Mac som kilde



Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 20. okt 2012, 00:02

Umiddelbart fungerer det ikke, MacBook og iPhone forbinder sig, men Remote-app kan ikke forbinde sig til lokalt netværk, og uden Remote ingen styring. Jeg må se på det i morgen.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Mac som kilde

Indlægaf AffeX » 20. okt 2012, 15:00

min beskrivelse virker for mig med iPhone og Mini
Mac mini (BitPerfect) -> Stello DA-100 signature DAC -> Violectric V200 -> Sennheiser HD 800 (Moon Audio Blue Dragon recabled + Anaxilus MOD) / Grado SR325i
AffeX

Brugeravatar
 
Indlæg: 252
Tilmeldt: 7. apr 2011, 00:10
Geografisk sted: Herning

Mac som kilde

Indlægaf AffeX » 20. okt 2012, 15:06

Deling af internet via wlan (fik vist skrevet Bluetooth tidligere) er så vidt jeg kan se netop det; en envejs deling af internet. Det ser ikke ud til der er forbindelse tilbage mod de tilsluttede enheder. Bedre at Mini opretter netværk.
Mac mini (BitPerfect) -> Stello DA-100 signature DAC -> Violectric V200 -> Sennheiser HD 800 (Moon Audio Blue Dragon recabled + Anaxilus MOD) / Grado SR325i
AffeX

Brugeravatar
 
Indlæg: 252
Tilmeldt: 7. apr 2011, 00:10
Geografisk sted: Herning

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 21. okt 2012, 19:42

Jeg har omsider fået ad-hoc netværket til at fungere. Problemerne med at få forbindelse viste sig at stamme fra firewall-indstillingerne. For den næste, der skal prøve sig på projektet, er her en kort gennemgang af hvad/hvordan..

1. Indstil firewall til at tillade deling (ikke stop alt indkommende under Avanceret)
2. Slå Deling til i iTunes 2 steder og på Remote 1 sted (kræver internetforbindelse, brug evt iPhone’s internetdeling)
3. Opret lokalt aka ad-hoc aka computer-til-computer netværk (internetdelingen brydes automatisk)
4. Koble iPhone på ad-hoc netværket (lad iPhone huske netværket)
5. Start Remote, som nu ser og forbinder sig til iTunes-biblioteket på Mac’en

Ovenstående er med en MacBook/SnowLeopard, det kan muligvis variere for andre Mac’er.

Jeg får stadig en pop-up fejlmelding iTunes på Mac’en, når internetforbindelsen ikke længere er der. Noget tjekkes/opdateres, uden at få forbindelse. Det er ikke samme fejlmelding som nævnt tidligere i tråden, men ser alligevel ud til at være relateret til samme musik-genre opdatering.Det kan være, at firewall-indstillingerne må justeres yderligere. Remote fungerer dog problemfrit på trods af dette.

Det næste jeg skal forsøge, er at finde en brugbar VPN-app (tror jeg det hedder), så jeg har mulighed for at fjernstyre hele Mac’en, ikke kun iTunes. Forslag tages også her imod med taknemmelighed.
Senest rettet af kvik 22. okt 2012, 09:15, rettet i alt 1 gang.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 21. okt 2012, 19:56

Har forøvrigt nu trimmet/tweaket min MacBook udfra tidligere nævnte links. Har haft den med mig på arbejde i dag, og har fået lyttet nogle timer. Det er dog svært at vurdere om lyden er mærkbart bedre, når det er et par dage siden jeg lyttede sidst. Jeg vil nok prøve at tilbagestille alle ændringer en dag i den kommende uge, og se hvordan det så lyder. Herunder er de tweaks jeg har foretaget, hvad/hvordan fremgår af links, men jeg svarer gerne på spørgsmål også. Et script til at slå dem af og på havde været supert, men måske en anden gang (turde ikke bruge det, der var i et af linkene).


Deaktiveret
Vågeblus - Softwareopdatering - Skærmskåner - Spotlight indexering (både MB HD og ekstern HD) - Disk journalisering (kun MB HD, ekstern disk kunne ikke deaktiveres) - Time-Machine - Dashboard - Spaces (jeg kører Snow Leopard) - Skrivebords-animering - Dock-animering - Speech Recognition - Universal Access - Infrarød modtager - Bluetooth

Oprydning
Ryddet skrivebord (flyttet alt til mapper e.l.) - Fjernet overflødig software - Fjernet overflødige sprog (kun beholdt engelsk) - Fjernet overflødige login emner (kun beholdt BitPerfect og iTunes) - Brugt programmet Onyx til reparere og rydde op

64-bit kernel
Desværre har det vist sig, at min 2007-MB ikke kan køre 64-bit kernel. Selve processoren kan tilsyneladende godt, men Apple har indlagt en 32-bit begrænsning i firmwaren, som jeg ikke får gjort noget ved. Det tog mig lidt tid at finde ud af dette, så for andre med 64-bit interesse er herunder relevante links. Kort fortalt tjekker man processor- og firmware-kompabilitet. Er dette i orden, så har man 3 måder at skifte mellem 32- og 64-bit, en midlertidig og to permanente. Aktuel status kan ligledes tjekkes 3 forskellige steder, afhængig af model-år. De nyere macs (fx min 2012-MBP) går automatisk i 64-bit kernel mode.

How to tell if your Intel-based Mac has a 32-bit or 64-bit processor
OS X: Starting up with the 32-bit or 64-bit kernel
Booting into 64-bit mode (Snow Leopard)
How To: Enable 64-bit As Default In OS X Snow Leopard
Is Your Machine Good Enough for Snow Leopard K64?


Problemer
Desuden er jeg stødt på endnu et problem. Hver gang iTunes starter op, vises fejlmeldingen "iTunes kan ikke forbinde sig til iTunes Store". Dette er selvfølgelig fordi jeg pga ad-hoc netværket er uden internet-forbindelse, og der er tilsyneladende ingen en vej omkring dette.

iTunes connects to Store on start
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 25. okt 2012, 12:22

Et spørgsmål.. Er der nogen gode argumenter imod at have musikken på maskinens harddisk, i stedet for på en ekstern enhed?

Jeg spørger, fordi jeg har opdaget, at jeg kan lægge en 500GB HD ind i MacBook'en enkelt og uden at det koster en bondegård. Regner ikke med at få brug for mere plads, så pris/ydelse passer fint. Har i øjeblikket en 400GB ekstern HD (firewire), den kunne så fjernes fra skrivebordet.

Sidder stadig lidt på rækværket mht MacMini. Dels fordi jeg afventer de første rapporter om audio-ydelsen fra den nye model (især den optiske udgang), og dels fordi der endnu er et par mindre uafklarede problemer ift til at afspille via ad-hoc netværk (pop-ups).

Tænkte jeg evt kunne bruge MacBook'en en periode, indtil jeg føler mig komfortabel med at migrere til MacMini. Der ville ekstra indbygget lagerkapacitet være nyttigt. Det skal dog siges, at MacBook'en viser tegn på vifteproblemer (støj), så jeg har ikke lyst til at satse det hele på denne hest.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf Mataugust » 25. okt 2012, 12:53

Der er vel ikke noget i vejen med at brug maskinen, så længe du har backup af musikken på et andet drev. Så kan jeg kun se fordele ved det.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 29. okt 2012, 15:02

Er der nogen blandt BitPerfect brugerne, der har prøvet at afspille uden upsampling? Jeg har prøvet uden/44.1/88.2, men får 'huller' (afbræk+loop) i lyden. Prøver jeg via Mac'ens MIDI Setup (med BitPerfect slået af), så går det fint. Ønskede at sammenligne upsampling rates i BitPerfect.

Har også prøvet at ændre Bit depth i BitPerfect, men den afspiller altid 24-bit. Jeg kan se i MIDI Setup (med BitPerfect slået af), at her er bit depth 'låst' på 24-bit (ingen valgmuligheder). Er det bestemt af M2Tech Hiface 2 på en eller anden måde, eller hvordan hænger tingene sammen?

Sikkert et par nybegynder-spørgsmål, men bær over med mig :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Mac som kilde

Indlægaf AffeX » 29. okt 2012, 17:23

Oplever samme huller / forvrænget lyd.
Har slået det fra.
Mac mini (BitPerfect) -> Stello DA-100 signature DAC -> Violectric V200 -> Sennheiser HD 800 (Moon Audio Blue Dragon recabled + Anaxilus MOD) / Grado SR325i
AffeX

Brugeravatar
 
Indlæg: 252
Tilmeldt: 7. apr 2011, 00:10
Geografisk sted: Herning

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 29. okt 2012, 17:49

Mener du, at hullerne opstår, når du slår upsampling fra? Eller at du afspiller helt uden upsampling generelt, fordi upsampling giver huller?

Hos mig kan jeg kun afspille 24/176,4, der er Octave's max. Har 'Upsampling' på Maximum supported og 'Max Bit Depth' på Maximum. Ændring i bit depth ignoreres og ændring i upsampling rate giver huller.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 5. nov 2012, 00:18

Jeg testede kort AudirvanaPlus i dag. Det var ikke helt vellykket. MacBook'en har i underkant RAM - 2GB - og der var tidsvise afbrud i afspilningen på den bekostning. Og når jeg afsluttede programmet, crashede computeren. Det vigtigste resultat var dog, at lyden ikke passede mig, eller i mit setup. Jeg skiftede mellem de tre signalkabler jeg har til rådighed i øjeblikket, og prøvede både CoreAudio-upsampleren og Audirvanas egen. Lyden forblev for tandløs for mig. Til sammenligning er BitPerfect, nu sammen med Flashback-kablet, helt rigtigt for min smag. Og grænsesnittet er langt mere diskret/elegant, efter min mening. Desuden er der ingen problemer med hukommelsen, selv om den kun er på 2GB. Næste test er Amarra eller PureMusic.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Mac som kilde

Indlægaf Kena » 5. nov 2012, 00:34

Tak for din meget interessante test-række. Jeg benytter også Bitperfect, men overvejer Audirvanaplus. Det bliver dog først efter nyt udstyr kommer hjem. Ser også frem til dine kommende tests.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 5. nov 2012, 00:54

AudirvanaPlus har mere eller mindre de samme indstillingsmuligheder som BitPerfect, så er forholdvis enkel at gå til, hvis man har prøvet BitPerfect tidligere. Prøveperioden er på 15 dage, så det giver sikkert mening at vente til nyt udstyr er i hus. Mener dog at have læst om nogen, der fik ny prøveperiode ved at kontakte Audirvana.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 24. nov 2012, 17:14

Spørgsmål til BitPerfect-folket..

Jeg oplever periodevis, at der ved overgangen fra eet nummer til et andet afspilles en løsrevet bid fra et tredje nummer. Dette varer et lille sekund, så begynder det rigtige nummer. Det virker som et helt tilfældigt nummer påbegyndes, før Bitperfect opdager, at det er det forkerte, og så påbegynder det rigtige.

Jeg har pillet lidt ved indstillingerne i BitPerfect, uden det gør nogen forskel. Jeg kan heller ikke identificere, hvornår og hvorfor dette sker. Det virker helt tilfældigt, kan fortsætte i en periode, og så fungere helt ok igen i en ny periode.

Har andre oplevet noget lignende? Og eventuelt fundet en løsning?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Mac som kilde

Indlægaf Kena » 24. nov 2012, 17:41

Jeg har ikke oplevet det nævnte problem, men en opdatering der indeholder en del fejlrettelser er færdig og venter bare på at blive godkendt af Apple.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 24. nov 2012, 17:55

Ja, vi får se, om det løser problemet. Er spændt på, hvor besværlig den nye godkendelsesmetode bliver i praksis.

...UPDATE: 11th November. We have now submitted a release candidate to Apple. This new version pops open a dialog on first launch, taking the user through a process whereby BitPerfect scans the iTunes File Library, and tries to find a single master file path through which all of the music files can be accessed. BitPerfect then asks the user to grant access to files in this location. Lets see what Apple makes of this.

UPDATE: 21st November. 10 days have gone by, and still we have heard nothing from Apple....


http://bitperfectsound.blogspot.no/p/blog-page.html
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 26. nov 2012, 15:35

Jeg har taget min MacBook Pro med på arbejdet i dag. Tænkte jeg ville se, om den også har spor-problemet nævnt herover. Ingenting, dvs ingen problemer i overgangene, og intervallet mellem numrene er også kortere. Hm, måske er det noget af det jeg har de-aktiveret på MacBook’en, der giver problemer. Her tænker jeg især på journalisering/indeksering. Må vist prøve at slå tingene på igen, een efter een.

Jeg er også ved at være klar til at downloade demo-udgaven af PureMusic. Det bliver jo lidt spændende, hvordan klarer sig i forhold til BitPerfect, om den er mer-udgiften værd.

En sjov detalje ved at tilslutte MacBook Pro til Metrum Octave, er at jeg nu kan afspille i 24/192, hvor jeg med MacBook kun kunne afspille 24/176,4. Sært, men måske skyldes forskellen, at den første kører 64-bit kernel, den anden kun 32-bit. Eller er der en anden fornuftig forklaring?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf Anda » 26. nov 2012, 15:46

Der har kørt flere teorier inde på head-fi. Den ene var at der var forskellig tolerance på apparaterne, men det er ikke tilfældet for dig med samme enhed. Den anden lød på, at kvaliteten af det digitale signal afgjorde om dac'en kunne låse signalet. Der var f.eks. flere der havde gode erfaringer med bl.a. Audiophilleo's USB transports.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Mac som kilde

Indlægaf Kena » 26. nov 2012, 15:51

I en periode har jeg ikke benyttet Bitperfect, da jeg har forskelligt udstyr hjemme til låns, og programmet ikke var så glad for hele tiden at skifte kilde. Nu prøvede jeg at sætte det til igen med Audio-GD NFB10.32 og det virker ikke. Kun når jeg slukker for programmet, kommer der lige 1 sekunds musik. Har ikke prøvet at eksperimentere med det, men afventer lige opdateringen af programmet, der forhåbentligt kommer snart.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 26. nov 2012, 16:00

Her benyttes jo Hiface2+Chord coax i begge tilfælde. Måske er det selve usb-stikket på MBP, der er bedre? Jeg anvender p.t. en 180 grader adapter mellem mac og hiface. Denne har jeg dog også anvendt med MB, men her har jeg låst upsamplingen til 2x/4x, så da bliver 24/176,4 jo max. Tidligere fungerede 24/192 ikke på MB, derfor låste jeg den. Måske gør adapteren en forskel, det må testes i morgen :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

ForegåendeNæste

Tilbage til Computerlyd og software til det.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron