Aune x1 mini dac vs dragonfly



Aune x1 mini dac vs dragonfly

Indlægaf DavidB » 16. mar 2013, 21:49

Hoved-grej.dk ved Claus har sendt Anue x1 på tour endnu engang. Og som Claus skriver så er det næsten den samme maskine som sidst, det der er ændret er at den nu også kan spille High resolution filer via USB.

Da den har været på tour en gang så er den anmeldt før her. Men jeg har valgt ikke at læse tråden for ikke at være forudfattet, og jeg vil gerne sammenligne den med min dragonfly, så derfor laver jeg denne separate tråd. Hvis indlægget her skal flyttes så flyttes det bare.

Siden jeg fik min dragonfly, har jeg rigtig gerne ville sammenligne den med andre dac/amps i samme prisklasse - og her er muligheden.

Dragonfly kan erhverves for ca. 2.000kr. her i Danmark, og Hoved-grej sælger Aune x1 for 1.549kr.

Jeg vil ikke gå særlig dybt ind i de specifikke specifikationer. Den information kan sikkert findes i anmeldelsestråden linket til ovenover, eller i googleland - der er helt sikkert skrevet meget om begge enheder.

Begge er kombinerede dac/amp og kan håndterer højopløste filer. Begge op til 24/192.

Udseende
Det er vel her der er den største forskel på de to enheder. Dragonfly er en lille fiks sag. Ligner et USB stik på størrelse med en tommelfinger, der sættes direkte ind i usb indgangen på computeren. Aune en lidt større sag, der skal tilsluttes via en USB ledning og have sin egen strømkilde.

Aune har en del flere stik på bagpå og derved flere tilslutningsmuligheder. Dragonfly har en enkelt udgang der kan bruges direkte til høretelefon eller som linje ud.

Begge ser ud og føles som god kvalitet. Jeg har føelesen af at stå med to kvalitetsprodukter i hånden.
BilledeBillede

Lydjurstering
Anue har sin egen volumenkontrol pĂĄ enheden, mens dragonfly bruger computerens volumenkontrol pĂĄ en eller anden fiks mĂĄde som jeg ikke kan gengive, men ogsĂĄ det er der skrevet massere om ude pĂĄ nettet.

Gain på Aune er virkelig høj. Jeg kan ikke holde ud at skrue mere op end til anden prik ud af 24, inden det bliver for højt. Problemet er så bare, at der er en ubalance mellem kanalerne ved lav lydstyrke, og der kommer først balance ved anden prik, men så er lyden så høj, at afdæmpet lytning ikke er muligt.
Billede

Gain på dragonfly er også ret høj, men her er der ingen asymmetri mellem kanalerne på noget tidspunkt, og hvis man bruger "skift - alt - F11/F12" (mac) til at skrue op og ned er der massere trin i volumekontrollen til at finde den ønskede lydstyrke.

Lyden
Så til det vigtigste... Begge gør det de skal. De løfter lyden, giver bedre styr på bassen og skiller instrumenterne fra hinanden. Kort sagt de leverer væsentlig bedre lyd end direkte ud af computeren.

Men der er forskel på lyden af de to enheder. Forskellen var bare ikke ens hver gang, så jeg kan ikke helt komme med en generel dom over dem. Forskellene afhang af hvilke numre jeg spillede, og jeg fik fornemmelsen af at forskellen i høj grad afhang af hvordan nummeret var produceret/indspillet. Jeg brugte også forskellige kilder, som helt sikkert også har haft en indflydelse.

Derfor har jeg herunder lavet en række små sammenligninger i stedet for en stor.

Mac-spotify (320)-Dragonfly/Aune-spiral ear 3 way ref.

Where Did Nora Go med albummet Where Did Nora Go.
Aune giver en bedre klarhed, klang og ĂĄbner musikken lidt mere end dragonfly.

Concrete knives med albummet Be Your Own King
Dragonfly har bedre styr pĂĄ det tunge i musikken og
Dragonfly gør her instrumenterne specielt bassen og trommerne mere livlige og troværdige. Med Aune kan trommerne nogen gange godt skære lidt i ørene.

Papir med albummet papir III
Umiddelbart ingen forskel.

Palma Violets med albummet 180
Umiddelbart mere klang og åbenhed i Aune. Men dragonfly har lidt bedre styr det, der nogen gange godt kan skure lidt i ørene på Aune - trommer /skral og distortion. Men når det ikke er i musikken så er Aune mere behagelig at lytte til.

Rasmus Walter med sangen endeløst
Ikke umiddelbart forskel men jeg havde dog en tendens til at blive hængende med Aune som den der leverede lyden.

Mariam The Believer med albummet Blood Donation
Igen lyder aune mere luftig med bedre klang og bedre adskillelse af instrumenter end dragonfly, men dragonfly har bedre styr på de passager, hvor det hele får lidt distortion og det skratter lidt i ørene.

Mac-itunes-16/44 rip fra cd-Aune/dragonfly- spiral ear 3-way ref

The Chemical brothers med albummet Dig your own hole
Her leverer Aune klart med bedre klang, mere punch og livlighed over musikken.
Dragonfly giver en lidt mørkere og lidt mere dæmpet lyd - som en dyne der ligges over. Musikken står lidt mere i baggrunden i forhold til vokalen med dragonfly og lidt mere fremme med Aune


Mac-itunes-24/96 fra HDtracks-Aune/dragonfly-spiral ear 3-way ref

Paul Simon med albummet Graceland
Som om Dragonfly har bedre styr på bas og tromme men klang er mere luftig på Aune. Jeg bliver dog hængende ved dragonfly.

Tak for lĂĄn Claus!

EDIT: Havde egentlig besluttet ikke at lave en konklusion. Men jeg kan ikke dy mig. Lydmæssigt kan jeg generelt bedre lide Aune x1. Den giver bedre klang, mere luft og bare en lidt bedre lyd. Men når musikken bliver lidt larmende synes jeg dragonfly tøjler det der kan skratte bedre. Men når der ingen skrat er i musikken så bliver jeg hængende ved Aune. Til gengæld er dragonfly's størrelse genial og ubalancen i kanalerne ved lav lydstyrke blivet problem bliver et problem med Aune'en idet det forhindre lytning ved meget lav lydstyrke.
Senest rettet af DavidB 11. okt 2013, 17:33, rettet i alt 2 gange.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Anue x1 mini dac vs dragonfly

Indlægaf Buyer no 1 » 4. jan 2014, 17:53

Den oprindelige tråd er her http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=41&t=2886 hvor der er plads til spørgsmål og kommentarer.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden


Tilbage til DAC/Amp.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst