Sennheiser HD 25-1 II



Sennheiser HD 25-1 II

Indlægaf Daf » 9. aug 2012, 10:40

Da jeg i tråden om hd598 omtalte hd25, som en mulig alternativ hovedtelefon for mig, var Rappo så venlig og tilbyde mig at låne hans hd25 nogle dage. Jeg synes denne stærke lille hovedtelefon fortjener sin egen tråd, så her kommer mine indtryk:


Efter at have lyttet næsten fem timer på hd25, kan jeg sige jeg udmærket forstår den er så berømt. 
Den er lille, yderst portabel, letdrevet og den isolerer bedre end noget andet jeg har prøvet. Givet det kompakte ydre, bliver overraskelsen over dens lyd så meget større. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg forventede, men jeg synes lyden i hd25 er ligeså god som mange full-size. Den lyder med andre ord af rigtig meget, selvom den er så lille. 
Indtrykket af hd25 falder tydeligvis i manges smag og det kan jeg godt forstå. Den har god bas, der ikke dominerer mellemtonen og det værdsættes af mange, den har en kvalitetsmæssigt god og behagelig lyd og den har en fed fornemmelse for musikkens tempo. Med tempo mener jeg at den har en punchy hurtig bas, der er let fremhævet, så man får en klar oplevelse af musikkens rytme. Mellemtonen og diskanten står fint sammen med bassen. Selvom bassen er lidt fremhævet, synes jeg ikke hd25 virker specielt mørk. Jeg synes egentlig de har ramt et rigtigt punkt for maximal bas, uden at dominere negativt i det samlede indtryk.

Sammenlignet med hd668b har hd25 mere af den dybe bas, mindre øvre mellemtone og mindre diskant. Det betyder at hd25 lyder mere afslappet end hd668b, uden dog at blive kedelig. Til gengæld får man flere detaljer i hd668b. Det er mest tydeligt i klassisk- og jazzmusik. 

Men i min jagt på mere mellemtone end hd668b+transportabel+helst lukket, må jeg alligevel afskrive hd25, da jeg ikke synes den slår hd668b i mellemtonen. Det er ikke sikkert andre ville afskrive hd25, jeg er fx rimelig sikker på at Tyll Hertzen Inner Fidelity, uden den mindste tvivl vil pege på hd25 som den bedre af de to, ligemeget om vi taler bas, mellemtone eller diskant. Så vidt jeg husker er den faktisk en af hans absolutte favoritter blandt onears. 
Jeg mener bestemt heller ikke at hd25 er dårligere end hd668b, den er bare anderledes. Personligt foretrækker jeg hd668b, men jeg tror de fleste ville vælge hd25 af ovennævnte årsager, den er simpelthen bare rigtig god, har en fed appellerende lyd, er lille, lukket og letdrevet. Hd668b derimod, selvom den også er rigtig god, er stor, semi-åben og ikke særlig letdrevet, den kan fx ikke drives ordenligt direkte fra en ipod. Desuden er hd668b mere tør i lyden og qua sit løft i diskanten viser den sig knap så tilgivende, som hd25 er det, overfor dårlige indspilninger og lydfiler. Det sidste vil mange brugere sikkert værdsætte og det gør jeg faktisk også selv, så for mig er det et kompromis i hd668b.


Alt andet lige har jeg (og min kone) med hd25's super gode isolation nu i øvrigt også fået slået noget andet helt fast: min kommende hovedtelefon SKAL være lukket. Så det med "helst lukket" kan jeg rette til "lukket" og det udelukker hd598. I hd598-tråden nævner Sørensiim desuden også den kendte "tilbagelænede" sennheiser-lyd som noget, der måske alligevel ikke ville falde i min smag, når min reference er stax, og det tror jeg egentlig han har fuldstændig ret i.

Rigtig mange tak til Rappo for lĂĄn af hd25, det har sat mange ting pĂĄ plads.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Sennheiser HD 25-1 II

Indlægaf Buyer no 1 » 4. jan 2014, 12:06

Den oprindelige tråd er her http://www.hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=11&t=2036 hvor der er plads til spørgsmål og kommentarer.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst