Beyerdynamic A1



Beyerdynamic A1

Indlægaf Burning777 » 22. sep 2011, 21:24

Beyerdynamic A1

Jeg fik min Meier Concerto for snart halvandet år siden. Den har spillet trofast og godt sammen med alle de hovedtelefoner jeg har brugt med den og jeg er stadig glad for dens lyd på alle måder. Den er siden jeg fik den blevet min referenceforstærker når jeg har lyttet til potentielt nye forstærkere til mine hovedtelefoner.

Billede

Det er altid rart at lytte til noget nyt og Concertoen er altid frisk på at blive udfordret lidt en gang imellem så jeg tænkte, at der måtte et alternativ ind forbi stuen så der kunne åbnes en mulighed for lidt luftforandring (læs: opgraditis). Concertoen er udviklet af Jan Meier, en entusiastisk head-fier og stifter af en-mandsfirmaet “Meier Audio” og udvikler af adskillige gode forstærkere gennem årene, vil i det følgende forsøge at bide skeer mod en forstærker udviklet af Beyerdynamic. Beyerdynamic er en af de største spillere i hovedtelefonernes hjemland Tyskland, med en større R&D afdeling og hvor omsætningen på kabler og tilbehør sikkert overgår Jan Meiers totale omsætning med flere længder. Ikke at jeg ved noget om tallene for omsætning... - you get the picture...

Jeg har tidligere haft en A1 inden for dørene i en kort periode for ca. 3-4 år siden. Mit seneste gensyn med Beyerdynamic A1 var ved vores meet i foråret hos HiFi Freaks i Esbjerg og jeg blev overrasket over, at genfinde dens lyd sammen med de nye Beyerdynamic hovedtelefoner - i særdeleshed T1. Jeg fik nu så en mulighed for at købe et anmeldereksemplar af Beyerdynamic A1 og det tilbud sprang jeg på og tænkte, at jeg vil se om den kan konkurrere med min Concerto som en god en allround hovedtelefonforstærker. Concertoen er på det punkt det bedste jeg indtil nu har lyttet til i prisklassen under 10.000. Nu ved jeg godt, at jeg ikke har lyttet til alt men det er da blevet til den del gennem årene.

Jeg skifter ofte hovedtelefoner efter humør og musiklytning. Nogle gange er de lukkede andre gange åbne hovedtelefoner. De fleste dage lytter jeg til jazz og klassisk andre gange til blues, rock og elektronisk og ved andre lejligheder hip hop, dubstep, metal, funk, raggae.... tja... det eneste jeg næsten aldrig lytter til er POP-genren. Derfor skal der også lidt forskellige hovedtelefoner til at dække behovet. Siden jeg fik et nyt sæt Beyerdynamic T1 er de blevet de hovedtelefoner jeg anvender mest. De dækker vel 60% af min lytning hjemme i stuen. De sidste 40% deles af Sennheiser HD650 og Grado SR325i. Så den forstærker jeg bruger hjemme skal altså drive hovedtelefoner fra 32 Ohm til 600 Ohm.

Nu vil de fleste mene at et sæt 32 Ohms Grado-hovedtelefoner kan drives af alt, mens der skal helt andre muskler til at trække et sæt 600 Ohms T1‘ere. Man skal bare huske, at 32 ohm belaster forstærkeren på en anden måde end 600 Ohm da der skal flere ampere til at give samme effekt og det kan være en ligeså stor udfordring for forstærkeren hvis den ikke er designet optimalt. Beyerdynamic siger selv om A1, at det er “maximum power” til hovedtelefoner fra 32 til 600 Ohm.

Beyerdynamic A1 hovedtelefonforstærkeren blev lanceret i 2007 men har alligevel modtaget gode reviews og senest en læserpris “Goldenes Ohr 2011” i Tyskland i kategorien hovedtelefonforstærkere. Så noget kan tyde på at Beyerdynamic har et godt produkt her, som fortjener lidt mere opmærksomhed. Det er ikke så ofte et produkt bliver flavour of the month 4 år efter det er lanceret men det er alligevel på en måde sket med A1. Normalt er det jo kun nye produkter, der får den status men der har alligevel været mere skriveri om A1 i 2011 end jeg har noteret mig siden 2007. Jeg har spurgt Gunter Weidemann, Manager Technical Support hos Beyerdynamic om hvad dette skyldes og han er ikke i tvivl. Det er helt sikkert at en del af årsagen skal findes i lanceringen af Beyerdynamic T1. “Sammen med T1, dens 600 Ohms impedans og Tesla teknologi er A1 blevet genfundet af brugerne.”

En anden årsag til at A1 salgstallene er steget er at den nu også er lanceret i en 110..120 volts version. Tidligere kunne man kun købe den til 220..240 volts lande. Det åbner op for en del nye markeder - blandt andet USA. Det forklarer nok hvorfor man aldrig har kunnet læse ret meget om den på Head-fi.org. Beyerdynamic har valgt ikke blot, at bygge en normal switch mode power supply ind i A1, som kan håndtere alle spændinger men hele kredsløbet er optimeret til den specifikke spænding sammen med en speciel ringkerne transformer til henholdsvis 110V og 220V.

Billede

Beyerdynamic A1 er håndsamlet i Tyskland. Det er noget man lægger vægt på hos Beyerdynamic og man er heller ikke det mindste i tvivl om at A1 er nøjagtig ligeså lækkert som man kan forestille sig. Selv potmetrets moment er lækkert når man drejer på det. Den lille detalje som jeg ikke kan lade være med at lægge mærke til. Måske er jeg miljøskadet på grund af mit job. (Hvor der ikke er brugt potentiometre i produkterne i mange år og når jeg så endelige får et i hånden er det altid vigtigt det føles som kvalitet - måske er det bare mig?) Så ingen tvivl om at byggekvaliteten er top notch!

I gamle dage var der en orange version af A1. Jeg tvivler på, at der kan være solgt mange eksemplarer af den orange version. Måske er den endda blevet et collectors item idag. Jeg kom alligevel til at ønske mig, at man kunne få den i andre farver så måske en fremtidig manufaktur udgave kunne komme på tale? I følge Gunter Weidemann er der ingen planer i den retning da jeg spurgte ham.

Billede

Herr Gunter Weidemann sendte mig også lige et transperrant billede af A1‘eren. Der kan man se ringkerne trafoen og 4 stk. FET’er på en massiv aluplade. Alle print er 100% uden SMD komponenter og med kablede forbindelser og nøje udvalgte komponenter (hvilken producent udvælger ikke nøje sine komponenter?). Alt dette skulle ifølge Weidemann lede til en fremragende kanal separation; L/R på >89dB.

Gain
Der er virkelig meget gain på A1. En forstærker der skal drive både 32 og 600 Ohms hovedtelefoner har ofte en high/low gain vælger. Det har A1 ikke men det er alligevel ikke noget problem. Jeg kan sagtens finde en volumen, der er lav nok til at lytte behageligt på SR325i og selv på T1‘erne kan jeg få det faretruende højt ved kl. 13. Med HD650 er jeg lidt over smertegrænsen ved kl. 12 og når normalt lytteniveau ved kl. 8-9. Så jeg kan næsten ikke forestille mig, at der findes mennesker, der har noget at bruge volumenknappen til over kl. 13. Det til trods så fortsætter den meget langt i trommehinde blafrende niveauer. Hvis man slukker musikken og skruer op til maks så er der også en del hvæs og sus, der forstærkes op. Så der må virkelig være gain på når man når derop.

Jeg kan også konstatere, at når der ikke er musik på, kan jeg ca. ved kl. 12 begynde at høre lidt baggrundsstøj med HD650. Det er til gengæld den maksimale volumen med HD650 på A1 og jeg kommer aldrig derop så ved normal brug er denne støj ikke eksisterende. Jeg har ikke prøvet nogle meget sensitive IEM’er på A1. Det kunne være interessant om volumen kunne nå langt nok ned. Det tror jeg den kan for den daler meget lævnt ned mod nul.

Lyden
At man kan skrue så meget op for musikken vidner om, at der er masser af overskud lige bagved. Det er også helt klart når man lytter til musik gennem A1, at der er masser af det hele. Masser af bas, dyb, fast og rolig. Masser af overskud i mellemtonerne og diskanterne er bløde og ikke på nogen måde skingre. Lyden er utrolig ren og transperant. Hmmm...(Det har vi hørt før) Jamen det ER sådan den lyder - der er ikke bare de normale floskler som altid er nævnt når nogen skal beskrive lyden fra en forstærker.

Hvis A1 på nogen måde havde lagt noget mere til musikken end der er i afspilningen kunne man have haft fokus på dette. Sagen er at der ikke er noget at fokusere på for styrken i A1 er netop denne evne til at lade musikken flyde i rå mængder ind i hvilken som helst hovedtelefon der bliver spændt for. Samtidig fornemmer man at A1 tager autoritet over T1 såvel som et sæt Gradoer på en måde så de når deres fulde potentiale i både dynamik og hastighed.

Når man lytter til vokal musik er vokaler virkelige, naturlige og intime. På “In a sentimental mood” på Cæcilie Norbys live cd London/Paris er rummet flot og transperrant og stemmen står helt klart og flot frem. Den bagvedliggende kontrabas får en skøn tyngde. A1‘eren har en helt naturlig soundstage ikke noget kunstigt rum men en realistisk dybde, bredde og højde alt efter indspilningerne.

I det hele taget er der ikke noget at komme efter. Jeg har ledt og ledt efter en svaghed i denne forstærker gennem mange timers lytning og har skiftet hovedtelefoner mange gange i forskellige genrer. Hvis jeg skulle ønske mig noget var det at diskanterne var lidt mere livlige og at der var en anelse mere klang i de høje frekvenser. Det ville jeg dog aldrig have ønsket mig hvis det ikke var fordi jeg var vant til Concertoen, der er en anelse lysere i sin lyd. Jeg har også skiftet lidt frem og tilbage mellem A1 og Concertoen for at finde de nuancer der gør forskellen mellem de to. Det har været meget let da A1 har en loop out (RCA ind direkte til RCA ud) som også er aktivt selv når A1 er slukket. Så der er virkelig tale om et direkte forbindelse videre. Så jeg har kunnet forbinde Concertoen og A1 til min DAC på en gang og derfor har det være let og hurtigt lige at skifte forstærker.

Beyerdynamic A1 i forhold til Concerto
Det siger nok mere om A1‘s lyd lige at sammenligne den med min egen reference. Jeg håber også det bedre giver mening for læseren når man skal forstå hvad for en størrelse A1 er og hvordan den lyder. Forskellene mellem lyden i de to forstærkere er så små, at man virkelig skal lytte godt efter - og det er i mine ører et meget fornemt skudsmål for A1. Derfor er alt hvad jeg skriver i det følgende i og for sig små overdrivelser for at finde frem til de forskelle der er. Der er virkelig tale om to neutrale hovedtelefonforstærkere og de farver ikke lyden ret meget i sig selv. Dette gør at udvalget af hovedtelefoner der vil spille godt sammen med dem er større.

Billede

Der er lidt mere hul igennem med Concertoen. En anelse mere ikke meget. Lidt mere diskant og lidt flere mikrodetaljer. Concertoens diskant er lige til den livlige side og det er nok her forskellen er størst i forhold til A1. A1 holder sig altid på den rene side hvor Concertoen er lidt “frækkere” i diskanten.

Med A1 er der mere tyngde i lyden og mere krop bag musikken. Det er noget som klæder en hovedtelefon som T1 meget godt. Vokaler får noget kød på sig og man kan næsten mærke at lyden har fysisk vægt.

Konklusion
Kan A1 drive alle hovedtelefoner fra 32 Ohm til 600 Ohm - JA. Det kan den uden problemer. Jeg fornemmer fuld kontrol over både et sæt T1 og Gradoerne er også ligeså kontrollerede som når de spiller på de bedste solid state forstærkere jeg har hørt dem med. Jeg vil næsten tro at A1 kan drive et sæt 1000 Ohms hovedtelefoner uden problemer. Om den kan drive et sæt 18 Ohms super følsomme IEM uden sus og støj kan jeg ikke udtale mig om da jeg ikke lige har sådan et sæt liggende. Jeg vil dog vurdere at man kan skrue så meget ned for ALPS-potmetret at man får en behagelig lyttevolumen selv med følsomme IEM.

Er A1 en bedre forstærker end Concertoen - NEJ... men den er heller ikke dårligere. Det er to virkelig gode hovedtelefonforstærkere og jeg kunne sagtens leve med A1 i stedet for Concertoen. De gør begge det jeg gerne vil have en hovedtelefonforstærker skal kunne nemlig at fungere som en allround forstærker, der skal drive alle mine hovedtelefoner lige godt til alle de genrer jeg lytter til. A1 fortjener så afgjort at blive genfundet og få endnu en chance. Især hvis det er sammen med et sæt T1 så har man virkelig lækker lyd som man vil få utallige timers musik-nydelse ud af.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Beyerdynamic A1

Indlægaf Claus-DK » 11. nov 2011, 00:26

Den oprindelige review ligger her http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=10&t=583 hvor der er plads til spørgsmål og kommentarer
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Hovedtelefonforstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron