STAX 007



STAX 007

Indlægaf Claus-DK » 12. feb 2013, 00:24

Ja jeg mĂĄtte jo lave en trĂĄd om disse vidundere..
De ser sĂĄdan her ud..
Billede

Mine har bare et usædvanligt kønt hoved mellem kopperne ruller1 ruller1

Førstehånds indtryk er altid gode:

Komforten er ganske fin, dejlige puder og fint polstret headband topdollar, de bliver nok lidt lune i løbet af en aften, men så må man drikke en kold øl/cola for de skal dælme ikke tages af, nu har jeg haft våde drømme om STAX i alt for lang tid og når de så endelig sidder på roen af mig, må jeg udnytte den latterlig korte tid jeg har på jorden til at bruge dem..

De lyder ogsĂĄ godt

Min NFB10.2 skulle kunne pumpe omkring de 20 watt ud i 8 ohm og der skal 3 til at trække dem, men den virker en lille smule svag OG JEG KAN IKKE LIDE SVAGE FORSTÆRKERE, det kan spille højere end jeg lytter selv nå jeg lytter højt, men jeg er den type der vil have punch nok i sin forstærker til at blæse membranerne ud på gaden (gennem vinduet)..
Ellers synes jeg den gør det ganske fint og mit ønske om mere kraft er mest fordi jeg er en underlig mand på det felt..

Min testsang nr 1 er "Angie" med Rolling stones, der er lidt støj på den indspilning, men sådan var det dengang, en anden ting der er anderledes ved det nummer og musik fra den periode er den knivskarpe opdeling af højre venstre som gør den til en for nogle bøffer vanskelig sang, den har også en påvirket keith Richards til at sidde og råbe juhuu og sådan noget, lidt i stil med guitaren i "no need to argue", men her kan man ikke tune sig ind på lyden, i no need to argue kan jeg høre guitaren på hvilket som helst udstyr, jeg skal bare lige have tunet øret, Keith er på en eller anden måde sværere for mig at trække ud af resten af lydbilledet..
Det er også en fantastisk sang og med de rigtige bøffer sidder jeg og flæber som en tøs når jeg hører den og i aftes var det nærmest Victoria vandfaldet..
Det er så godkendt som noget kan være..

En anden sang er "brothers in arms" af Dire straits, der er det jeg nøder mest over uvejret i starten, hvor langt væk er det ??
kan jeg hører regnen ?
bliver jeg vĂĄd af regnen ? for sĂĄ er det riddig gĂĄt
Jeg sidder med min paraply..... rullw3

Hvad er det så der gør det så godt ??
man fristes til at sige lyden og så sætte et punktum, så det gør jeg.


p.s. mere senere
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: STAX 007

Indlægaf Claus-DK » 13. feb 2013, 01:32

Hvorfor siger folk STAX ikke kan spille bas ???

Jeg synes bassen er dejlig, den er kraftig, fast og præcis.
Der bliver ikke smurt bas ud over det hele, men er der bas sĂĄ er der bas og den er rigtig fin..

Der er gjort meget for at de skal være så neutrale som muligt, det er mit indtryk af dem og har man det som mål, kan de jo ikke være basmonstre, men når man kan læse at de ligefrem mangler bas, må jeg ryste på hovedet (bare ikke lige nu for tænk hvis de faldt af.)

Jeg er sådan mere eller mindre ved at høre alle mine favoritnumre, for det er nødvendigt, det er nødvendigt fordi jeg aldrig har hørt dem sådan, her snakker jeg ikke så meget lydkvaliteten, men måden det hele præsenteres på, det er så høfligt, der er plads til det hele og der er ikke noget der møver sig frem eller bliver skubbet tilbage..

Lige nu er det "everybody hurts", sådan en sang man slet ikke kan udgå helt at forsvinde i, den er så dejlig simpel og tekst og melodi går op i en højere enhed, man kan mærke smerten både i ord og i lydbilledet, det kan man sådan set altid med sådan et nummer, det er bare på en anden måde, normalt er jeg sådan lidt fokuseret på teksten og stemmen i den sang, men jeg får et mere komplet billede for det hele står der høfligt og venter på jeg lytter..

Dette sæt har været en af de der AHAoplevelser, ligesom de første anstændige inears, den første forstærker, den første gode forstærker, den første gode DAC og en masse andre oplevelser som har gjort varigt indtryk på mig og denne AHAoplevelse er STOR

"we will rock you" her er det måske at høfligheden er lidt en hæmsko, dog kan de godt spille med kant, de gør det bare høfligt og det er ikke helt så engagerende som f.eks. DX1000 som lidt tager dig om nakken og hamrer knæet ind i hjernen på dig, sådan billedeligt talt og det kan jeg godt lide, så det er ikke alt de kan, selvom det stadig lyder bedre end det meste andet jeg har hørt kan de ikke helt være med på lige det nummer, det er på samme måde med "another one bites the dust" bare ikke helt så slemt..

"king of Pain" Et af mine absolutte yndlingsnumre, jeg er helt tosset med at høre Sting´s eminente bas, som istedet for bare at ligge under det andet musik, i dette nummer er det bærende element i omkvædet, det er lavet så godt at man ikke rigtig lægger mærke til det, der er også stykker hvor bassen ganske enkelt holder pause, jeg synes ofte at bassen altid er der og kører i baggrunden og kommer lidt frem igen, men her forsvinder den helt og kommer så som en anden fugl Fønix genfødt og med endnu flere kræfter og sætter sig fuldstændigt på nummeret, samtidigt forstår Sting også at lade sin egen stemme vige for bassen..
Det er et nummer med mange lag og man kunne nok skrive om det resten af natten, men så kunne jeg jo ikke høre andet og det går jo ikke..


"wrapped around your finger" har et helt andet image, her har vi en "normal" bas, hvis Sting´s arbejde nogensinde kan kaldes normalt, det tror jeg ikke det kan, men den ligger der hvor man regner med den ligger og spiller den rolle som man er mere vant til, det vil lidt sige at den følges lidt med den dybeste af trommerne, ofte har det trick den effekt at man opfatter trommen som værende den der leverer de dybeste toner, men ikke her man kan tydeligt høre at det baspunch der er, er en blanding og det kan godt dræbe klubstemningen, så det skal man nok ikke lytte så meget til, bare nyde at der er kommet endnu en dimension på et gammelt afholdt nummer, jeg vidste godt de ting i forvejen, men de bliver skåret ud i pap her og det kan nogle af os godt have glæde af indimellem..

"manchild" Et godt og velproduceret hiphop nummer, hedder det stadig hiphop ?? nå men det kalder jeg det bare, igen musik med bas og baseffekter i centrum, jeg kunne godt tåle en smule større mængde af bas, det er stadig en dejlig sang, men når bassen SKAL være dominerende går det en smule opad bakke, der er stadig god og kraftig bas, men den magter ikke at bestemme, som den bør og skal i sådan et nummer..

Hmmm er jeg ved at komme frem til at de faktisk er lidt svage i bassen ??
NĂĄ det er hvad der sker nĂĄr man bare skyder fra hoften, mens man lytter, nye ting man ikke selv vidste kan dukke op, det er jo bĂĄde godt og skidt.. 1musik 1musik

"foreign affair" Der findes nok ikke meget musik der er bedre indspillet, bedre fremført end det som Mike Oldfield stod for i 80erne, jeg kan så bedst lide de nemme numre, altså dem med en vokal, det andet bliver for kedeligt for mig.
Det som Mike Oldfield mestrede var/er at lave et utroligt avanceret mønster og så få det til at lyde enkelt, lidt ligesom et flot ægte tæppe, som er smukt og harmonisk på afstand og en kilde til stor glæde når man zoomer ind på detaljerne som er mange og fine og kunsten er lidt at få de småbitte detaljer til at understøtte de store flader og det skal gøres på en måde der ikke forstyrrer, for så ligner det bare snavs.
Dette er noget som de her bøffer virkelig kan gøre tydeligt, alle de småbitte ting man ikke tænker over men som gør os så glade inden i..

"the Race" Yello er noget som jeg var mange år om at opdage, jeg synes i mange år det var noget underligt og træls musik, men det er ligesom stille og roligt kravlet ind under huden på mig, dette nummer har en ligeså dominerende bas som "manchild" men her får den lov til at bestemme, nu er Yello heller ikke kendte for at gå på kompromis med deres lyd, han er vist så absurd rig at de penge han tjener på musikken, dårligt rækker til en god aften i byen, så der er musikken en HOBBY og noget der ikke gøres for pæng, hvilket er med til at give Yello deres kant, vi får ikke det vi vil have, men det de vil lave, om man så kan lide det eller ej er nok ret personligt, men for mig er det stille og roligt listet ind ad bagdøren og nu er jeg nærmest hver gang jeg hører et nummer med dem glædeligt overrasket over de nye lag, melodier og rytmer der dukker frem af disen, igen er detalje rigdommen noget der virkelig pløjer sig igennem ens bevidsthed, dejligt dejligt, men man bliver lidt træt i roen..

"undressed" en lille sød kærligheds sang med Lloyd Cole, det her virker bare, akustisk guitar og en god mandestemme et væld af små finesser i guitarspillet springer mig i ørerne, de er ikke noget man ellers hører, dette er sådan en slags stemningsmusik for mig, ikke noget jeg normalt "lytter" sådan rigtigt til, jeg synes bare det er en sjov lille sang som jeg altid gør mig glad i låget og det gør den også selvom jeg nørdlytter, ikke nogen nem bedrift for et par hovedtelefoner..

Der kommer nok lidt flere indtryk, men ikke i aften, jeg har haft en lang dag og er ved at have flade batterier..

Jeg håber at jeg kan slutte af med en eller anden konklusion om føje tid.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: STAX 007

Indlægaf Claus-DK » 16. feb 2013, 00:13

STAXtime musik15

Cowboy junkies "the las spike" fra albummet Black eyed man..
Et af mine favorit album.

En dejlig stemme og primært ikke elektriske instrumenter, sikke en masse detaljer, igen bliver der afsløret en masse lag i musikken, de var der jo nok også i mine andre bøffer, men Staxen får dem til at stå meget mere skarpt og lettere at "finde", alt min musik lyder frisk og en smule anderledes..

Selv et nummer som "dancing queen" med Abba er helt nyt og friskt og det er da ellers et af de numre man har lyttet til utallige gange, Abba var jo soundtracket til min barndom, så deres musik vil altid være at finde i min samling, det er dog sjældent jeg gider lytte til det, men nu er det jo nyt og friskt igen.. popsy

Jeg stiller mig stadig uforstående overfor at de skulle mangle bas, det virker helt skørt at folk kan sige det, bassen er måske ikke så meget som på mine DX1000, men når jeg skifter imellem de to mangler jeg ikke bassen, den er anderledes præsenteret ja, men den er god, dyb, fast og lige som den bør være, faktisk ikke så langt fra DX1000 som man skulle tro..
Problemet med den manglende bas må skyldes en dårlig forsegling af kammeret mod hovedet, eller andre modeller af STAX har et problem, dog har mine ATH9000, som er en STAXoem, også masser af bas, næsten for meget synes jeg da jeg fik dem, de er ikke bleve brugt i årevis, så om jeg synes det samme i dag ved jeg ikke..

Nu gider jeg ikke skrive mere nu vil jeg høre noget god musik... rulle2 rulle6
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: STAX 007

Indlægaf Buyer no 1 » 22. jan 2014, 18:39

Den oprindelige tråd er her http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=11&t=2769 hvor der er plads til spørgsmål og kommentarer.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst