Sovs 1000: Glimragende musik til din ørekanal



Sovs 1000: Glimragende musik til din ørekanal

Indlægaf Sweppesfetterlein » 18. okt 2018, 15:34

Jeg startede tidligere på året en lille anbefalingstråd i det forkerte forum, så jeg tænkte at jeg ville være en go dreng og opføre mig (semi) ordenligt. Deraf forsøget på at genoplive denne del af Ansigt-Phi musik11

Sidste gang lavede jeg den fejl, at jeg opsatte grænser. Dét at skulle holde sig til Skandinavien musikmæssigt blev for snævert for mig. Jeg er simpelthen for kaotisk i mit hoved til at skulle holde mig til regler jeg selv har lavet...der ikke giver mening på længere sigt. Næ nej så hellere starte fresh - med helt nye sokker på og en flot los i skødet rulle5

Jeg vil begynde med en af mine yndlingsplader. Altid en god start. Ud over det så er pladen faktisk også en af mest velproducerede jeg har nogensinde har klistret mine ører til. 70er produktion når det er allerbedst: instrumenter lyder som rigtige instrumenter - næsten træagtig i tekstur og dejlig lun som at læne kinden på en brun strandballe.

Lucio Battisti? Nej vel. Siger jeg ikke så meget. 'Er det ik ham slalom løberen?' Heller ikke nej.
Det er nok en af Italiens mest folkekære musikere - boltrende sig lidt i den samme boldgade som Bob Dylan...bare Italianostyle.
Anima Latina er nok hans mest ambitiøse plade. Den er storladen både i produktion og vision. Minder mig lidt om et Italiensk svar på Sgt Pepper med sin lettere progressive tilgang til poprock. På samme vis som Sgt Pepper bibeholder sin melodiske sans, ligeledes forstår Anima Latina at undgå alt for meget blær-smøleri.
Den er varm som en blodappelsin og lyder fuldstændig som dens enigmatiske forside med dens legende børn i solnedgangen. Sidst men ikke mindst! Hans stemme. Forestil jer en bedre version af Neil Young...der synger på et sprog der emmer af tomater, vin og solskin - jeps dér er han! Det er vidunderligt at få kuldegysnigner over ting jeg ikke forstår. Det kan betyde alt og intet på én gang.
Kan man virkelig lytte til musik man ikke kan forstå teksten på? Jada! Forstår du fx teksten til 'Jumpin' Jack Flash'? Det er der ingen der gør - ikke engang Mick Jagger.
Musik!
https://m.youtube.com/watch?v=QzN1avEgtKM
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sovs 1000: Glimragende musik til din ørekanal

Indlægaf Sweppesfetterlein » 20. okt 2018, 14:19

Siden Hoved-Fi ikke vil lade mig logge ud, så tænkte jeg at jeg da lige ku hoppe forbi denne tråd og smøre jer en lille madpakke til ørene. Ingen makrelsalat!???! Hvorfor nu det? Alright...ingen makrelsalat.

Hvad med lidt melodiøst helt igennem odiøst folkrock, der svæver i en elegant balance imellem The Beach Boys vokal harmonier og de mere pompøse old school indslag, som især Neil Young var med til at pionere på plader som Harvest og After The Goldrush. Fleet Foxes formår at gøre alt dette med en naturlighed og uforfalsket kærlighed til musikken. Det er lidt som at træde tilbage i tiden - også lydmæssigt, da drengene ofte vælger de naturlige akustiske instrumenter fremfor deres elektriske brødre. Bedst af alt for en bøfconnoisseur? Musikken er dejlig!
Næstvigtigst eller fedest? Scenen. Musikken lyder som om den stammer fra et smukt åbent amfiteater i egetræ. Der er MEGET højt til loftet...og væggene har også er par åbne døre, så man i ny og næ kan høre hvad der foregår ude på gaden.
Det forresten også ét af Robert Plant's absolut yndlingsbands.
Cassius fra deres nyeste 'Crack-Up': https://m.youtube.com/watch?v=DMEOjFm4DJw

Bandcamphjem hvor man kan lytte til deres foregående plader: https://fleetfoxes.bandcamp.com
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sovs 1000: Glimragende musik til din ørekanal

Indlægaf Sweppesfetterlein » 23. okt 2018, 19:40

Er det længe siden du har rystet rumpetten? Er korpuset blevet cykelagtig og rødrusten af for meget skærm og bøfsovs?
Kein problem med den helt nye Calibro 35 metode:

Fyr dagligt en Calibro 35 plade på anlægget, bøf på nødden, laaang ledning så der er plads til ekstremiteter i rytmisk bevægelse...ja og til jer med indendørsfugle: luk dem blot ud. Hvornår har du sidst danset med en papegøje? Lige præcis.
Hvad der efterfølgende vil ske er, at den skønneste jorbundspropellerede funk vil rulle sig ud i jeres kapilærer og glemte blodballoner. Hernæst opstår lysten til at flytte et eller andet, en kuglepen - et glas øl - en finger - 2!! og i rytme til musikken tilmed! Som små serier af ubevidste ninjatræk sniger bevægelsesmonstret sig ind på den intetvidende kontorsmølf og pludselig - lige pludselig bevidner man det sidste hop udi dansen....aaahh det var blot det rockede groove der tog over i musikken som immervæk blev for uimodståeligt.
Good times.

Jepper. Dette Italienske band gør ting og sager ved mennesker...ofte til det bedre. Musikken er instrumental og helt igennem medrivende. Det er lyden fra hundredevis af krimifilm fra 70erne kanaliseret igennem nogle fabelagtige musikere, der heldigvis aldrig går hen og bliver for flashy eller 'fortænkte' i deres spil. Kan evt nydes med konen på skødet:
https://calibro35rk.bandcamp.com/album/decade
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sovs 1000: Glimragende musik til din ørekanal

Indlægaf Sweppesfetterlein » 27. okt 2018, 20:08

Tame Impala er vel ved at være et kendt band, selv blandt ældre herrer med strikkede sweatere og fjällräven taske...men underligt nok forbliver deres søsterband Pond stort set ukendt. De har ofte kørt lidt gangbang bandsene imellem - skiftende medlemmer som de lyster men nu til dags er Australske Pond en temmelig sammenskruet enhed, der udpumper en livsbekræftende og dejlig naiv rock n roll med et strejf af sort humor og sjove elektroniske effekter. Der er en god spand Beatles blandet i svømmepølen, hvilket man ofte hører når bandet kører vokal harmonier. Der er også en hang til wah wah pedaler, orgeler, nyere bip bip synths og Indiske indspark a la tablas og sitar.
Det er skidegodt skruet sammen og så mærker man en lyst og ungdommelig gnist i dette band, der simpelthen radierer udad musikken som ren energi.
En lille hapser til en snapser?
https://m.youtube.com/watch?v=KSpJWUt_GM8

Alright én til!
https://m.youtube.com/watch?v=txTkY05K_f8
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sovs 1000: Glimragende musik til din ørekanal

Indlægaf Mataugust » 27. okt 2018, 21:13

Det er smadder lækkert at du skriver her, men kunne du ikke give hvert stykke sin egen tråd?
Så bliver det meget nemmere at følge op på senere.

Tror godt jeg kunne vænne mig til Pond, hvis jeg hører det noget mere.... ;-)
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Sovs 1000: Glimragende musik til din ørekanal

Indlægaf Sweppesfetterlein » 27. okt 2018, 22:16

Tjo det kunne jeg vel godt. Jeg er bare glad for at sende musik videre. Tænkte egentlig bare det var bedre forum etikette at holde mig til én tråd i stedet for at lave 300 separate.

Pond er virkelig fede efter min mening. 'Man It Feels Like Space Again', hvorfra begge sange er taget, har jeg spillet til døde over sommeren. Hvis jeg har brug for lidt godt humør og én på goda'en, så er det den perfekte plade at sætte på (Jeg har den både på LP og som flac fil).
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Sovs 1000: Glimragende musik til din ørekanal

Indlægaf Mataugust » 28. okt 2018, 09:22

Jeg tror bare at der kommer flere anbefalinger videre hvis der i overskriften står hvad det drejer sig om.

Når der står Sovs 1000 i overskriften, så kan det være svært at vide at der kommer Pond senere i tråden.
Hvis der kom en ny tråd med Pond, så kunne du være sikker på at det blev set.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse


Tilbage til Anbefalinger af og anmeldelser af Albums

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron