NuForce uDAC-2 - et lille review...



NuForce uDAC-2 - et lille review...

Indlægaf Burning777 » 16. nov 2011, 20:43

Jeg ville lige skrive et par noter om dette lille vidunder som jeg faldt over første gang på et europæiske head-fi meet i Berlin sidste år. Det første der slog mig til meetet var hvor høj opløsning den havde sammen med mine Grado SR-325i. Derfor skyndte jeg mig hjem og bestilte en uDAC-2 direkte fra NuForce udelukkende til brug med mine SR325i.

Nu har jeg så haft min uDAC-2 i næsten et år. Det meste af tiden har den stået ovenpå en MacMini og ageret USB --> COAX converter så vi kunne få lyden digitalt op i anlæget som ikke har optisk indgang. Til det formål er den i øvrigt genial da den får strøm fra USB porten så man behøver ikke en ekstern strømforsyning til den. Det samme gælder når den fungerer som hovedtelefonforstærker. Alt strømmen kommer fra computerens USB og det er fikst når den skal med i computertasken.

Men nu er den lige for en tid kommet over til mig igen så jeg lige kan bruge den som DAC og føde min Concerto eller Panda’en via RCA udgangen. DAC mæssigt alene kan jeg bedst lide at lytte til min LiTe NOS DAC da den har en fuldere og mere lyttevenlig lyd. Eneste ulempe ved NOS DAC’en er at den ikke tager 24bit/96kHz filer som uDAC’en gør. Jeg har desværre ikke fået taget hul på den byld endnu og har ikke downloaded musik fra f.eks. HDTracks endnu. Jeg har lyttet til en hel del prøve downloads og andre filer i højere end CD opløsning og der er uDAC’en helt sublim og det lyder virkeligt godt. Så det kommer nok en dag.

Jeg vil dog kun lige kigge på uDAC’en som en samlet DAC+hovedtelfonforstærker da det var det jeg oprindeligt købte den til. Så må vi se om den også lyder godt med nogle af de andre hovedtelefoner jeg har.

Grado SR325 + NuForce uDAC-2: ***
Denne sammensætning synes jeg lyder virkeligt godt. Lyden er med dejlig høj opløsning og de gode ting jeg elsker ved SR325i bliver kun bedre med uDAC’en. Bassen er rigtig punchy og har en dyb impact. Vokaler og mellemtoner trækkes en anelse bagud og det gør ikke noget for SR325 der er meget fokuseret på mellemtonerne i forvejen. uDAC’en er endda i stand til at skubbe en del af lydende udenfor hovedtelefonerne. Musikken bliver rigtigt levende med denne kombination og jeg synes det er en fremragende løsning til kontoret eller andre steder hvor man kan have begge dele med i computertasken.

Beyerdynamic DT-1350 + NuForce uDAC-2: **
DT-1350 spiller ganske udemærket på uDAC-2 men de kommer ikke op på samme højde som når DT-1350 spiller ud fra en P-51 Mustang. Så derfor kun 2 af 3 stjerner. Den mangler lige det sidste i at komme op på samme dynamik og opløsning som SR325i+uDAC men er stadig en absolut behagelig kombination. Bassen er knap så tung men alligevel stram og tight. DT-1350 hælder til den lyse side på en uDAC.

Beyerdynamic T1 + NuForce uDAC-2: *
Selvom T1 er 600 Ohm og uDAC ikke har en high eller low gain så har man ikke problemer med at skrue op til smertegrænsen. Allerede kl. 12 er man på behageligt lytteniveau. Men lyden bliver også ret tynd i det og der er slet ikke nok bund i T1. Diskanterne bliver skarpe og musikken forsvinder ud af denne kombination. Der er ingen tvivl om at det er rigtigt at uDAC er skabt til at drive hovedtelefoner på maks 300 ohm - det skriver de også på deres webside. “Headphone impedance 16-300 Ohm” - men uDAC’en gør det klart bedst med letdrevne hovedtelefoner. Så man skal ikke forvente at kunne sparke liv i et sæt T1 med en uDAC.

Sennheiser HD650 + NuForce uDAC-2: **
Denne kombination er også kun OK heller ikke mere. uDAC’en har lidt mere magt over HD650 end den har over T1. Dog er det at ligesom med T1 får man ikke rigtigt bassen frem og musikken får ikke power nok til at komme ud fra hovedet som HD650 ellers er rigtig gode til med den rigtige forstærker. Der er rigeligt med volumen og overskud til at man kan spille højt nok men finesserne og livet i musikken bliver holdt lidt igen og der er ikke ligeså meget hul igennem som jeg godt kan lide.

Sennheiser HD595 + NuForce uDAC-2: *
Det er meget længe siden har har haft mine HD595 fremme. Normalt ligger de i “hovedtelefon-arkivet”. Jeg bruger dem næsten aldrig længere men beholder dem kun fordi det var mine første gode hovedtelefoner og de er skyld i at jeg kom ind på denne “glidebane”. Nå, men lige efter at man har lyttet på HD650 og får HD595 på er det et skridt ned af rangstigen og HD595 spiller som de altid gør. Der er ikke rigtigt nogen fordel ved at koble en forstærker til dissse. De reagerer ikke så meget på forstærkere som andre. Så man kan måske ligeså godt bruge dem direkte fra hovedtelefonudgangen. Det prøvede jeg så lige over et par musiknumres tid og ganke rigtigt. HD595 leverer samme gode (til prisen) lyd. Der kommer ikke rigtigt mere smæk på hvis man kobler den til en uDAC. Der kommer en anelse mere definition på mellemtoner og diskant og lyden er knap så mudret. Men de helt store gåsehudsoplevelser skal man lede lidt efter med HD595 efter man har vænnet sig til nogle lidt bedre hovedtelefoner gennem årene.

Etymotic ER-4S + NuForce uDAC-2: *
Denne kombination kunne meget vel tænkes at ligge i mange rejsetasker som et fint hotel-værelses setup. Jeg synes bare ikke på nogen måde lyden i denne kombination når op på det som ER-4S kan spille. Denne kombi passer ikke særligt godt sammen i mine ører. Musikken mister sin klang og glans og vokaler kommer slet ikke ud over kanten. Så hvis man vil drive sine Etymotic ER-4S skal man efter min mening ikke købe en uDAC-2 udelukkende til det formål.

Konklusion
Alt i alt vil jeg sige at jeg er rigtig glad for min uDAC-2. Især med mine Gradoer excellerer den til at spille virkeligt stort og virkeligt flot. Med andre hovedtelefoner er det kun DT-1350 som også får gavn af uDAC’ens lidt lyse signatur mens den ikke helt har power nok til at lege med de store. Der er dog ikke tvivl om, at den heller ikke er skabt til at trække store og høj-impedante hovedtelefoner. Så derfor har uDAC’en et helt specifikt formål for mig og det er at man kan tage den med på kontoret eller på rejser hvor man skal lytte til musik fra den bærbare og sammen med Gradoerne er den helt unik til dette formål.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: NuForce uDAC-2 - et lille review...

Indlægaf Claus-DK » 27. nov 2011, 01:01

den oprindelige tråd er her http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=41&t=467 hvor der kan stilles spørgsmål og kommentarer
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til DAC/Amp.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst