Mac som kilde



Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 28. nov 2012, 17:17

OBS!!!

Jeg bestilte via US-linket nævnt herover. Nu viser det sig, at fyren for det første ikke har kablet, for det andet først muligvis får det sidst i januar, og for det tredje slet ikke sender internationalt, selv om hans hjemmeside siger han gør. Alt dette taler vel for sig selv om sælgerens seriøsitet.

Nu må jeg så forsøge også at afbestille psu'en fra Rapid i UK (linket til ovenfor), men de har vel pakket og sendt allerede. Ja-ja, hvor der handles, der spildes. Item Audio havde ellers tilbudt at sørge for at pakken kom under told-grænsen, men jeg valgte altså de andre to.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 6. dec 2012, 03:06

Ketil B skrev:Spørgsmål til BitPerfect-folket..

Jeg oplever periodevis, at der ved overgangen fra eet nummer til et andet afspilles en løsrevet bid fra et tredje nummer. Dette varer et lille sekund, så begynder det rigtige nummer. Det virker som et helt tilfældigt nummer påbegyndes, før Bitperfect opdager, at det er det forkerte, og så påbegynder det rigtige.

Jeg har pillet lidt ved indstillingerne i BitPerfect, uden det gør nogen forskel. Jeg kan heller ikke identificere, hvornår og hvorfor dette sker. Det virker helt tilfældigt, kan fortsætte i en periode, og så fungere helt ok igen i en ny periode.

Har andre oplevet noget lignende? Og eventuelt fundet en løsning?

Viser sig der findes en (slags) forklaring - iTunes har sit eget 'liv' og mis-informerer BitPerfect om rækkefølgen. Så vidt jeg kan forstå, er den nye BitPerfect version forøvrigt nu offentlig tilgængelig.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 8. dec 2012, 17:10

Er der nogen PureMusic brugere her på siden? Jeg har et par dage leget lidt med programmet, og synes ikke rigtigt det fænger hos mig. Det er noget mere avanceret end BitPerfect, og jeg er ikke sikker på, at jeg får udnyttet disse ekstra muligheder godt nok. Lyden er indtil videre ikke mere tiltrækkende end BitPerfects lyd. Jeg synes den bliver lidt skinger og med en smule rungen. Det må nu kunne blive bedre, jeg ved bare ikke hvordan? Indtil videre har jeg afprøvet upsamplingsrater og –metoder (44.1 vs 176,4 & Musical Fidelity vs NOS type ’Classic’), Memory Play og ’Less is More. controller mode. Jeg har også afprøvet ’Hog’ mode m/u Integer mode.

--

Ellers har jeg fået installeret BitPerfect 1.04, og indtil videre opfører den sig pænt. Den nye procedure med at give tilladelse ved første opstart , har jeg ikke set noget til. Jeg kører sneleopard, så måske er den kun rettet mod bjergløven.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf Kena » 23. dec 2012, 21:36

Den "store" opdatering (1.0.4) virkede ikke for mig, men med den lille opdatering her den anden dag til version 1.0.5, virker det hele perfekt igen i Bitperfect.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 11. jan 2013, 23:57

Et Mac-spgm..

Har skiftet harddisken i min MacBook (MB), og skal nu til at lægge al musik ind igen. Musikken ligger på min MacBook Pro (MBP), der laver backup til min TimeCapsule (TC). Al ripping/tagging foregår via MBP.

Jeg ved, at jeg kan overføre musikken direkte fra MBP til MB via Target Mode. Det kommer til at tage lidt tid, men det lever jeg med. Spørgsmålet er, om jeg bagefter efter behov kan synkronisere MB mod MBPs backup på TC?

Kan jeg det, behøver jeg blot at tage MB med mig hjem og koble den på netværket, når der er ny musik. Alternativt kan jeg selvfølgelig overføre igen via Target Mode, men synkroniserings-løsningen virker som den mest elegante af de to, forudsat man kan?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Mac som kilde

Indlægaf AffeX » 13. jan 2013, 18:19

Hmm, jeg ved ikke helt, men jeg ville gætte på TC backup er individuel pr MacBook, derfor vil jeg også mene, at du kan have TC backup på MBP, men kan slå det fra på MB uden risiko (forudsat at denne medbringer en synkroniseret kopi af det der er på MBP). Må nok melde lidt pas her, måske andre har erfaring med lignende setup....
Mac mini (BitPerfect) -> Stello DA-100 signature DAC -> Violectric V200 -> Sennheiser HD 800 (Moon Audio Blue Dragon recabled + Anaxilus MOD) / Grado SR325i
AffeX

Brugeravatar
 
Indlæg: 252
Tilmeldt: 7. apr 2011, 00:10
Geografisk sted: Herning

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 13. jan 2013, 21:52

Tak for svaret, Affex. Jeg har læst lidt mere om emnet (Two Macs and keeping things together), der lader til at være flere måder at gribe sagen an på:

- Kommandoen rsync på terminal-niveau kan identificere+overføre ændringer mellem macs på samme netværk.
- Programmer som ChronoSync og Syncovery gør det samme (og mere).
- Cloud-synchronization via storage eller som device-to-device (dropbox, Microsoft Live Mesh, mfl).
- Shared Home Folder
- Time Machine

Til mit brug, hvor jeg ripper/tagger ny musik 1-2 gange om måneden, tror jeg det enkleste er blot at fortsætte som hidtil. Så jeg lægger den nye musik ind på MBP, ved lejlighed identificeres+overføres filerne til MB via Target Mode, hvorefter de på MB igen identificeres+overføres til iTunes.

Det giver et dobbelt bogholderi, men jeg har Mountain Lion på MBP og Snow Leopard på MB, så ville uanset ikke kunne synkronisere de to. Og iTunes peger også på forskellige lokaliseringer, så det ville nok heller ikke fungere med ren synkronisering.

Mac's egen rsync kan jeg slet ikke overskue at gå i gang med. ChronoSync kunne muligvis bruges, men filerne må alligevel identificeres på MB og lægges ind i iTunes.

Alt i alt virker det mest overskueligt at fortsætte som hidtil.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Mac som kilde

Indlægaf AffeX » 14. jan 2013, 10:58

Tænkte primært på sync af iTunes folder.
Mac mini (BitPerfect) -> Stello DA-100 signature DAC -> Violectric V200 -> Sennheiser HD 800 (Moon Audio Blue Dragon recabled + Anaxilus MOD) / Grado SR325i
AffeX

Brugeravatar
 
Indlæg: 252
Tilmeldt: 7. apr 2011, 00:10
Geografisk sted: Herning

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 5. feb 2013, 14:25

Er jeg den eneste, der har problemer med nyeste BitPerfect og iTunes? Får jævnligt kernel panic (hver 3-4 dag) og med mellemrum låser afspilningen sidst i nummeret, med permanent høj cpu-forbrug og intens viftestøj til følge. Har pillet lidt ved indstillingerne, uden at det ændrer noget.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf Burning777 » 5. feb 2013, 16:32

Jeg har ikke haft problemer af den art med Bitperfect. Er problemerne væk hvis du ikke starter Bitperfect?
(Det har du sikkert prøvet men årsagen kan jo også komme fra mange andre steder? :oops:
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 5. feb 2013, 16:51

Det har jeg faktisk ikke prøvet :-) Kan godt være jeg må gå MacBook’en igennem. Problemet er dukket op efter, at jeg skiftede harddisk. Her blev alt installeret på ny, inklusiv nyeste BitPerfect og iTunes. Kan godt være et SnowLeopard/iTunes problem, behøver ikke være BitPerfect. Der er dog visse nye bugs i BitPerfect 1.0.5 ved brug med SnowLeopard (som ikke eksisterede i 1.0.3). iTunes må startes før BitPerfect, eller fungererer sidstnævnte ikke (noget med 32/64 bit support). Minimize iTunes Interaction fungerer heller ikke, giver abrupte brud i afspilningen og ’låser’ jævnligt sidst i numrene (loop). Uden Default to Fixed Indexing opleves noget lignende. På grund af disse bugs mistænker jeg nok mest BitPerfect, men skal se på det andet også. Må nok begynde at samle Device Info for BitPerfect og sende til skaberen. Eneste problem er at kernel panic kommer ganske spontant (og sporadisk), så når ikke at tracke, hvad der ellers foregår på maskinen på tidspunktet.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf Burning777 » 5. feb 2013, 17:10

Jeg tror også godt man kan have sin mistanke til Bitperfect. Jeg ved at når jeg bruger min Redkey (men ikke ODAC) så koldstarter iTunes nogle gange spontant når jeg bruger Bitperfect. Så der er ikke tvivl om at Bitperfect er inde og rør ved de mest udsatte dele af lydbehandlingen når det kan gå så galt. Håber du finder løsningen :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Mac som kilde

Indlægaf AffeX » 5. feb 2013, 20:20

Har ikke haft problemer af denne type
Mac mini (BitPerfect) -> Stello DA-100 signature DAC -> Violectric V200 -> Sennheiser HD 800 (Moon Audio Blue Dragon recabled + Anaxilus MOD) / Grado SR325i
AffeX

Brugeravatar
 
Indlæg: 252
Tilmeldt: 7. apr 2011, 00:10
Geografisk sted: Herning

Re: Mac som kilde

Indlægaf Kena » 6. feb 2013, 11:30

Efter den seneste opdatering af Bitperfect, har jeg heller ikke haft problemer. Kører nyeste OS.
Senest rettet af Kena 6. feb 2013, 11:58, rettet i alt 1 gang.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 6. feb 2013, 11:55

Jeg bruger SnowLeopard på en gammel 2006-MacBook. Selv om den er forberedt for 64-bit (kan teknisk set godt køre det), så har Apple valgt at indbygge en 32-bit begrænsning (firmware). Derfor kører iTunes og kernel kun 32-bit, og jeg mistænker dette kunne være en grund til problemerne. BitPerfect giver i hvert fald fejlmelding om netop dette, når man prøver at starte iTunes via BitPerfect. Jeg må starte iTunes først, og derefter BitPerfect., for overhovedet at kunne bruge programmet. Nå, men når det fungerer, så lyder det jo godt :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf Burning777 » 17. feb 2013, 18:09

Blot til info hvis du ikke allerede har set det så er der kommet en opdatering til Bitperfect den 15. februar.

Der står blandt andet at den retter: Fix chrash on 32-bit CPU macs

Måske det vil løse problemerne :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 23. feb 2013, 16:16

Det gjorde det så ikke, desværre. Er træt af daglige kernel panics, så har bidt i det sure æble og anskaffet mig en Audirvana+ lisens.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Mac som kilde

Indlægaf Kena » 23. feb 2013, 17:15

Øv, har lagt musikken over på en nas og det kan Bitperfect ikke håndtere. Nu må jeg se om nogle af de andre alternativer kan klare det.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 24. feb 2013, 15:22

I mit forsøg på at grave viden frem om Audirvanas ’Advanced Setttings’, der vedrører SRC-delens virkemåde (og dermed lyd, antager jeg), faldt jeg over en generel SRC-sammenligner..

SRC-Sammenligner
Hjælp/Info

Her kan man lægge udvalgte konvertere ind (fra en drop-down liste), og sammnenligne på forskellige parametre. Her kunne jeg godt bruge lidt assistance, for listen indeholder ikke de nøjagtige konvertere for Audirvana og BitPerfect, tror jeg ikke. De nuværende er disse:

Mac: Apple Core Audio
Audirvana: iZotope 64-bit SRC
BitPerfect: SoX 14.3.2 VHQ Intermediate

Kan jeg blot lægge listens egne ind (iZotope og SoX) og forvente at sammenligningen vil gælde/ligne de nuværende også? Og hvor meget vægt skal jeg overhovedet tillægge resultatet?

Mit motiv for at grave i dette, er at jeg faktisk foretrækker lyden fra BitPerfect fremfor Audirvana. Dels leder jeg nu efter en forklaring på, hvorfor sample rate convertere lyder forskelligt, dels efter en mulighed for at bruge Advanced Settings i Audirvana til at ’tune’ lyden mere i retning af BitPerfect (som p.t. er for ustabil hos mig).

Er jeg helt på vildveje her? Er det fundamentielle forskelle, der gør at den ene SRC ikke lyder som den anden, og derfor kan de ikke ’tunes’ til at ligne hinanden? Jeg er ganske enkelt på for dybt vand her :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 24. feb 2013, 15:46

Tilføjelse: I Audirvana har jeg følgende indstillingsmuligheder for iZotope konverteren (fra manualen):


Billede


Sample Rate Conversion

Sample Rate Conversion happens when
- The audio device does not handle the audio track sample rate
- Upsampling is forced to either oversampling to 2x or 4x the track native sample rate or to the audio device maximum sample rate.

Two different Sample Rate Converter algorithms are proposed: the standard Apple CoreAudio, or the gold standard iZotope 64-bit SRC.


Sample Rate Converter Settings

Use the quality slider to set the desired quality level.

Note that with high initial sample rates, the best quality setting (especially for Apple CoreAudio) may be demanding too much computing power for some Macs (thus giving in playback pauses).

For iZotope 64-bit SRC, you have access to advanced detailed parameters to tune the sample rate converter filters:

- Steepness: steepness of the transition band of the lowpass filter. Higher steepness will reject unwanted frequencies but cause more ringing in the timedomain and a higher CPU load

- Max filter length: controls the memory (and CPU usage) used by the resampling filter. Default value (500k) should be sufficient for most applications. Can be increased for getting vey high quality output for very high sample rates (e.g. DSD downsampling)

- Cutoff: cutoff frequency is computed by multiplying the Nyquist frequency by the value of the cutoff scaling parameter. Larger values of cutoff scaling offer a flatter pass-band, while smaller values offer better aliasing suppression

- Anti-Aliasing: the amount of suppression in the lowpass filter’s stop-band. Any frequencies in the stop-band, which are not fully attenuated, will result in aliasing, which is when these unwanted frequencies are mapped to different frequencies and mixed into the output. Use higher values for better quality and use lower values to minimize CPU load.

- Pre-ringing: all lowpass filters are characterized by the amount of ringing they introduce into their output. The steeper the filter, the greater the amount of ringing. There are two general types of ringing: pre-ringing and post-ringing. Preringing will smear transients earlier in time, while post-ringing will smear transients later in time. This control allows users to select pre-ringing, postringing, or anywhere in between. A value of 1.0 produces a linear phase filter with equal pre- and post-ringing. A value of 0.0 produces a minimum phase filter, which offers no pre-ringing but has non-linear phase distortion, which can be objectionable. Setting intermediate values allows a continuous tradeoff between pre-ringing and post-ringing and allows users to linearize phase in the pass-band as much as possible.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

ForegåendeNæste

Tilbage til Computerlyd og software til det.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

cron