Anmeldelse: Hifiman HM-601



Anmeldelse: Hifiman HM-601

Indlægaf Mellemhjulet » 13. jun 2011, 21:20

Den korte udgave: Hifiman HM-601 er skrevet på ønskelisten
------------------------------------------------------------------------------------------------

Indledning og baggrund:

Langt om længe kommer så min anmeldelse af den lille DAP fra Hifiman kaldet HM-601. Der vil også være en mindre omtale af samme firmas RE-272 IEMs. Hvorfor det kun bliver til en omtale, vil fremgå senere. Det er samme sæt som Burning777 anmeldte her: https://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=17&t=51

Pudsigt nok er selvsamme sæt som er årsagen til Hoved-fi.dk opståen. nc8000 havde på et andet forum tilbudt man kunne låne dette sæt - mod at skrive en anmeldelse. Dette blev af forumets moderator anset for at være skjult reklame, og indlægget blev derfor slettet, og så gik det ellers op i ballade med flere udelukkelser til følge. Jeg fatter stadig ikke hvordan det kan være skjult reklame at få lov til at kunne lege anmelder og skrive sin mening, god eller dårlig, om et produkt. Havde jeg KØBT sættet først, og jodlet over hvor godt det var, ville der jo ikke ske noget, de tråde er der masser af derovre. Nok om det.

* * *

Ude i det hemmelige rum under trappen ligger et byggesæt med 80% af stumperne til en No Over Sampling - NOS DAC med 8xTDA1543. Den er af forskellige årsager aldrig gjort færdig, men jeg ville vældig gerne høre en NOS DAC herhjemme, så da jeg spottede at HM-601 brugte en TDA1543 i NOS mode, samt også har line-out, var jeg vældig interesseret. Samtidig er min hovedtelefon hobby også ret ny, jeg har haft en Cowon D2+ et års tid, og nogle Superlux HD-660 lidt over et halvt år. Fornyligt blev der så bygget en Cmoy, da kombinationen ikke spillede så højt. Da det havde vist sig jeg brugte en del tid på at lytte til hovedtelefoner, var det oplagt at prøve at låne sættet, så jeg kunne få udvidet min horisont på det område. Jeg havde også lige bestilt en Fischer FA-002w hovedtelefon, da jeg gerne vil have noget bedre end Superlux'erne (Man skal passe på med at læse Claus-dk's forslag, det bliver dyrt............), men var Cowon D2+ nu god nok til dem?

I mine unge dage havde jeg dog datidens gode kvalitets sæt, en Stax Lambda med SRD-7 stepup. De skulle sættes til en højttalerudgang, hvilket i mit tilfældet betød at jeg skulle fjerne højttalerledningerne hver gang jeg skulle bruge hovedtelefoner, og det var jo lidt bøvet. De lød nu ganske godt i forhold til hvad jeg ellers havde den gang, men det meste af tiden lå de pakket væk, og til sidst solgte jeg dem. I dag ville jeg nok bare have købt en ekstra forstærker til dem, men den tanke tænkte jeg ikke dengang.




Lyd over anlæg



Besværligheder:

Sættet kom hjem til mig i starten af april. I første omgang blev IEM'erne lagt til side, da jeg altid havde hadet de der små flade hovedtelefoner, som jeg nu har lært hedder earbuds. Jeg gik ud fra at IEM, som skal helt ind i øregangen, bare var endnu værre. HM-601 spillede fint med Superluxerne, men skulle dog have den lille Cmoy på som forstærker hvis jeg spillede en anelse højt. Superluxerne spiller fint til prisen, det er ikke det, men jeg ville jo finde ud af hvor god den HM-601 er. Den havde fået vældig gode anmeldelser, som f.eks den her: https://www.head-fi.org/forum/thread/524012/review-hifiman-hm-601men det var bestemt ikke godt nok til hvad jeg var ude efter med Superlux på.

Jeg havde jo godt nok bestilt Fischer FA-002w hovedtelefonerne, men der var først lidt leveringstid da de laves på bestilling, og sidenhen gemte de sig i evigheder i den russiske og danske told. Jeg bestilte den 28 marts, og fik dem i hænde den 6 juni. Så jeg havde ikke rigtig noget fornuftigt hovedtelefonudstyr at bedømme ud fra, så jeg valgte i første omgang at sætte afspilleren til stereoanlægget. Trods alt er det en signalkilde, og må kunne bedømmes som sådan. Da jeg heller ikke vil prale af at have den store erfaringer med hovedtelefoner, er det også rart at kunne lytte med noget jeg kender godt. Så i må altså trækkes med en beskrivelse af lyden på stueanlægget også. Der kommer så en beskrivelse med hovedtelefoner længere henne i anmeldelsen.

* * *

En stor del af lydhobbyen har for mig altid været at bygge noget selv, enten for at lære mere om hvordan tingene virker, eller forsøg på at få bedre lyd for en overskuelig sum penge. Højttalere var noget af det første jeg prøvede, og det er også de,r der er de største lydmæssige forskelle. I flere år brugte jeg de samme enheder som blev sat ind i forskellige kabinettyper, især var jeg glad for nogle transmission linje højttalere med 6 1/2 tomme enheder i sanddæmpet sandwich kabinet, bygget over en sommer med fukssvans og håndskruetrækker. Enheder startede oprindeligt med at blive sat ind i et par kasser fra et gammelt 3 i et anlæg, så solide spånplade kabinet, så et foret med klinker etc. Og selvom enhederne var de samme, ændrede lyden sig kollosalt fra kabinet til kabinet. (Enhederne var naturligvis også modificeret med trådophæng etc.) Så gik jeg over til Duelund horn, andre horn etc. da de er lette at trække med rørforstærkere med lav udgangseffekt, som jeg også byggede nogle af. Jeg fik også relativt sent en CD afspiller, da jeg synes LPer lyder ganske fint. CDer har for mig også et eller andet i diskanten som kan stresse en anelse, det er der ikke på LPer. En af NOS dacs fordele skulle være det fnider er væk.

I dag spiller jeg så med højttalere i åben baffel, altså ingen lukket kasse, bundkassen er med 2 x 12" (står til udskiftning til 1 x 15" på et tidspunkt, med en 9" mellemtone og en 3" diskant. Lydmæssigt fokusere jeg mest på en god mellemtone, at bassen og diskanten så ruller lidt af er ok. Jeg spiller heller ikke særlig højt, så det skal lyde godt ved lave lydstyrker. Mellemtonen og diskanten er noget anderledes end normalt, for bortset fra den åbne baffel, er mellemtonen glad stemplet bygget i 1951, diskanten er samme årgang sandsynligvis. Normalt bliver det drevet at en lille batteritrukken Tripath 6 watts forstærker, men da jeg skulle bruge batteriet til den MUSE 4xTDA1543 https://www.head-fi.org/forum/thread/512389/mini-dac-tda1543-x-4-nos, jeg kom til at købe da jeg ventede på hovedtelefonerne, så foregik den store sammenligning på en ombygget kinesisk rørforstærker af ok kvalitet. En lille Tripath minder på mange måder om en rørforstærker lydmæssigt, og den omtalte rørforstærker bruger faktisk nogle E82CC rør fra Siemens stemplet 1957 og med ørnelogo og det hele som indgangsrør. Sætter man nye standardrør i, vinder Tripathen lydmæssigt. Og da et Siemens rør af den type omtrent koster det samme som en Tripath, er det normalt den der står og spiller.

Så alt i alt, et anlæg med en del vintagestumper, glad for analog lyd og mellemtone fokuseret.

Billede

En tidlig udgave, med en "forkert" diskant.

Billede

Billede

* * *

Lyden:

Første gang jeg satte HM-601 til anlægget, blev jeg pænt overrasket. Det spillede rigtig godt, med en lydsignatur som jeg ikke før havde hørt med en digital kilde. Lyden faldt på ingen måde igennem, men vandt på at spille uden det digitale fnidder i diskanten, som mine ører bliver trætte af. Samtidig var gengivelsen af stemmer fin. Skulle man være have kritikerørene på, gik den måske lidt let hen over detaljer, og dynamisk set var det hele lidt på den lade side. Men, og det er vigtig, der var ikke rigtig noget som stak ud fra lydbilledet, så det hele lød rimeligt homogent og let at lytte til. Efter at have spillet på den et par dage, mente jeg den spillede vældigt analogt, og da jeg har nogle få udgivelser på både plade og CD, kunne jeg jo sammenligne. Med forbehold for overførslen til CD, var lyden fra en LP dog væsentlig bedre. Dynamikken var klart bedre, stemmer mere detaljeret etc.

Jeg bestilte dog en MUSE 4xTDA1543 NOS DAC, for NOS lyden var yderst lovende efter min smag. De er billige og bygget op lidt hen af det byggesæt jeg har på lager. En af de forskelle der er, er at man tit til TDA1543 øger spændingen på chippen til op i nærheden af 8 volt, og bruger strøm til spænding konvertering over en modstand, i stedet for gennem en operations forstærker. Det skulle give en væsentlig mere dynamisk lyd. Da HM-601 kører på 5 volt, tvivler jeg på de driver TDA1543 med mere end den spænding. Den skal jo også kunne holde som bærbar afspiller, så de er nødt til at holde strømforbruget nede. Men jeg fik altså mulighed for at sammenligne cd med 4xTDA1543, lp, og HM-601.

Billede

Hvad lyder så bedst? En hyggelig aften gik med at sammenligne lyden fra de 3 kilder. Konklusionen må være at en HM-601 spiller ganske godt, men ikke følger helt med. Lyden bliver noget for lad når man sammenligner, men det er vældig musikalsk, og især i diskanten altså ikke så meget fnider. Mine ældgamle diskanter går ikke så højt op i frekvens, så eventuel afrulning i diskanten fra afspillere er skjult der. Lidt HD tracks blev indkøbt, 24/96, en Steely Dan, Gaucho: httpss://www.hdtracks.com/index.php?file=catalogdetail&valbum_code=HD00008811205522 og en Ella Fitzgerald/Louis Armstrong: httpss://www.hdtracks.com/index.php?file=catalogdetail&valbum_code=HD00731454330428 Der begyndte det så at blive interessant, nu blev det på nogle måder bedre end på LP, (LP'er kan nu også være forskellige i presning, og dem jeg har på LP er helt standard med de to plader.) Især stemmerne på Ella og Louis havde en bedre opløsning end via LPen, det var jeg lidt overrasket over. Under alle omstændigheder var det dog let at høre forskel fra det ene til det andet medie. Muse DAC'en kørte jeg på batterier, switchmode omformere lyder sjældent godt, og så er I/V modstanden og udgangselektrolytterne blevet udskiftet. Den havde ikke overraskende samme lydsignatur som HM-601, men der var mere af det hele, lyden fik et noget mere dynamisk anslag, og de enkelte ting blev skilt lidt mere ud i lydbilledet. Begge er noget af det mest analoge i lyden fra digitale medier jeg har hørt herhjemme, og især Musen giver forbløffende lyd for ingen penge.

At HM-601 kommer sidst som stationær kilde betyder ikke at den er dårlig, kun at den blev sammenlignet med noget som er er bedre. Nu er den jo beregnet til transportable brug, med de begrænsninger mht. strømforbrug størrelse som det giver, og set i det lys synes jeg Hifiman har ramt meget godt lydmæssigt. Havde den ligget og spillet i en butik i cd'ens barndom, ville det havde været en mindre sensation, tænk på at den første Phillips CD-100 kostede 8000 kr i starten af 80'erne. Her kan man smække ca 100 cder ind på et SD kort, og have en ganske god lyd, som ovenikøbet kan haves i lommen.

Så konklusionen på afprøvning som stationær kilde må for mit vedkommende blive at den sagtens kan spille op til et fornuftigt højt niveau. At man på det niveau kan have forskellige lydpreferencer for hvilke parametre den skal spille godt på er helt naturligt. For mig var den fnidderfri diskant, lidt runde analoge klang, og den fine mellemtone en fornøjelse. Skulle jeg ønske mig mere, ville det først og fremmest være mere dynamik, men det er faktisk mest noget jeg savner når jeg sidder og tester de forskellige kilder op mod hinanden. Kører lyden bare i stuen, er det ikke noget jeg spekulere så meget på med megen af den musik jeg hører. Så jeg "turde" godt skrive HM-601 på ønskeseddlen, inden jeg fik nogle hovedtelefoner hjem der var i god nok kvalitet til den.






Lyd over hovedtelefoner



Superlux HD-660

Superlux HD-660 er en udpræget lavprishovedtelefon som giver rigtig god lyd til prisen. Det er lige før HM-601 har svært ved at trække dem. Da jeg først satte dem til, spillede jeg en cd som er ret lavt indspillet, og der var jeg nødt til at sætte en forstærker til den for at kunne spille højt nok. Men typisk komprimeret popmusik spiller det nu højt nu til mit brug uden, men til noget klassisk og jazz musik har Superlux altså brug for lidt ekstra forstærkning.

I forhold til HM-601 som kilde i anlægget, synes jeg ikke jeg får nok ud af den her kombination, men en 300 kr hovedtelefon vokser jo heller ikke ind i himlen. Det er nok Superlux der sætter niveauet her.

* * *

ATH-ESW9

ATH-ESW9 blev indkøbt efter at jeg havde fundet ud af at jeg absolut foretrak at have hovedtelefonerne uden på ørene og skulle bruge noget til transportabelt brug. Det var et stort hop opad i lydkvalitet fra Superluxerne, men alene kablerne på dem koster også 4 gange så meget som et helt sæt Superlux.

Parret med HM-601 var lyden umiddelbart lidt mørk i det, med ok bas og diskant. Lyden var en anelse langsom og lukket i det. Så jeg syntes heller ikke her, at jeg fik den lyd som jeg fik med HM-601 som kilde på anlægget. En lille modifikation her: viewtopic.php?f=12&t=192 og lyden ændrede sig en del. Det opfattede tempo i musikken kom op i tempo, og lyden blev lys i stedet for mørk, alt i alt vil jeg vurdere det til som lydende bedre. Jeg skal dog nok eksperimentere lidt mere, for de er nok trods alt lige lidt for lyse i det efter min smag. De er iøvrigt fine til transportabelt brug i deres fine, æske. Igen er min vurdering i forholdet til lyden på anlægget, at det igen er hovedtelefonen som sætter begrænsningen.

* * *

Fischer Audio FA-002w

Som rosinen i pølseenden nåede min fa-002w lige at komme hjem i den sidste uge inden HM-601 skulle videre. De første 10 minuter var noget af en skuffelse, men sådan nogle skal åbenbart tilspilles, så de fik 3 dages tilspilning inde i skabet.

Det var en god oplevelse at koble fa-002w sammen med HM-601. Lyden var klart i en helt anden klasse end de andre hovedetelefoner. Lydbilledet var mere rundt om hovedet end med de andre, så meget at det virkede som lydbilledet klaskede sammen, ved hurtigt skift til en af de andre hovedtelefoner. Lyden var nem at lytte til, lydbilledet var lettere at forstå, og derfor også mere afslappende at lytte til, det krævede ligesom mindre af mig som lytte. Lyden virker meget homogen, måske med en lidt fremhævet mellemtone. Hvilket er lydsignaturen på HM-601. Rimeligt med detaljer, men lyden er mere fokuseret på helheden. Musik som er meget komprimeret lyder ikke så godt på dem, så de er ikke det oplagte valg hvis man hører meget af dagens metervarepop. Det var nemt at genkende lyden fra anlægget, så nemt at jeg med Fischer hovedtelefonerne har en mistanke om det vil være HM-601 som er det dårligste led.

Billede

* * *

Hifiman RE-272

Jeg har altid hadet earbuds, og gik af en eller anden grund ud fra at IEMs var lige så modbydelige, men nu var de jo med, og de er jo dejlig små og transportable. I pakken var hovedtelefonerne, samt en masse små gummidimser. Da de ankom til mig var de forsynet med nogle små juletræsagtige dimser som bestemt ikke passede mine ører. Så min første erfaring er, at IEMs lyder helt forfærdeligt hvis der ikke er et nogenlunde lufttæt forsegling i øregangen. Jeg skiftede derefter over til mellemstørrelsen af de sorte som mere lignede lakridser, altså ikke juletræsagtige. Så blev det lidt bedre, og de sad pænt fast i øret. Lyden blev bedre, men klangbalancen var stadig helt hen i vejret.

På head-fi var der så et link til en massetest af IEM hovedtelefoner, desværre er linket der ikke mere. Der var RE-262 testet, de ligner en del, og der var en lang forklaring om at man kunne putte ledning rundt om øret og ned i stedet for ledningen gik op til øret og bruge et medfølgende adapter kabel som kunne skifte rundt på højre og venstre. Det skulle kunne lyde bedre for nogle. Mig hjem og prøve, og jo det lød så væsentlig bedre, så jeg fik loddet en adapter sammen selv, så de kunne vendes rigtigt. Fair nok, men stadig ikke godt nok, lyden var for tynd i det. I anmeldelsen stod der også at det havde betydning hvor langt ind i øregangen de kom, så selvom de sad godt fast med mellemstørrelsen af gummidimserne prøvede jeg så med den mindste størrelse gummidims. Så røg de nærmest gennem øregangen, men lyden blev så igen bedre.

Slutresultatet var dog stadig ikke helt godt, mellemtonen vandt i fylde, men bassen blev noget svag, da de små gummidimser godt nok kommer længere ind i øregangen, men alligevel ikke forsegler godt nok. Så lyden hælder meget til det lyse, og der er sådan set masser af detaljer, fin timing etc., men ikke en klangbalance jeg kan leve med. Og da lyden nærmest opstår inde i hovedet på mig, hvad jeg ikke så godt kan lide, gav jeg op og købte nogle ATH-ESW9 til transportabelt brug i stedet for.

Tror dog nok at RE-272 har masser af potentiale, hvis man har øregangene til dem. Der var nogle få gange hvor jeg vred og vendte dem ind i ørene, hvor de kvitterede med en glimrende lyd, men det var altså svært at genskabe.

Men jeg fandt da ud af jeg foretrækker hovedtelfonerne uden på ørene, men også at IEM er langt mere behagelige end earbuds og at de kræver en lang bedre tilpasning. Men jeg kan ikke rigtig give en fair udtalelse, da jeg havde for mange problemer med at få dem tilpasset. Det var også mit første forsøg med IEMs, så det her kan kun tages som min oplevelse med dem.

Billede


Cowon D2+ kontra Hifiman D2+

Ud over at kunne afspille musik, kan en Cowon jo også vise film, fungere som radio, kan spille 40 timer på en opladning. Den er langt lettere at betjene, og har langt flere features. Jeg har en del musikklip fra youtube liggende på den, og selvom lyden ikke er den bedste, er der jo en del live videoer som er ganske gode. Jeg hører også tit podcasts fra DR1, og selvom Hifiman godt kan afspille dem, kan den ikke spole frem. Så hvis podcastet varer en time, og man lige har hørt den første halvdel på vej ind i toget, kan man altså ikke komme frem til den anden halvdel på hjemvejen, hvilket er rigtigt irriterende. Cowon kan også spille flac filer, som er det format jeg normalt spiller. Den kan ikke spille 24 bit filer. Lyden i den er ikke dårlig, når man ser på de enkelte dele, den er vist meget neutral.

Problemet er at har jeg lyttet til Hifiman'en et stykke tid, er det overraskende hvor kedeligt Cowonen lyder når man kommer tilbage til den. Sådan lidt kedelig, opampbaseret digitallyd. På Hifiman er det måske lidt mere farvet, men jeg har fornemmelsen af at lytte til musikken, den er mere indvolverende og jeg falder mere i den der med lige at høre lidt mere. Havde jeg kun Superluxen eller ATH kunne jeg måske nok lade være med at købe en Hifiman, selvom de da også lyder bedre over den, men med Fischer hovedtelefonerne er der nok ingen vej undenom med at få mulvarpen frem i lyset, den minder ganske enkelt langt mere om den vinyl og rør lyd jeg er vant til fra det stationære anlæg.

Den anden anmelder her på siden har haft nogle problemer med sus. Det har jeg ikke, da jeg slog alt overflødigt fra på afspilleren, der er en del indstillingsmuligheder. Har en mistanke om det især er muligheden for EQ som skal slås fra, også selvom den står i neutral. Der er yderligere et problem med SD kort. Mit 32 Gb SDHC kort var en hastighed 10. Det betød at kortet lige skulle ud og ind før Hifiman ville læse det. Med et 4 Gb SDHC, hastighed 4 var der ingen problemer. Gapless afspilning gav en lille pause, men det er relativ få plader jeg har med det, hørte det kun på en ud af dem jeg havde lagt over. (Tom Waits: Nighthawks at the Dinner)

Skulle jeg ønske mig to ting med Hifiman afspilleren var det en mere dynamisk lyd, om det skulle være en TDA1543 parret med en højere spændig a la deres 801 model, eller en NOS udgave af 801 ved jeg ikke, men det kunne være spændende. Det andet var man kunne spole, så jeg kunne komme midt ind i en podcast.

Men bundlinjen er den står på ønskeseddlen, og jeg er ikke meget for at sende den videre.

P.S Jeg tror jeg skriver en kort en til head-fi, selvom claus-dk mener at Google translate skulle være god :roll:

Billede
Kilde: Hifiman HM-601 Slim, Cowon D2+
Forstærker: JDS Labs cMoyBB v2.03
DAC/forstærker: Beresford Caiman Mk. II
Hovedtelefoner: Fischer Audio FA-002w Sapele træ | ATH ESW9 - APS v3 kabel | Superlux HD-660 | Takstar Pro-80 | Bose QC15
Mellemhjulet

Brugeravatar
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:50
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Anmeldelse: Hifiman HM-601

Indlægaf Claus-DK » 11. nov 2011, 00:30

Den oprindelige review er her http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=17&t=272 med plads til spørgsmål ok kommentarer..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst