Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave



Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf kvik » 3. jan 2014, 20:14

Nye kabler = ny lyd :-) ...og tid for en

---

FORELØBIG KONKLUSION

Jeg har gennem en måneds tid testet Metrum Octave, og føler mig nu klar til at formulere en foreløbig konklusion. Metrum Octave er en dac med kamæleon-agtige egenskaber. Kilder, kabler, hovedtelefoner, alle ændrer de genskinnet fra dac’en i en grad, der gør det svært at regne ud, hvor man har den.

Bag de mange facetter opfatter jeg dog en velopløst, sammenhængende, sympatisk og kontrolleret grundsubstans. Ingen eller få ting stikker ud eller træder ved siden af. Det kunne let blive kedeligt, men sådan opleves det ikke her. Det opleves i overvejende grad som helstøbt, og kvalificeret (i mangel af bedre udtryk).

På minus-siden vil den tilsyneladende farveløshed garanteret forårsage grå hår i nogle systemer (inkluder gerne mig her ;-) ) På plus-siden får man med Metrum Octave en gylden mulighed for at tilføje grund-kvalitet til kæden, uden trække slut-lyden i den ene eller anden retning.

Hvor høj denne grund-kvalitet er i forhold til andre dac’er på markedet, er vanskeligt for mig at vurdere, da jeg har for begrænset sammenligningsgrundlag. Dog står kvaliteten ikke langt tilbage for Naim CDX2, når Metrum Octave fødes med ALAC via iTunes/BitPerfect.

Der er andre steder skrevet om en analog prægning hos Metrum Octave. Jeg føler mig ikke kvalificeret til at kommentere dette, da jeg ikke har lyttet til vinyl i 20+ år. Tillige er Metrum Octave mit første møde med NOS-konstruktionen, så også her må jeg afstå fra kommentarer pga manglende referenceramme.

---

Håber nogen har haft udbytte af de foreløbige indlæg i tråden. Jeg kommer selvfølgelig til at fortsætte med at teste forskellige ting i tiden fremover. De små skridt på vejen vil dog næppe lagt ud i tråden i samme omfang som hidtil. På et tidspunkt forventer jeg i stedet at komme med en sammenfattende konklusion.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave

Indlægaf Buyer no 1 » 3. jan 2014, 20:18

Ovenstående er kun en konklusion på en grundig anmeldelse af Metrum Acoustics NOS Mini DAC Octave. Se hele anmeldelsen her: http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=17&t=2310
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst