Audio-gd Compass 2... DAC-rolling



Audio-gd Compass 2... DAC-rolling

Indlægaf Daf » 20. aug 2013, 20:22

Compass 2 er en kraftig fuldt diskret opbygget non-feedback forstærker med indbygget diskret dac. Dac-delen kan man selv udskifte til en af de andre mulige moduler, som Audio GD tilbyder. Jeg har købt compass 2 med alle tre dac-moduler, så forstærkerens mulige opsætninger er umiddelbart som følger:

Es9018 dac
Wm8741 dac med 6 forskellige digitale filtre
Pcm5102 dac med 2 forskellige digitale filtre


I det følgende vil jeg have fokus på lydforskellene mellem de forskellige dacs og jeg starter ligepå. Alt er i øvrigt lyttet på AKG K701 med basport mod. Jeg har ikke lyttet på alle kombinations-muligheder, men kun et udvalg.

Generelt kan det siges at forskellene mellem de forskellige filtre primært er i diskanten og i kategorier som skarp/blød og hurtighed.
Generelt har pcm5102 og wm8741 mere bas end es9018.
Generelt er kvaliteten meget høj, med de samme evner når det gælder detaljer og seperation. Jeg oplever ikke nogen af dac’ene som teknisk overlegne ift. til de andre.


Es9018 sabre dac.

Lidt skarp og virker lidt fremhævet i diskanten. Den forcerer detaljerne. Ellers umiddelbart neutral.
Generelt lidt mindre bas end wm8741 og pcm5102.
Lidt mere afstand til sangeren end pcm5102, pĂĄ niveau med wm8741. Muligvis udtryk for dybere stereoperspektiv.

Wm8741

8x oversampling, minimum phase, apodising filter.
Mere tilbagelænet end pcm5102, på niveau med es9018(dybt soundstage).
Blød varm lyd. Mere bas end es9018, på niveau med pcm5102, men bare tilbagelænet, lidt mindre punchy end pcm5102.

4x oversampling, minimum phase, soft knee filter.
Mindre tilbagelænet end det første filter. Mindre blød og kan virke skarp som es9018.

8x oversampling, liniear phase, apodising filter.
Minder om forgående filter, bare aldrig skarp. Minder mest om pcm5102(FIR filter), bare stadig lidt tilbagelænet.

Pcm5102

FIR filter (med jumper)
Mere fremadlænet end de andre, sangeren er tættere på. Mere øvre mellemtone end de andre 2 dacs. Tydelig diskant men aldrig skarp.
Med den åbne klare mellemtone følger selvfølgelig mere energi, nærvær og engagement, men også noget jeg bedst kan beskrive som lidt ekstra rumklang, jeg kan høre væggene i det rum musikken spilles i. Det giver et sært godt flow i musikken.
Mere bas end es9018, pĂĄ niveau med wm8741, bare lidt mere klar og punchy.
Endvidere er det en hurtig lyd, tonerne stopper hurtigere end med IIR filteret. Det betyder at detaljerne stĂĄr mere klart.

IIR filter(uden jumper)
Stadig fremadlænet men varmere lidt blødere klang. Knap så meget energi i mellemtonen som FIR filteret, men stadig mere fremadlænet end de 2 andre dacs. Endnu mere bas end med FIR filteret. Minder mere om wm8741 bare ikke tilbagelænet, men med lidt mere bas, mere nærvær og punch. Med dette filter klinger tonerne mere ud og det får detaljerne til at stå mindre klart frem ift. FIR filteret.


Overordnet er wm8741 og es9018 mest tørre i lyden og har mest afstand til sangeren. Pcm5102 er mest nærværende og den klinger mere(er mindre tør).

...

Omkring power og akg k701 kan jeg konstatere at min k701 kan spille meget højere end jeg troede den kunne. Hidtil har den ændret karakter, når jeg skruede højt op, den blev skinger og mistede sit ellers rolige overskud. Jeg har altid troet jeg ganske enkelt nåede en grænse for hvor højt hovedtelefonen kunne spille, men sådan forholder det sig ikke. Med compass2 ændrer k701 aldrig karakter ligemeget hvor højt jeg skruer op(inden for rimelighedens grænser selvfølgelig, jeg vil jo ikke brænde noget af). Pointen er at intet ændrer sig i lyden. Det er ligemeget om jeg spiller meget højt eller lavt, så lyder k701 altid rolig og klar og den bliver aldrig skarp mere.
Jeg bruger ikke gain på forstærkeren sammen med k701, da det ikke er nødvendigt. Med gain skal man skrue volumen ca 3 timer tilbage, for at være på samme niveau som uden, hvor normal-volumen arbejder i området kl 22-24 afhængig af indspilning.
Jeg hører ingen forskel mellem gain og ikke-gain andet end lydstyrken.

...

Ud over at compass 2 er et rigtig godt valg af amp til akg k701, vil compass2 også være et godt valg til det meste andet, idet den er ultimativt alsidig med mulighed for at kunne tilpasses til hovedtelefoner med andre signaturer, hvis man altså kan forestille sig at få den vanvittige tanke, at skulle have en anden hovedtelefon engang i fremtiden ;-)
Man har her muligheden for ganske enkelt at finde den signatur man bedst kan lide og skulle man komme på andre tanker, kan man altid ændre det. Man er ikke nødt til at sælge noget, for at få noget andet, man ændrer det simpelthen bare selv og det er ikke noget med mystiske diy-mods, det er fuldt anerkendte dacs og digitale filtre man skifter imellem.
Det her er fremtiden, sammen med variable basporte i hovedtelefoner selvfølgelig ;-) Næste skridt bliver så at alle 3 dacs er indbygget og man så kan vælge mellem dem og deres filtre med knapper på fronten af forstærkeren :-)
Senest rettet af Daf 30. jan 2014, 11:40, rettet i alt 7 gange.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Audio-gd Compass 2... DAC-rolling

Indlægaf Buyer no 1 » 17. jun 2014, 20:49

Den oprindelige tråd er her https://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=41&t=3324 hvor der er plads til spørgsmål og kommentarer.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden


Tilbage til DAC/Amp.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst