Takstar Pro80



Takstar Pro80

Indlægaf mcfrede » 10. feb 2012, 23:53

telum skrev:Sammenligninger folkens, sammenligninger! :-) hvordan er de ift. Superlux, beyer, sennheiser?


OK da, efter alt for kort tilspilningstid er her mine første indtryk:
Efter 10 sekunder var de tæt på at ryge i skraldespanden, på nummeret "Meridian Nights" fra soundtracket til "Dawn of War 2" flød alt sammen i en mudret pærevælling, lyttet fra telefonen. Videre på tracklisten til Johnson og til denne type musik gjorde de det godt allerede fra første færd, elektronika ligeså. "System of a Down" og "Iron Maiden" gik omtrent som "meridian Nights", og jeg begyndte at tænke om det var dykket ved 5kHz der spillede ind.
Samme aften blev de sat til computeren og masseret igennem af min M3 og så begyndte det stille og roligt at gå lettere med at skille instrumenterne fra hinanden. Om det skyldes at de rent faktisk ændrede signatur (burn in) eller om jeg bare vænnede mig til dem eller en kombination tør jeg ikke sige. Der vil stadig gå en rum tid inden mine er tilspillede så jeg skal ikke trætte med detaljerede beskrivelser af de forskellige toneområder, men nøjes med at sige at der lader til at være potentiale til noget rigtig godt.
Jeg vi mene at de allerede nu slår mine Superlux HD662 med flere længder, men prisen er jo også en anden og HD662 er aldrig faldet i min smag. Hvordan de klarer sig overfor mine andre lukkede vil nok kræve en nærlytning, her taler jeg om JVC HA-RX700 og JVC HA-RX900 (som jeg er svært begejstret for til prisen). De isolerer fint til brug i et kontormiljø (hvor mine nok ender) og der slipper ikke meget generende lyd ud til omgivelserne selv ved høj volumen.
Byggekvaliteten er hæderlig til prisen. Bøjlen indstilles ved at trække i kopperne. Man ser at der er forsøgt præget en række huller og de mærkes også når man enten udvider eller mindsker størrelsen, men i praksis holder de ikke nok fast til at jeg kan stole på at indstillingen bliver hvor jeg har sat dem (det kan HA-RX900 dog alligevel). Det er et mindre problem dog. Jeg er nødt til at hive bøjlen helt ud for at de skal kunne passe, men så kan det også lade sig gøre at få dem til at sidde fint.I fri tilstand kan kopperne ikke vinkles nok til at hvile mod hinanden over hele anlægsfladen så man kan blive lidt bekymret for om de kan trykke sig selv flade forneden.
Ledningen er fin hvis du skal være smart på gaden og drive dem fra telefonen, jeg tror endda jeg ville kunne holde ud at have dem hængende om halsen (det kan jeg ikke med HA-RX900) som de trendy unge gør når de skal kommunikere med omverdenen, men til skrivebordsbrug er det irriterer det mig at ledningen hele tiden trækker mit hoved i retning af hovedtelefonforstærkeren, så der ryger nyt kabel på inden længe.
Læderpuderne gør det helt godt og kopperne er i sprøjtestøbt plast uden kosmetiske defekter (hvad jeg har set). "Kopholdebøjlen" og bagsiden af kopperne er i børstet alu/stål og ser også fine ud. Ledningsførelsen fra kop til kop er ikke skjult (som eksempelvis på JVC'erne), men man har forsøgt at integrere løsningen i designet så alt i alt er de sluppet ganske heldigt fra den del også.
Det er ikke utænkeligt at jeg skiller dem ad en af dagene for at se nærmere på byggekvaliteten, komponenter osv.

Sådan, i bad selv om det, men husk at mine præferencer kan være helt forskellige fra jeres, så flere må gerne byde ind. Jeg har kort givet mine tanker om byggekvaliteten så det ikke KUN drejer sig om lyden. Jeg håber i kan bruge det...
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Takstar Pro80, det nye sort ??

Indlægaf Hammer » 11. feb 2012, 10:56

Da jeg er super forkølet vil jeg holde mig til at udtale mig om den fysiske udførelse af hovedtelefonerne... hvad angår lyden vil jeg indtil videre nøjes med at sige at jeg er postiv overrasket! God solid bas og i det hele taget et lækkert lydbillede.

Hovedtelefonerne er som tidligere nævnt ret korte i deres "hovedbånd" (det bløde stykke mellem metalophængene), jeg kunne f.eks. godt lige bruge et par mm mere. De sidder dog yderst komfortabelt på hovedet idet de har et relativt let greb om hovedet, og fordi puderne er ret bløde og behagelige. Hovedbåndet er det eneste som virker lidt skrøbeligt og billigt. Resten af hovedtelefonen virker meget robust udført.

Kablet er også ret tungt (og snoet) så det skal skiftes synes jeg, men det burde være en overkommelig opgave, hvis man ikke har angst for lodekolber :-)

Er der nogen Pro80 ejere der kan sammeligne "hovedbåndet" med et par Beyerdynamic DT eller et par Superlux HD660?
Altså tror i det vil være muligt at udskifte Pro80 hovedbåndet med et fra en af de nævnte hovedtelefoner :?:
Vedhæftede filer
IMGP8953.JPG
IMGP8953.JPG (154.46 KiB) Vist 7625 gange
IMGP8949.JPG
IMGP8949.JPG (187.52 KiB) Vist 7625 gange
IMGP8939.JPG
IMGP8939.JPG (220.04 KiB) Vist 7625 gange
Primær: OnePlus One -> NAD VISO HP50 | Mit øvrige udstyr
Hammer

Brugeravatar
 
Indlæg: 204
Tilmeldt: 22. sep 2011, 14:24
Geografisk sted: København

Re: Takstar Pro80, det nye sort ??

Indlægaf Hammer » 13. feb 2012, 20:50

Mine Pro80 har nu stået og spillet ind siden jeg modtog dem torsdag så de har vel spillet ca. 80-90 timer nu.

Jeg har sammenlignet dem med mine Shure SRH940 via en iPhone 4 og en Objective 2 amp og jeg synes virkeligt godt om Pro80. Det skal siges at jeg mest hører til typen der hører musik for at nyde det fremfor at analysere det så jeg har næppe den skarpeste analytiske sans.

Forsøgte mig med numre fra CDerne Adele 21, Agnes Obel samt Tina Dickow Live With The Danish National Chamber Orchestra og forskellen mellem SRH940 og Pro80 var ret lille for mig. I diskantområdet kan jeg høre en smule forskel og jeg kan bedst lide lyden fra Shure, men forskellen er så lille at det næppe ville være noget afsagn at undvære mine SRH940.
Nu er der ikke noget af det nævnte musik hvor bas er specielt i fokus så derfor kom den største forskel mellem SRH940 og Pro80 ikke til udtryk her.

Efter at have sammenlignet på et par numre med bas i fokus, kan ikke lige huske præcis hvad, men blot noget "hitliste" pop/dance, så synes jeg det lød som om bassen var løbet hjemmefra i SRH940. Der er meget mere bas i Takstar hovedtelefonerne og de har et godt kick synes jeg! Jeg synes ikke bassen er dominerende, men den er nok en anelse fremhævet, i modsætning til SRH940 hvor den er en smule tilbagetrukken.

Jeg synes Pro80 har en svag tendens til lidt skarpe "SSSS" lyde hvilket umiddelbart er værst på musik i dårlig kvalitet, dette bliver lidt mere udtalt med velour puder (se herunder), men efter at have lyttet til hovedtelefonerne et par timer med velour tænkte jeg ikke over det længere. Det var kun da jeg lyttede efter forskellene til SRH940 at det generede mig.

onetowatch skrev:Nogen der har prøvet dem med andre puder f.eks. velour og i så fald med hvilket resultat og hvilke passer evt. på dem?


IMG_0293_mod.jpg
Beyerdynamic EDT 250 og original pude
IMG_0293_mod.jpg (166.38 KiB) Vist 6852 gange
IMG_0299_mod.jpg
IMG_0299_mod.jpg (160.54 KiB) Vist 6852 gange

Ja, jeg har prøvet med Beyerdynamic EDT 250 velour puder og de passer glimrende. Jeg skiftede puderne frem og tilbage nogen gange og forskellen i lyd er ikke stor. Med Beyer puderne bliver Pro80 en lille smule lysere/skarpere i toppen, men det er det eneste jeg har kunne bemærke. Bassen er der stadig med samme gode kick og resten af lydbilledet virker også ret upåvirket.
Komforten bliver naturligvis bedre, men koppernes indvendige mål blive mindre: 5,7 cm høje og 3,3 cm brede hvor de som standard er de 6,0 cm høje og 3,7 cm brede, så det er ikke for folk med store øre.

Jeg synes i øvrigt ikke at velour puderne gør nogen mærkbar forskel i hvor godt de isolerer lyde ude. Pro80 har en udemærket isolation mod omverdenen (ca. som mine SRH940), men der er helt sikkert hovedtelefoner som isolerer en del mere.

Alt i alt synes jeg at Pro80 er en rigtig god lukket hovedtelefon med en velafbalanceret lyd og med bas med et dejligt kick, sådan som vi er nogen der godt kan lide det :grin: Tak til Claus for at have taget sig af gruppekøbet!
Senest rettet af Hammer 20. feb 2012, 15:36, rettet i alt 1 gang.
Primær: OnePlus One -> NAD VISO HP50 | Mit øvrige udstyr
Hammer

Brugeravatar
 
Indlæg: 204
Tilmeldt: 22. sep 2011, 14:24
Geografisk sted: København

Re: Takstar Pro80, det nye sort ??

Indlægaf Alpha » 19. feb 2012, 20:31

Så er det blevet min tur til at skrive lidt om Takstar Pro 80.
Mine præferencer er åbne hovedtelefoner p.g.a. det åbne luftige lydbillede, og Jeg har derfor begrænset erfaring med lukkede hovedtelefoner. Men jeg har da ejet et par AKG K272HD, som var lidt for sterile og kedelige og havde for lidt bas. Men de var meget neutrale og korrekte, og skal nok betegnes som et par rigtige studiehovedtelefoner. Derudover har jeg også haft et par Denon D5000, som lød rigtig godt. Men de var lidt for tunge vægtmæssigt og havde et for smalt lydbillede (headstage). Lad os se, om Takstar kan gøre det bedre.

Billede

Finishen er ok for et produkt i den her prisklasse, og som andre har nævnt, er den ikke særlig stor. Den er beregnet til asiatiske hoveder. Egentlig har jeg aldrig syntes, at jeg har et specielt stort hoved eller ører, men fuldt udtrukket er den lige en anelse for lille til mig. Øreflipperne skal "mosles" ind i kopperne, og det føles som om hovedtelefonen hiver op i ørerne, når man har den på. Men efter at have haft den på et stykke tid, vænner man sig faktisk til det. Ørepuderne i pleather er ok, men til længere tids brug foretrækker jeg helt klart velour. Spiralkablet er kort,stift, tungt og mikrofonisk, så det kunne gøres bedre.

Billede

Den har en høj følsomhed (60 ohm/101 dB) og kan evt. bruges ud af den bærbare pc´s hovedtelefonudgang. Men det er nu synd og skam, hvis man nøjes med det, for den lyder betydeligt bedre i kombination med en rigtig god DAC og forstærker. Den høje følsomhed medførte desværre, at jeg (svagt) kunne høre sus fra min forstærker, når der ikke var noget musik der spillede. Men det er selvfølgelig kun et udsagn om min Nuforce HDP DAC/forstærkers (manglende?) sorte baggrund. Det er nu ikke noget jeg har lagt mærke til med mine andre hovedtelefoner (Sennheiser HD650 + BeyerDynamic DT990).

Billede

Lige ud af kassen lød den egentlig ganske ok. Der var ikke noget der stak ud eller irriterede i lydgengivelsen. Den var lidt nasal i gengivelsen og indelukket men ikke noget afskrækkende. Den blev pakket ind i et tæppe og lagt ind i et skab, hvorefter den fik 60 timers nonstop populærmusik fra radioen ved passende høj lydstyrke.
Efter endt tilspilning lyder den mere åben og frigjort men stadigvæk med en lidt nasal betoning. Det synes jeg også en del andre lukkede hovedtelefoner gør (f.eks. også JVC DX1000), så det er ikke en egentlig kritik, men bare mig der er specielt følsom overfor fænomenet. Efter nogle musiknumre lægger man ikke rigtig mærke til det længere.
Den har en fint åben gengivelse (god headstage) for en lukket hovedtelefon og en glimrende opløsning i lydbilledet. Den gode naturlige mellemtone gør det let at forstå tale/tekster, og en lidt fremhævet bas med smæk på gør den rigtig sjov at lytte til rock/pop og andet rytmisk musik. Diskanten er dejligt afslappet, og gør sit job uden at gøre negativt opmærksom på sig selv.

De eneste negative kritikpunkter for mig er størrelsen/pasformen, den lidt nasale gengivelse (som de fleste andre slet ikke vil bemærke) og kablet. Der er kort og godt ikke så meget at kritisere, og den lyder forbløffende godt til de små penge den koster. Det er vist også det, som andre er kommet frem til her på siden. Der skal betales en del mere for at få noget der er bedre.

PS: Den blev leveret pakket godt ind i 2 meter margarinepapir, og det er åbenbart Anders´ eksemplar der er blevet indraget til tour´en rulle6 .

Billede
Senest rettet af Alpha 19. feb 2012, 21:25, rettet i alt 1 gang.
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Takstar Pro80, det nye sort ??

Indlægaf iSoap » 24. feb 2012, 03:40

Ved ikke om det er unødvendigt at tilføje mere om de her høretelefoner, men nu hvor jeg aldrig har skrevet noget om høretelefoner før herinde, så ville jeg lige dele lidt.
Jeg havde læst denne tråd og var meget hurtigt enig med mig selv at det her var hovedtelefonerne jeg stod og manglede. Lukkede, god lyd, god bas, og så slet ikke så dyre endda.
Jeg skrev til Claus og efter en meget hurtig snak fik han overført pengene til sig. Dagen efter fik jeg en besked om de var afsendt.
Glad var jeg da de, dagen efter (d. 22), dukkede op hjemme hos mig. rulle2
En flot lille pakke
Billede

Inden i var der den samme kasse som i alle har set den kommer i, men også en flot gave som jeg havde fået af Claus. Så føler man sig virkelig velkommen! :)
Billede

Andre end mig var interesseret ruller1
Billede

I den lille pakke var der er VIP kort. Hvad det er til har jeg ingen idé om. Men VIP blev jeg!
Billede

I forhold til lyden var jeg faktisk en smule nervøs da jeg lyttede til dem første gang. Jeg havde nemlig ikke tid til at teste dem op i mod mine gamle headphones, da jeg har arbejdet konstant de sidste 2 dage, og det er også grunden til det her kommer så sent efter jeg har modtaget dem.
Så jeg kunne først ikke høre forbedringen i forhold til tidligere headphones, og da det er mine første lukkede, så har jeg virkelig skulle vænne mig til at de lukker helt til.
Bas slår langt hårdere når den ikke har andre steder at gå hen end ind i øret!

Selve formen har jeg lige som de fleste andre rettet lidt til ved at bøje let på metallet. De pressede lidt for hårdt før.

Nu har jeg lige siddet og testet høretelefonerne i mod mine gamle hovedtelefoner HD 438.
Sikke da en unfair kamp. Mine HD 438 ville græde hvis de vidste hvor meget de er til grin når de bliver sat op i mod Pro80.
Kilden i mine tests er min Galaxy S med Voodoo Control Plus.

Jeg har spillet lidt forskellige klassisk klaver sange på mine Pro80 og på mine HD 438. Det er fantastisk den måde alle de forskellige slag på tangenterne bliver adskilt til hver deres lyde. Alt på HD 438 er så mudret. Det hele står klar og adskilt i Pro80. Nøjagtigt som man har lyst til det når man skal nyde musik hvor der kun er et enkelt instrument, og det hele kun handler om de lyde som kommer ud af det.
For at sige det nemt, så gør Pro80 lyden spændende, mens mine HD 438 gør det hele plant og kedeligt.

Bas delen er der ikke så stor forskel på som med mellemtonerne og diskanten. Bas er nu bare bas. Mine HD 438 kunne også spille høj larm, og faktisk så er bassen, selvom den ikke er så kraftig som på Pro80, lidt mere kontrolleret på HD 438 (Det skal lige siges at HD 438 har spillet måske 1000+ timers musik, og mine Takstar måske har spillet 15-20 timer.). Jeg har dog heldigvis hørt noget om at bassen skulle blive langt mere kontrolleret med tiden, så der er noget at glæde sig til.

Indtil videre er jeg mere end tilfreds. Fantastisk køb. Dem skal jeg nok få glæde af i mange timer, og er også sikker på min kæreste er ganske tilfreds med hendes nu uforstyrrede søvn! ruller1
Galaxy S3 --> Creative Aurvana Live
Bærbar --> Ibasso D12 --> Takstar Pro80
Klaver --> Creative Aurvana Live ;)
iSoap

Brugeravatar
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 22. jan 2012, 01:44
Geografisk sted: Odense

Re: Takstar Pro80, det nye sort ??

Indlægaf toppe » 4. mar 2012, 04:55

Nu er jeg ikke helt klar over om dette er den helt rigtige trå at poste indtryk af Takstaren, but here goes....

Takstar Pro80

Dette er min første anmeldelse nogensinde. Jeg er ret ny inden for både hifi og hovedfi, og er generelt ikke vant til at lytte rigtig efter - jeg er meget mere optaget af at nyde musik. På meetet i Ringsted hørte jeg Brian sige, at efter han havde udskiftet sit anlæg med en DAB radio (eller noget i den stil) var han for alvor begyndt at lytte til Musikken. Words of Wisdom, i mine ører. Nuvel, for at i har lidt at forholde jer til vil jeg lige komme med at par betragtninger om hvad jeg kan lide og hvad jeg ikke kan:
Jeg har en enkelt gang hørt et par billige Grado's - efter 5 min begyndte det at bløde fra mine mine ører, me don't like. Jeg et meget anstrengt forhold til for meget og for skarp diskant.
Mine all-time favorit hovedtelefoner er mine Beyerdynamic dt531. Den er mørkere i lyden end dt880, men lysere end hd650. Den er måske ikke stor på detaljer, men den spiller musik på en måde som river mig med.
Jeg elsker mine He500, men ville (hvis jeg skal være ekstremt kritisk) ind i mellem ønske de var en tøddel mørkere.

Nuvel, jeg vil i det følgende forsøge at lytte både med hjertet og ørerne...


Drevet direkte fra hovedtelefonudgangen på min bærbare Mac.
Trentemøller lyder formidabelt, hurtighed, attack, god og stram men ikke alt for overdrevet bas
Joni Mitchell, Hejira: Hmm, det lader til at på de mere stille numre hvor hun ikke kommer så højt op lyder det ok/fint (Amelia) men andre numre hvor hun giver den lidt mere gas i det højere leje lyder hun ikke så godt (Coyote)
A Strange boy: hendes vokal lyder bestemt ikke godt, meget hård på de lidt højere og kraftfulde steder

Joni, men nu fra cd til Musical Fidelity M1 HPA: Med den bedre forstærker kommer Takstar'en virkelig til dens ret: Væk er den harske klang på de højere og mere kraftfulde toner. Nu er Hejira nok ikke en af verdens bedste indspilninger, men jeg må sige at Takstaren på den bedre forstærker gengiver den med en musikalitet, som får mig til at lukke øjnene og bare give mig hen til en af mine store favoriter.

Edit, nu har jeg skruet lidt mere op for MF'en, og Joni lyder igen lidt hård på de højere toner, når hun synger kraftfuldt... Sjovt nok lyder hun helt fint ved lavere/normale lydniveauer, men når jeg skruer lidt mere op, end hvad jeg normalt vil gøre, begynder det at gå galt – ikke generelt, kun når hun synger kraftigt på de lidt højere toner; guitarene kan også snerre lidt.

Sikkert ikke en fair sammenligning, men når jeg sætter mine Beyerdynamic DT531 i MF'eren (og skruer lidt op, for at nå samme lydniveau) lyder det hele lidt mere rart. Der er stadig tendes til lidt snerren på de høje/kraftfulde passager, men det skærer ikke længere i ørerne. Det hele lyder også noget mere let og luftigt, men dt531 er også åbne hovedtelefoner.

I dag er der kommet en Aune ind af døren, så nu står den på: Mac med Alac - Toslink - Aune - MF M1 Hpa
Lytter til Everything But The Girl: Amplified Heart
Denne skive får Takstaren til at synge. Jeg har haft svært ved at skrive noter undervejs, musikken skulle bare nydes :-) Nå, nu spiller det sidste nummer: Missing/Todd Terry remix. Hvor jeg dog elskede dette nummer i 90'erne, men tiden har ikke været så god ved det... Men det lyder faktisk helt lækkert på takstaren, bassen er lækker og stram uden at være dominerende, og som på resten af pladen lyder Traci Thorn's vokal rigtig godt. På flere af EBTG og Traci Thorns albums har hun tendens til skarpe s'er og t'er, og jeg aner det også her, men det skærer dog ikke i ørerne, der er kun antydningen af en smule skarphed.

Og nu til lidt ABBA: The Visitors (i min optik det bedste ABBA album overhovedet)
Før jeg satte Takstaren på ørerne lyttede jeg på nogle numre med He-500, så da jeg jeg satte Takstaren på hovedet lød det først lidt snævert og trist, men i løbet af meget kort tid var det glemt, og Takstaren brillerer igen. Og det bliver den ved med at gøre skiven ud... Dog er der stadig en tendens til at de kvindelige vokaler ind i mellem kommer til at lyde lidt hårde, når jeg skruer lidt op for lyden...

Bryan Ferry: Boys And Girls
Sensation: Nøj det lyder altså godt. Nummeret starter stramt og nærmest tørt, men Takstaren følger med. Masser af detaljer, vokalen lyder også fint.
Boys And Girls: Der er både musik og detaljer i denne hovedtelefon. Men som med de kvindelige vokaler synes jeg der nogle instrumenter i den høje mellemtone (?) der har en tendens til at lyde lidt hårde, når der er skruet op.

Pink Floyd - Animals
Takstaren gør rigtig meget godt.

Komfort
Den eneste lukkede hovedtelefon, som jeg ejer, er en Sennheiser HD212 Pro – den hviler nærmest på ørererne (med mindre man har ekstremt små ører). Takstaren går lige præcis uden på mine ører, men også kun med nød og næppe. Til gengæld er mit hoved så lille, at jeg (som den eneste herinde?) ikke skal have kopperne ud i yderpositionen, for at få den bedste postion på øret. HD212'eren har jeg haft siden jeg siden januar 2002, og når jeg har dem på (det er min tv hovedtelefon) tænker jeg ikke længere over det. Med Takstaren er det tydeligt for mig, at jeg ret ofte skal justere lidt på dem, for at det føles godt. Jeg kan forestille mig, at jeg over tid vil kunne gøre det uden at bide mærke i det (som jeg tror jeg gør med 212'ren), men i den korte tid jeg har haft Takstaren har det været lidt påfaldende. Jeg har dog ikke oplevet decideret ømhed på ørerne.
Da det er en lukket hovedtelefon med Pleather pads, har de en tendens til at blive lidt varme, men jeg havde egentligt ventet det ville være meget værre - jeg vil sagtens kunne leve med det.
Ledningen er en stor pestillens. Den er krøllet, tung og vil virkelig komme til at irritere mig, så skulle jeg vælge disse hovedtelefoner, ville jeg helt bestemt få vores cable-guy eller vores flette-fyr til at skifte det. Nu skal det så også lige siges at jeg personligt hader tunge kabler - jeg er ret glad for de tynde kabler der er på mine hd212, dt531 og he500. Jeg tror også det er særligt slemt for mig, at vægten kun sidder i den ene side.

Takstar vs hd212Pro
Min hd212 er ved at disintegrere: puderne er i miserabel tilstand, de tynde skumstykker er forlængst gået bort, ledningen har en løs forbindelse, så jeg overvejer om jeg skal bruge penge på dem eller købe nyt... Når jeg lytter til dem og sammeligner dem med Takstaren kommer jeg lidt i tvivl. Takstaren leverer langt flere detaljer og lyder jo generelt rigtig godt på en god forstærker, men den måske lidt anonyme sennheiser har en form for musikalitet som imo er lidt bedre ens Takstaren, og så er den ikke kritisk mht til kilder og kan drives af en iPod. HD212 har også den fordel, i forhold til hvad jeg bruger dem til, at de nærmest ligger på ørerne - det betyder at de ikke kommer i vejen når jeg smider mig på sofaen og læner hovedet tilbage i en blød pude for at se en film...

Konklusion/Efterskrift
Nu har jeg haft dem i en god uges tid og har lyttet til en del forskellig musik - noget mere, end hvad jeg har beskrevet ovenfor, jeg har ikke taget noter af alt (ind i mellem har jeg jo bare nydt musik på dem). Overordnet set er jeg virkelig imponeret over dem - man får altså meget lyd for pengene her. I mine uprøvede ører har de dog en lille skavank, da de kan få nogle af mine kvindelige favorit vokaler til ind i mellem at lyde lidt hårde. Jeg er slet ikke erfaren nok til at kunne differentiere om hvorvidt det kan skyldes hovedtelefonerne, mit udstyr eller indspilningerne. Efter lange og hårde overvejelser har jeg dog valgt at købe nye kabler og pads til mine gamle 212'ere. Ikke fordi de er bedre eller blot sammenlignelige, på ingen måde - lyden er lidt kedelig, mudret, langt mindre opløst osv, men til det helt specifikke formål (at ligge på sofaen og se film) har de bedre komfort...
Den ultimative konklusion er, at jeg sender disse dejlige og billige hovedtelefoner videre til Postkurt og får sat mine gamle hd212'ere i stand.
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Takstar Pro80, det nye sort ??

Indlægaf Buyer no 1 » 1. apr 2012, 23:59

Takstar Pro80

Billede

Hvad kan man forvente af en hovedtelefon der hedder noget så uelegant som”TAKSTAR”? Er det mon ikke bare et billigt og dårligt lydende kopi-produkt? Og helt ærligt, lugter de ikke lidt af foråsruller?

Det er ikke svært at finde på fordomme. Lad os se, og ikke mindst høre, hvad kina-grillen kan byde på!

這不是四月愚人笑話
Betyder ”Dette er ikke en aprilsnar” på traditionel kinesisk :-) (Ifølge Bing)

Med hensyn til udførelsen kan jeg ikke tilføje ret meget nyt, i forhold til hvad der har været skrevet tidligere i tråden. Udførelsen virker rigtig lækker. Solide materialer og hovedbåndets pleather virker næsten ægte, og rart at røre ved. Selv med mit relativ lille hovede skal vi op på trin 4 på bøjlen, og reguleringen er, om man så må sige, selvjusterende ;-) Og så er det et enkelt punkt, hvor den i hvert fald er en tro kopi af mine Beyer T1: Den knirker!


Lyden

Lyden... ja, den starter med at overraske. Jeg synes at jeg med det samme kan høre, at der er nogle helt specielle kvaliteter i denne hovedtelefon. Opløsning og detaljer er på et overraskende højt niveau, i forhold til hvad jeg er vant til i denne prisklasse. Virkelig flot!

Den har en tendens til at placere lytteren midt i det hele, lidt lige som jeg oplever det med Gradoer. Umiddelbart virker top og bund svag afrundede, mens mellemtonen er flot og fyldig. Soundstagen er gennemsnitlig, men med et flot stort rum om instrumenterne. Samtidig virker det som om udklingningen til tider kan være lidt kort eller tynd/flad, og dermed giver det indtryk af, at instrumenterne spiller i et meget stort rum. Jeg oplever det på nogle indpspilninger nærmest som en form for ”kunstig” rumklang.

Som sagt spiller de med en utrolig god opløsning og masser af detaljer, specielt i øvre mellemtone. Ja, i øverste mellemtone er det tæt på nærmest at være lidt demonstrativt. Men det er også som om de mangler noget varme, eller fylde, eller engagement. Der mangler lidt krop på instrumenterne, og der er en tendens til at det bliver lidt to-dimensionelt. Men de spiller med en rigtig flot klang på fx messingblæsere, dog uden at de får lov at leve fuldt ud. Det er som om der bliver skåret fra, så det aldrig bliver ubehageligt. Igen en egenskab jeg forbinder med bl.a. Grado. Generelt spiller de med en stor gennemsigtighed og god adskillelse af de enkelte instrumenter, og med en efter min smag fint balanceret tonalitet.

Impact og punch i bassen er efter min mening ikke denne hovedtelefons force. Jeg oplever det som en meget forsigtig, ja nærmest vigende, bas. Den er ganske tør og veldfineret, når man lytter efter, men den har ikke helt den impact, som jeg tror nogen vil savne. Et eksempel er Ben Harper & The Blind Boys of Alabama: Satisfied Mind. Her skal bassen ligge som en tyk skive mørk maltet, og danne en solid bund for alt det lækre pålæg der ligger ovenpå. Men Pro80 virker mere som et stykke knækbrød. Tørt, sprødt og relativt veldfineret, men det forsvinder lidt nemt under alt pålægget. Smag og behag :-)

Jeg kan ikke lade være med at tænke den tanke, at der på samme måde som med højttalere, måske er tale om en speciel ”voicing”, målrettet det asiatiske marked? I hvert fald kan jeg ikke mindes før at have hørt en hovedtelefon, med en så høflig og ”tilbageholdende” signatur, samtidig med at den præsenterer så mange detaljer, flot opløsning og i bund og grund en ganske realistisk gengivelse.

Jo mere jeg lytter til denne hovedtelefon, jo bedre synes jeg den lyder. Adskillige gange har jeg tænkt, at dette eller hint ikke var på niveau med fx HD25 eller T50p. Men en kontrollytning afslører, at det i lige så høj grad handler om, at dens styrker bare får resten til at virke som svagheder. Der ER mere punch i bassen i både HD25 og T50p, og diskanten ER mere velopløst. Men forskellen er ikke så voldsom som man foranlediges til at tro, fordi det som Pro80 gør godt, gør den rigtig godt. Og i bund og grund er det nok mere et spørgsmål om hvilken signatur man foretrækker.

Man får ikke imponator-effekterne såsom en fuldfed boom-boom-bas eller er insiterende fremtrædende diskant. Men man får en relativ homogen gengivelse med masser af detaljer og et grundlæggende tiltalende lydbillede, som jeg i hvert fald synes vinder over tid.

Samlet set ender jeg med at have et lidt ambivalent forhold til Pro80. På den ene side har den nogle ubestridte kvaliteter, som jeg i hvert fald ikke har hørt bedre i klassen. På den anden side har den en lidt slank og samtidig tilbageholdende signatur, som kan virke lidt uengageret. Men der er for mig ingen tvivl om, at Pro80 kunne fungere rigtig godt som et ”ankerpunkt”, på samme måde som jeg bruger min Beyer DT880. Jeg elsker min Beyer DT880, fordi den er så dejlig homogen, afslappet og tonalt neutral at lytte til. Især efter at have lyttet meget til hovedtelefoner med de før omtalte imponatoreffekter.

Spis her, mæ jem? Af alle de griller der florerer, har kina-grillen været et positivt bekendtskab for mit vedkommende. Men hvis man er hooked, skal man nok forberede sig på, at det tager lidt mere end ”10 minut” at få den med hjem :grin:

BilledeBillede
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Takstar Pro80, det nye sort ??

Indlægaf Kolind » 3. apr 2012, 23:21

Fik dem ind af døren i dag og skal nok skrive et par ord på et tidspunkt, men indtil da vil jeg sige at jeg tror at Buyer nr 1 har ramt rimeligt godt plet med sit review.
De gør rigtigt meget godt og performer helt klart ud af sin prisklasse i mine øjne, men de kunne til min smag måske godt bruge lidt mere kant - Måske er det toppen der er lidt afrullet i forhold til SA-5000 som er min reference og en skinger hidsigprop. Til gengæld er det måske sundt at have bare et enkelt sæt der er lidt afdæmpede og uden alt for mange mærkelige spidsfindigheder.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Takstar Pro80, det nye sort ??

Indlægaf Kolind » 4. apr 2012, 16:08

Som en lille sidenote vil jeg sige at det er utroligt hvor små de pro80 er - Jeg kan liiiiige passe dem i yderste hak.. Til gengæld passer de stort set i størrelsen til min knap 4 måneder gamle pige i mindste indstilling (WTF? :?: ) - Måske er babyer en del af deres målgruppe? Hun virkede dog ikke til at syntes at det var den helt store fornøjelse at høre musik på hovedtelefonerne omend de er sjove at hive i.

Billede
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Takstar Pro80

Indlægaf Claus-DK » 2. jan 2013, 00:41

Den oprindelige tråd hvorfra dette er siet fra kan findes her
http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=11&t=1257

Jeg har rettet titlen i det første indlæg af MCFrede, da det fik en lidt mærkelig titel da det indlæg endte op som det første..
Så for en gangs skyld er der blevet rettet noget fra Adminside..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst