Audio-gd NFB 10.32



Audio-gd NFB 10.32

Indlægaf Kena » 27. mar 2013, 01:08

Det er vel efterhånden en del måneder siden at jeg modtog pakken med Audio-GD NFB 10.32 fra Claus (hoved-grej.dk), så tiden er inde til at komme med et par indtryk. Egentlig var jeg på jagt efter en forstærker til at supplere min Yulong D100, der havde en god dac-del, men kun rimelig forstærker. Lån fra flinke folk her på hoved-fi og låneture havde overbevist mig om at der var noget at hente på forstærkerdelen.

Bevæbnet med mine Yulong D100 og Denon D7000 hovedtelefoner drog jeg til træf på Christianshavn i efteråret for at se om jeg ikke kunne finde den helt rigtige forstærker. Der blev lyttet til en del forskelligt, også i den helt dyre ende for at have et referencepunkt. Jeg fik også sammenlignet med NFB 5.2 som Toppe havde med. De delte samme karakteristika, men jeg syntes lige NFB 10.32 havde lidt ekstra, også ikke-balanceret. Claus forklarede, at jeg balanceret ville få 4 gange så meget power til at drive mine D7000.

Det er ikke designet der gjorde udslaget ved køb af den. Ubevidst havde jeg nok slet ikke taget dem med i betragtning, da en aflang, større boks ikke ligefrem er ideelt for mig indretningsmæssigt. Den er ikke decideret grim, men min Yulong D100 var med sin mindre volumen og lave dybde perfekt lige at placere i reolen. Løsningen for mig har været at placere den med siden til i reolen. Der står den fint foreløbigt indtil jeg efter planen skal have møbleret om i stuen. Claus mente at den oplagte løsning var at anskaffe et produkt fra Master-serien i stedet, da de er brede og ikke dybe, men det er min pengepung ikke enig i.

Man skal også lige vænne sig til betjeningen. Der er ikke nogen drejeknap, men man skruer op og ned med trykknapper og kan aflæse lyd niveauet på displayet. Man kan vælge mellem højt og lavt gain, og der er en del forskellige filter indstillinger. Der må jeg indrømme at jeg ikke har eksperimenteret så meget med dem, men er endt med filter nr. 2 efter råd fra Claus og indtryk på den alenlange tråd på head-fi.org.

Med til NFB 10.32 bestilte jeg også et monteringssæt, så mine D7000 kunne gøres balanceret. Det overlod jeg til den flinke Vaskebjørn og resultatet blev meget flot. D7000 er forholdsvist lette at drive, så det var ikke fordi det er et ”must” at balancere dem, men når man nu har chancen for at drive dem balanceret, skulle det da helt sikkert gøres. Sættet er så smart, at jeg nu har et lille adapterkabel hvis jeg ikke skal køre balanceret.

På træffet i efteråret fandt jeg ud af at NFB 10.32 ikke kan benyttes med en iPad med usb-kit. Der kommer en fejlmeddelelse om at der ikke er strøm nok på denne usb-enhed. Det er ikke noget problem i hverdagen, da jeg har svært ved at forestille mig nogen, der vil benytte en fiks lille iPad med denne store boks i hjemmet, men jeg skal have en anden kilde med til træf i fremtiden.

Uden noget direkte at sammenligne med er det svært at komme med nogen decideret konklusion på lydkvaliteten af NFB 10.32, men jeg har været meget tilfreds og er glad for den ”ro” der er i musikken. Der er så at sige ingen baggrundstøj, men helt ”sort” baggrund til musikken. Her på det sidste har jeg lagt min musik over på en server, men det kan “Bitperfect”, som jeg benytter som musikafspiller, desværre ikke håndtere. Med NFB 10.32 synes jeg klart at jeg kan høre en forskel i modsætning til tidligere med Yulong D100. NFB 10.32 er altså mere afslørende og stiller større krav til alle led i lydkæden. Uden Bitperfect er der mere støj i lydbilledet.

Overordnet set var én af grundene til at det endte med NFB10.32 den konstante udvikling Audio-GD udføre og de muligheder for justeringer og opgraderinger af udstyr det giver. Jeg er nok ikke den eneste her på hoved-fi, der har svært ved bare at nyde musikken og udstyret uden tanke for mulige opgraderinger. Med NFB10.32 kan jeg lege med filter indstillingerne og hen af vejen måske få udskiftet nogle enkelte komponenter. Det er betragteligt billigere end at udskifte udstyret for at prøve noget nyt.

Selvom jeg har haft NFB 10.32 i noget tid, er dette kun foreløbige indtryk. Jeg skal have noget grej med hjem for at kunne komme med nogle sammenligninger. “Desværre” fik jeg solgt min Yulong D100 så hurtigt at jeg ikke nåede at høre dem direkte op mod hinanden. Imidlertid er Claus så tilbageholdende med at nævne sine egne produkter at jeg synes at jeg må komme med mine indtryk så andre forhåbentlig kan tage Audio-GD NFB 10.32 med i betragtning ved køb af DAC/forstærker.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Audio-gd NFB 10.32

Indlægaf Buyer no 1 » 4. jan 2014, 18:34

Den oprindelige tråd er her http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=41&t=2252#p53234 hvor der er plads til spørgsmål og kommentarer.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden


Tilbage til DAC/Amp.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster