Focal Spirit One



Focal Spirit One

Indlægaf Kena » 29. jun 2012, 14:40

Som nok en af de første ejere herhjemme vil jeg lige komme med mine foreløbige indtryk af Focal Spirit One.

Indkøbet af Focal Spirit One var både impulsivt og overvejet. Jeg er rigtig glad for mine Sennheiser HD650, men jeg kunne også tænke mig et mere transportabelt sæt. Anmeldelserne var måske ikke udpræget positive, men jeg bed mærke i en række interessante features. Forholdsvist kompakt design og skålene kan drejes så de kan ligge fladt ned i den medfølgende taske, lukket konstruktion der dæmper cirka 20 db og der er betjening samt mikrofon i ledning så de kan benyttes med iPhone/iPad. Som Apple fanboy var det sidste attraktivt men ikke afgørende, da jeg (endnu) ikke har anskaffet mig en iPhone. Udover tasken medføler der en stofpose samt fly-adapter. De er samtidigt konstrueret så de kan drives direkte af en iPad/iPhone uden forstærkning.

Dertil kom at de amerikanske anmeldelser var skrevet ud fra en pris på 280$. Herhjemme koster de ”kun” 1500 kr. hos Tapeconnection inkl. porto. Prisen derover er altså lidt højere samtidigt med at de fleste andre hovedtelefoner er billigere end herhjemme. Tapeconnection var for øvrig hurtige til at sende. Jeg modtog pakken dagen efter bestilling.

Udseende: Jeg havde læst at det metalagtige i virkeligheden er plastik, så jeg blev ikke skuffet her. I det hele taget synes jeg de er pæne, hvis sådan noget betyder noget. Man sidder jo ikke kigger sig selv i spejlet, men det er alligevel rart at sidde med noget i hånden der fornemmes som kvalitet.

Komfort: Man er godt vant med HD650 og Focal Spirit One er en helt anden konstruktion. Puderne hviler på ørerne i stedet for udenom og man skal nok ikke have alt for stort et hoved førend hovedbøjlen ikke kan udvides tilstrækkeligt. Komforten er ikke så høj som med HD650, men jeg kan stadig godt have dem på i længere tid. Nu ved jeg ikke om bøjlen udvider sig eller om jeg bare har vænnet mig til dem, men faktum er at jeg efter en uge har det bedre med dem på. Til mit lytte mønster, hvor jeg sjældent sidder med dem mere en 1 ½ time er de fine, men måske vil jeg blive mere træt af at have dem på over længere lytte seancer? Det må tiden vise.

Isolering: Her lever de til fulde op til mine forventninger. Nu kan jeg ikke længere høre hvad der sker i bagrunden, samtidigt med at familien ikke kan høre noget. Konen har sagt at mine HD650 ikke decideret generer, men at det alligevel er rarere når jeg har de nye på. Jeg har dog ikke prøvet dem udenfor endnu eller i offentlig transport.

Lyd: Åh, det er altid svært at beskrive og meget individuelt. Først og fremmest engagerer de én og man nyder musikken. Ellers kan det hele jo også være lige meget. Pænt bred lydbillede uden dog at nå HD650 her. Samtidigt fornemmes musikken tættere på end med HD650. Focal Spirit One har også en pænt dyb men alligevel kontrolleret bas. I det hele taget synes jeg de er pænt neutrale og detaljerede. Faktisk har jeg i et kættersk øjeblik overvejet om jeg stadig har brug for mine Sennheiser HD650, men sådanne tanker forsøger jeg at mane til jorden med betragtninger om at der jo stadig er muligt at opgradere lyden med forstærker etc.

I løbet af sommeren er det planen at jeg vil benytte dem direkte fra en iPad, og jeg skal nok opdaterer med de indtryk.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Focal Spirit One

Indlægaf vaskebjørnen » 7. aug 2012, 17:32

Oprindelig tråd ligger her med plads til kommentarer
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron