Obscura - Omnivium



Obscura - Omnivium

Indlægaf Ostebaronen » 29. dec 2011, 12:57

Navn: Obscura - Omnivium
Genre: Teknisk/progressiv dødsmetal
Oprindelse: Tyskland
Billede

Teknisk eller progressiv musik er ikke en nyhed for mig, men har for nyligt taget hul på dødsmetal grenen. Et af de første albums jeg hørte var dette album af det tyske band Obscura. Og hold da op man finder mange fede ting i deres musik. Albummet er ikke bare et af de albums hvor der meningsløst bliver smadret på trommerne og strengene på guitarene bliver flået i stykker i et hæsblæsende tempo, som det viser sig at mange andre bands vælger at gøre i denne genre, men det er måske mest fordi alle andre gør det!

Nej dette album starter med sangen Septuagint, som også er det næst længeste nummer på albummet, hvor den indledes med en akustisk passage lidt i stil med nogle af Opeths. Pludselig sår træder el-guitaren ind og du ved at det at det er Metal du lytter til. Men ikke før trommerne slår til, med det noget så høje (umenneskelige) tempo og tekniske mønstre, ved du at det er teknisk metal du lytter til. Sangen har mange tempo skift, men det hele hænger sammen på en rigtig god måde. Sangen har endda også en rigtig fed bas solo, som du nok ikke finder på nogle andre teknisk dødsmetal plader. Sådan er det igennem hele albummet.

Hele albummet er man oppe på mærkerne og man bliver hele tiden overrasket med nye fede soloer og sang strukturer. Sangene er alle meget forskellige og giver lytteren lov til at selv bestemme om han vil lytte hele albummet fra start til slut eller lytte til en sang ad gangen. Der bliver eksperimenteret meget på albummet og kan tyde på at bandet stadig udvikler deres lyd.

For ikke at glemme lyrikken så føles det som om det er noveller skrevet af en astronom, som prøver at finde ud af meningen med den kosmiske eksistens. Forsangeren er teknisk dygtig til at sine growls. Det hele falder bare rigtigt godt sammen!

Jeg kan ikke komme på noget dårligt om dette album, jeg elsker alle de fede umenneskelige maskinpistol tromme soloer, de voldsomt tekniske guitar soloer, de fede bass passager. Det er i mine øjne det fedeste døds album i 2011. Obscura føles som et meget modent band, med meget teknisk gode band medlemmer. Hvis de bare spiller mindst lige så godt live som de gør på albummet vil jeg nok mene at her har vi med nogle af verdens bedste kunstnere at gøre.

Stikord:
Teknisk, Guitar, Trommer, DØÐ
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Obscura - Omnivium

Indlægaf helledie » 29. dec 2011, 13:08

Fed anmeldelse :) det album må jeg høre...
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Re: Obscura - Omnivium

Indlægaf Rappo » 29. dec 2011, 13:17

Lækkert at der så småt er ved at komme gang i anmeldelses/anbefaling af albums-foraet! :-)

Hvis man nu er helt tosset med Opeth, er dette så et album som man for alt i verden ikke bør gå glip af?
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Obscura - Omnivium

Indlægaf nc8000 » 29. dec 2011, 13:57

Har lige gennemlyttet dette og det er på et højt teknisk niveau og der sker meget spændende musikalsk i det men frontvokalen kan jeg bare ikke klare
nc8000

 

Re: Obscura - Omnivium

Indlægaf Ostebaronen » 29. dec 2011, 14:02

rappo skrev:Lækkert at der så småt er ved at komme gang i anmeldelses/anbefaling af albums-foraet! :-)

Hvis man nu er helt tosset med Opeth, er dette så et album som man for alt i verden ikke bør gå glip af?


Det kunne være fedt med en kæmpe samling anmeldelser :)

Ja og nej, det er meget lidt inspiration der kommer fra Opeth, jeg synes bare den første sang i albummet havde den indledende akustiske passage som mindede en del om Opeth. Så det er kun meget lidt af albummet der minder.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Obscura - Omnivium

Indlægaf Ostebaronen » 29. dec 2011, 14:06

nc8000 skrev:Har lige gennemlyttet dette og det er på et højt teknisk niveau og der sker meget spændende musikalsk i det men frontvokalen kan jeg bare ikke klare


Der er mange delte meninger om growls. Jeg syntes i starten at det ikke var så fedt, men efter at have lyttet til en masse metal synes jeg nu at det er super fedt. Det kan også være jeg bare har vænnet mig til det. Største problem ved growls er at nogle gange fårmår kunstnerne ikke at få udtalelsen af ord igennem når de growler, og derfor kommer det bare til at lyde som en tyk grød af growls som ingen mening giver.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød


Tilbage til Anbefalinger af og anmeldelser af Albums

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron