Mac som kilde



Mac som kilde

Indlægaf kvik » 10. okt 2012, 20:07

...Halide Bridge - M2Tech HiFace 2 - Audiophilleo 2 - Musical Fidelity V-Link II - BitPerfect - PureMusic - AyreWave - Amarra - Fidelia - Audirvana - Songbird - Enqueue - VLC - PlayBack - Splashtop - Remote - Soundflower - Upsampling - Oversampling - 64-bit kernel - 24/96 via toslink - 24/192 via USB...

Der er selvfølgelig allerede skrevet side op og side ned om emnet derude, men siden jeg står foran at skulle teste dette selv, så er jeg interesseret i erfaringer og tips. Jeg ser, at flere brugere herinde anvender MacMini eller MacBook som kilde. Der må nu være noget de kan lære os andre nybegyndere om hardware-konfiguration, afspilnings-software, dac-tilkobling (USB vs Optisk), med mere.

For min egen del er tanken at først koble MacBook Pro til Metrum Octave med M2Tech HiFace 2 og den Chord Prodac Pro coax-kabel jeg har allerede. Dette er for at få en idé om, hvorvidt det er værd at investere i en MacMini til kontor-opsættet. Nogle hævder, at Metrum Octave drager fordel af software-upsampling, så jeg har tænkt mig at teste dette også. Hvis eksperimentet er en succes lydmæssigt, så kommer jeg nok også til at teste optisk vs USB.

Her og nu er HiFace 2 bestilt, og BitPerfect er lagt ind på min MBP, men indtil converteren kommer, får jeg dog ikke gjort så meget mere ved sagen. Har I nogle gode råd omkring indstillinger på MBP og i BitPerfect? Er f.eks. nedenstående gældende i dag også (for Mountain Lion)?

For at få fuldt utbytte af BitPerfect bør du installere Soundflower, således at BitPerfect kan "kapre" den optiske udgang i ekslusiv-modus. (Dette ville ikke været nødvendigt, hvis dac'en var tilkoblet via USB, for så ville der være 2 lydkort. OSX tillader ikke ekslusiv-modus, hvis lydudgangen ikke har en anden utgang at falde tilbake på. Soundflower installerer et virtuelt lydkort, således at OSX kan falde tilbage på det virtuelle lydkort, selv om du kun anvender den optiske udgang)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf Anda » 11. okt 2012, 00:04

BitPerfect gør så vidt jeg ved, hvad navnet siger: Afspiller med kildens oprindelige sample rate. Ved du om toslink understøtter samme sample rate som coax? Har læst at specs siger 24/176.4 for coax, men at nogle har haft held med at få deres Octave til at modtage 24/192. Fandt lige den her post i Octave tråden. Du kan evt. spørge i tråden omkring OSX afspillere med upsampler plugin:

"The magic number really is 176.4 though, because that's 4 x 44.1. The bulk of our music libraries are CD audio, and a good software upsampler running at 4x is the way to get them sounding their best on a Metrum. I've tried a bunch (mostly on Mac) and following a suggestion from the xxhighend guy am presently listening to Audirvana Plus using OSX's Core Audio SRC."

http://www.head-fi.org/t/561674/metrum-acoustics-octave/105#post_8081789
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 11. okt 2012, 00:27

Så vidt jeg kan se i indstillingerne på BitPerfect, så skulle det være muligt at upsample..

Upsampling: Do not upsample / Maximum supported / 44.1 kHz / 48 kHz / 88.2 kHz
- med valgmuligheden: Upsample by powers of two (2x/4x)

Max Bit Depth: Automatic (Optimal) / Maximum / 16 / 20 / 24

..Førstnævnte går vel på upsampling og sidstnævnte på afspilning. Hvordan vil fungere i praksis, har jeg ingen anelse om, endnu.

Toslink er begrænset til 24/96, både ud fra Mac og ind i Octave. Hvorvidt det influerer lyden (sammnenlignet med 24/176,4 på coax), vil tiden vise. MacMini har lav jitter-værdi på den optiske udgang, så måske kompenserer dette.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf Anda » 11. okt 2012, 01:33

Ketil B skrev:Så vidt jeg kan se i indstillingerne på BitPerfect, så skulle det være muligt at upsample..

