Topping's nye lavpris DAC/AMP til 500,-: NX2



Re: Topping's nye lavpris DAC/AMP til 500,-: NX2

Indlægaf SteelyD » 22. feb 2015, 03:46

Heh, så ankom den alligevel, endda en uge før den officielle releasedag.

Desværre var det ikke ventetiden værd, havde tænkt mig at lave en grundig (men utrolig amatøragtig) anmeldelse, produktets kvalitet retfærdiggør dog ikke at jeg bruger særlig meget internet-blæk på det, her kan du læse hvorfor:

Første indtryk:

Wow, den er noget mindre end den så ud til på billederne, ca. kreditkort størrelse, blot noget tykkere.
Kvalitetsindtrykket er fint, kabinettet er ren metal. Den minder på mange måder om de batterier vi i dag sætter i vore smartphones, i størrelse, vægt og udformning.
I pakken er der en meget kortfattet manual, et USB kabel og et kabel med minijack stik i begge ender. Og selvklæbende velcro pads til at forbinde den til en smartphone eller mp3 afspiller. Og et par gummibånd til samme formål.

Lyden:
Først tester jeg den som ren forstærker.

Sætter den til min tablet, en Dell Venue 11 Pro som har en overraskende god lyd. Men bare ikke helt kan få fullsize bøffer til at spille med et ordentligt lydtryk. Her hjælper NX2 pænt meget. Ca. 30% mere lydstyrke. Lydkvaliteten er den samme. Som forstærker på en smartphone (Note 3) fungerer den også fint. Med IEM's spiller mine enheder rigeligt høj i forvejen, så her gi'r det ingen mening at bruge en forstærker når den ikke forbedrer lydkvaliteten.

Som DAC.

Her kommer skuffelsen. DAC'en er...middelmådig. Lyder ikke dårligt, men heller ikke bedre end de DAC's der i forvejen sidder i min tablet og Note 3. Og slet ikke så godt som DAC'en på FIIO X5 (som jo også koster næsten ti gange så meget.). Og som om det ikke er nok, så skruer den ned for lydstyrken når man bruger den som DAC/amp. Hvad gavn gør en forstærker der ikke forstærker? Jeg går ud fra den ikke har power nok til begge dele på en gang. Men så skal man ikke sælge den som DAC/amp, men som DAC eller AMP.

Og så har de valgt mini USB porte fremfor de mikro USB porte der ellers er standard i dag. Mini USB har efter min mening ikke noget at gøre på en bærbar enhed i 2015. Så man må leve med adaptere, og kan opleve ikke at kunne komme videre fordi man ikke lige har den rigtige adapter hjemme. FFS.

Batterilevetiden har jeg ikke testet. Folk siger om forgængeren NX1 at den spiller i ugevis uden at løbe tør. Det skal nok passe for NX2'eren også, Men som jeg frygtede er det nu også mest fordi den knap nok gør noget. I bedste fald forstærker den lyden ca. 30%. Som DAC/amp forstærker den ikke engang lyden.

Sammenligner jeg med lyden på min Sansa Clip Zip, kan jeg ikke se nogen grund til at bære rundt på et ekstra apparat. På farten vil jeg fortsat bruge Clip Zip'en, med dens overraskende gode lyd af et apparat i størrelsen "tændstikæske".

FIIO E18 har jeg ikke længere, så jeg kan kun sammenligne efter hukommelsen, men jeg husker E18 som et bedrelydende apparat. Flere detaljer, godt stereoperspektiv, masser af kraft og dynamik. Ikke helt på højde med en god desktop DAC, men væsentligt bedre end lyden på diverse smartphones og tablets. Og så var forstærkeren også lidt kraftigere. Ikke helt nok til AKG K701, men ok til HD650. Så træerne vokser altså ikke ind i hifi-himlen, et apparat til lavpris kan altså ikke konkurrere med et apparat til 4-5 gange prisen. Quelle surprise.

Min konklusion?

Hvad kan man forvente til 360,- plus fragt? Ă…benbart kun for meget. Til den slags penge fĂĄr man naturligvis ikke summit-fi, men hvad er pointen med en ekstern DAC hvis den ikke er bedre end dem man i forvejen har i sine apparater?
Som transportabel forstærker er den godkendt. Den fik mine bærbare enheder til at spille med HD650, og NÆSTEN også med K701. Prøvede også med diverse IEMs, men de havde ikke brug for forstærkning alligevel.
Som DAC giver den ingen mening. Medmindre man absolut HADER lyden af sin smartphone, så kan man jo prøve om NX2'erens DAC har en anden signatur der passer bedre til de IEM's man bruger.

Jeg sender den ikke tilbage, den kan stadig gøre gavn som forstærker på min tablet. Men jeg ville ikke købe den igen. Så heller give lidt mere og få en opgradering af lyden på min smartphone fremfor en "sidegrade".
SteelyD

 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 7. feb 2015, 00:08

Re: Topping's nye lavpris DAC/AMP til 500,-: NX2

Indlægaf Buyer no 1 » 25. maj 2015, 19:26

Den oprindelige tråd er her http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=41&t=4627 hvor der er plads til spørgsmål og kommentarer.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden


Tilbage til DAC/Amp.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst