Indtryk af Somic MH463 og MH489 fra lĂĄnetouren



Indtryk af Somic MH463 og MH489 fra lĂĄnetouren

Indlægaf Kaps » 2. jun 2013, 20:33

Jeg har været så heldig at låne et sæt somic MH463 og MH489
Jeg har absolut ingen erfaring i at skrive om høretelefoner, og er ikke specielt god til at beskrive hvad jeg hører, men jeg vil gøre et forsøg på en lille anmeldelse.


463.jpg
HM463
463.jpg (94.19 KiB) Vist 2682 gange



Somic MH463
Indpakningen er til prisen okay, den består af en æske med låge, indvendigt er en plastik indsats, og yderst et papsleeve til at skyde yd over hele herligheden.
Det designmæssige er sådan lidt hverken eller, det skræmmer ikke nogen væk, men specielt elegant kan det vist ikke kaldes. Byggekvalititen er tillidsvækkende, og prisen taget i betragtning kan man ikke ønske sig bedre. Dog kan man fremprovokere en knirke lyd når de sidder på hovedet, dette er et lille hint om at det ikke er et par 3000kroners hovedtelefoner man sidder med. Kablet er i min bog den rigtige længde og tykkelse, og jeg kan godt lide ysplittet.
God komfort, efter min mening er puderne og headband polstringen lige i øjet, kopperne kan dreje i alle retninger, faktisk kan jeg kun komme i tanke om hd650 der ”forsvinder” mere på hovedet af mig ved lytning.
Lyden er MEGET imponerende, og banker alle andre ”billigbøffer” jeg har hørt med flere længder, dog skal det nævnes at signaturen falder i min smag, så hvis man har andre præferencer kan man måske være uening. Lyden er luftig med en let v-kurve, de går rigtig dybt og har en lækker varme i de nedre toner, og har en ret opløst og medrivende diskant.
Lyden føles på en måde meget luftig og bred, det kan nok tilskrives den åbne konstruktion, og at jeg i lang tid har været vant til lukkede høretelefoner.
Foottapper effekten er særdeles høj på HM463 og jeg køber uden tvivl et sæt, da de til prisen er det bedste jeg har hørt.


mh489-08.jpg
MH489
mh489-08.jpg (72.69 KiB) Vist 2682 gange



Somic HM489
Designet er efter min mening, ud over at være åbenlys kraftigt inspireret af sony basmonstre, temmelig kikset. Byggekvaliteten er som på MH463 ganske fin til prisen, og kablet, stik, og selve høretelefonen virker som noget der kan holde i lang tid.
Puderne er kæmpe store, men sidder alligevel placeret på selve øret, jeg bryder mig ikke om at have noget på øret, dog klemmer de ikke specielt hårdt. Komforten er efter min mening langt langt ringere en lillebroderen, og indstilling mulighederne er færre da kopperne ikke kan ”tilte”. Mine ører bliver hurtigt meget varme, og jeg kan ikke undgå at tage en pause i lytningen engang imellem.
Hvor jeg var rigtig positiv overrasket over lyden i Somic MH463, kan jeg ikke undgå at være noget skuffet over HM489, de har en mere dåset klang og jeg føler at jeg har en klump vat imellem dem og mine ører, dog er diskanten ret aggressiv. Den luftige lyd og store soundstage er ikke af finde på disse, men modsat lillebroderen er de også en lukket konstruktion.
Alt i alt har jeg svært ved at forstå at disse er dyrere end deres lillebror, som jeg mener er et bedre køb på alle punkter.

Jeg håber at der er nogen der har fået et lille indblik i mine tanker omkring disse to kina bøffer.

Mange tak til Claus-dk for lĂĄn af disse hovedtelefoner.
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar
 
Indlæg: 1181
Tilmeldt: 14. okt 2011, 01:06
Geografisk sted: Herning

Re: Indtryk af Somic MH463 og MH489 fra lĂĄnetouren

Indlægaf odderen » 2. jun 2013, 21:32

"lĂĄnt fra den originale trĂĄd

Når nu er det vel ved at være tid til at jeg også skriver lidt. Jeg har begge modellerne på besøg lige nu. Jeg kan lige så godt starte med at sige en ting. Jeg kan ikke lide den store xbklon. Der er simpelthen for mange begynderfejl i dem. Drivere der rører øret. for meget læk. Knirken i hængslerne. lyd der ikke helt lever op til prisen. trist, for de er nu meget kønne

Det er en lidt anden sag med den mindre MH463. Den kan jeg faktisk relativt godt lide. Men Jeg vil starte med at sige at den ikke er niveau med mine takstar. Tæt på men ikke helt. Der er igen lidt for mange begynder fejl. Høj vægt. Knirken i hængslerne. Lidt trist. Men her stopper det meste af det negative så. For lyden er faktisk rigtig fin. Måske lidt varm i det. Den har en meget "høflig" lyd. Der ikke rigtigt noget der stikker ud. Men det betyder så desværre så også at den er lidt for kedelig til min smag. Der er også et eller andet underligt over diskanten. Nærmest et slør. Ikke noget jeg er så vild med. Instrument Separationen er også rigtig god. Det ene punkt hvor de slår takstarene i min bog. soundstage er heller ikke . helt så stort. Lidt underligt når man tænker på at takstaren er semi-åben.

Det jeg synes der er det bedste ved dem her er at de er så letdrevne. Der var ikke den helt store forskel ved om den røg direkte i computeren. Eller om den blev sendt igennem min o2. Det er faktisk ret imponerende. Men det er nok også deres største svaghed. De skalerer ikke så godt med bedre udstyr som takstarene gør. Enten det. eller også er o2en bare et dårligt match. Det er der nok nogle andre med bedre udstyr som nok skal finde ud af

Kort konklution:
MH489: :roll:
MH463: thumbs

Jeg synes det har været rigtigt lærerigt at lytte til dem. Jeg er i hvert fald kommet tættere på at finde ud af hvilken slags lyd jeg godt kan lide. Tusinde tak til Claus for at sende dem på tur.

Et lille edit. jeg har her efter et stykke tid kommet frem til hvad det var jeg syntes det ikke var helt så godt ved somic MH463. De er for grynede. Det er simpelthen her den lå. Jeg har ledt efter et ord der passede i et stykke tid. Det er ikke fordi at det er så slemt. men det er der mine taksar slår dem. blandt andet ;-). At jeg så med mine nye gradoer har fået bekræftet at jeg godt kan lide en lidt lys lyd er en anden historie :grin:
7musik Autoriseret Odder 7musik
odderen

Brugeravatar
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: 3. jan 2013, 23:33
Geografisk sted: Helsinge

Indtryk af Somic MH463 og MH489 fra lĂĄnetouren

Indlægaf Kena » 30. jul 2013, 10:30

Claus er igen så venlig at sende udstyr rundt. Somic MH463 og MH489 er søskende, en åben og lukket, men jeg gjorde meget forskel på dem. MH489 fik nok aldrig en chance hos mig, da jeg simpelhen fandt dem grimme. Nu er smag og behag forskellig, og jeg er gammel og konservativ mht design af hovedtelefoner, men min dreng og pige på 10 og 13 år fandt heller ikke at de så videre charmerende ud. Vurderingen af dem blev derfor ekstra hård, men for mig faldt de igennem i forhold til "lillebror". Puderne er store og bløde, men det indvendige i hovedtelefonen støder stadig på øret. Lyden fandt jeg rimelig bastung og uharmonisk i forhold til MH463. Positivt var det dog at de som lukkede hovedtelefoner ikke lækkede meget musik og isolerede pænt fra omgivelserne. Alt i alt blev det altså ikke til så meget lyttetid hos mig.

MH463 kom derimod en del i brug. Designet er måske ikke vildt spændende, men jeg synes de er pæne og ordentlige, En vurdering der blev delt af det unge dommerpanel. De er ikke deciderede til transport, men kan sagtens bruges da de ikke fylder specielt meget og puderne kan vinkles så hovedtelefonen kan lægges fladt ned. Claus havde udskiftet de originale puder med et par til cirka 150 kr. Jeg kan derfor ikke sige noget om hvordan de er som standard, men med de nye puder var de virkelig behagelige at have på. De isolerede ikke så meget som storebror, men tilstrækkeligt til at man ikke generer omgivelserne og selv oplever isolering fra støj udefra.
MH463 blev benyttet både på min stationære dac/amp Audio GD10.32 og direkte på iPhone og iPad. Det gav naturligvis et løft på 10.32, men de kunne fint drives af en iPhone eller iPad. De er ikke super lette at drive, men til mine lytte niveauer var i- devices som kilde fine nok. I forhold til Denon D7000 manglede MH463 rum og detaljer, men det er ikke fair at lave den sammenligning, da mine D7000 er mange gange dyrere. En mere relevant sammenligning var med Panasonic RP-HTF600E som i flere år har været kendt for at give meget høj valuta for pengene. Som bekendt skal man høre sandheden fra børn og fulde folk, så jeg giver igen ordet til yngste medlem af dommerpanelet:"De der er altså meget bedre end mine (red. Panasonic), de lyder bedre og mere rigtigt". Min 10-årige datter har ellers været tilfreds med sine Panasonic, men MH463 er klart bedre på alle parametre. Hoved-fi medlemmet Jayq nåede også at få sammenlignet MH463 med Panasonic'en, og vi kom helt i tvivl om sidst nævnte var defekt, så udtalt var forskellen. Tror dog ikke det var tilfældet, men udviklingen går så stærkt at en budget konge med et par år på bagen ikke får et ben til jorden mod en ny god model. Har svært ved at sætte ord på hvad det er MH463 gør så godt for jeg synes ikke jeg kan pege på et bestemt punkt hvor de ekselerer, men det handler om at kombinationen af detaljer, rum og " naturlighed" er høj for en hovedtelefonen i prisklassen. Jeg kan meget let finde på at anskaffe mig dem hvis jeg gør alvor af tanken om et ekstra par "store" hoved-telefoner eller hvis min datters Panasonic går i stykker.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Indtryk af Somic MH463 og MH489 fra lĂĄnetouren

Indlægaf Buyer no 1 » 30. jan 2014, 21:13

Den oprindelige tråd er her http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=11&t=3127 hvor der er plads til spørgsmål og kommentarer.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster