naturtro flot klaveret, hvor hvert et tråd på pedalerne kan høres. Flot vokal, som jeg øjensynligt pga. mit længe selskab med GS1000 dog syntes mangler et lille stænk gnist mere.
Opsummering:
Først skal det siges at begge hovedtelefoner er i absolutte top klasse. Det har den ulempe, at jeg flere gange under testen har taget mig selv i at skrue mere og mere op for lyden. Hvilket også er endt ud i et par fodTappendeHovedNikkendeMundFløjtenede tidspunkter, som kunne havde endt i en lille dans, hvis altså ikke det er fordi, jeg er så umådeligt dårlig til at danse
HE500 noget mørkere end GS1000, dette gør nogen gange at Grado’en fremstår en anelse mere klar i lyden, specielt vokaler mener jeg er GS’erens livret. Hvorimod HE500 gør sig godt til elektronisk, pop o.lign. den er født med et impact, som mange andre hovedtelefoner bør misunde. HE500 har et enormt lydbilled, så både er meget bredt, men samtidig har en god dybde. Der opstår derved en god separation mellem instrumenterne og vokalen fremstår flot. HE500 vil jeg betegne som noget mere neutral og homogen end Grado’en, som dog ikke er usammenhængende, men blot lægger lyd fokus et andet sted.
Til slut skal det siges, at begge hovedtelefoner er blevet nydt til fulde. Vi er ikke i den billige ende af skalaen, men deres lydkvaliteter er heldigvis også herefter – FREMRAGENDE