Project Ember: Lytteindtryk fra touren



Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf Anda » 21. okt 2013, 00:26

Lille forstærker - Stor lyd!

Jeg har haft glæden af at være første mand på Ember touren. For at lægge lidt hårdt ud, så er jeg simpelthen forelsket i denne forstærker!
Ember har et lækkert ‘design’ med frit udsyn til print, komponenter og selvfølgelig røret i midten, og det fungerer endnu bedre i virkeligheden end på billeder. Der sidder en indikator midt i mellem volumenknop og jackstik, som slukker når forstærkeren er klar til brug. Desuden sidder der en power indikator bagtil, men den er lidt overflødig når man har det (obligatoriske) blå lys under røret, som jeg egentlig gerne så udeladt. Udover et sæt phono indgange til line-in, sidder der også et sæt til line-out, så man f.eks. kan bruge Ember til at drive nogle aktive monitors. Det skal siges at jeg ikke har testet dette, så det må være op til andre at teste om den rent faktisk er variabel eller om der er tale om et fixed output.

Til de første lyt benyttede jeg mine trofaste venner, Rega Apollo og Sony MDR-7506, som ret hurtigt kan afsløre overdreven bas og fremtræden diskant/mellemtone, fordi hovedtelefonen i sig selv er lige på grænsen hvad det angår. Resultatet var ganske skuffende, da lyden var ret indelukket og jeg blev mødt af en nærmest irriterende øvre diskant. Grundet nogle hårde projektopstarter på studiet, var der mest behov for ro i mine fritimer, så Ember røg ufrivilligt på standby.

Efter et veloverstået meet (tak til superpronker) var lyttelysten endnu engang på sit højeste og jeg fik taget mig sammen til at smide Ember i følgende (efterhånden velkendte) kæde:

Hiface Two --> Audio-GD NFB-17 --> Project Ember --> Hifiman HE-500

Jeg skal ikke kunne sige om de første skuffende lyt var resultatet af et dårligt match eller bare manglende overskud, men ovenstående kombination har resulteret i en helt anden engagerende lyd.

Det første jeg lægger mærke til er en overraskende fylde/dybde i bassen. Det er ikke sådan at det hele bare rumler derudaf. Bassen er stadig præcis og artikuleret, men med en ekstra ‘lækkerhed’, som gør fodtramp nærmest uundgåeligt. En anden force er rumfornemmelsen. Normalt går jeg ikke så meget op i soundstage, da jeg som regel hører det meste inde i hovedet, men jeg kan godt lide når jeg får en fornemmelse af at der samtidig spilles ud af hovedet. Her spiller Ember som jeg kun har oplevet, når jeg kobler HE-500 til en integreret højttalerforstærker. Træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen, og der hvor jeg kunne ønske lidt forbedring, er opløsning i den øvre del af spektret, men det opvejes langt hen ad vejen, af den musikalitet som denne lille kraftkarl præsterer.

Jeg er ikke den store rør-ekspert og jeg har derfor ikke testet Ember med andre rør, men hvis der kan hives endnu mere ud af denne fantastiske forstærker, så er den virkelig svær at komme udenom, når der skal tilføjes nyt grej til samlingen!

Frans (Solderdude) har begået en lille genistreg med dette fine apparat og jeg takker både ham og Claus-DK mange gange for lån af Project Ember.

Billede
Billede
Billede
Billede
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf kvik » 10. nov 2013, 17:22

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Hentet i den lokale post-i-butik i går aftes, og tilkoblet for ikke så længe siden. Kilden er Naim CDX2, og Ember er tilkoblet direkte via RCA-udgangen. Afspillerens DIN-udgang er tilkoblet SuperNait, der er tilkoblet Headline. Det er enkelt at vælge aktiv udgang på afspilleren, så vil forholdvist nemt kunne sammenligne Ember med Headline. Bruger signalkabel og strømkabel jeg havde liggende i forvejen, hhv Flashback Performance Premiere og Supra LoRad. Siden det i første omgang bliver T1 jeg skal teste, har jeg sat Embers udgangsimpedans til 120 ohm..


Fortsættelse følger..
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf kvik » 10. nov 2013, 20:14

Mellemspil..

Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf kvik » 11. nov 2013, 00:41

Et førstehåndsindtryk..

Har med vilje brugt noget musik jeg ikke kendte i forvejen, for at undgå en forudfattet mening om, hvordan den ‘burde’ lyde. Helt konkret er det Byron Janis i Rachmaninovs klaverkoncerter 3+4 fra 1960-61 med Antal Dorati som dirigent.


Først til DavidB vedrørende Spiral Ear:

Med cd-afspiller som kilde (dvs ca. 2V gain) og Ember sat på LowGain (0 dB ind) og LowImpedance (0,1 ohm ud), har du ved lav lydstyrke kun et mindre spillerum, før lyden bliver ganske kraftig. Op til spillerummets begyndelse har du generende ubalance, svag ikke-generende baggrundssus, samt mindre lydlækage. Dette er for så vidt helt i overenstemmelse med manualen, der siger: “Some channel imbalance below 9 o’clock on the volume potentiometer is normal. We recommend you adjust your source output levels and use Project Ember with a volume setting of 9 o’clock or greater”.

MediumImpedance (35 ohm ud) forflytter blot problematikken frem i tid på voloumehjulet. Rørbytte til 12au7a gør ingen forskel, til det bedre eller det værre.

Mao, David, hvis du skal bruge Ember med en ca. 2V kilde og dine SE3, bør du tage højde for ovennævnte på noget vis, og alternative løsninger er jo allerede diskuteret.

SE3 lyder forøvrigt fabelagtigt i ovennævnte setup :-)


Så over til T1 indtrykkene:

Indtil videre har jeg kun anvendt CDX2 som kilde, så har bare brugt LowGain på Ember. Bypass-funktionen har jeg ikke rørt ved endnu. Jeg har til gengæld kort skiftet mellem de tre udgangsimpedanser. Røret har været standard-røret (12au7a blev kun kort testet med SE3). Jeg har også sammenlignet med Naim Headline (tilkoblet via SuperNait).

Lad mig med det samme sige, at Ember gør det rigtigt godt. Hvor Headline+T1 kan minde om en neddroslet knallert (man fornemmer der er mere at hente, men der er ligesom lagt låg på), så virker Ember+T1 mere fuldsat og funktionsduelig. Det betyder, at lyden er mere ekspansiv og udklingende, og rumfornemmelsen bliver meget større på Ember. Jeg aner en vis mangel på kontrol, men det genstår at udforske. For at blive i knallert-verdenen, kan det minde om, når man på forskellig vis (tuning/gearing/etc) prøver at hente mere ud, end knallerten er lavet til at håndtere.

Omkring volume-problematikken nævnt tidligere, har jeg noteret følgende (med LowGain+ HighImpedance): Der er ingen lyd fra 6:30 til 7:45. Der er meget svag baggrundssus frem til 8:00, og ubalance frem til 9:00. Her når man, hvad jeg vil kalde lav-til-moderat lydstyrke. Kvaliteten er helt ok, men først omkring 9:45, hvor det nærmer sig moderat-til-høj lydstyrke, frigør lyden sig rigtigt og antager karakter.

Jeg hørte ikke alverden til forskel på Low/Medium/High Impedance, men det har været en kompakt lyttesession med mange 'prøveballoner', så kommer til at lege mere med denne indstilling.


Fremover i tid:

Foruden lidt mere tid med opsættet generelt, kommer jeg til at flytte Ember fra CDX2 over på en af SuperNaits line-level udgange. Her er udgangsstyrken lavere, så jeg vil få mere spillerum nedefter på volumehjulet.Forestiller mig lyden vil forbedres opefter også (pga potmetrets opbygning), men det genstår at se/høre.


Disclaimer:

I mit opsæt, og med mine ører, efter meget kort tid - Intet andet.


Karakter (foreløbig):

9 med pil op, på den gamle 13-skala
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf kvik » 16. nov 2013, 14:16

Kan lige opdatere mit tidligere indlæg..

Havde egentlig tænkt mig at sælge Ember igen, men prøver nu alligevel en sidste gang at få den over i min lejr. Sagen er, at Ember blev anskaffet for at sparke lidt liv i Beyerdynamic T1, som jeg med min Headline synes blev lidt tam. Den opgave klarede Ember sådan set, men det viste sig samtidig, at T1 ikke var helt min smag. T1 er derfor nu solgt, og T70 vil på et tidspunkt vende tilbage.

T70 fungerer jo strålende med Headline, så egentlig var jeg indstillet på at sælge Ember. Faldt så over en norsk-bygget DIY usb-dac, QNKTC AB - 1.2 DAC, som jeg tænkte kunne være interessant at prøve med Ember. Så kæden for dette (sekundære) setup vil blive: MacBook (BitPerfect/Audirvana) > QNKTC > Ember > Spiral Ear.

Ember har een stor svaghed i forhold til at skulle anvendes med mine Spiral Ear. Uvis af hvilken grund er der valgt en løsning, der betyder at kilder med 2V udgangssignal vil give minimalt spillerum på volume potmetret, hvis hovedtelefonen har lav impedans.

For mine SE3 betyder det følgende: Lydlækage fra 6:30 (volumehjulet start-position) til 7:45 i ens lydstyrke. Ubalance fra 7:45 til 8:00. Brugbart spillerum fra 8:00 (noenlunde lavt) til 9:00 (meget højt). Valgt udgangsimpedans (High/Medium/Low) har minimal indflydelse, samme gælder rørbytte.

2V er jo standard styrken på de fleste cd-afspillere og dac’er, så her får man en reelt problem med lav-impedante hovedtelefoner og iems/ciems, så vidt jeg kan se. DavidB har i en tråd på DIY Audio Heaven diskuteret mulighederne for at håndtere dette med Frans.

For QNKTCs vedkommende har jeg valgt at få sat modstande i udgangen, så dens standard 2V signal reduceres til 0,75V. Om det så er nok vil vise sig. Det bliver også spændende at se, hvordan den vil lyde sammen med Ember.

Mit andet ankemål mod Ember, indtil videre, er nemlig lydrelateret. Den er klar og opløst, men mangler en smule varme og engagement. Det kan naturligvis blot være et spørgsmål om personlige præferencer. Eller det kan også være et spørgsmål om kildens natur.

Når jeg sammenligner CDX2+Ember med CDX2+Headline (efter hukommelsen), så griber den første kombination mig ikke i samme grad som den anden. Og i baghovedet lurer hele tiden den hidtidige favorit-kombination, MacBook(BitPerfect)+HIface2+Octave+Headline+Spiral Ear.

Nå, som sagt har jeg tænkt mig at give Ember en chance mere med QNKTC. Mest af nysgerrighed egentlig, siden jeg p.t. ikke har ubetinget brug for et sekundært setup :-)

Fortsættelse følger..
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf jaffse » 1. dec 2013, 14:41

Så har jeg fået lyttet lidt til Project Ember de sidste par uger.

Som kilde har jeg brugt Lenovo-laptop -> Micromega MyDAC og herfra videre til Project Ember. På hovedet har jeg haft Sennheiser HD650 og Sony MDR-Z1000. Alt er blevet lyttet til ved low input gain og bypassed input capacitors. Da jeg ikke er indehaver af andre rørforstærkere, har jeg ikke haft mulighed for at rulle tuber(?!).

Billede

Sony MDR-Z1000 (low output resistance)

Skruet helt ned er der en betydelig susen og man kan tydeligt høre musik. Første gang jeg rørte ved volumenknappen fik jeg noget af et chock, da den såkaldte "scratchy sound" var ganske voldsom. Kl. 8.30 på potmeteret er musikken allerede for høj og man fornemmer tydeligt kanal-ubalance. Ved at reducere output volumen på min laptop til 25% kan volumen komme op på kl. 9.30 og kl. 10 bliver det for højt igen.

Jeg skiftede også lidt rundt mellem de 3 forskellige output resistances, men ved medium eller high bliver lyden noget mudret, for overvældende bas og mangler energi. Stille passager i musik bliver desværre ødelagt af den konstante susen. F.eks., så er Keith Jarrett's Köln Concert ikke til holde ud at lytte til, så meget susen er der. Jeg droppede rimeligt hurtigt, at lytte til Ember med Sony'erne.

Sennheiser HD650 (medium output resistance)

Den konstante susen er næsten væk, men man kan stadig fornemme en smule musik, selvom der er skruet helt ned. Selv med et par 300 ohms hovedtelefoner er det for højt kl. 9, men ved 50% fra laptop'en kommer den fint op på kl. 10 for at få en god, omend høj lyttevolumen. Jeg synes oprindeligt, at HD650'erne lød bedst ved low output resistance, da det gav noget mere klarhed og liv i toppen, men det blev trættende ved længere lytte-sessioner.

Egentligt kan jeg meget godt li' lyden af Ember. Den er sådan lidt solid state-agtig, ikke alt for meget rør, har god opløsning og detaljerigdom. Output resistance kan sættes til high, for at få den til at lyde mere af rør, men jeg foretrækker den lige dér i midten. Bassen virker velkontrolleret og vokaler træder flot frem. Tom Waits - Mule Variations får ihvertfald min fod til at trampe godt med.

Personligt er det nok ikke helt en forstærker for mig. Jeg har allerede en solid state-forstærker, så hvorfor investere i en tube amp, der lyder lidt derhenad? Måske, hvis jeg var tosset med rør og tube rolling, ville den her lille sag være noget for mig. Idéen med auto-bias gør det jo nemt og effektivt at skifte rør og dermed ændre lyden.

Ingen tvivl om, at det er en lille kraftkarl, måske endda FOR meget kraftkarl til mit sparsomme sortiment af forholdsvist letdrevne hovedtelefoner. Jeg kan ikke helt forlige mig med, at skulle skrue så meget ned for laptop'en, for at få det til at lyde fornuftigt. Måske det ville være anderledes med sværtdrevne hovedtelefoner.

Jeg lander på en 8'er på 13-skalaen.
Profile on: Bandcamp - my gear
Home: Micromega MyDAC, Burson Soloist, Sennheiser HD650
Portable: iPod Touch 32Gb, Sennheiser HD25 Aluminium
jaffse

Brugeravatar
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 17. apr 2013, 08:30
Geografisk sted: København K

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf Mataugust » 1. feb 2014, 16:53

Så er det blevet min tur til at høre på ember. Jeg har tidligere haft Little Dot mk IVSE af rør, men den sammenligning jeg kan lave er egentlig mest forskellen på rør og min Soloist.

Det virker imponerende seriøst med den kasse forstærkeren bliver leveret i (er det standard?), og det lover godt for den fortsatte test. Der var indledningsvis en del skratten fra volume kontrollen, men med tak til Ketil blev årsagen fundet og rettet.
Der er en voldsom lavfrekvent brummen hos mig, ved ikke om det er strømsystemet i huset elle hvad det kan være.

Design er jo en smagssag, så det går jeg ikke videre ind på andet end at jeg godt kan lide den som den er.

Lyden....Jeg har mest hørt den med mine Shure SRH1840, og de to er et rigtig godt match. Der er ikke så meget rum og luft som jeg får fra Soloisten, bassen er til gengæld dybere, men ikke helt så kontrolleret.
Mellemtonen virker lidt lukket, om det så er et opvarmnings spørgsmål eller om jeg vænner mig til det, det ved jeg ikke, men del kommer til at lyde bedre og bedre når jeg har lyttet lidt tid.

Musikken:
Keith Jarret Trio: Bouncing with Bud/Wisper Not
Kontrabassen er klart dybere end med soloisten, trommerne står som de skal, klaveret lyder lidt "elklaver agtigt.
Men et enormt drive og spilleglæde

Emily Barker & the red clay halo: Dear River/Dear River
Emilys stemme bliver lidt aggressiv, rettelse til bassen. Den er ikke dybere, den er bare ikke så kontrolleret som på soloisten. Det klæder 1840 ret godt.

Saga: A brief case/In transit
Trommer, trommer, trommer...live. Fuld af dynamik og liv. Perfekt

The The (med Sinead O'Conner): Kingdom of rain/Mind bomb
Jeg havde aldrig lagt mærke til at både O'conner og Matt Johnson synger i første vers. Detaljerne er absolut med i denne her forstærker.

Kalbata & Mixmonster(Major Mackerel): When The Congo Hit The Drum/Congo Beat The Drum
Der er så meget saft i den forstærker. Masser af liv i både rytmeinstrumenter(congos?) og stemmer.

En direkte sammenligning med Little Dot er selvfølgelig ikke mulig lige nu, men i den opsætning som Ember står i nu, så er forskellen til min Soloist mindre end forskellen mellem Little Dot og Soloist.
Kunne jeg få styr på brummen og påvirke lyden til en mere klar mellemtone, så ville den helt klart være et hit som et supplement til Soloisten..
Tror enhver med AKG K7xx burde prøve at høre denne her...
Tusind tak til Frans for lån af denne lille perle.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Sv: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf Coach-Z » 10. feb 2014, 01:01

Billede

Så er der ryddet op... Sender Audinst HUD-mx1 I morgen mandag til KFR..

Jeg skifter imellem min xDuoo TA-02 og så Project Ember...

Lige nu lytter jeg til Ed Sheeran "I See Fire" fra den anden "Hobbitten" film, sat på repeat, det gør det lettere at finde evt. forskelle synes jeg og så er det en kattens go sang..

Ember er en kende lysere end TA-02, men begge to gør et udmærket stykke arbejde efter min mening. Jeg har faktisk ikke rigtig noget forhold til xDuoo forstærkeren, den har stået ubrugt hen i et stykke tid da jeg har lyttet en del til min Marantz 1060 og lavet A-B lytning af to forskellige dacs..

Dette setup vil jeg forsøge at teste igennem ugen og så skrive noget mere søndag, så jeg kan sende Project Ember videre mandag..





/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf Coach-Z » 13. feb 2014, 14:23

Lidt mere nyt om den fine lille Ember...

Det lyder jo godt, ingen tvivl om det, og den er da også pæn at se på som den står der. Jeg er selv rigtig glad for ideen om at den er lavet i plexiglas så man kan se indmaden.

Billede

Jeg har forsøgt at lytte intenst til denne forstærker op imod min egen xDuoo rørforstærker og det er altså ikke for at være doktor modsat hele tiden, men jeg kan altså ikke høre nogen nævneværdig forskel på disse to produkter (man skal også tage i betragtning at det er meget svært at ramme den præcis samme db på begge forstærkere, det er det i hvert fald for mig musik13) . Ember er måske en smule lysere i lyden end min xDuoo, men det er ikke meget.

Begge forstærkere får lyd fra den samme dac via et splitter kabel, så de burde være ligeligt fordelt.

byggekvaliteten virker til at være solid på Ember, kender lidt til det med at lodde og det har de da gjort meget pænt. Komponenterne kender jeg intet til, men det skulle ifølge deres hjemmeside være kvalivare og kvalitet koster penge, ingen tvivl om det.

Man kan også justere hvad jeg kun kan opfatte som gain på den, så den er mere passende til flere forskellige hovedtelefoner.

Ember har endvidere den fordel at den kan bruges som forforstærker og det er jo selvfølgelig en noget at være opmærksom på, men så er der lige prisen.

Ember koster 324$ alt inkl. færdigbygget...

Det er altså en pæn sjat penge, for noget der efter min mening kan gøres en del billigere, hvis man kan undvære et par features.

Jeg har ikke den største lyst til at bruge alt for mange penge på det her lyd projekt, jeg vil hellere lægge pengene i CD'er for at være helt ærlig, så derfor skal der en del mere til at imponere mig end hvad jeg ser fra Ember.

EDIT: Det kan være at der er flere fordele ved Ember end dem jeg beskriver og at den måske derfor konkurrerer på ulige fod, når man tager i betragtning hvilken type lytter jeg er og hvad det er jeg leder efter, men for MIG er den ikke de flere penge værd.

Det har været spændende at lytte til den, men nu må den videre.
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf Buyer no 1 » 21. apr 2014, 18:15

Den oprindelige tråd er her http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=10&t=3501 hvor der er plads til spørgsmål og kommentarer.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden


Tilbage til Hovedtelefonforstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron