Anmeldelse: Cambridge Audio DacMagic Plus



Anmeldelse: Cambridge Audio DacMagic Plus

Indlægaf Sikora » 24. apr 2012, 22:55

Forord
Først og fremmest vil jeg gerne gøre opmærksom på at dette er min første anmeldelse og da det er begrænset hvor mange andre produkter jeg har lyttet til har jeg ikke så mange referencer at dømme ud fra men jeg håber trods alt at enkelte kan bruge mine ord og eventuelt besvare nogle spørgsmål man har siddet med. Hvis ikke er i velkomne til at spørge direkte og er der nogle der godt kunne tænke sig at lytte til denne enhed i live finder vi nok også ud af det !
Mit ønske om at erhverve mig en DAC er at jeg lige som så mange andre er lidt ked af lyden der er i et standard lydkort på computeren samt at den indbyggede DAC der sidder i min forstærker mere er optimeret til surround end stereo.

For noget tid siden havde jeg fornøjelsen af at lytte til Apogee’s Duet lydkort som for mange er referenceklasse og det føltes nærmest som en hån mod musik når man bagefter satte sine hovedtelefoner direkte til computeren. Den fuldstændig flade og mudrede lyd uden dynamik var simpelthen ikke godt nok og jeg besluttede derfor at gå på jagt efter en DAC jeg kunne bruge sammen med både min computer og mit anlæg.
Apogee’s Duet ville her være den perfekte løsning for mig rent lydmæssigt men den kan kun bruges på computeren da den er rent firewirebaseret (Der er siden kommet en Duet 2 der er USB baseret) og der er derfor ikke mulighed for at kombinere den med f.eks sonos.

For 2 måneder siden lånte jeg en DacMagic Plus hos HifiKlubben i Køge og lyttede på den i en uges tid og var egentligt godt tilfreds men jeg valgte dog at levere den tilbage da jeg ikke syntes at prisen på de 2.995,- kunne retfærdiggøres i forhold til forbedringen når jeg holdt det op mod hvad min forstærker kunne (Denon AVR 4311).
Jeg lyttede lidt rundt omkring og blev egentligt overrasket over hvor dyr en DAC skulle være før det virkeligt var referenceklasse - ikke fordi jeg DacMagic Plus er kongen over dem alle men efter min vurdering kan den sagtens følge med flere DAC’s i 5-6.000,- kroners klassen.

Jeg besluttede derfor at den skulle have chancen igen og der skulle lyttes mere intenst.

Hvad er der i kassen
Kassen indeholder selvfølgelig selve DAC’en. Yderligere er der en strømforsyning der leverer 12 volt og 2 ampere. Det er en switchmode af “mobilladertypen”.
Endvidere medfølger der USB-kabel - “højkantstander” - gummifødder samt diverse manualer.

Det første man bemærker når man tager DAC’en ud er den robuste og ret gennemførte kvalitet kabinettet er lavet med. Knapperne på fronten kører godt dog er volumeknappen lidt træg og har en smule slør men det er ikke noget der ødelægger helhedsindtrykket.

På fronten er der powerknappen - indgangvælger - Volumeknap (Denne kan bypasses) - knap til diverse filtre og fasevending - indikator for indgående sample rate og til sidst mulighed for tilslutning af hovedtelefoner. Der er valgt blå lysdioder til indikering af de forskellige ting. De er meget afdæmpede og skærer absolut ikke en i øjnene om aftenen og dog er de også tydelige i dagslys.

Tips her til kunne være at hvis man ikke ønsker at bruge volumekontrollen kan man holde denne inde imens man tænder den og derved bliver den inaktiv.
Endvidere har man fra Cambridge audio’s side af en eller anden grund valgt at levere den sat op til at køre USB 1.0 hvilket gør at den ikke kan køre helt op i toppen med sample rate. Dette ændres ved at holde Filter/Phase knappen inde under opstart og dreje på volumeknappen til den indikerer Digital 2 under source. Herefter trykker man en gang på volumeknappen og vupti nu kører den USB 2.


DAC’en er i stand til at køre følgende sample rate’s: 44.1 - 48 - 88.2 - 96 samt 192 khz.
DacMagic Plus er en upsampling DAC hvilket er noget der let skiller vandene rundt omkring. Personligt synes jeg det er en stor fordel i forhold til at bekæmpe jitter.

Billede


På bagsiden finder man 2 digitale inputs der både tager coax og lys. Der er lavet en passthrough digital udgang også man f.eks kan bruge hvis man tilslutter en DVD-afspiller hvor der skal være mulighed for at få det digitale signal urørt videre til en surround-dekoder. Der er 2 USB hvor den ene er til computeren og den anden til en bluetooth dongle hvis man ønsker at overføre lyd den vej fra f.eks en mobil eller en tablet. Jeg har dog ladet mig fortælle at kvaliteten den vej er meget ringe og slet ikke yder produktet retfærdighed.

Til udgang er der mulighed for at bruge almindelige phono-kabler eller XLR.

Der er altsĂĄ rig mulighed for at tilslutte sine digitale kilder og jeg vil mene at de fleste ikke kommer til at mangle noget i den retning.

Billede


Hvordan lyder den sĂĄ
Kort og godt RIGTIGT godt !!

Jeg har som det første tilsluttet den min iMac via USB og til mine hovedtelefoner.

Beskrivelse af lyd er en svær størrelse men det første der falder mig en er en overvældende neutralitet og dynamik der er kørt lige derud til grænsen hvor den efter min smag skal være. Den er på ingen måde overdrevet i dynamikken og faktisk rigtig behagelig at lytte til flere timer i træk. Jeg er meget stor tilhænger af at lydgengivelse i bestemte musikgenrer skal være så neutral som muligt blandt andet fordi jeg mener det er musikernes opgave at farve og give lyden charme samt at det for mig også gør den enkelte DAC meget all-round og da jeg lytter meget forskellig musik er det en klar fordel.

Den virker meget kontrolleret i lyden og intet er overladt til tilfældigheden.
Specielt stemmer står utroligt klar og rent frem i lydbilledet og på trods af det er baggrunden stadig utroligt detaljeret og den har (i forhold til direkte lyd ud af computeren) en utrolig evne til at trække selv de mindste og volumemæssigt laveste detaljer frem lidt i stil med en kompressor.
Den har generelt en rigtig god soundstage der er medvirkende til at man lever sig ind i musikken. Men træerne vokser heller ikke ind i himlen for den har en ting som kan være en dealbreaker for mange og som i mine øjne er grænsende til det utilgivelige når alt andet fungerer så godt rent lydmæssigt. Det skinner specielt igennem på stemmerne at når der bliver sunget igennem med S-lyde så virker det som om de overstyrer på en måde og giver den der “hisssss” som er rigtig ubehagelig og meget forstyrrende. Det er klart det kommer mest til udtryk når der er noget volume på men det er et problem den har hvad enten man bruger hovedtelefonudgangen eller sætter den til anlægget.
Det er lidt ærgeligt fordi det selv efter ca. 15 timers lytning er noget der kan være svært at abstrahere fra. I starten var jeg i tvivl om det kunne være mine hovedtelefoner (der er af tvivlsom fabrikat) eller om det kunne være indspilningen men ser man bort fra begge og iøvrigt læser at andre har bemærket det samme er man ikke i tvivl. Det er klart at hvis indspilningen “klipper” på de her s’er så er det meget tydeligt men er indspilningen lavet fornuftigt så er det også begrænset og man lever med det.
Generelt har den et godt punch i bassen men også et meget forsigtigt og det virker som om at man fra Cambridge Audio’s side har været ekstremt forkuseret på stemmerne i musikken samt detaljegraden og at man derfor har været en smule nervøse for at for meget dynamik i bassen kunne skade dette og her syntes jeg man har fundet en rigtig god balance i lydbilledet.

Under testen med computeren tilsluttet har jeg naturligvis også forsøgt mig med den optiske indgang når nu min iMac giver muligheden og min erfaring med dette er at der ingen forskel er. Om dette betyder at der virkelig ingen forskel er eller om det er mine hovedtelefoner og ører der ikke er detaljerede nok skal jeg lade være usagt.

Jeg har selvfølgelig også haft den sat til mit anlæg der består af sonos ZP90 (play:connect) der er standard - Denon AVR 4311 (Pure direct) og til sidst B&W CM 8.
Mit generelle indtryk af lyden her er uden undtagelse det samme som hvis man bruger hovedtelefonudgangen. Meget neutral og ren lyd uden skygge af lyttetræthed men dog med ovennævnte problem med s’erne.
Jeg har desværre ikke haft mulighed for at lytte på den via XLR udgangen. Mange har fortalt at det gav et løft på den gamle DacMagic og flere mener at det er det samme her dog uden de har prøvet så om der er en forskel vides i skrivende stund ikke.
Det er naturligvis noget jeg følger op på.

Alt i alt er jeg meget tilfreds med denne DAC og for hver dag jeg lytter bliver jeg mere og mere glad for den. Jeg tager endda mig selv i at smile hver gang jeg gĂĄr forbi den i stuen.

Jagten på den perfekte DAC (der er til at betale) stopper dog ikke her. Det er ikke fordi jeg er utilfreds men mere for sportens skyld men jeg er ikke i tvivl om at den nok skal give mig mange behagelige lyttetimer på papiret og jeg mener man får meget for pengene her. Ikke kun lydmæssigt men også de mange tilslutningsmuligheder gør den meget alsidig hvilket er noget jeg ikke tror er gået Cambridge Audio’s næse forbi med den popularitet den første udgave af DacMagic har haft.

Jeg har desværre endnu ikke haft lejlighed til at lytte på Aune X1 som andre har talt meget om herinde men den beskrivelse mange er kommet synes jeg kunne tyde på at de to DAC’s kunne ligne hinanden i lydbilledet. Det er ihvertfald noget der skal efterprøves !

Musik jeg har brugt er følgende albums:

Søren Sko - One for my baby
Cæcilie Norby - Arabesque
Diana Krall - The Girl in the other room
Mike Stern - Big neighbourhood
Steffen Schackinger - Electriguitartistry
The Dali CD Vol. 2
Jack Johnson - In between dreams

Samt lidt andre smĂĄnumre.

Hvis du har nået at læse helt herned uden at få hovedpine af mine skriblerier med manglende kommaer mm. er jeg imponeret men jeg håber som sagt at mine ord kan være med til at bidrage lidt til andres tanker om denne DAC som jeg absolut mener er et skridt i den rigtige retning og en absolut forbedring af forrige model.

......og nå ja... Mine hovedtelefoner er et sæt “Beats by Dre - Studio” og til trods for at de ikke er de mest audiofile man kan få yder de faktisk ganske fornuftigt når der kommer noget rimeligt grej bag. Dette betyder dog ikke at de skal beholdes men jeg er endnu ikke begyndt at kigge efter andre da jeg synes det er svært at finde butikker der har lyttemulighed bortset fra f.eks hifiklubben.

Claus Sikora
Chord Mojo/Poly

AKG K845BT
Ikko OH-1
Sikora

Brugeravatar
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 7. apr 2011, 19:16
Geografisk sted: Odense

Re: Anmeldelse: Cambridge Audio DacMagic Plus

Indlægaf Sikora » 26. apr 2012, 17:19

Update:

Jeg har i dag erhvervet mig et sæt XLR - RCA for at se om der er forskel på XLR udgangen i forhold til RCA udgangen.
...OG DET ER DER !!

Der er specielt 2 ting der slår en i fjæset med det samme. Det første er at i nogle numre når man lyttede via RCA kunne man godt have en fornemmelse af 2 højttalere der stod og spillede samme sang men som om de ikke arbejdede sammen. Nu får man mere et samlet lydbillede - mere harmonisk hvilket også har givet en mere præcis soundstage.
Det andet er at (igen i enkelte numre) bassen til tider kunne virke lige en anelse for buldrende og mudret - den er nu mere afdæmpet så den passer perfekt ind i lydbilledet i forhold til mellemtone og diskant.

Generelt set har det givet et mere samlet og harmonisk lydbilled der også virker en anelse renere end det var før. Det virker lidt som om at den her DAC har en evne til at gøre musik meget mindre trættende at høre på uden på nogen måde at gøre det kedeligt tværtimod. Vi kender nok allesammen indspilninger hvor musikken er god men lyden i indspilningen kan være anstrengende og trættende i længden og det får den på en eller anden måde pillet ud hvilket for mig hæver lysten til at høre musik og set i det lys er prisen på den her DAC absolut ikke høj.

Næste trin bliver at prøve at køre den på et batteri istedet for den regulære strømforsyning.
Jeg kan tilføje at jeg har indkøbt en strømforsyning hos Brinck/Elextra i dag til 130,- og der er absolut ingen lydmæssig forskel på om jeg bruger den eller den originale så mit bud er at der kan hentes en del her ;)

/Claus
Chord Mojo/Poly

AKG K845BT
Ikko OH-1
Sikora

Brugeravatar
 
Indlæg: 83
Tilmeldt: 7. apr 2011, 19:16
Geografisk sted: Odense

Re: Anmeldelse: Cambridge Audio DacMagic Plus

Indlægaf Claus-DK » 28. apr 2012, 13:04

Den oprindelige anmeldelse ligger her http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=41&t=1659
Der er vil være plads til spørgsmål og kommentarer..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til DAC/Amp.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron