Flac og covers



Flac og covers

Indlægaf marcon » 8. jul 2011, 07:25

For et par ĂĄr siden fik jeg taget mig sammen og rippet alle mine CD'er til Flac. Problemet er at jeg ikke fik taget mig sammen og lagt covers med ind den gang. SĂĄ nu har jeg et ton Flac filer liggende, i den her struktur pĂĄ min filserver:
Kode: Vælg alt
Kunstner
   -> Album
      -> Flacfiler


Jeg har ledt et stykke tid efter noget software, der kunne lede sådan et struktur igennem og automatisk hente covers og gemme dem som folder.jpg i hver album folder. Men jeg syntes ikke rigtigt at jeg har kunnet finde noget til OS X. Til unix fandt jeg på et tidspunkt albumart men det var ekstremt buggy/broken. Jeg ved ikke så meget om Windows så der har jeg ikke rigtigt søgt efter software (endnu)

Hvad har i brugt/bruger til at downloade covers med?

PS Det må gerne være til Windows, jeg kan jo altid installere en virtuel maskine hvis det bliver nødvendigt. Tror nok at jeg har en licens til XP liggende et eller andet sted.
Arbejde: SB2 --> V-DAC --> X-CANv3 --> SRH840
Hjemme: SB3 --> DAC19DSP --> C2.1 --> HE-500
marcon

Brugeravatar
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. jun 2011, 20:45
Geografisk sted: Brabrand

Re: Flac og covers

Indlægaf Rappo » 8. jul 2011, 08:41

Jeg har selv brugt programmet Album art downloader, til at lede efter et par covers som jeg af ukendte årsager manglede, men det er desværre ikke fuldt automatisk. Det virker på den måde, at den gennemser en mappe og tjekker om der findes coverart til hvert enkelt album. Gør der ikke det, så giver den dig mulighed for at vælge coverart, til hvert enkelt album, som mangler coverart.

Ellers findes der også Mp3tag, som jeg har fået anbefalet ved flere lejligheder - den indlæser alle tags i en specificeret mappe (det tager lidt tid) og herefter har man så muligheder for at "tagge" filerne med coverart. Har dog ikke selv prøvet dette, men måske Sorensiim kan supplere lidt her. :-)

Begge de nævnte programmer er til Windows.
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Flac og covers

Indlægaf Ostebaronen » 8. jul 2011, 10:22

Jeg ved Amarok, kan hente album art og komme det ind i mappen hvor sangene ligger.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Flac og covers

Indlægaf Buyer no 1 » 8. jul 2011, 11:40

Jeg har brugt dbPowerAmp til at rippe med, og i de fleste tilfælde finder den selv coveret. De gange hvor den ikke kan finde det, har jeg simpelthen googlet det, imens dbPoweramp "tyggede" på cd'en. Desværre har jeg, kan jeg se nu, ikke været så konsekvent med hensyn til genre, hvilket betyder at jeg har ret mange genrer, som jeg ikke selv kan finde rundt i ....
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Flac og covers

Indlægaf Claus-DK » 8. jul 2011, 12:11

Jeg har også brugt diverse mediaplayere til at finde cover kombineret med google, så en dag fik jeg den blændende ide at bruge billeder af min søn i stedet for, det er meget hyggeligere
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12678
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Flac og covers

Indlægaf marcon » 8. jul 2011, 12:23

Mange tak for buddene. Det har givet mig "mod" på at prøve igen, tanken om at skulle gøre det manuelt var i hvert fald ikke sjov :-)

Tror at jeg vil give Amarok et forsøg, det vil være det letteste at få til at virke med mit nuværende setup.
Arbejde: SB2 --> V-DAC --> X-CANv3 --> SRH840
Hjemme: SB3 --> DAC19DSP --> C2.1 --> HE-500
marcon

Brugeravatar
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. jun 2011, 20:45
Geografisk sted: Brabrand

Re: Flac og covers

Indlægaf Sorensiim » 8. jul 2011, 14:42

Mp3tag: http://www.mp3tag.de/en/

Den har jeg selv brugt til ca. 6500 flacfiler :)

Hvis du har cover art liggende kan du lave et batchjob der tager f.eks. cover.jpg i mappen og embedder i alle flacfilerne.

Hvis du ikke har cover art sætter du den til at indeksere hele mappen, sortere på album og så markerer du et album ad gangen, klikker på "Tag Sources" -> "Cover art" -> "Amazon.com".
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Flac og covers

Indlægaf msp » 8. jul 2011, 20:25

Har brugt Album art downloader til mine ca. 1000 cd'er, efter det lige blev sat op syntes jeg det gik fint. Man skal dog selv vælge det rigtige cover til albummet, men det er jo faktisk lidt hyggeligt, så får man jo gennemset sin samling engang mere :-)

Jeg sat den til at hente til 20 cder af gangen og selve fylde "køen" prøv at leget lidt med det, det koster gratis så det er bare at gå igang. Jeg sat den også til at kun tage over 300*300...

Hilsen

Morten
msp

 
Indlæg: 271
Tilmeldt: 6. maj 2011, 19:49

Re: Flac og covers

Indlægaf marcon » 8. jul 2011, 22:46

Hmmmm, det lader til at Amarok bruger iTunes knebet med "hashede" billed navne i en seperat folder og en database til at binde det hele samme. SĂĄ mĂĄ jeg se om jeg kan "massere" MySQL databasen til at give mig den information jeg skal bruge for at fĂĄ billeder over i folderen som folder.jpg.....

PĂĄ den positive side skal siges at det lykkedes den at finde covers til 90% af mine CD'er.
Arbejde: SB2 --> V-DAC --> X-CANv3 --> SRH840
Hjemme: SB3 --> DAC19DSP --> C2.1 --> HE-500
marcon

Brugeravatar
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. jun 2011, 20:45
Geografisk sted: Brabrand

Re: Flac og covers

Indlægaf helledie » 8. jul 2011, 22:53

marcon skrev:Hmmmm, det lader til at Amarok bruger iTunes knebet med "hashede" billed navne i en seperat folder og en database til at binde det hele samme. SĂĄ mĂĄ jeg se om jeg kan "massere" MySQL databasen til at give mig den information jeg skal bruge for at fĂĄ billeder over i folderen som folder.jpg.....

PĂĄ den positive side skal siges at det lykkedes den at finde covers til 90% af mine CD'er.


Bruger du mac? Jeg har et script der ligger coveret ind i filen - så det følger filen:)
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Re: Flac og covers

Indlægaf marcon » 9. jul 2011, 12:18

Ja, men jeg bruger ikke iTunes til andet end det musik, der skal over pĂĄ min iPhone/iPad.

Jeg har alle mine rips liggende på en NFS share, som min squeezeboxserver har adgang til. Min squeezeboxserver kører så et script en gang om ugen, der løber mine flac filer igennem og konvertere dem til MP3 til brug for et andet NFS share som mine Mac's tilgår for at kunne smide musikken ind i iTunes.

Lidt besværligt, derfor har jeg også flere gange overvejet "bare" at konvertere mine flac filer til alac, så iTunes kan styre det hele. Problemet er den begrænsede plads på min iPhone. Derudover mener jeg ikke at squeezeboxserver understøtter alac.... Det hele ville blive så meget lettere hvis Apple bare ville bruge flac i stedet for alac :-)
Arbejde: SB2 --> V-DAC --> X-CANv3 --> SRH840
Hjemme: SB3 --> DAC19DSP --> C2.1 --> HE-500
marcon

Brugeravatar
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. jun 2011, 20:45
Geografisk sted: Brabrand

Re: Flac og covers

Indlægaf Claus-DK » 9. jul 2011, 12:29

Squeezebox understøtter alac, men ikke altid, det er lidt besværligt, jeg havde nogle lidt ældre filer og dem ville de ikke æde..

Hvis dit bibliotek er for stort til din Iphone, så brug smartlist funktionen og synkroniser med den spilleliste, som passer til dagens humør..
Det fungere fint..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12678
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Flac og covers

Indlægaf marcon » 9. jul 2011, 14:13

Okie, det kunne være at jeg skulle kigge på alac igen på et tidpunkt. Men indtil videre har jeg det fint med 320kbit mp3 på min iPhone. Kan nok alligevel ikke høre forskel på mine portapro's :-)

BTW efter lidt massage af amarok's database har jeg nu fået strikket et php script sammen, som kopiere det ud i en folder struktur som jeg kan bruge til at køre rsync mod mit flac archive. Det bliver meget federe at bruge min iPhone og iPad som remote til squeezebox løsningen nu.

Tak for input alle sammen. Det hjalp meget at blive pejet i den rigtige retning.

Scriptet er ret simpelt hvis andre skulle fĂĄ brug for det:
Kode: Vælg alt
$db = mysql_connect("localhost","<brugernavn>","<password>") or die("Could not connect: " . mysql_error());
mysql_select_db("amarok",$db) or die("Could not select database");

$query = mysql_query("SELECT id,dir FROM directories");
while ($result = mysql_fetch_row($query)) {
  if (preg_match("#./mnt/apollo/audio/ripped_cd(/.*?/.*?/)#",$result[1],$directory)) {
    $directories[$result[0]] = $directory[1];
  }
}

$query = mysql_query("SELECT DISTINCT images.path,urls.directory FROM tracks
                      JOIN albums ON tracks.album=albums.id
                      JOIN images ON albums.image=images.id
                      JOIN urls ON tracks.url=urls.id");

while ($result = mysql_fetch_row($query)) {
   $newdir = "covers/" . $directories[$result[1]];
   $cover = $newdir . "folder.jpg";
   mkdir($newdir,0777,1);
   copy($result[0],$cover);
}


./mnt/apollo/audio/ripped_cd skal bare lige ændres til der hvor amarok har fundet din musik. Det skal nok lige tilrettes lidt mere hvis din folder struktur ikke minder om min :-)
Arbejde: SB2 --> V-DAC --> X-CANv3 --> SRH840
Hjemme: SB3 --> DAC19DSP --> C2.1 --> HE-500
marcon

Brugeravatar
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28. jun 2011, 20:45
Geografisk sted: Brabrand


Tilbage til Computerlyd og software til det.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst