Violectric HPA V200 - Indtryk fra lÄnetour



Re: Violectric HPA V200 - Indtryk fra lÄnetour

IndlĂŠgaf Buyer no 1 » 22. okt 2012, 21:34

Violectric V200 USB

Billede

Violectric V200 virker fornuftigt og solidt bygget, uden den store vĂŠgt pĂ„ design, bortset fra fordybningerne i forpladen.Selv efter flere timers brug, bliver den kun lidt lun. Den har fungeret helt lydefrit, uden nogen former for knald i hovedtelefonerne nĂ„r man slukker for den. Pc’en genkendte uden problemer dac’en, sĂ„ jeg var oppe at kĂžre med det samme.

Jeg har primÊrt anvendt XLR-indgangene pÄ V200, og de mÄ forbinde forbilledeligt. I hvert fald krÊver det godt med krÊfter at fÄ stikkene ud igen!

Omkring gain har jeg primÊrt kÞrt pÄ -12 db. Det giver med T1 en position pÄ volumekontrollen omkring klokken 12 ved normal lyttestyrke, og omkring klokken 14-15 ved hÞj lyttestyrke, eller ved lavt indspillet musik. I enkelte situationer har jeg vÊret nÞdt til at Êndre gain til -6 db, men -12 db har vÊret den mest anvendte indstilling.

Da jeg har lidt grej som jeg selv mener det er oplagt at sammenligne V200 med, har jeg struktureret mine indtryk omkring de konkrete sammenligninger jeg har foretaget. Jeg har dog primÊrt brugt tid pÄ at sammenligne V200 med min BCL, og sekundÊrt har jeg foretaget et par hurtige (lÊs: med forbehold) sammenligninger af dacs.



Violectric V200 v. Lehmann BCL, ekstern dac, Beyer T1

Billede

Det fĂžrste der slĂ„r mig er den mere voluminĂžse bas i Violectric. Der er klart mere fylde og ”fedme” og der er mere ”sving-faktor”. AltsĂ„ lidt mere af den fede bas, der pĂ„ meget musik, i hvert fald i fĂžrste omgang, kan virke befordrende. Men bassen stĂ„r stadig med rigtig god punch og fasthed. Mellemtonen virker en anelse mere tilbagetrukket, og der er ogsĂ„ en mere udprĂŠget skarphed i diskanten pĂ„ Violectric. I direkte sammenligning virker det som om Lehmann er mere stram, og lidt ”tyndere” i sin gengivelse, mens Violectric bare giver den gas. Violectric maler med den lidt bredere pensel, mens Lehmann har lidt skarpere konturer. Hvis man kan tale om evne til at gengive mindre gode indspilninger, vinder Violectric klart. Lehmann’en er mere afslĂžrende, og mindre gode indspilninger fremstĂ„r tydeligere som netop det. Der ud over er det som om der er lidt mere dybdeperspektiv og rum pĂ„ Lehmann.

Samlet har Violectric klart mere af det nordmĂŠndene kalder ”morofaktor”. TĂŠnker mange vil foretrĂŠkke Violectric til mĂ„ske isĂŠr rytmisk musik.


Violectric V200 v. Lehmann BCL, ekstern dac, Beyer DT880
Årsagen til at jeg tager DT880 med i sammenligningen er, at jeg med T1 fĂžlte er der ligesom ikke helt var den helhed eller synergi, som jeg hĂžrer andre steder. EfterhĂ„nden som jeg hĂžrer T1 pĂ„ mere og mere grej, virker det som om den mĂ„ske i virkeligheden er ret krĂŠsen.

Med Violectric V200 synes jeg faktisk DT880 er et mere harmonisk match. Man fĂ„r selvfĂžlgelig ikke den samme mĂŠngde detaljer og den samme oplĂžsning, og slet ikke den samme bas. Men samlet set, isĂŠr nĂ„r jeg lytter over lĂŠngere tid, virker DT880 mere harmonisk, mere uanstrengt at lytte til, pĂ„ V200. MĂ„ske det har noget at gĂžre med, at jeg med DT880 netop ikke fokuserer sĂ„ meget pĂ„ detaljerne, men mere pĂ„ det samlede lydbillde. T1 kan nemt fĂ„ mig til at gĂ„ i ”detalje-mode”.

Udover de forskelle jeg hĂžrte med T1, er der en ting jeg fĂžrst opdagede rigtigt med DT880, nemlig kanalseparationen. Det er som om der er en voldsom kanalseparation pĂ„ V200. Ved direkte skift fra BCL til V200 bliver musikken tydeligt mere delt i hĂžjre/venstre. Det hĂŠnger selvfĂžlgelig sammen med en stĂžrre soundstage pĂ„ V200, men lige nĂ„r man skifter virker det som, at Lehmann’en mĂ„ske har en smule indbygget cross-feed, som V200 sĂ„ ikke har. Det er formentlig ikke tilfĂŠldet, men det lyder bare sĂ„dan. Jeg oplevede ogsĂ„ lidt af denne tendens med T1, men med DT880 bliver det af en eller anden grund lidt mere tydeligt.

Ellers er det som sagt stort set de samme forskelle jeg oplever, som med T1. DT880 fÄr dog V200 til at leve pÄ en helt anden mÄde, isÊr nÄr det gÊlder de lidt mere ordinÊre indspilninger. Her er kombinationen af V200 og DT880 virkelig god, og jeg kan lytte i timevis uden at ville andet, end at hÞre mere endnu.


Violectric V200 v. Lehmann BCL, ekstern dac, AKG K550
Som man kan lĂŠse andet steds har jeg et lidt blandet forhold til K550. Men med V200 fungerer den ganske godt. V200’s lidt fyldige bas passer godt til K550, omend bass head prospects nok stadig vil vende tommelen nedad. Igen bliver den lidt stĂžrre soundstage tydelig, og det er som om der er en form for gennemsigtighed i lydbilldet, det virkelig slĂ„r igennem i denne kombination. Og dybden i perspektivet kommer mere med. I det hele taget et flot luftigt rum omkring musikken, samtidig med en stadig relativ intim gengivelse af specielt vokalerne. Ganske vanedannede.

I direkte sammenligning med Lehmann’en er det igen samme forskel jeg oplever, som med T1 og DT880. Dog er det alligevel som om der bliver fjernet et ganske ganske tyndt slĂžr, i forhold til V200. Som om gengivelsen bliver en anelse mere ”in your face” og bassen fremtrĂŠder mere skarpt (men ikke sĂ„ fyldigt).



Violectric V200 USB v. Violectric V200 + Hegel HD2

Billede

Af en eller anden grund er der lidt stÞj, lidt knitren, nÄr jeg skifter nummer i Foobar. MÄske er det noget jeg ikke har fÄet indstillet korrekt i forhold til V200, men det er der ikke nÄr jeg kÞrer via HD2.

Med V200 USB virker gengivelsen knap sÄ stor og Äben, som med HD2. V200 USB har mere den intime karakter, og igen med den mere fyldige bas. V200 USB er mere direkte i sin spillestil, hvor HD2 er mere laid back. HD2 Äbner et stÞrre lydbillede, hvor det hele er lidt mere udstrakt. Diskanten virker dog lidt mere veloplÞst og sprÞd pÄ V200 USB.

Med HD2 er det som om der kommer lidt mere liv i gengivelsen, men ogsÄ som om der mistes lidt oplÞsning.

V200 USB virker generelt som en meget helstÞbt lÞsning, hvor det samlede lydbillede virker afbalanceret og harmonisk. Der er som sagt nogle enkelte ting jeg oplever som vÊrende bedre pÄ HD2, men det er ikke kÊmpemÊssige forskelle vi snakker om, og samlet set synes jeg V200 gÞr det ganske godt.



Violectric V200 USB v. Violectric V200 + oDac

Billede

I forhold til oDac er V200 USB mere veloplĂžst og knap sĂ„ ”spids” i gengivelsen. Det er som om der nĂŠrmest er tale om to modpoler her. Hvor V200 USB er den omfavnende, varme og, igen, intime gengiver, er oDac den mere frastĂždende , kolde og ”ekskluderende” gengiver. Det fĂ„r det mĂ„ske til nĂŠrmest at lyde som en partilederdebat, men oDac spiller efter min mening ikke optimalt sammen med V200. Jeg har hĂžrt oDac lyde meget bedre pĂ„ andre kombinationer.

Der er dog enkelte omrÄder, hvor jeg oplever at oDac kan byde pÄ noget i denne konstellation. Det bliver aldrig anstrengt eller presset, og gengivlsen fremstÄr klar og direkte, hvis ellers indspilningen giver mulighed for dette.

SĂ„ denne sammenligning er egentlig hurtigt overstĂ„et, i det jeg klart foretrĂŠkker V200’s indbyggede dac frem for oDac.


Sammmenfatning
I direkte sammenligning med min Lehmann BCL gþr V200 det rigtig godt. Jeg har lidt samme fornemmelse som med T1/HD800: Havde jeg kþbt en V200 i stedet for en BCL var jeg nok lige lykkelig. Og skal vi blive ved den sammenligning, oplever jeg det som at T1 og V200 spiller til den mere ”sjove” side, mens HD800 og BCL spiller til den mere ”korrekte” side.

Alt i alt synes jeg V200 er en glimrende samlet lĂžsning. Generelt foretrĂŠkker jeg adskilte enheder, men det er min opfattelse at Violectric her har opnĂ„et en fin balance mellem dac og forstĂŠrker. Dog er jeg ikke i tvivl om, at det er forstĂŠrkeren der er det stĂžrste aktiv i denne enhed. Med AN dac’en viser forstĂŠrkeren kvaliteter som jeg ikke umiddelbart oplevede med hverken den indbyggede dac, HD2 eller oDac.

Tak til Brian for at sÊtte denne pÄ tour.


Musik anvendt:
Vanja Santos - I Say Time
Pablo De Sarasate - Concert Fantasy On Carmen, 1. Mov.
White Stripes - Prickly Thorn, But Sweetly Worn
Rage Against the Machine - Take the Power Back
Marcus Miller – Tutu
Oscar Danielson – Gitarren Är Mitt SvĂ€rd
HĂ€ndel - Messiah, Chorus, Hallelujah
+ en masse af det lĂžse :-)

Grej anvendt:
Foobar(Wasapi), Hegel HD2, AN Dac 3.1x, oDac
Lehmann BCL
Beyerdynamic T1, Beyerdynamic DT880, AKG K550
Buyer no 1

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Violectric HPA V200 - Indtryk fra lÄnetour

IndlĂŠgaf Anda » 23. okt 2012, 00:38

V200 har lÊnge vÊret min drÞmmeforstÊrker, sÄ forventningens glÊde fik sig et boost, da Brian valgte at sende V200 rundt i stedet for V100. Jeg har tidligere haft en V181 pÄ besÞg, men blev alligevel overrasket over, hvor solid den fÞles nÄr man stÄr med den i hÊnderne.

M2tech Hiface Two -> Audio-GD NFB-17.2 -> Violectric V200 -> Hifiman HE-300
Helt fra fĂžrste lyt var det ret tydeligt, at V200 har en fyldigere og federe bund end min Lake People G100. Det gav mig en pludselig lyst til at hĂžre noget jazz, sĂ„ den blev fodret med Miles Davis “Kind of Blue” og efterfĂžlgende diverse CĂŠcilie Norby. V200 giver noget af den magi til genren, som jeg forbinder med TDA1543 DACs, dog uden at rulle af i toppen og blive svampet i de nedre regioner. Jeg glĂŠder mig til en dag at hĂžre denne forstĂŠrker med Sennheiser HD 800, da jeg har en formodning om, at V200s fyldige bund NOS-agtige lyd passer godt sammen med HD 800. Efter en god start gik jeg videre til Foals “Total Life Forever”, men denne gang med et mere skuffende resultat. I kombination med HE-300 blev bassen for meget og jeg havde problemer med noget af mellemtonen, som ‘stak af’ og blev lidt irriterende. Optagelsen er ikke den bedste i verden, men det er ikke et problem jeg normalt oplever med mit eget setup. Samme skuffende resultat havde jeg med Radiohead, som ellers plejer at fungere for mig pĂ„ det meste grej. Jeg er stadig i tvivl om det er lyden af V200, eller om det er svagheder i HE-300 som bliver afslĂžret. For at prĂžve noget helt andet, gik jeg over til noget dubstep (fra pladeselskabet Tempa og lignende), som jeg har hĂžrt en del de sidste mange mĂ„neder. Man skulle tro at den fyldige bas ville brillere her, men fokus blev i mine Ăžrer fjernet lidt fra mellemtonen. Jeg har ofte lĂŠst at der foretrĂŠkkes V-signatur til elektronisk musik, men jeg foretrĂŠkker at have hele spektret med og her fandt jeg G100 mere afbalanceret uden at der kom til at mangle noget i bunden.
Jeg testede kort V200 med Digitech Pro Monitors og Ultimate Ears 700. Begge nĂžd godt af den ekstra bas, men det blev ikke til den helt store gennemlytning.

USB DAC og Ăžvrige indgange
DĂ„rlig planlĂŠgning og tildels manglende interesse, betĂžd at jeg ikke fik testet USB delen lydmĂŠssigt, men jeg fik dog leget lidt med funktionaliteten. Det er vĂŠrd at bemĂŠrke at V200 med DAC-modul i alt har 3 indgange, men INGEN omskifter.

XLR-indgangen har laveste prioritet og bliver afbrudt mekanisk ved tilslutning af RCA-kabler. USB-indgangen fÄr hÞjeste prioritet, nÄr der kommer lyd ind og der skiftes automatisk tilbage til RCA, nÄr man stopper USB-lyden igen. Det betyder at USB-lyd skal vÊre slukket og RCA pillet ud, hvis man Þnsker at bruge XLR-indgangen. Personligt ville jeg hellere have en omskifter pÄ forsiden, men jeg tror at tanken har vÊret at spare pÄ elektronikken for at holde det simpelt. SÄ vidt jeg ved kan man med interne jumpere lave RCA-indgangen om til udgang og derved bruge V200 som forforstÊrker (mit bedste bud er til aktive hÞjttalere i et kontor-setup).

Diverse kommandoer i Linux viser at det er en Tenor 7022 USB modtager der sidder i DAC-modulet. Jeg mener at det er samme chip som i ODAC og den skulle eftersigende fungere uden drivere med Windows, Mac og Linux. Jeg kan konstatere at det i hvert fald er gÊldende for sidstnÊvnte styresystem. Som det ses i nederste kode-boks understÞtter chippen sample rates op til 96KHz, dog med undtagelse af 88.2KHz. Dette er dog til at leve for de flestes vedkommende (min pÄstand).

Kode: VĂŠlg alt
$ lsusb
Bus 004 Device 002: ID 1852:7022 GYROCOM C&C Co., LTD

Kode: VĂŠlg alt
$ aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 1: Audio [DigiHug USB Audio], device 0: USB Audio [USB Audio]
 Subdevices: 0/1
 Subdevice #0: subdevice #0
card 1: Audio [DigiHug USB Audio], device 1: USB Audio [USB Audio #1]
 Subdevices: 1/1
 Subdevice #0: subdevice #0

Kode: VĂŠlg alt
$ cat /proc/asound/card1/stream0
Tenor Electronics DigiHug USB Audio at usb-0000:00:1a.1-1, full speed : USB Audio

Playback:
 Status: Running
    Interface = 3
    Altset = 2
    Packet Size = 582
    Momentary freq = 44100 Hz (0x2c.199a)
 Interface 3
    Altset 1
    Format: S16_LE
    Channels: 2
    Endpoint: 3 OUT (ADAPTIVE)
    Rates: 8000, 16000, 32000, 44100, 48000, 96000
 Interface 3
    Altset 2
    Format: S24_3LE
    Channels: 2
    Endpoint: 3 OUT (ADAPTIVE)
    Rates: 8000, 16000, 44100, 48000, 96000


Afslutning
Som nÊvnt i starten har V200 lÊnge stÄet hÞjest pÄ Þnskelisten, sÄ det er med blandede fÞlelser at jeg mÄ konstatere, at min G100 trods alt passer bedre til min smag og opsÊtning end V200 gÞr. V200 er dog en lÊkker forstÊrker og med den rigtige hovedtelefon (og mÄske kilde), sÄ er jeg overbevist om, at man kan fÄ et rigtig lÊkkert resultat ud af den. Jeg hÄber en dag at komme til at hÞre V200 med HD 800 eller noget Hifiman/Audeze, da jeg kunne forestille mig en eller flere af disse som et godt match.
Der skal lyde en stor tak til Brian for udlÄn af dette fine stykke grej 9musik
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: KĂžbenhavn V

Re: Violectric HPA V200 - Indtryk fra lÄnetour

IndlĂŠgaf Kena » 28. nov 2012, 14:54

Jeg var sÄ heldig at kunne lytte til Violectric V200 i et par uger. BetjeningsmÊssigt mÄ jeg sige at den var i top. Jeg kunne godt lide den solide volumen kontrol, og det var meget praktisk at kunne regulere gain bagpÄ. Virkeligt godt kram der indbÞd tillid.

Den interne dac vil jeg betegne som tilstrĂŠkkelig. Sammenlignet med dac i Yulong D100 var der en anelse mindre rum og detaljer, men ikke nogen stor forskel. Dog nok til at jeg foretrak at lytte til V200 med Yulong D100 som dac.

Som forstÊrker er det naturligvis rigtigt at V200 kom til sin ret. Sammenlignet med den interne forstÊrker i Yulong D100 og O2 var der stÞrre rum og autoritet i musikken. Jeg havde udover V200 ogsÄ O2 og Aune T1 hjemme i samme periode, og komboen Yulong D100/V200 var min foretrukne da den simpelthen gav den mest korrekte og store lyd. Set op i mod prisen var der dog nogle elementer der trak lidt ned. FÞrst og fremmest fÞlte jeg at V200s potentiale ikke blev udnyttet med min dac og Denon D7000 tror jeg heller ikke er det mest ideelle mach med V200. D7000 har en stor og til tider lidt buldrende bas, og pÄ trÊf har jeg tidligere hÞrt high-end forstÊrkere der lidt bedre kontrollerede dybbassen pÄ mine D7000.

Var V200 sÄ noget for mig? Nej, ikke med den dac og hovedtelefon, den skulle kombineres med. Det skal naturligvis ses i lyset af en relativ hÞj pris. Omvendt, hvis man har et par gode hovedtelefoner med endnu bedre synergi med V200, kan man starte rigtigt fornuftigt ud med den plus indbygget dac.

Tak til Brian for at stille den til rÄdighed pÄ lÄneturen.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Violectric HPA V200 - Indtryk fra lÄnetour

IndlĂŠgaf Buyer no 1 » 4. jan 2014, 18:09

Den oprindelige trÄd er her http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=41&t=2108 hvor der er plads til spÞrgsmÄl og kommentarer.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
IndlĂŠg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden


Tilbage til DAC/Amp.

Hvem er online

Brugere der lĂŠser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gĂŠst