Audeze LCD-2 vs. HiFiMAN HE-500



Audeze LCD-2 vs. HiFiMAN HE-500

IndlĂŠgaf Loevhagen » 20. jun 2011, 20:19

Billede

Mottok mine HE-500 i dag, og ser frem til Ä vurdere disse mot mine LCD-2 (som jeg har hatt noen mÄneder). Bruker Burson HA-160D og HegelHD10/Violectric V200.

Umiddelbare inntrykk:

- HE-500; finishen pÄ alt utenom selve Þrepadene virker svÊrt solid. Finish pÄ lÊret til hodebandet er pent utfÞrt
- Þrepaddene pÄ HE-500 er relativt tynne, slik at Þrene kan touche elementene. Og, jeg har ikke utstÄende Þrer. LCD-2 har tykke skinnpads og er bedre. IMHO
- justeringsmekanismen (hodeband) pÄ hvert Þre er ca. 32mm. Det samme som LCD-2
- pÄ LCD-2 bruker jeg fÞrste hakk pÄ justering av hodeband, og LCD-2 sitter som stÞpt
- pÄ HE-500 sÄ er hodebÄndet 1 cm over hodebunnrn nÄr Þrepadene er der de skal vÊre. :(
- vekten pÄ HE-500, med ledning, klokker inn pÄ 658 gram. LCD-2 er 662 gram med ledning
- ledningen pÄ HE-500 er ganske stiv, mens LCD-2 er litt mer medgjÞrlig. Ingen av disse slÄr HD800s stoffkledde kabel
- HE500 har 1/8" plugg, med pÄsatt 1/4" adapter. LCD-2 har 1/4"

Lyden kommer jeg tilbake til. :)
Loevhagen

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: Audeze LCD-2 vs. HiFiMAN HE-500

IndlĂŠgaf Loevhagen » 22. jun 2011, 00:02

Etter nok en dag med mye god musikk pÄ HE-500 sÄ begynner jeg Ä danne meg noen smÄ inntrykk.

HE-500 er mer lettdrevne enn HE-6 (89 i fÞlsomhet vs. 83.5), men volumpot mÄ justeres merkbart hÞyere pÄ hodetelefonforsterker med HE-500 enn med LCD-2. Audeze har 91dB i fÞlsomhet.
Loevhagen

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: Audeze LCD-2 vs. HiFiMAN HE-500

IndlĂŠgaf Loevhagen » 12. jul 2011, 01:03

Sorry for being blunt:

- HE-500 har ikke sÄ bra synergi pÄ Burson HA-160D som LCD-2
- HE-500 og LCD-2 har flott synergi med Violectric V200
- LCD-2 lÄter mer naturlig i mine Þrer enn HE-500
- HE-500 er for "veiled"
- HE-500 vil enkelte finne engasjeende. Det gjÞr jeg ogsÄ, men LCD-2 er bare mer "ekte"

Siden jeg eier begge, sÄ ville det vÊrt smertefullt Ä selge en av dem. Men, hvis jeg mÄtte; HE-500 selges og LCD-2 beholdes. Hands-down.

ThatÂŽs it. 1musik
Loevhagen

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: Audeze LCD-2 vs. HiFiMAN HE-500

IndlĂŠgaf Loevhagen » 13. jul 2011, 00:15

HE-500 er veldig gode hodetelefoner lydmessig i forhold til mye annet jeg hÞrt, men det er bare det at nÄr man sammenligner med LCD-2 sÄ liker JEG sistnevnte bedre. Andre kan selvsagt ha en annen oppfattelse. NÄr jeg sier at lyden til HE-500 er mer tilslÞrt enn LCD-2 sÄ skal det sies at LCD-2 er en av de beste hodetelefonene jeg har hÞrt. Stax SR-007mkII pÄ SRM-007mkII spilte med en letthet fÄ andre kan. Det var bare det at LCD-2 er mer engasjerende enn Staxsettet i mine Þrer. HE-500 engasjerer mer enn det Staxsettet ogsÄ. Stax spiller derimot med en letthet og sammenheng i lyden som gjÞr at det er fantastisk behagelig, dog litt uengasjerende i lengden.

Forskjellen mellom HE-500 og LCD-2 mÄ de som har mulighet for lytte til selv og ikke ta mine inntrykk som en sannhet. PÄ dette nivÄet er det ingen hodetelefoner som er dÄrlige. Kun anderledes, og av og til er ulikhetene sÄpass smÄ at det Ä skifte frem og tilbake gjÞr at man detekterer forskjeller man normalt ikke vil legge merke til under musikklytting ... eh musikknytelse. :)

Jeg bruker mine HE-500 ennÄ. Skal jeg selge ett av dem (LCD-2 eller HE-500) sÄ beholder jeg LCD-2 da marginene den gir tiltaler meg og min musikksmak littegranne mer enn HE-500.

La meg gjenta: HE-500 er veldig gode hodetelefoner lydmessig i forhold til mye annet jeg hĂžrt.

Mine K702 bruker jeg praktisk talt aldri mer. Ikke fordi de er tilslÞrt, men fordi de lÄter "unaturlig lyse". De gir imidlertid sÄpass mye (teknisk) god lyd for pengene at de selger jeg ikke. If that makes sense...
Loevhagen

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: Audeze LCD-2 vs. HiFiMAN HE-500

IndlĂŠgaf Loevhagen » 25. nov 2011, 20:56

Hvor ble det av din sammenligning mellom LCD2 og HE500?? Hvilken oppfatter du som lydmessig minst trettende/fatiguing og ev. hvorfor?


Bakgrunn & preferanser
Jeg liker lyden sÄ naturlig som mulig, og at jeg kan lytte til musikk i flere timer. Hva betyr sÄ det? Jo, det betyr at man kan se bort fra ordet "naturlig", fordi alle her pÄ forumet har en mening om hva som er naturlig. Enkelte vil pÄstÄ at "naturlig" er at musikken / vokal / instrumenter gjengis natutro. Og en slik pÄstand er selvsagt riktig. Ulempen er Äpenbar. FÄ av oss har hÞrt en artist / instrumenter live. Og, med live mener jeg uten Ä fÄ lyden gjengitt via et hÞyttaleranlegg pÄ en konsert, men rett og slett f.eks. gitar og vokal direkte. Hadde for en stund siden folk her hjemme for Ä fÞrst og fremst ha en sosial samling, men ogsÄ for Ä preike / lytte til stereoanlegg. "Hm. Vokalisten fra Minor Majority hÞres yngre ut pÄ ditt anlegg, enn hjemme hos meg". SÄ er syretesten da; hvordan hÞres sÄ vokal en til PÄl AngelskÄr egentlig ut i virkeligheten? Uten at man har hÞrt den direkte, og ikke gjengitt via et hÞyttaleranlegg, er det umulig Ä vite - annet enn Ä gjette. SÄ, vi gjetta. Jeg mente at mitt anlegg / rom var nÞytralt, mens den andre gjesten mente hans anlegg / rom var nÞytralt. Hvilket rom / anlegg som gjenga albumet Reasons to Hang Around (2006) best er en helt annen skÄl. Og, der er vi ved saken kjerne: Glem ordet "nÞytralt", men fokuser pÄ subjektiv opplevelse / lydgjengivelsen et anlegg (eller i denne sammenheng head-fi) kan gi. Jeg ser derfor bort fra ordet "nÞytralt" i min vurdering nedenfor, og fokuserer mer pÄ de relative forskjellene.


HifiMAN HE-500 vs. Audeze LCD-2
La meg fÞrst ta utgangspunkt i en relativt godt beskrevet hodetelefon mange har hÞrt, selv om alle de som har hÞrt denne ikke har spilt samme musikk, har ikke samme musikksmak og har ikke benyttet samme kilde / forsterker. Det finnes pÄ tross av dette et konsenus - AKG K701 (K702) her sin helt bestemte lydsignatur. Imidlertid varierer inntrykkene fra "K701 har naturlig bass", "K701 har unaturlig lite bass", "K701 presenterer kvinnevokal svÊrt godt", "K701 lÄter pÄgÄende / tynt", osv. Men, dette vet du alt om allerede, sÄ jeg skal ikke dvele mer med K701. Poenget er at enkelte vil pÄstÄ at "HE-500 lÄter trettende / fatiguing" og enkelte vil pÄstÄ at "LCD-2 lÄter trettende / fatiguing". Ser man pÄ LCD-3, som nettopp er lansert, sÄ er tilbakemeldingene i samme leia. "LCD-3 is too revealing / fatiguing", "LCD-3 is the most transparent headphone I've heard". Siste skudd pÄ stammen er at flere brukere har demontert metallgrillen pÄ LCD-3 og lagt pÄ et tynt lag papir under grillen, og lyden er tunet litt "mÞrkere". Noen sier at LCD-3 ligner mye pÄ LCD-2 rev. 2 og spesielt etter "papirmoden". Andre reagerer pÄ dette, og hevder at LCD-3s sin styrke er at den hodetelefonen nettopp klarer Ä differensiere sÄpass godt pÄ ulike innspillinger og kvalitet pÄ samme. Jeg vet ikke, men har en fÞlelse av at LCD-3 ikke blir den store hitŽn. FÞrst og fremst fordi den koster det dobbelte av LCD-2 rev. 2, og dernest at "diminishing returns" nÊrmest har manifestert seg for enkelte via LCD-3. NÄ er det fÄ, om noen, hodetelefoner som anerkjente brukere pÄ head-fi.org "gidder bry seg med" Ä sammenligne med Stax sitt flaggskip til 34.000 norske kroner, men LCD-3 er en av dem. Det betyr ikke at LCD-3 kan tolkes til Ä lÄte likt Stax SR-009, men at transparentheten er i nÊrheten. Dvs., utifra det jeg leser, at SR-009 er bedre pÄ gjengivelse av mikrodetaljer og muligens sÞmlÞshet, mens LCD-3 har en bass som er enda bedre enn LCD-2 rev. 2, som ogsÄ er bedre i det domenet enn selveste SR-009. Men, fÞr jeg sporer helt av; la meg returnere til HE-500 og LCD-2 og ditt opprinnelige spÞrsmÄl om "Hvilken oppfatter du som lydmessig minst trettende/fatiguing og ev. hvorfor?"

Mine Þrer. Min musikksmak. Osv. Du kjenner alt dette, sÄ jeg vil bare si at K701 i starten fascinerte meg. Sennheiser HD800 fascinerte meg enda mer. LCD-2 rev. 1 ga meg et varmt hjerte og rev. 2 likesÄ. HE-500 ga meg samme forelskelsen og Þnske pÄ Ä hÞre mye musikk. K701 tok det ikke sÄ langt tid fÞr jeg solgte, fordi selv om den gir mye lyd for pengene sÄ hjelper ikke det dersom lyden den gir ikke betaler seg i form av evne til Ä kunne lytte i timesvis hver dag til musikk. HD800 er det enkelte som har ment lÄter for lyst. Jeg synes ikke det. NÄr det er sagt sÄ skal jeg Êrlig innrÞmme at grunnen til at jeg likte (og fortsatt liker) HD800 fra Sennheiser er at den gir mer bass og dermed "tuner" ned lydsignaturen litt i forhold til K701.

HD800 overlevde (relativt) lenge hos meg, og etter at LCD-2 rev. 1 kom i hus, sÄ ble det Äpenbart at K701 og HD800 var likere enn HD800 var LCD-2. HD800 fulgte samme vei som K701 - bruktmarkedet. Hvorfor det? Ikke fordi noen av dem var dÄrlige. Tverit i mot, men grunnen var kjernesvaret pÄ spÞrsmÄlet ditt. Kunne jeg hÞre mange timer pÄ K701 uten lyttetretthet selv med DAC og forsterkere som omtales som "lite pÄgÄende"? Nei. Kunne HD800 derimot gi meg mer? Ja. Kunne LCD-2 rev. 1 gi meg enda mer? Definitivt.

Flere anerkjente brukere pÄ head-fi.org omtaler LCD-2 rev. 2 og HE-500 som ganske like. Jeg kan si meg enig i det DERSOM man har et referansepunkt til K701 og HD800. Innbyrdes er forskjellene mellom HE-500 og LCD-2 (rev. 2) ganske markante, om enn pÄ enkelte parametre like (i forhold til de omtalte AKG og Sennheiser).

Jeg fÞler nÄ fristelsen til Ä omtale ulikhetene (bass, vokal, diskant, lydscene, sammenheng, naturlighet, drivbarhet, gode vs. dÄrlige innspillinger, opplevlese av engasjement / gjengivelse pÄ hÞyt vs. lavt volum, komfort, etc) i detaljer med utgangspunkt i visse "demosanger / -genre". Det skal jeg ikke gjÞre, men henviser til norske bladet Hjemmekinos fÞrstkommende nummer som kommer 30.11. Et lite utvalg av musikk finnes her: I enden av regnbuen

Svar pÄ spÞrsmÄlet (aka "tl;dr")
Ingen av dem gir lydmessig trettende/fatiguing, fordi de begge er tunet frekvensmessig sÄpass komfortabelt at det Ä hÞre timesvis pÄ dem ikke er noe problem. Snarere en svÊrt positiv opplevelse pÄ veldig mye variert musikk og kvalitet pÄ innspillinger. PostScript: Jeg vil anta at siden du er opptatt av fatiguing ikke prioriterer klassisk / symfonimusikk som majoriteten av de timene du skal bruke til head-fi. Er min antagelse feil; velg HE-500, som forenklet sagt er tunet "lysere" enn LCD-2.

HĂ„per dette var til noe hjelp. Ha ei god lydhelg. Takk for at du / dere leste dette. :)

Bildegalleri

Billede

Billede

Billede

Billede
(Foto: Loevhagen)
Loevhagen

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: Audeze LCD-2 vs. HiFiMAN HE-500

IndlĂŠgaf Claus-DK » 25. dec 2011, 01:44

Den oprindelige trÄd er her http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=11&t=305 med plads til spÞrgsmÄl og kommentarer..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
IndlĂŠg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der lĂŠser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gĂŠst