Audio-gd NFB 5.2



Audio-gd NFB 5.2

IndlĂŠgaf kvik » 8. sep 2012, 23:46

Billede

Jeg har vel holdt Claus pÄ pinebÊnken lÊnge nok nu :-) For mig er det altid en rejse at lytte til nyt udstyr. FÞrst er der indspilningstid, sÄ er der gerne tilvÊnning til ny lydsignatur, og fÞrst derefter kan jeg begynde at reflektere.

Jeg har nu ’leget’ med min Audio-gd NFB 5.2 en lille mĂ„neds tid. I den fĂžrste tid har jeg kĂžrt med digital dock, og dermed udelukkende brugt enheden som kombineret dac/headamp. Dock’ern har kun coax, sĂ„ jeg har ikke fĂ„et testet usb og optisk (jeg bruger en coax-kabel fra Chord). Jeg har desuden prĂžvet dock’en hjemme ogsĂ„, med dac’en i min hi-fi forstĂŠrker.

Kort vil jeg sige, at enheden som dac/headamp er ganske kapabel, ikke mindst til prisen. Der er god oplÞsning og punch i musikken, og bÄde T70 og Ref 3 har fungeret ok sammen med den.

Man har en del indstillingsmuligheder - 9 flavours (3 typer oversampling med 3 forskellige filtre), m/u OPA (opamp) og low/high gain. For flavours er nuancerne sĂ„ smĂ„, at jeg opgav at finde en foretrukken. For bypass/OPA endte jeg pĂ„ bypass, synes opamp’en gjorde lyden mere steril. Det er mig bekendt OPA-Earth modulet som er standard. Et af de to andre moduler (Moon=rĂžrlyd eller Sun=dynamik) ville mĂ„ske have ĂŠndret udfaldet.

Hvad gain angĂ„r, sĂ„ har jeg vekslet frem og tilbage. I low-gain har jeg fĂžlt, at ting mĂ„ske blev en anelse for neutrale, mens high-gain har tilfĂžjet livlighed, men ogsĂ„ en slags ‘loudness’ effekt, hvor Ref 3 lĂžd lidt boomy og T70 lidt skarpe. Dette har vĂŠret omtalt i ‘High/Low gain’ trĂ„den ogsĂ„. Claus-DK forklarer der kort om Audio-gd’s mĂ„de at styre volume pĂ„.

Jeg er endt pĂ„ flavour 7, bypass og low-gain, og bruger i Ăžjeblikket mest T70. Jeg er som sagt lidt imponeret over lyden. I forhold til hjemmeanlĂŠgget savner jeg dog lidt mere indsigt og bevĂŠgelse. Lyden er en anelse for steril for min smag. Siden jeg bypasser opamp’en, sĂ„ vil jeg tro det er dac’ens natur/signatur jeg hĂžrer.

En ukendt variabel i denne vurdering er dog den digitale dock jeg anvender, samt coax-kablet fra Chord. Musikken pĂ„ min iPod er Redbook rippet til alac. NĂ„r jeg anvender dock’en i hjemmeanlĂŠgget, mĂŠrker jeg selvfĂžlgelig ogsĂ„ niveau-forskel i forhold til min cd-afspiller, men lyden bibeholder dog en Naim-lignende signatur.

NÄr man lÊser ovenstÄende er det vigtigt at have i baghovedet, at jeg uvilkÄrligt sammenligner al min head-fi med hi-fi anlÊgget derhjemme. Det er pÄ sin vis min reference, i forhold til den lyd jeg Þnsker. Det der for mig er en neutral eller steril prÊsentation, kan for en anden person vÊre prÊcis og korrekt. Naim er ikke kendt for at fokusere pÄ neutralitet og detaljerigdom, men mere pÄ bevÊgelsen og melodi-linjen (det der kaldes PRaT - pace, rhythm and timing).

Den seneste uge har jeg sĂ„ fĂ„et koblet min Corda Jazz pĂ„, og har derved fĂ„et mulighed for at bruge enheden som ren dac. Jeg har ogsĂ„ kunnet sammenligne dock’ens egen dac med Audio-gd’ens. Mine signalkabler er ligesom coax-kablet fra Chord.

Kort fortalt er dock’ens egen dac ikke alverden vĂŠrd, men er dog bedre end iPod’ens. Hvad forstĂŠrker-delen i Audio-gd’en angĂ„r, sĂ„ synes jeg sammenligningen med Corda Jazz har vist, hvor dens begrĂŠnsninger ligger. Med Jazz opnĂ„es en bedre separation og kontrol. Her vil jeg gerne igen fremhĂŠve, at jeg synes forstĂŠrker-delen i Audio-gd er fremragende til prisen. Det er kun fordi jeg besidder bedre forstĂŠrkere, Corda Jazz og min Naim Headline derhjemme, at jeg ikke kan lade vĂŠre med at notere mig svaghederne hos Audio-gd’ens.

Ok, sÄ er jeg vist ved vejs ende her. Audio-gd NFB 5.2 har vÊret et interessant bekendskab. MÄske skulle jeg have leget lidt med opamps ogsÄ, for at se om det kunne dreje lydsignaturen mere i min retning. Jeg kender ikke konkurrenterne, men har vÊret imponeret over, hvad man fÄr for pengene med NFB 5.2.

Afslutningsvis, blot sÄ det er nÊvnt, jeg har kÞbt enheden af vores lokale hoved-fi pusher, Claus-DK, til en slutpris som er pÄ niveau med det alle andre betaler. Jeg har ingen aftale med Claus om at skamrose eller pÄ anden mÄde fremhÊve hans produkter i forhold til eventuelle konkurrenters. Jeg har forsÞgt at vÊre balanceret og Êrlig, og har prÞvet at placere mine udtalelser i sammenhÊng med mine erfaringer. SidstnÊvnte er forÞvrig ikke akkurat omfattende, sÄ ovennÊvnte er fÞrst og fremmest blot endnu en erfaring delt med mine hoved-fi venner.
Senest rettet af kvik 9. sep 2012, 18:21, rettet i alt 1 gang.
kvik

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Audio-gd NFB 5.2

IndlĂŠgaf toppe » 23. sep 2012, 23:28

Jeg har i aften hentet den Audio-gd 5.2, som jeg har kĂžbt af Ketil musik17
Han var sÄ venlig ogsÄ at lÄne mig sine Beyerdynamic T70 :grin:

Jeg har brugt aftenen pÄ at lytte til mit nye grej samt at sammenligne det med min Musical Fidelity M1 HPA og mine Hifiman he-500... Jeg har lyttet til to albums, som jeg er sÊrlig glad for: Joni Mitchell: Hejira og Paul Simon: Graceland. Begge albums er i mine Þrer kendetegnet ved ikke at vÊre super-audiofile indspilninger, de lider begge af en vis sibilans: Sss- og ttt-lyde er pÄ begge udgivelser fremhÊvet mere end hvad jeg synes om... Begge albums er rippet i iTunes til alac.
Jeg har en ambition om at lave en mere udfĂžrlig test (bla sammenlignet med Aune X1) men her er en hurtig beskrivelse af mine fĂžrste oplevelser:

Audio-gd 5.2 som Dac/amp:
Den gÞr det rigtig godt! Uden at have sammenlignet direkte er der ingen tvivl om at den er i en helt andet liga end Aunen. OplÞsningen er sÄ meget bedre, dynamikken er god. Men, der er meget sibilans. BÄde med he-500 men i sÊrdeleshed med T70.

Audio-gd 5.2 som Dac, MF M1 HPA som forstĂŠrker:
MF'eren tÊmmer sibilansen og giver mere krop og fylde pÄ musikken. Jeg kan stadig hÞre de fremhÊvede ss og tt lyde, men de er ikke lÊngere sÄ gennemtrÊngende. Denne kombi kunne sagtens vÊre begyndelsen pÄ et langt venskab :grin:

Et par notitser vedr Audio-gd 5.2:
Jeg kÞbte den fÞrst og fremmest pga Dac'en, men ogsÄ fordi jeg muligvis ville bruge som forforstÊrker. Det kan den bruges til, men jeg har erfaret at for skifte mellem at bruge Dac'en som line-out og som reguleret via volumeknappen skal man Äbne den og manuelt aktivere en jumper inde i elektronikken. Bummer! Det kommer til at betyde, at jeg nok ikke kommer til til at bruge den som forforstÊrker, men den funktion har MF'er heldigvis ogsÄ :-)
Hovedtelefon indgangen er af en type som lÄser jack-stikket. Det bryder jeg mig virkelig ikke om; jeg er en notorisk klodsmajor, sÄ hvis jeg snubler i ledningen foretrÊkker jeg at jeg hiver stikket ud af forstÊrkeren fremfor at det hele ryger pÄ gulvet :grin: Det gÞr ogsÄ Þvelsen i at hurtigt AB teste til en lidt trÊls opgave nÄr man skal bruge to hÊnder til at trÊkke stikket ud af Audio-gd 5.2.

Men, mit umiddelbare indtryk af Audio-gd 5.2 er, at den sagtems kunne gÄ hen og blive et langvarigt bekendtskab! PÄ et tidspunkt vil jeg ogsÄ gerne udforske mulighederne i de forskellige OPA moduler, som kan installeres.
toppe

Brugeravatar
RedaktĂžr
 
IndlĂŠg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: NĂžrrebro

Re: Audio-gd NFB 5.2

IndlĂŠgaf pof » 10. dec 2012, 20:38

NFB 5.2 er pÄ tour igen, og her er lidt om hvad jeg fik ud af det

Jeg har lÄnt lidt udstyr fra Claus, da jeg har vÊret pÄ jagt efter en DAC/forstÊrker til mine nye Shure SRH 940 til kontoret, og bÄde Audio-gd NFB 5.2 og Audinst HUD-MX1 har vÊret testet op imod min Audiolab M-DAC.

Jeg roder med diverse apparater til musikafspilning fordi jeg kan lide musik og ikke fordi jeg er elektronik fetichist. (Der er mÄske enkelte af mine venner og min elskede kone, som ikke vil give mig ret i det.) Derfor spiller jeg musik og ikke kedelig testnumre nÄr jeg skal bedÞmme en dims. Musikken kan nemt vÊre dÄrligt indspillet numre, som ikke mÄ lyde dÄrligere end de er, men selvfÞlgelig ogsÄ godt indspillede numre i en sand forvirring. Kyuss, Eels, Porcupine Tree, Tool, Oddjob, Gojira, PJ Harvey, Miles Davis, Allman Bros, Mozart, Antony and the Johnsons, Sia, EST og hvad ved jeg.

M-DAC'en stĂ„r normalt i stuen og trĂŠkker Woo Audio WA22 og HD800. Jeg har fĂžrst prĂžvet hovedtelefonudgangen pĂ„ M-DAC'en, da jeg skulle prĂžve mine nye Shure, og da blev jeg overrasket over hvor godt det lĂžd. Jeg kunne derfor bare have snuppet en M-DAC til kontoret, men jeg har ikke vundet i lotto endnu, og det sker nok heller ikke, da jeg aldrig har spillet. Jeg har dog vundet mere end 70 kr i Âœ12 engang:O)

NFB stÄr vist for No FeedBack og det er ogsÄ sÄdan M-DAC er lavet, og mÄske er det derfor jeg synes at de to har en del til fÊlles i deres mÄde at spille pÄ. Jeg er ofte glad for gode rÞrforstÊrkere, men gÄr ikke efter rÞrforvrÊngning. Det er nok mere den ikke-elektroniske lyd som masser af billigt SS udstyr har, som ikke er i rÞrene. Og bÄde M-DAC og 5.2'eren har ikke den kedelige elektroniske lyd. Ingen af dem pensler ingen detaljer ud, som nogle diskant-fremhÊvende forstÊrkere ofte gÞr. De er begge meget behagelige at lytte til, og jeg fÄr hele tiden lyst til at finde noget mere musik.

Direkte sammenlignet er der mere saft i M-DAC'en, og overtoner gengives mere lÊkkert og trovÊrdigt. Men det er ikke en voldsom forskel. NFB 5.2 troede jeg kostede omkring 4000, og det var da en god overraskelse at checke dette pÄ Claus' shop, da den koster 2900. M-DAC'en er omkring dobbelt sÄ dyr, sÄ 5.2'eren giver mere for pengene mÄ jeg konkludere. M-DACen kan da ogsÄ mere og den kan erstatte forforstÊrkere i mange tilfÊlde. IsÊr jeg jeg glad for dens balancerede udgange, som lige giver det sidste sammen med WA22.

Da jeg ikke lige kunne fÄ 5.2'eren til at spille pÄ USB, fodrede jeg den fra M-DAC'ens optiske output. Jeg mÄ indrÞmme at jeg nok ikke lagde sÄ meget krudt i forsÞget pÄ at fÄ USB inputtet til at virke. Derfor er mine sammenligninger ikke helt retfÊrdige overfor 5.2.
pof

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Audio-gd NFB 5.2

IndlĂŠgaf Rappo » 30. dec 2012, 12:37

Indledning

Da jeg i november skrev mig pÄ Audio-GD NFB 5.2 touren, havde jeg ikke helt forudset at jeg i starten af december mÄned, ville trykke put-i-kurv pÄ en iBasso DX100. Ikke forstÄet pÄ den mÄde at det var en uovervejet spontan handling, snarere tvÊrtimod. Jeg har lÊnge har haft et godt Þje til den og havde af samme Ärsag solgt ud, for at rejse midler til at kÞbe den.
Derfor var det naturligvis ogsÄ oplagt at bedÞmme Audio GD-Audio NFB 5.2, ud fra hvor godt den klarede sig imod min DX100.
Det blev desvÊrre kun til fÄ timers lytning pÄ NFB 5.2, da jeg hurtigt indsÄ at den ikke stod en chance mod min DX100.

Design og byggekvalitet

Det fÞrste jeg tÊnkte da jeg tog NFB 5.2 ud af kassen, var at det var en stor og tung sag. OgsÄ noget stÞrre end jeg lige havde forestillet mig at den ville vÊre. Den virker solidt bygget og gÞr ikke meget vÊsen af sig, forstÄet pÄ den mÄde at den efter min mening er nogenlunde neutral at se pÄ, med det sorte kabinet, de sÞlvfarvede knapper og det heldigvis ret sÄ afdÊmpede blÄ display.
IsÊr volume-knappen var jeg begejstret for. Den har en god stÞrrelse og giver lige prÊcis den modstand den skal nÄr man drejer pÄ den. De andre knapper virker lidt mere billige, men de gÞr hvad de skal. BagpÄ finder man et sÊt analoge udgange, usb-indgang, og en coaxial digital indgang. PÄ fronten finder man naturligvis tilslutning til hovedtelefoner i form af 6,3mm jack med en form for lÄseanordning, som jeg ikke helt kunne se formÄlet med.

(Lytte)Indtryk

Som overskriften antyder det og som jeg ogsÄ nÊvnte i indledningen, sÄ fik jeg desvÊrre ikke lyttet ret meget til NFB 5.2. Jeg havde en del problemer med blot at fÄ NFB 5.2 til at afspille noget som helst. Jeg tilsluttede den til min pc via USB og jeg havde en klar forventning om at driveren ville blive installeret automatisk og at den herefter var klar til brug. Det viste sig dog ikke helt at vÊre tilfÊldet.
Jeg prÞvede fÞrst med drivere fra Audio-GDs hjemmeside uden held, men da jeg fik kigget tour-trÄden ordentligt igennem, fandt jeg heldigvis linket til den rigtige driver (tak Claus!). Audio-GD NFB 5.2 blev installeret og jeg kunne pludselig vÊlge den som output-device i Foobar. SÄ langt sÄ godt.
Jeg forsÞgte fÞrst med WASAPI - bÄde i event og push mode og begge resulterede i intet. Ingen lyd overhovedet. Ingenting. Ved afspilning af et numme stod tÊlleren bare og indikere 0:00 og rykkede sig ikke ud af flÊkken. Dette uanset hvilken flac-fil jeg forsÞgte mig med.
Efter at have googlet lidt og efter at jeg endnu engang havde vÊret en tur forbi Audio-GDs hjemmeside, sÄ konkluderede jeg at kernel-streaming mÄtte vÊre den rette vej. Jeg hentede et kernel-streaming plugin til Foobar og ENDELIG var der lyd. Hurra! GlÊden blev dog kortvarig, for da jeg af ren vane pausede musikken i Foobar, for at svare den stÞrste af min to unger pÄ et spÞrgsmÄl og herefter startede musikken igen, sÄ blev musikken i stedet aflÞst af en konstant hÞj statisk stÞj (ved ikke hvad den korrekte betegnelse er her). AV mine Þrer!
Med dette i mente kĂžrte jeg igennem et par af mine faste numre og albums, for at se hvad NFB 5.2 kunne prĂŠstere nĂ„r den nu endelig spillede. Den virker bestemt ikke som en DAC/amp uden kvaliteter, men jeg oplevede pĂ„ intet tidspunkt at underkĂŠben ramte bordet, eller at jeg stoppede op og tĂŠnkte ‘Wow!’. Jeg mĂ„tte desvĂŠrre ogsĂ„ indse at HE-400 ikke umiddelbart var noget godt match med NFB 5.2. Lyden blev for lys og pĂ„trĂŠngende til at det var behageligt at lytte til i lĂŠngere tid ad gangen.
Den havde dog god kontrol over mine HE-400 og det var nemt at finde et passende lytteniveau. Grundet muligheden for at skifte i mellem low og high gain, sÄ kan jeg sagtens forestille mig at det er muligt at finde et passende lydniveau med de fleste hovedtelefoner, men det er ikke en pÄstand som jeg kan bekrÊfte, idet at jeg ikke prÞvede NFB 5.2 med andre hovedtelefoner. Derfor vil jeg helst heller give den nogle stempler stempel, men blot konstatere at den ikke var et godt match med mine HE-400. Jeg havde hele tiden lyst til at gÄ tilbage til DX100.

Konklussion

Jeg mÄ indrÞmme at jeg samlet set er en smule skuffet over Audio-GD NFB 5.2. Jeg kan ikke forstÄ at det kan vÊre sÄ svÊrt, at lave et produkt som bare fungerer ud af kassen. De frustrationer jeg oplevede tog simpelthen tÄlmodigheden fra mig, og jeg endte med at sende den videre hurtigere end jeg mÄske burde have gjort.
Jeg skal dog lige tilfÞje at NFB 5.2 mÄske ogsÄ mÞdte mig pÄ det forkerte tidspunkt i mit liv. Jeg har vÊret blown away over DX100 siden den landede, og er mere eller mindre kommet til den konklusion, at det er alt hvad jeg behÞver nÄr det kommer til kilde og forstÊrker. Derfor er mit behov for en USB-DAC/amp pÄ nuvÊrende tidspunkt nÊrmest ikke eksisterende, og det har nok ogsÄ haft indflydelse pÄ min oplevelse af NFB 5.2

Der skal naturligvis lyde et ‘tak’ til Claus, for at give mig mulighed for at prþve Audio-GD NFB 5.2. Det er altid interessant at lytte til nyt grej. :-)
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Audio-gd NFB 5.2

IndlĂŠgaf Lumax » 7. jan 2013, 18:42

SÄ har jeg haft denne DAC/ForstÊrker pÄ besÞg, og kan sige at det var et behageligt bekendtskab.
Jeg har hĂžrt musik fra spotify og HiRes fra min server, som er blevet spillet gennem min Win bĂŠrbar og min MacBook Air.
Hovedtelefoner brugt er mine ATH W5000 som er 40ohm hovedtelefoner.

Byggekvalitet og Design
ForstÊrkeren har efter min mening en god vÊgt og en passende stÞrrelse af en desktop forstÊrker at vÊre. Den er ikke for lille og for let til at ledninger rykker rundt med den, og heller ikke sÄ stor at man ikke kan fÄ plads til den. Design messigt vil og sige at den er ret neutral og enkelt bygget op. Dog kan knapperne godt virke lidt forvirende fÞr man har lÊst manualen, for at finde ud af hvad de forskellige egentlig gÞr. Vol knappen virker rigtig solid og fÞles "rar" at dreje med. Det sidste jeg vil nÊvne her er at jeg satte stor pris pÄ at denne forstÊrker har to gain instillinger (High/Low), dog ville jeg fortrÊkke at Low var en smule lavere, men nu har jeg ogsÄ meget fÞlsomme Þre :-) .

Lyden
FÞrst vil jeg lige nÊvne at selv om W5000 er lav impedans hovedbÞffer var det dejligt at hÞre sort baggrund nÄr der ikke var noget der spillede. Lyden i A. GD'en vil jeg beskrive som "neutral varm", den var ren men ikke analytisk hÄrd (der hvor S'erne bliver for skarpe) og den gav ogsÄ musikken et meget lille nyk i den mere livlige retning. Dette gjorde at musikken lÞd dejlig og flydende, uden at det flÞd ud i velvet, og hvor der stadig var godt med detaljer. Hvis jeg skulle Þnske noget mere ville det vÊre noget mere dynamik, og lidt mere kontrol i bassen, men alt i alt passede denne forstÊrker ret godt til ATH'erne.
Filtre
Jeg kÞrte pÄ filter 1, uden OpAmp, Low Gain. Synes OpAmp'en trÊk en smule dynamik ud af musikken, og de 7 eller 8 forskellige filtre kunne jeg ikke rigtig hÞre nogen forskel pÄ...

Tilslutning
Nu er der et par stykker der har oplevet et par problemer med tilslutningen, og jeg vil sige at den er noget lettere at installere pÄ en mac (plug n' play) end pÄ PC. Jeg skulle dog bare installere driver software't pÄ min win pc, sÄ virkede den som den skulle og jeg havde lyd ud igennem alle medier. Hvad jeg sÄ ikke forstÄr er at jeg ikke kunne finde driverne pÄ derres hjemmeside, jo der er nogle link til nogle drivere som ikke virkede, det eneste der virkede var Clause's link til hans dropbox: https://dl.dropbox.com/u/50520730/Hoved-fi/AudiogdUSBdriversforwin.zip.
Der mÄtte efter min mening gerne havde vÊret en Phono inn indgang, sÄ jeg evt kunne havde hÞrt musik fra min iPad eller andet, ikke et Must havde men et Nice to have.

Konklussion
Rigtig fin forstĂŠrker, isĂŠr til prisen. God byggekvalitet, fint med tilslutninger og dejlig lyd.

Over and Out
Lumax

PS. Synes det er fint med 1 Tour trÄd og 1 Review trÄd, ellers kommer der for meget "pm sent" og "har modtaget den" ind i mellem de gode reviews ;-)
Head-fi: ATH W5000 - Brainwavz R1 - B&O Earphones - NFB 5.32
Stort HiFi: Denon 4308 - Dali Fazon LCR x5 - Dali Fazon Sub 2
Lumax

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 130
Tilmeldt: 17. aug 2012, 15:24
Geografisk sted: Aalborg

Re: Audio-gd NFB 5.2

IndlĂŠgaf zenny » 19. feb 2013, 21:56

Jeg har brugt Audio'en som dac/headamp. Lyden var ok - mÄske lidt 'middle of the road' - dens styrke er nok dac'en, men den fyldte for meget pÄ mit skrive bord ift mf vdacII og en lille bÊrbar headamp sÄ jeg mÄtte pakke den vÊk igen. Det er et produkt med en holdning til hvad der skal vÊre i boxen - derfor skal man mÄske rode med en driver hvis man kÞrer Foobar - ellers gÞr den sig pÊnt uden rigtigt at brage igennem rent lydmÊssigt efter min smag og behag.

Tak til Claus for venligt udlÄn :-) / Z.
zenny

 
IndlĂŠg: 275
Tilmeldt: 11. maj 2011, 21:52

Re: Audio-gd NFB 5.2

IndlĂŠgaf Psymon » 7. mar 2013, 12:18

Nu har jeg haft Audio-GD'en et stykke tid, og har ligesom fÄet dannet mig et godt indtryk af den.

Bruger den som USB DAC og Amp med Foobar som afspiller.

Som det fremgÄr tidligere i trÄden havde jeg lidt et hyr med at fÄ DAC til at virke, det lykkedes, men det er aldrig blevet rigtig godt :(
WASAPI virker ikke 100%, er ikke altid man kan starte playback uden at skulle trykke play flere gange. Dette skete bÄde i Foobar og MediaMonkey. Hvad vÊrre er, er at den flere gange har lavet kritisk fejl i USB driveren, med den effekt at min computer pludselig er genstartet. Dette kan meget vel vÊre en kombi af lidt dÄrlige drivere og Windows 8, men det er desvÊrre et problem som har ret stor indflydelse pÄ hvordan den er at bruge til dagligt. Samtidig sÄ er det lidt tilfÊldigt om den virker efter at computeren har slumret, eller om jeg lige skal reboote fÞrst :(

NÄ... det var alt det negative, sÄ har jeg da heldigvis ogsÄ noget positivt! NÄr den kÞre, og med Windows DS som output, sÄ spiller den rigtig rigtig godt. Jeg kan kun sammenligne med Aune T1, Audinst HUD MX1, Sansa Clip Zip og sÄ mit onboard Realtek lydkort. Her trumfer den dem alle, den har en rigtig behagelig, men stadig stram og klar gengivelse af lyden. Jeg har spÊnderet meget tid med min hi2050'ere pÄ hovedet og Audio-GD'en skruet godt op! Det er simpelthen en fornÞjelse at hÞre musik pÄ den.

Efter at have lyttet og brugt den i forhold til Aune T1 og Audinst HUD MX1, sÄ vil jeg sige at den helt klart pengene vÊrd, lyden er klart bedre! Eneste grund til jeg ikke har smidt en ordre pÄ sÄdan en, er at USB input er vigtigt for mig, og dens USB drivere simpelthen ikke er modne nok :(
Som bonus info, sÄ synes jeg rent fysisk, at dens store volumekontrol er dejligt at skrue pÄ, det er nemmere at finjustere og fÞles bare bedre end f.eks. Audinst'ens lille volumekontrol.

Som ny og uvidende inden for head-fi vil jeg dog stadig varmt anbefale den fremfor de lidt mindre modeller, dog er det med forbehold for at windows 8 og dens usb er noget rod.
Psymon

 
IndlĂŠg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: BrĂžnshĂžj

Re: Audio-gd NFB 5.2

IndlĂŠgaf Lanzky » 17. maj 2013, 15:53

Nu er det efterhÄnden nogen tid siden, jeg havde NFB 5.2 forbi mig pÄ tour, sÄ jeg skylder vist et lykkeindtryk.

DesvÊrre havde jeg kun en PC-kilde pÄ lÄnetidspunktet, og jeg havde store problemer med at fÄ USB-drivere til at virke, selv efter at have kigget pÄ de forskellige links i denne trÄd og leget med Kernelplugin til foobar. DAC-delen, som var hovedattraktionen for mig, har jeg derfor ikke meget godt at sige om. Det kom dog til at virke i perioder, hvor lytning sÄ var mulig uden huller, stop og andre forhindringer.

For sÄ vidt angÄr forstÊrkerdelen sammenlignede og skiftede jeg meget med Yulong D100. Jeg oplevede, at NFB 5.2 havde en mere kraftfuld, men ogsÄ mere stram og kontrolleret lyd end forstÊrkeren pÄ Yulong'en. Tonen var en kende mere fyldig og varm, hvor YD100 syntes en anelse tyndere.

OplĂžsnings- og detaljeringsgrad var nĂŠsten identisk, men hvor D100 havde en lidt stĂžrre soundstage, leverede NFB 5.2 lige et nĂžk mere indlevelse og dynamik.

Fysisk er NFB 5.2 en solid kasse med tyngde og sÊrligt en dejlig fÞlelse ved ved volumenkontrollen. En klar fÞlelse af kvalitet, som dog skÊmmes af den dÄrlige DAC-oplevelse.

SĂ„fremt de nye .32-produkter - med opdateret DAC-funktionalitet - lĂžser de vanskeligheder, jeg oplevede, kunne audio gd sagtens vĂŠre den nĂŠste DAC for mig.

Tak til Claus for at arrangere lÄneturen :-)
Lanzky

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 416
Tilmeldt: 22. nov 2012, 16:47
Geografisk sted: KĂžbenhavn

Re: Audio-gd NFB 5.2

IndlĂŠgaf Buyer no 1 » 3. jan 2014, 19:40

Den oprindelige trÄd er her http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=41&t=2164 hvor der er plads til spÞrgsmÄl og kommentarer.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden


Tilbage til DAC/Amp.

Hvem er online

Brugere der lĂŠser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gĂŠst