Upsampling: Do not upsample / Maximum supported / 44.1 kHz / 48 kHz / 88.2 kHz
- med valgmuligheden: Upsample by powers of two (2x/4x)

Nydeligt, det var jeg ikke klar over. Glæder mig til at høre mere om eksperimentet :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Mac som kilde

Indlægaf toppe » 11. okt 2012, 01:44

Ketil B skrev:Upsampling: Do not upsample / Maximum supported / 44.1 kHz / 48 kHz / 88.2 kHz
- med valgmuligheden: Upsample by powers of two (2x/4x)


Jeg vil tro, at hvis du scroller lidt ned i menuen kan du vælge at upsample op til 192 kHz - det kan jeg ihvertfald vælge i min Bitperfect.... -:)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Mac som kilde

Indlægaf AffeX » 11. okt 2012, 07:23

Hmm, jeg har en MacMini og afspiller alt fra iTunes (+plugin til flac, har glemt navnet) via USB dac og midi settings sat til 96/24 out. Regner med det sĂĄ ogsĂĄ kommer ud som 96/24, men mĂĄske jeg snyder mig selv?
Mac mini (BitPerfect) -> Stello DA-100 signature DAC -> Violectric V200 -> Sennheiser HD 800 (Moon Audio Blue Dragon recabled + Anaxilus MOD) / Grado SR325i
AffeX

Brugeravatar
 
Indlæg: 252
Tilmeldt: 7. apr 2011, 00:10
Geografisk sted: Herning

Re: Mac som kilde

Indlægaf helledie » 11. okt 2012, 08:27

Jeg har brugt lidt forskelligt - men lige for tiden er det iTunes + Bitperfect, der spiller mest. Der har jeg skruet bufferen helt i bund, da jeg har oplevet det kan skabe meget generende lyde, hvis ikke den er. Derudover har jeg brugt Audirvana, som jeg synes fungere rigtig godt også. Prøvede også en overgang Pure Music, men prisen skræmte mig for meget.
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 11. okt 2012, 12:05

@toppe: Du har ret, op til 192 kHz upsampling i BitPerfect

@AffeX: Jeg fandt dette (fra trĂĄd-link herunder)
iTunes - uses the last sample rate of the file played, eg. standard CD res like 16/44 hence when you play the next song which may have be a high res 24/96 one, it uses the old sample rate and down-samples the native rate to 16/44 destroying your bit perfect signal.

--

Ellers fandt jeg denne tråd, med en god oversigt på første side.
Mac OS X Music Players - alternatives to iTunes
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 15. okt 2012, 09:20

Når iPhone skal bruges til at fjernstyre Mac’en (Mini eller MBP), hvordan gøres dette så? Kan det ordnes uden at der er eksternt netværk som fælles referencerammepunkt? Mener at have læst om spejling for Mountain Lion og iOS6, er det relevant her?

Kan ikke helt gennemskue, om jeg overhovedet vil kunne bruge en Mini med iPhone på kontoret, hvor der er ikke er noget eksternt netværk.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 15. okt 2012, 22:43

Sidder herhjemme og leger med Hiface og MacBook. Har indtil videre testet med MacBook Pro, og det er en interessant oplevelse :-) ikke på højde med min cd-afspiller, men dog ganske udemærket trods alt. Anvender iTunes i kombination med BitPerfect. Sidsnævnte har en hulens masse indstillingsmuligheder. Jeg går ud fra, at man bare må prøve sig frem, men har I andre nogle tips alligevel?

Jeg har også pludselig opdaget, at jeg har en gammel 2007-MacBook med SnowLeopard liggende. Det er så heldigt, at BitPerfect fungerer fra SnowLeopard og frem, så nu skal den med på arbejdet i morgen og testes med Octave. Al musik ligger dog så på en ektern firewire-HD, men det går sikkert fint. Hvis det bliver en succes, så er der jo ingen grund til å bekoste en Mini, i stedet kan jeg tune og trimme MacBook'en til at yde optimalt som kilde. Forslag i denne sammenhæng er også velkomne :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 18. okt 2012, 13:50

MacBook'en klarer sig rigtigt godt, og jeg har derfor leget videre med MacMini-tanken. Her er jeg stødt ind i et problem. Jeg har ikke tilgang til et WiFi-netværk med internetforbindelse på mit arbejde. Tanken var at lade iPhone styre iTunes på Mac'en. Her kan man under normale omstændigheder bruge Remote-appen til at fjernstyre iTunes. MEN, af en eller anden grund kræves internettilgang for at de skal kunne kommunikere med hinanden.

Jeg kan godt på Mac’en oprette et ad hoc netværk (via ’Opret netværk’ i netværkssymbolet i menylinjen), som iPhone kan koble sig på, uden at der er forbindelse ud i verden. Ved at slå ’Deling’ til på begge, kan jeg også godt få Remote til at styre iTunes. Problemet er, at jeg får en broadcast-fejlmelding på Mac’en med varierende intervaller (ofte flere gange i træk). Denne fejlmelding kommer derimod ikke, når Mac+Iphone er tilkoblet et netværk med internetforbindelse.

Jeg kan kun komme videre på Mac’en ved at klikke OK på fejlmeldingen, men derimod kan jeg fortsat styre iTunes med Remote, uden at klikke meldingen bort. Nu var tanken jo at køre med headless MacMini, så jeg kunne selvfølgelig blot lade meldingen stå oppe (ville jo ikke se den), og styre videre med iPhone/Remote. Jeg forestiller mig dog, at meldingen vil have en vis effekt på Mac’ens performance (lydmæssigt først og fremmest), så kunne virkeligt godt tænke mig at slippe helt for den.

Skal nævne, at jeg har googlet problemstillingen. Finder andre derude med samme ønske/problem, men ingen løsning. Alligevel kan det jo godt være, at nogen herinde sidder med løsningen. Nøglen ligger tilsyneladende i forbindelsen ud i verden. Måske kunne man på en eller anden måde lade Mac’en dele iPhone’s forbindelse ud, samtidig med at de begge er forbundet på ad hoc netværket?

Nå, det korte af det lange er, at hvis nogle af jer har tid/overskud til gentage forsøget, og se om I får samme nedslående resultat, så vil jeg sætte pris på det. Det er jo meget muligt, at jeg har overset en eller anden indstilling. Firewall-indstillingerne har ingen betydning i denne sammenhæng, har jeg konstateret.

Nogen med forstand pĂĄ dette derude, eller eventuelt med gode alternativer til ovenstĂĄende fremgangsmĂĄde?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Mac som kilde

Indlægaf AffeX » 18. okt 2012, 20:28

Hvis du deler iPhone's internetforbindelse vil forbindelsen mellem Mac mini og iPhone være Bluetooth og Remote ikke mulig.
Prøv at lave et nyt wlan (computer til computer netværk) på din Mac mini som du beskriver og under Avanceret->TCP/IP sætter du en manuel IP adresse, fx 10.0.0.1 med subnetmaske 255.255.255.0
På iPhone kobler du på dette wlan og sætter også her manuel IP adresse fc 10.0.0.2 og med samme subnetmaske 255.255.255.0
Vil tro det virker og jeg kan ikke lige forstĂĄ hvorfor det skulle give problemer. Det er klart at automatisk opdatering mm pĂĄ Mac mini slĂĄs fra.
Mac mini (BitPerfect) -> Stello DA-100 signature DAC -> Violectric V200 -> Sennheiser HD 800 (Moon Audio Blue Dragon recabled + Anaxilus MOD) / Grado SR325i
AffeX

Brugeravatar
 
Indlæg: 252
Tilmeldt: 7. apr 2011, 00:10
Geografisk sted: Herning

Mac som kilde

Indlægaf AffeX » 18. okt 2012, 20:44

Hvor ofte skulle den broadcast fejl komme? Jeg har lige koblet min mini og iPhone sammen som ovenstĂĄende uden problemer.
Mac mini (BitPerfect) -> Stello DA-100 signature DAC -> Violectric V200 -> Sennheiser HD 800 (Moon Audio Blue Dragon recabled + Anaxilus MOD) / Grado SR325i
AffeX

Brugeravatar
 
Indlæg: 252
Tilmeldt: 7. apr 2011, 00:10
Geografisk sted: Herning

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 18. okt 2012, 20:58

Affex, jeg skal prøve dit forslag lidt senere på aftenen.

Broadcast-fejlen kom konstant, nogle gange med et sekunds mellemrum, andre gange med flere sekunders interval. Så vidt jeg kunne bedømme var den relateret til en form for opdatering af iTunes kategorier/genrer på Remote.

For at præcisere, fejlen viste sig kun i iTunes på Mac'en, Remote fortsatte med fungere uhindret. Jeg har ikke testet på en Mini endnu, kun på MacBook og MacBook Pro.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Mac som kilde

Indlægaf AffeX » 18. okt 2012, 22:28

Det eneste problem jeg har her er, at min iPhone hopper af Mac mini nettet og over pĂĄ mit rigtige WLAN (sikkert fordi der er internetforbindelse der), men det er da til at styre.
Mange tak for tip om Bitperfect og iTunes! Jeg har tidligere lyttet til en del 96/24 - men jeg tror iTunes har snydt mig så jeg faktisk aldrig har fået hørt min ODAC med HighRes - for hold nu k... hvor er der mange detaljer! Jeg skal vist igen ud og se på 96/24 musik;)
Mac mini (BitPerfect) -> Stello DA-100 signature DAC -> Violectric V200 -> Sennheiser HD 800 (Moon Audio Blue Dragon recabled + Anaxilus MOD) / Grado SR325i
AffeX

Brugeravatar
 
Indlæg: 252
Tilmeldt: 7. apr 2011, 00:10
Geografisk sted: Herning


Re: Mac som kilde

Indlægaf Anda » 19. okt 2012, 22:56

God stil at du deler dine kilder. Har du arbejdet videre med adhoc netværk? Måske lidt ekstremt, men du kunne evt. sætte dit eget trådløse netværk op (uden forbindelse til verden). Det er dog ikke videre elegant :-)

Edit: Overså at internetadgang var påkrævet. Er det muligt at benytte iPhone som hotspot?
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Mac som kilde

Indlægaf Anda » 19. okt 2012, 23:28

Jeg prøvede lige en lignende opsætning i Linux/Android.

Music Player Daemon - > Linux PC (192.168.43.233) -> (192.168.43.1) Android mobil (10.x.x.x) -> VERDEN

Min PC kører via wifi over telefonens mobile netværk. Den har fået tildelt IP fra telefonen.
MPDroid som er remote app til MPD forbinder uden problemer til PC, samtidig med at både PC og telefon er på internettet. Hvis du kan lave en lignende opsætning, så burde du være kørende. Så skal du bare sikre at MacMini ikke hiver updates ned hele tiden :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 19. okt 2012, 23:42

@Anda, har siddet og skrevet pĂĄ svaret, mens du har editeret og lagt til. Orker ikke at omskrive, sĂĄ.. :-)


Det wlan (computer-to-computer) netværk Affex taler om, er det samme som ad hoc netværket jeg taler om. Det er blot to ord for sammen ting, nemlig et trådløst lokalt netværk, uden kontakt til omverdenen. Så, jeg er godt igang med projektet allerede.

Når jeg bruger tid på denne løsning, er det fordi en hovedløs Mini ikke kan fungere i mit arbejsopsæt på anden vis, så vidt jeg kan se. Så det er lidt enten-eller, enten får jeg det til at fungere i praksis, eller så må jeg overveje andre løsninger. Jeg anskaffer ikke en Mini, før jeg er sikker.

Alternativet er at fortsætte med den gamle MacBook. Det har allerede vist sig at fungere helt fint, men Mini fylder jo fysisk mindre på bordet, så den er (stadig) at foretrække.

Siden jeg har MB allerede, og den ikke bruges til andre opgaver uanset, så er det nærliggende at teste diverse audio-tweaks på den (jf seneste links). Jeg har også tænkt mig at teste 2-3 afspilningsprogrammer udover BifPerfect (Audirvana+, PureMusic, evt Amarra). Jeg benytter anledningen til at lære lidt om computer-audio, før jeg evt kaster mig over en Mini.

Jeg har ikke haft overskud til at afprøve Affex' forslag endnu, men har taget MB med mig hjem, og regner med at få lidt tid i weekenden til teste, og lege med tweaks.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf Anda » 19. okt 2012, 23:48

HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Næste

Tilbage til Computerlyd og software til det.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster