HiFiMAN HE-300



HiFiMAN HE-300

Indlægaf Loevhagen » 10. aug 2011, 22:52

Her er noen reviews:

http://www.techpowerup.com/reviews/Head-Direct/HE-300/
http://www.headfonia.com/hifiman-he-300-the-dynamic-driver/

Mottok selv HE-300 i dag og legger ut i bloggen etterhvert som jeg blir mer kjent med dem.

Billede
Loevhagen

Brugeravatar
 
Indlæg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: HiFiMAN HE-300

Indlægaf Loevhagen » 10. aug 2011, 23:05

Takk for det. :)

Dag 1

HE-300 mottatt. Hodetelefonene kommer i en egen sort grei eske og inni ligger de pent i sort "silke" (samme som Sennheiser HD800) og kabelen som følger med er en Canare 4S6 (4 x 20awg) med 1/8" plugg og påsatt 1/4" adapter. Det følger ikke med en ekstra ørepad eller 2 stk. koaksplugger for de som ønsker å lage sin DIY-kabel. Disse tre delene følger med bl.a. HE-500. Imidlertid kan man kjøpe slike plugger fra HiFiMAN for $15. HiFiMAN vil ettersigende lansere dypere ørepads både i velour og "skinn" om 2-3 uker.

Billede

Selve hodetelefonene veier kun 316g og kabelen 172g. HE-300 er litt store, og i likhet med HE-500, vil de med små hoder finne ut at HE-300 faktisk kan være for store. Da må man bøye (rette litt ut metallbandet inne i) hodebåndet. Ulempen er da at de ikke presser like godt mot ørene, og man mister litt av lydkvaliteten.

HE-300 koster $299 og frakt er kun $20. Prismessig så konkurrerer HE-300 ganske direkte med AKG K70x, som mange kjenner til og har hørt.

HiFiMAN har tidligere kun utgitt såkalte orthodynamiske*) hodetelefoner, mens HE-300 er selskapets første dynamiske hodetelefon. Dynamiske da de har samme prinsipp som de aller fleste tradisjonelle høyttalere med elementer som beveger seg ut/inn. Eksempler her er HD800 og AKG701, samt en drøss med andre.

HE-300 har i tidlige reviews blitt omtalt som "mørk" i lydsignaturen. Mitt førsteinntrykk dag 1 stemmer ikke helt overens med det. Men, som kjent er det altfor tidlig å konkludere. Musikktype, dagsform og plassering av hodetelefonene i forhold til ørene påvirker ganske mye hvordan man opplever lyden.

Komfortmessig er de så lette at man ikke merker at man har dem på. Nå skal det bemerkes at jeg bruker HE-500 og LCD-2 mange timer hver dag, og dermed fremstår HE-300 som "luft".

Vel nok for én dag. Tilbake til HE-300 og musikkspilling for å bli bedre kjent med dem. Benytter Burson HA-160D som kombinert DAC/hodetelefonforsterker foreløpig, siden K70x har god synergi med 160D.


*) Orthodynamiske hodetelefoner: Her er det en tynn membran mellom 2 magneter på hver side av membranen. Luften settes her i bevegelse ved at magnetene påvirker den tynne membranen mellom dem. Dette er en sandwichkonstruksjon. Eksempler her er Audeze og HiFiMAN, og en drøss (gamle) andre merker. Ortho betyr flatt / likt / enhetlig. Enkelte kaller også orthodynamiske for isodynamiske.
Loevhagen

Brugeravatar
 
Indlæg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: HiFiMAN HE-300

Indlægaf Loevhagen » 11. aug 2011, 18:55

Dag 2

Etter 7 timers musikklytting i går med HE-300 på 160D så begynner inntrykkene å få litt mer konturer. HE-300 påstås å være såpass lettdrevne at de skal kunne fungere akseptabelt på portabelt utstyr, så i dag var det å ta med seg hodetelefonene på jobb og da drevet der kun med en iPhone 3G (ja, jeg hoppet over iPhone 4 og venter på nr. 5) eller iPad.

Sitter på eget kontor og har egentlig alltid døren åpen. I et åpent kontormiljø kan det være en ulempe med åpne hodetelefoner, men det fungerer greit slik jeg sitter nå. Fordelen med åpne hodetelefoner er at man får med seg dersom noen tilkaller ens oppmerksomhet, samt man hører telefonen ringer. Med godt lukkede blir man litt i sin egen verden. Har prøvd det før, og man sitter litt sånn på vakt, men altså ikke med HE-300.

Etter halvgått dag så er det på tide å si noen ord om komforten. Når jeg hadde Sennheiser HD800 så var de veldig komfortable. det eneste man kunne pirke på var at øremuffene var ganske store så av og til fikk man følelsen av å ha en enorm flate over ørene. HE-300 oppleves like komfortable som HD800, og siden ørepads er mindre (mer naturlig), så vil jeg egentlig mene at HE-300 er like komfortable. Jeg vil være såpass frekk og faktisk påstå at HE-300 er mer komfortable enn HD800. Fordelen med HE-300 utover HD800 er at man kan lett justere "clamping force" på HE-300. So far so good. :) HD800 fremstår imidlertid som mer solid og "sturdy" i konstruksjonen enn HE-300, som i forhold kan virke litt "flimsy".

Lyttetretthet etter halvgått dag er fraværende. Det er et kvalitetstegn i mine ører, bokstavlig talt. Og, da sier jeg indirekte at min uttalelse fra dag 1 ("HE-300 har i tidlige reviews blitt omtalt som "mørk" i lydsignaturen. Mitt førsteinntrykk dag 1 stemmer ikke helt overens med det") kan ha endret seg. Så, når jeg kommer hjem så skal jeg bytte til en annen hodetelefon for å se om førsteinntrykket var feil, eller om at det er hjernen min som er "spilt inn".

---

Da var man hjemme igjen og plugget HE-300 i HA-160D, og valgte ut et par sanger for deretter å lytte til de samme sangene med AKG K702 og Audeze LCD-2. Dette for å primært sammenligne HE-300 med K702, samt foreta en kalibrering av ørene med LCD-2. Interessant er vel konklusjonen man kan dra av den kalibreringen...

I morgen starter hovedvurderingen av det som betyr aller mest for et par hodetelefoner: Lydsignaturen og evne til å formidle MUSIKK. Da er HE-300 innspilt, slik jeg ser det.
Loevhagen

Brugeravatar
 
Indlæg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: HiFiMAN HE-300

Indlægaf Loevhagen » 15. aug 2011, 12:40

Hopper frem til konklusjonen:

K70x må finne seg i å bli brukt som en referanse opp mot HE-300. Først og fremst fordi mange har hørt K70x. Dernest fordi K70x er en svært god hodetelefon, men også fordi HE-300 prismessig er en direkte konkurrent.

HE-300 overrasker svært positivt.

Her er en kortfattet vurdering etter å ha brukt HE-300:

Komfortmessig er HE-300 ($299) gode og de er såpass lette at de som synes HE-500 ($899) og LCD-2 ($995) er for tunge, og som kan ha nakkeproblemer av tunge hodetelefoner, vil finne HE-300 som ren blåresept for nakken. Noen vil kanskje føle de er for lette, og for meg blir HE-500 mer en del av meg enn HE-300 som føles som luft på hodet. Man tilpasser både HE-300 og HE-500 til sitt komfortnivå lett via det bøybare hodebandet, dersom man føler man må justere noe. Kabelen som følger med er en høyttalerkabel fra Canare (4 x 20 awg) med påmontert 1/8" plugg og 1/4" adapter. Den enkelte får vurdere om de kan leve med denne kabelen, som veier 172g mens hodetelefonen alene veier 316g. Jeg har bestilt meg en kabel fra Q som veier rundt 60g (inkl. alle plugger) og selve kabelen er bokstavlig talt er like lett og fleksibel som en skolisse.

HiFiMANs HE-500 har en lydsignatur som er mørkere og oppleves mindre artikulert enn HE-300. Sammenlignet med LCD-2 og HE-500 vil HE-300 for enkelte føles som et frisk vindpust lydmessig. Når det gjelder bassmengden i HE-300, så er den såpass mye mer tilstede sammenlignet med K70x at det ikke er snakk om nyanser, men to helt forskjellige opplevelser. Det betyr ikke at HE-300s basskvalitet går utover mellomtone og diskant. Vokal renderes innsmigrende klart. Det er en svært kjærkommen balanse i lydsignaturen fra HE-300.

Nå er bl.a. vokalpresentasjon enn av de orthodynamiske hodetelefonenes styrke. HE-300 kommer ganske nær.

Har benyttet et variert utvalg av musikk for å danne meg et inntrykk av hva HE-300 leverer av lydkvalitet:

- Infected Mushroom "Vicious Delicious"
- Anders Widmark "Waiting for a Train"
- The Rippingtons "Let it Rip"
- Leonhard Cohen "Ten New Songs"
- Kirk Franklin "Hello Fear"
- Josh Turner "Your Man"
- Basshunter "Now you're gone"
- Jennifer Warnes "Famous Blue Raincoat"
- Stanley Clarke "East River Drive"
- a-ha "Ending on a High Note"

Mitt inntrykk er at HE-300 er en all-rounder og klarer å engasjere på et bredt utvalg av musikk, og spesielt på musikk "med fart i".

HE-300 er en hodetelefon jeg beholder. Enkelte vil muligens finne HE-300 "for lyse", mens andre vil finne dem "for mørke". Det kommer helt ann på referansepunktene man har. Jeg finner dem utrolig velbalansert og at man får en såpass balansert hodetelefon med denne lydkvaliteten til $299 er svært gledelig.

Konklusjon:
HE-300 er en engasjerende hodetelefon. Den er engasjerende med en større hodetelefonforsterker, men langt viktigere så er den også ganske engasjerende drevet kun fra hodetelefonutgangen på en iPhone 3G. Dét er første gang fra HiFiMAN, og en aldri så liten milepæl. Godlyd uten å måtte bruke (mange) penger på egen hodetelefonforsterker, som f. eks. alle diskusjonene som K70x har hatt et tilsnitt av.

Disclaimer: Dette er inntrykk etter ei snau uke, og kan endre seg over tid. Hvis så er tilfelle, vil jeg komme tilbake og eventuelt justere inntrykkene. Men jeg forventer egentlig ikke at de inntrykk jeg nå har om HE-300 vil endre seg i vesentlig grad.
Loevhagen

Brugeravatar
 
Indlæg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: HiFiMAN HE-300

Indlægaf Daf » 4. jan 2012, 17:41

Her kommer en beskrivelse af mine indtryk med HE-300. 

Den har let fremhævet bas, den går dybt og den er detaljeret. Mellemtonen er ligeledes tilstede, ikke så meget som bassen, men virker ikke tilbagetrukket i lydbilledet. Stemmer præsenteres i forgrunden og mandestemmer som Mark Knopfler har en rigtig god realistisk klang. Kvindestemmer står ganske særligt klart i HE-300 og man må med Lisa Ekdahl indstille sig på en endog meget nærværende oplevelse. Diskanten er ikke fremhævet. Der mangler ikke nogen detaljer, men den står en smule svagere end bassen, mere på niveau med mellemtonen og det generelle indtryk er derfor varmt og en smule mørkt. Det betyder også at diskanten altid bevarer en ro over sig og aldrig bliver hidsig og ude af kontrol. 
Mit umiddelbare indtryk er at den minder en del om Beyerdynamic DT 150, bare med flere detaljer i bassen og med lidt mere diskant og en lidt blødere lyd, men indtrykket er at bas og mellemtone er i fokus. 
Den er i mine ører særligt god til klassisk musik. Til rock foretrækker jeg personligt mere diskant.
Omkring niveauet for diskanten skal det nævnes at jeg til meget musik generelt foretrækker mere diskant end hvad kunne beskrives som neutralt. Jeg er en af dem der synes at eksempelvis Superlux HD668b har en overvejende passende diskant. Tyll Hertsen Inner Fidelity synes HD668b har "piercing highs... ...like listening to music through razorblades" og foretrækker at den dæmpes.
Så min vurdering af diskanten skal udelukkende ses som en beskrivelse af dens niveau i forhold til mellemtone og bas. Om hvorvidt diskanten er passende til eksempelvis rock er et spørgsmål om personlig preference.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: HiFiMAN HE-300

Indlægaf Claus-DK » 12. maj 2012, 14:05

Den oprindelige tråd med plads til spørgsmål og kommentarer er her
http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=11&t=441
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12678
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster