Violectric V200 USB
Violectric V200 virker fornuftigt og solidt bygget, uden den store vĂŠgt pĂ„ design, bortset fra fordybningerne i forpladen.Selv efter flere timers brug, bliver den kun lidt lun. Den har fungeret helt lydefrit, uden nogen former for knald i hovedtelefonerne nĂ„r man slukker for den. Pcâen genkendte uden problemer dacâen, sĂ„ jeg var oppe at kĂžre med det samme.
Jeg har primÊrt anvendt XLR-indgangene pÄ V200, og de mÄ forbinde forbilledeligt. I hvert fald krÊver det godt med krÊfter at fÄ stikkene ud igen!
Omkring gain har jeg primÊrt kÞrt pÄ -12 db. Det giver med T1 en position pÄ volumekontrollen omkring klokken 12 ved normal lyttestyrke, og omkring klokken 14-15 ved hÞj lyttestyrke, eller ved lavt indspillet musik. I enkelte situationer har jeg vÊret nÞdt til at Êndre gain til -6 db, men -12 db har vÊret den mest anvendte indstilling.
Da jeg har lidt grej som jeg selv mener det er oplagt at sammenligne V200 med, har jeg struktureret mine indtryk omkring de konkrete sammenligninger jeg har foretaget. Jeg har dog primÊrt brugt tid pÄ at sammenligne V200 med min BCL, og sekundÊrt har jeg foretaget et par hurtige (lÊs: med forbehold) sammenligninger af dacs.
Violectric V200 v. Lehmann BCL, ekstern dac, Beyer T1
Det fĂžrste der slĂ„r mig er den mere voluminĂžse bas i Violectric. Der er klart mere fylde og âfedmeâ og der er mere âsving-faktorâ. AltsĂ„ lidt mere af den fede bas, der pĂ„ meget musik, i hvert fald i fĂžrste omgang, kan virke befordrende. Men bassen stĂ„r stadig med rigtig god punch og fasthed. Mellemtonen virker en anelse mere tilbagetrukket, og der er ogsĂ„ en mere udprĂŠget skarphed i diskanten pĂ„ Violectric. I direkte sammenligning virker det som om Lehmann er mere stram, og lidt âtyndereâ i sin gengivelse, mens Violectric bare giver den gas. Violectric maler med den lidt bredere pensel, mens Lehmann har lidt skarpere konturer. Hvis man kan tale om evne til at gengive mindre gode indspilninger, vinder Violectric klart. Lehmannâen er mere afslĂžrende, og mindre gode indspilninger fremstĂ„r tydeligere som netop det. Der ud over er det som om der er lidt mere dybdeperspektiv og rum pĂ„ Lehmann.
Samlet har Violectric klart mere af det nordmĂŠndene kalder âmorofaktorâ. TĂŠnker mange vil foretrĂŠkke Violectric til mĂ„ske isĂŠr rytmisk musik.
Violectric V200 v. Lehmann BCL, ekstern dac, Beyer DT880
Ă
rsagen til at jeg tager DT880 med i sammenligningen er, at jeg med T1 fÞlte er der ligesom ikke helt var den helhed eller synergi, som jeg hÞrer andre steder. EfterhÄnden som jeg hÞrer T1 pÄ mere og mere grej, virker det som om den mÄske i virkeligheden er ret krÊsen.
Med Violectric V200 synes jeg faktisk DT880 er et mere harmonisk match. Man fĂ„r selvfĂžlgelig ikke den samme mĂŠngde detaljer og den samme oplĂžsning, og slet ikke den samme bas. Men samlet set, isĂŠr nĂ„r jeg lytter over lĂŠngere tid, virker DT880 mere harmonisk, mere uanstrengt at lytte til, pĂ„ V200. MĂ„ske det har noget at gĂžre med, at jeg med DT880 netop ikke fokuserer sĂ„ meget pĂ„ detaljerne, men mere pĂ„ det samlede lydbillde. T1 kan nemt fĂ„ mig til at gĂ„ i âdetalje-modeâ.
Udover de forskelle jeg hĂžrte med T1, er der en ting jeg fĂžrst opdagede rigtigt med DT880, nemlig kanalseparationen. Det er som om der er en voldsom kanalseparation pĂ„ V200. Ved direkte skift fra BCL til V200 bliver musikken tydeligt mere delt i hĂžjre/venstre. Det hĂŠnger selvfĂžlgelig sammen med en stĂžrre soundstage pĂ„ V200, men lige nĂ„r man skifter virker det som, at Lehmannâen mĂ„ske har en smule indbygget cross-feed, som V200 sĂ„ ikke har. Det er formentlig ikke tilfĂŠldet, men det lyder bare sĂ„dan. Jeg oplevede ogsĂ„ lidt af denne tendens med T1, men med DT880 bliver det af en eller anden grund lidt mere tydeligt.
Ellers er det som sagt stort set de samme forskelle jeg oplever, som med T1. DT880 fÄr dog V200 til at leve pÄ en helt anden mÄde, isÊr nÄr det gÊlder de lidt mere ordinÊre indspilninger. Her er kombinationen af V200 og DT880 virkelig god, og jeg kan lytte i timevis uden at ville andet, end at hÞre mere endnu.
Violectric V200 v. Lehmann BCL, ekstern dac, AKG K550
Som man kan lĂŠse andet steds har jeg et lidt blandet forhold til K550. Men med V200 fungerer den ganske godt. V200âs lidt fyldige bas passer godt til K550, omend bass head prospects nok stadig vil vende tommelen nedad. Igen bliver den lidt stĂžrre soundstage tydelig, og det er som om der er en form for gennemsigtighed i lydbilldet, det virkelig slĂ„r igennem i denne kombination. Og dybden i perspektivet kommer mere med. I det hele taget et flot luftigt rum omkring musikken, samtidig med en stadig relativ intim gengivelse af specielt vokalerne. Ganske vanedannede.
I direkte sammenligning med Lehmannâen er det igen samme forskel jeg oplever, som med T1 og DT880. Dog er det alligevel som om der bliver fjernet et ganske ganske tyndt slĂžr, i forhold til V200. Som om gengivelsen bliver en anelse mere âin your faceâ og bassen fremtrĂŠder mere skarpt (men ikke sĂ„ fyldigt).
Violectric V200 USB v. Violectric V200 + Hegel HD2
Af en eller anden grund er der lidt stÞj, lidt knitren, nÄr jeg skifter nummer i Foobar. MÄske er det noget jeg ikke har fÄet indstillet korrekt i forhold til V200, men det er der ikke nÄr jeg kÞrer via HD2.
Med V200 USB virker gengivelsen knap sÄ stor og Äben, som med HD2. V200 USB har mere den intime karakter, og igen med den mere fyldige bas. V200 USB er mere direkte i sin spillestil, hvor HD2 er mere laid back. HD2 Äbner et stÞrre lydbillede, hvor det hele er lidt mere udstrakt. Diskanten virker dog lidt mere veloplÞst og sprÞd pÄ V200 USB.
Med HD2 er det som om der kommer lidt mere liv i gengivelsen, men ogsÄ som om der mistes lidt oplÞsning.
V200 USB virker generelt som en meget helstÞbt lÞsning, hvor det samlede lydbillede virker afbalanceret og harmonisk. Der er som sagt nogle enkelte ting jeg oplever som vÊrende bedre pÄ HD2, men det er ikke kÊmpemÊssige forskelle vi snakker om, og samlet set synes jeg V200 gÞr det ganske godt.
Violectric V200 USB v. Violectric V200 + oDac
I forhold til oDac er V200 USB mere veloplĂžst og knap sĂ„ âspidsâ i gengivelsen. Det er som om der nĂŠrmest er tale om to modpoler her. Hvor V200 USB er den omfavnende, varme og, igen, intime gengiver, er oDac den mere frastĂždende , kolde og âekskluderendeâ gengiver. Det fĂ„r det mĂ„ske til nĂŠrmest at lyde som en partilederdebat, men oDac spiller efter min mening ikke optimalt sammen med V200. Jeg har hĂžrt oDac lyde meget bedre pĂ„ andre kombinationer.
Der er dog enkelte omrÄder, hvor jeg oplever at oDac kan byde pÄ noget i denne konstellation. Det bliver aldrig anstrengt eller presset, og gengivlsen fremstÄr klar og direkte, hvis ellers indspilningen giver mulighed for dette.
SĂ„ denne sammenligning er egentlig hurtigt overstĂ„et, i det jeg klart foretrĂŠkker V200âs indbyggede dac frem for oDac.
Sammmenfatning
I direkte sammenligning med min Lehmann BCL gĂžr V200 det rigtig godt. Jeg har lidt samme fornemmelse som med T1/HD800: Havde jeg kĂžbt en V200 i stedet for en BCL var jeg nok lige lykkelig. Og skal vi blive ved den sammenligning, oplever jeg det som at T1 og V200 spiller til den mere âsjoveâ side, mens HD800 og BCL spiller til den mere âkorrekteâ side.
Alt i alt synes jeg V200 er en glimrende samlet lĂžsning. Generelt foretrĂŠkker jeg adskilte enheder, men det er min opfattelse at Violectric her har opnĂ„et en fin balance mellem dac og forstĂŠrker. Dog er jeg ikke i tvivl om, at det er forstĂŠrkeren der er det stĂžrste aktiv i denne enhed. Med AN dacâen viser forstĂŠrkeren kvaliteter som jeg ikke umiddelbart oplevede med hverken den indbyggede dac, HD2 eller oDac.
Tak til Brian for at sÊtte denne pÄ tour.
Musik anvendt:
Vanja Santos - I Say Time
Pablo De Sarasate - Concert Fantasy On Carmen, 1. Mov.
White Stripes - Prickly Thorn, But Sweetly Worn
Rage Against the Machine - Take the Power Back
Marcus Miller â Tutu
Oscar Danielson â Gitarren Ăr Mitt SvĂ€rd
HĂ€ndel - Messiah, Chorus, Hallelujah
+ en masse af det lĂžse
Grej anvendt:
Foobar(Wasapi), Hegel HD2, AN Dac 3.1x, oDac
Lehmann BCL
Beyerdynamic T1, Beyerdynamic DT880, AKG K550