ARGON HP1 - Review



ARGON HP1 - Review

IndlĂŠgaf Gerner » 4. jun 2016, 12:01

Jeg har nu haft et sÊt ARGON HP1 til test, sÄ den oplevelse skal i da ikke snydes for!


Billede

Her pÄ ovenstÄende billede ser vi Êsken vores Argon HP1 ankom i. Vi kan se vores hovedtelefoner afbilledet til hÞjre pÄ kassen, hvor produktnavnet og logo stÄr til venstre.
Der stÄr ogsÄ fÞlgende pÄ fronten:

Over-ear headphone design
50mm drive units
Detachable cable

Billede

Vi ser her siden af kassen "Argon Audio" logoet.

Billede

Yderste kasse er nu fjernet, og vi kommer ind til denne nydelige sorte kasse. Kassen er delt pÄ midten, hvor man sÄ kan Äbne op for herlighederne.

Billede - Billede

Vi ser lige hurtigt pÄ vores tilbehÞr. Til hÞjre kan vi se vores Argon HP1 hovedtelefoner, hvor til venstre har vi kablet, som gÄr op til hovedtelefonerne.

Nu har vi fÄet kigget lidt pÄ kassen og dens indhold, som egentligt sÄ ganske udmÊrket ud. Vi tager nu og kigger lidt mere pÄ detaljerne af vores hovedtelefoner.

Billede

Vi ser nu vores Argon HP1 hovedtelefoner fra siden af. Man vil kunne se, at kopperne er relativt store, men dette er ogsÄ fordi at vi har at gÞre med over-ear hovedtelefoner. Vi kan ogsÄ lige se navnet pÄ hovedtelefonen "Argon HP1".

Billede

Lige et billede taget lidt tÊttere pÄ koppen. Her kan vi nemlig bedre se det "R", som stÄr nederst pÄ koppen. Dette er en indikation for, at vi har at gÞre med hÞjre side af hovedtelefonen.

Billede

Som man nok har bemÊrket pÄ ovenstÄende billeder, sÄ har der intet kablet vÊret i vores Hovedtelefoner. Dette er fordi at kablet kan afmonteres, sÄ de derfor kan pakkes ned individuelt, i stedet for et irriterende kabel viklet rundt om. Desuden har vi et kabel til hver kop.

Billede


Her har vi taget et billede tÊt pÄ selve drejefunktionen af den ene kop. Som man lige kan ane, pÄ den lille trekant, sÄ kan kopperne drejes 45 grader til hver side. Dette er med til at give en god pasform uanset hvordan ens hoved er skruet sammen.

Vi kan desuden se pÄ ovenstÄende billede, at hovedbÄndet er skubbet lÊngere vÊk fra koppen, hvorfor vi derfor ser det blottede aluminium. Dette er ogsÄ med til at pasformen pÄ hovedet er bedre.

Billede

Vi kigger nu pĂ„ koppernes pudder, som man pĂ„ ovenstĂ„ende billede kan se er relativt store. Dette er pga. at vi har at gĂžre med en hovedtelefon, som er over-ear, altsĂ„ gĂ„r hele vejen rundt om Ăžrene, og ikke placeret pĂ„ selve Ăžret. Puderne er lavet af noget syntetisk lĂŠder, som er ca. 1Âœ cm tykke.

Billede

Her har vi sÄ igen et billede af puderne, men denne gang af selve hovedbÄndet. HovedbÄndet er lavet af samme materiale som puderne til kopperne, og som man kan se pÄ billedet, sÄ dÊkker det hele hovedbÄndet.

Billede

PÄ ovenstÄende billede ser vi hovedtelefonerne ovenfra hovedbÄndet. Man kan altsÄ se, hvordan det syntetiske lÊder gÄr hele vejen rundt om hovedbÄndet.

Materialevalg
Tager vi nu et kig pÄ vores Argon HP1 hovedtelefoner, sÄ er det faktisk ganske fine materialer, som vi stÄr med i hÊnderne. Lige nÄr man fÄr dem i hÊnderne, sÄ kan man med det samme mÊrke, at vi har at gÞre med kvalitet af en fin klasse. Det er godt nok plastik det meste er lavet af, men af en lidt anden tykkelse og vÊgt, end det vi ser pÄ meget billige hovedtelefoner.

Vi starter helt fra bunden af, hvorfor vi derfor tager fat i vores jackstik. Jackstikket er et vinklet jackstik, som er omgivet af hÄrd plastik, som giver det en fin ballast og fÞlelse af kvalitet i hÄnden. DernÊst kommer vi sÄ til selve kablet, som egentligt er det, som skuffer mig allermest ved disse hovedtelefoner. Kablet er utroligt stift og hÄrdt, hvilket faktisk er med vilje, da det derfor bliver "kludderfrit". Dette er sÄ ikke noget at prale med, da kablet bliver sÄ stift at det faktisk begynder at irritere utroligt meget. Uanset hvad sÄ kludrer det i hvert fald ikke. SÄ om det er godt materialevalg er nok mere en subjektiv mening fremfor objektiv, for der er garanteret nogle som vil elske det kabel.

BevÊger vi os sÄ en smule lÊngere op, sÄ rammer vi selve kopperne pÄ hovedtelefonerne. Kopperne er lavet af hÄrdt plastik hvilket faktisk er ganske udmÊrket. Det er ikke plastik som kan trykkes ind eller bÞjes, men bliver i deres form uanset hvad.

Begiver vi os sÄ hen pÄ den anden side af koppen kommer vi til puderne. Puderne var som sagt tidligere hÞjst sandsynligt lavet af syntetisk lÊder. De fungerer faktisk ganske fornuftigt, men nu er det heller ikke varmt i vejret endnu. Man fÄr nemlig relativt varme Þre, hvis de bruges i lÊngere tid eller nÄr det er varmt. Nu er vejret jo ikke sÄ varmt endnu, men bliver det meget varmere, sÄ bliver det utroligt varmt for Þrene. MÄske det er et behageligt materiale, men praktisk er det ikke.

Nu er vi sÄ kommet til hovedbÄndet, som ogsÄ er lavet af samme materiale, som vores pudder ved koppen. Igen har vi samme problem med varmen, godt nok ikke i samme omfang, men bliver det varmt, sÄ kan man godt se frem til varme under hovedbÄndet. Det er nu stadig utroligt behageligt at have pÄ, hvilket nok er det, som Argon har haft i tankerne da de lavede det.

Testen
Vi er nu kommet til selve testen af hovedtelefonerne, hvilket jo er det bedste ved sÄdan en artikel. Nu har vi jo ogsÄ at gÞre med et sÊt hovedtelefoner som ikke koster alverden, sÄ det bliver spÊndende at se om de kan levere varen.
I min test har jeg tĂŠnkte mig, at sammenligne dem med min egen lille hovedtelefons samling. Jeg vil ikke beskrive lyden i mine egne hovedtelefoner, men blot bruge deres lyd til at kunne beskrive lyden endnu bedre i Argon HP1 hovedtelefonerne. Jeg har lidt forskellige hovedtelefoner, men sammenligner dem med Ă©n lukket hovedtelefon, Beyerdynamic T70, og Ă©n Ă„ben hovedtelefon, Beyerdynamic DT770.

Lige for at opsummere hvilke ting jeg tester med:

Argon HP1 - Stjernen i denne artikel
Beyerdynamic T70 - Lukket hovedtelefon
Beyerdynamic DT990 - Åben hovedtelefon

Billede

For at gĂžre det nemmere for jer lĂŠsere, vil jeg dele min test op i afsnit, og de lyder som fĂžlge:
- Diskant
- Mellemtone
- Bas


Diskanten
Lige da jeg smed musik ud igennem Argon HP1 hovedtelefonerne, sÄ blev jeg faktisk ganske imponeret. Jeg mÄ dog erkende, at det nok nÊrmere var helheden der imponerede, ikke decideret af diskanten. For efter et par numre med lidt lÊkker musik, sÄ mÄtte jeg desvÊrre konkludere, at diskanten ikke kommer sÄ hÞjt op, som jeg ellers godt kan lide den. Vi har at gÞre med denne utroligt tilbagelÊnet diskant som sagtens kan hÞres, men alligevel ikke bliver lagt sÄ meget mÊrke til. Det skal endeligt ikke forstÄs sÄledes at diskanten er elendig, for det er den skam ikke. Jeg synes bare ikke at den kan retfÊrdigÞre min musiksmag. Den mangler altsÄ lige de sidste 10% i toppen, og mÄske en lille smule mere "sprÞd" i lyden, men sÄ ville den altsÄ ogsÄ vÊre lÊkker!

Mellemtonen
Mellemtonen klarer sig noget bedre end diskanten, for her viser hovedtelefonerne virkeligt hvad de kan prÊstere. Vi har stadig den lidt tilbagelÊnede lyd, men sammen med resten af hovedtelefonernes lyd sÄ fungerer det faktisk ganske glimrende. Vokalerne kommer noget lÊngere frem end diskanten, hvilket giver en mere nÊr fÞlelse af sangeren. Man kan nemt adskille de forskellige lyde i mellemtonen, som giver noget mere luft til musikken. Det gÞr musikken lidt bredere at lytte til, hvilket giver en fornemmelse af et stort lokale, i stedet for de to enheder der sidder klods op af Þregangen.

Basen
Vi er nu kommet til bassen i vores Argon HP1 hovedtelefoner. Man kunne ret hurtigt fornemme at det var bassen som var hvor hovedtelefonerne klarede sig bedst, for den har faktisk en rigtig dejlig bas. Tager man mange andre hovedtelefoner, sÄ dominerer basen faktisk utroligt meget, men i disse Argon HP1 hovedtelefoner sÄ passer den til resten. Det er ikke den dybeste bas, men den gÄr lige ned og snitter bunden et par gange, men kommer ret hurtigt tilbage igen. Dette er med til, at give basen en lÊkker prÊcis lyd, da basen ikke gÄr ind og overdÞver for bÄde diskanten og mellemtonen. For nu hvor vi har denne noget tilbagelÊnet diskant, sÄ er det ret sÄ vigtigt, at basen ikke gÄr hen at overdominerer.

Konklusion
Jeg har nu, siddet utroligt mange timer med Argon HP1 hovedtelefonerne pÄ hovedet, og de er nu lÊkre. Designet er ikke lige min favorit, men de ser nu alligevel ganske fornuftige ud. Samtidigt er materialerne jo ganske fine, for de mÊrkes da helt bestemt af kvalitet. At kablet sÄ ikke er min kop te, er nok mere min egen subjektive mening, for det kan jeg simpelthen ikke holde ud.

Tager man sÄ, at kigger lidt pÄ lyden, sÄ fÄr man jo faktisk utroligt meget for pengene. Hovedtelefonerne koster lige i omegnen af 800 kr. og for den sum penge, sÄ er der altsÄ lyd at hente. Det er lidt tilbagelÊnet hele vejen igennem, men det gÞr egentligt ikke spor. Det hele harmonerer med hinanden, diskant / mellemtone / bas, sÄ det giver en fed fÞlelse nÄr man smider musik pÄ, og skruer lidt op!

Det var sÄ min fÞrste rigtige test jeg har smidt op pÄ min blog! MÄske det ikke lige er det produkt der normalt er herinde, men hÄber i har taget godt i mod det.
Gerner

 
IndlĂŠg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der lĂŠser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gĂŠster

cron