Ultrasone IQ Pro anmeldelse



Ultrasone IQ Pro anmeldelse

Indlægaf Walbum4262 » 13. maj 2015, 22:28

Hej hoved-fi

Forord.

Da jeg for nogle måneder siden gik i gang med at søge netter efter nogle nye IEM’s faldt jeg over hoved-fi.dk
Efter at have fået en god tråd op at stå med tips til nye EIM’s valgte jeg at vente med at købe noget til jeg havde været til et forestående meet i jyland.
Til meet i Jylland fik jeg lov til at prøve clauses ultrasone iq pro samt de medbragte Cosmic ears modeller jeg have taget med og syntes faktisk godt om lyden i IQ pro. Efter at være kommet hjem tænkte jeg lidt videre over om jeg skulle tage springet til customs eller jeg skulle lede videre efter en IEM til sidst besluttede jeg mig for at smide en mail afsted til Claus om det var muligt at låne hans IQ pro for at se om det var noget jeg kunne bruge til mit behov i stedet for at gå custom vejen.
Og selvfølgelig var Claus så venlig at låne mig hans IQ pro. Så her kommer et lille rewiev af ultrasone IQ pro.

Lidt om mig.

Jeg er 36 år og far til 3, og har ikke de store evner inde for skrivning da jeg altid har klaret mig a HT i skolen osv. Men har til gengæld altid haft det rigtig nemt mundligt.
Så derfor skal der lige tages forbehold i dette lille review da tegnsætning og opbygning af rigtig tekst ikke lige er min stærke side.
Til at starte med har ingen erfaring inde for hi-fi, SĂĄ de forskellige udtryk vil mĂĄske blive brugt forkert da jeg muligvis ikke forstĂĄr mig pĂĄ dem.

Jeg kan huske den gang jeg var knægt at jeg sad i de bløde lædder lænestole hjemme i stuen med min fars hovedtelefoner som disse
Billede
de var forbundet til den forstærker som jeg har og bruger den dag i dag en Technics A800Mk2 mos classAA sammen med de gamle B&W DM7 mk2 som jeg har arvet efter min far døde.

Udstyr:
Iphone 6 64GB
Jeg har PT ingen ekstern udstyr men man skal jo begynde et sted to det første jeg skal have er jo et par IEM’s
Derfor er IQ pro drevet direkte ud fra min telefon der dog kræver at jeg kommer op i det røde område før ”jeg” har et godt lydleje hvor jeg kan høre detaljerne.

Ultrasone IQ pro.
Billede

Specs: Driver: Dynamic/BA Hybrid | Imp: 20Ω | Sens: 106 dB | Freq: 17-21k Hz

Afspilnings program:
Tidal i lossless kvalitet

Medfølgende Udstyr:

Da jeg har modtaget den brugt fra claus kan jeg kun beskrive det jeg har fĂĄet med J
Det er en fin lille simihård lynlås taske, rejse stik, en clip til at fastspænde på tøjet og nogle tips
Billede

Kvalitet:
Med IQ pro kan man mærke at det man står med i hånden er et kvalitets produkt, det giver en, en rigtig dejlig følelse at stå med.
Kablet er med et guldbelagt ? 90grader vinklet stik, og føles virkelig robust og er fyldt med memory wire, Y-splitten som er laver af et lækkert hård gummi materialer sidder ca. 40cm fra ørene hvilken er en god afstand for mig, Slideren er også at samme robuste gummi og glider dejligt i løs tilstand om holder ok når ledningerne spænder lidt på den, og der sidder en dejlig stor clip til at holde det hele på plads.

Komfort:
Da jeg har små øre og det at IQ pro har en firkantet udformning kan de godt blive lidt ubehagelige at have i, i længere tid da de hviler på øre delen Antitragus og det område.
Billede

Billede
De kan sikket have bedre komfort hos folk med større øre.

Lyd:
Først vil jeg sige at det har stor betydning hvilken tip der bruges, Ved brug af silikone tips kan jeg ikke få en 100% ordentlig forsegling, men til gengæld er der mere diskant/top og en større lyd og den kan godt til tiden skære lidt i ørene som f.eks når man spiller Massive attack teardrop, hvor der er en konstant takt tone ved at slå på kanten af lille trommen ( vil jeg tro )
Brugen man derimod skumgummi propper for jeg en 100% forsegling, jeg for ikke længere disse skærende lyde, til gengæld mister jeg lidt af den store lyd og den fine top, men for en meget bedre bund.
Jeg er lidt en tilhænger af en STOR BRED! Lyd derfor ville det have været fedt have en ordentlig silikone tips til den for at få det men i stedet bruger jeg en skum tip.
Lyden i Ultrasone IQ pro er super blød og dejlig takket være den hybrid teknik der bruges, med en 8mm dynamisk og en balanceret driver. Lyden kan dog også være bare en smule mørk.
Det første der slog mig da jeg roterede gennem den musik jeg til dagligt høre er at de virkelig meget eftergivne, de spiller utrolig godt til næsten alt den musik jeg høre, de har en super fed bass/bund lyd, ( sidder her og for gåsehud over det hele som jeg skriver det her mens jeg høre jean micheal jarre Equinoxe Pt4, Bunden er der bare og diskant bliver afspillet virkelig godt )

Så er der noget jeg vil fremhæve ved IQ pro er den den kvalitet af bund de kan levere, der mangler måske bare lidt (kvalitet) ? i mellem tone området hvilket jeg kan høre når jeg spiller noget som dream theater: The count of tuscany eller Pink floyd Delicate sounds of thunder.

Men alt i alt vil jeg sige det er en virkelig lækker IEM. Det bliver bare ikke en jeg skal have da mine øre er for små og de ikke er behagelige at have i for mig gennem længere tid.
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Ultrasone IQ Pro anmeldelse

Indlægaf Buyer no 1 » 25. maj 2015, 18:59

Den oprindelige tråd er her http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=11&t=4755 hvor der er plads til spørgsmål og kommentarer.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster