BitPerfect - Fantastisk lite program for stor lyd



BitPerfect - Fantastisk lite program for stor lyd

Indlægaf Loevhagen » 23. aug 2011, 20:51

Bruker du Mac og iTunes og vil ha særdeles god lyd til stereoanlegg og/eller hodetelefonoppsett? Vel, da er det en del alternativer (Audirvana, Fidelia, Decibel og PureMusic), og nå er det ett til: BitPerfect. Av mange av de andre alternativene så virker et fåtall med Remote appen (styre iTunes fra iPod, iPad eller iPhone). Fordelen med BitPerfect er at man kan styre iTunes som om BitPerfect ikke var der. BitPerfect integreres sømløst. Like sømløst som PureMusic, med den forskjell at BitPerfect legger man knapt merke til. Det kan man ikke si om PureMusic.

Billede

Programmet fås kjøpt via AppStore for 35 kroner, og jeg må si jeg er særdeles positivt overrasket over lydforskjellen fra iTunes med og uten BitPerfect. Benytter 32-bit 88.2 fra TOS-link på MacMini og videre til DAC (Hegel HD10) og lyden er super. Anbefales: http://itunes.apple.com/us/app/bitperfect/id455545700?mt=12
Loevhagen

Brugeravatar
 
Indlæg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

BitPerfect - Fantastisk lite program for stor lyd

Indlægaf helledie » 23. aug 2011, 21:08

Jeps - har brugt det nogle mdr. nu.. Har godt læst at gutten ville ha det i app storen. Så det må betyde det er ude af beta fasen:) fedt. Det vil jeg gerne støtte da...
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Re: BitPerfect - Fantastisk lite program for stor lyd

Indlægaf Burning777 » 24. aug 2011, 06:57

Tusind tak for den anbefaling. Altid rart med forbedringer i lyden til så små penge.
Gad vide hvorfor lyden er bedre med dette program? Er det pga indbygget EQ eller noget Dolby eller er det simpelthen bedre behandling af lydfilerne? Jeg havde altid tænkt at coreaudio i OSX var noget af det mest optimale men der er jo nok mange parametre som Apple ikke har tænkt på?
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

BitPerfect - Fantastisk lite program for stor lyd

Indlægaf helledie » 24. aug 2011, 07:24

Så vidt jeg kan forstå er det præcis det den gør - bruger core audio. Plus at den har exclusive mode - hvilket vil sige, at du kun kan høre musik. Youtube osv virker ikke så længe iTunes og bitperfect kører.
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Re: BitPerfect - Fantastisk lite program for stor lyd

Indlægaf Burning777 » 24. aug 2011, 21:31

Så købte jeg lige dette lille program. Det første jeg tænkte var at det var utroligt jeg ikke har hørt om det for længe siden. Wow - det giver virkelig lyden et løft og mere liv og opløsning.

Mit eneste problem er at mens det er enabled skal jeg ikke gøre for mange andre ting på min Mac der er 5 år gammel. Den har det lidt hårdt efter der er kommet Lion på så er den kommet på overarbejde. Men lyden i Optisk udgang er bestemt blevet mere end 30 kr. bedre :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

BitPerfect - Fantastisk lite program for stor lyd

Indlægaf helledie » 24. aug 2011, 22:03

Det er et relativt nyt program og først lige blevet gjort offentligt for nygeligt:) så det er ikke dig der ikke er med på noderne;)
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Re: BitPerfect - Fantastisk lite program for stor lyd

Indlægaf Burning777 » 25. aug 2011, 08:04

Jeg fandt ud af at jeg ikke skal sætte den til at køre med maksimum buffer. Så blokerer den resten af computeren og man kan knap nok browse rundt på nettet.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: BitPerfect - Fantastisk lite program for stor lyd

Indlægaf Larry » 25. aug 2011, 20:47

Hvad med windowsfolket er der også en billig løsning til os musik14 ? . Gider ikke rigtig give 500 kr. for Jplay eller mere for et andet lille program. Bruger selv windows 7 (64 bit) og bruger Mediamonkey med cd´erne lagt ind i flac. Det hele lyder fint, men er ikke teknisk nok til at gennemskue om jeg kan optimere lyden endnu mere. Har en asynkron DAC, som bruger en Asio driver der laver buffer og en clock oppe i dac´en der styrer løjerne. Her er beskrivelsen af min Calyx dac, ved ikke hvor meget der er salgssnak, når de beskriver hvor fantastisk den er :

"Calyx Asynchronous USB DAC - where the timing of data transfer between the source and DAC is controlled by an onboard clock and not by the computer, is by far the best method of transferring data, reducing audible jitter massively. The Calyx DAC applies an asynchronous USB solution to ensure it no longer has to rely upon noisy clocks generated by the computer or USB interface logic, which is rarely accurate enough for high-end audio purposes.
The Sabre32 ESS9018 DAC chip is the world’s highest performance 32-bit audio DAC solution. The patented Hyperstream™ DAC architecture and Time Domain Jitter Eliminator delivers an unprecedented DNR of up to 135dB and THD+N of -120dB, the industry’s highest performance level that will satisfy the most demanding audio enthusiast. "

Så mit spørgsmål er om jeg er dækket ind eller om datastrømmen (musikken) stadig ikke kører bitperfect selv om jeg bruger den medfølgende asio driver musik14 ?
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: BitPerfect - Fantastisk lite program for stor lyd

Indlægaf Loevhagen » 25. aug 2011, 22:28

For å presisere: Programmet BitPerfect er ikke der for å sikre bitperfect overføring til DAC alene, men har hog mode, integer mode og upsampling. Programnavnet er derfor litt forvirrende.

Bitperfect overføring får du vel med Win7 allerede?
Loevhagen

Brugeravatar
 
Indlæg: 272
Tilmeldt: 28. maj 2011, 14:57
Geografisk sted: Norge

Re: Re: BitPerfect - Fantastisk lite program for stor lyd

Indlægaf Sorensiim » 25. aug 2011, 22:52

Larry skrev:Hvad med windowsfolket er der også en billig løsning til os musik14 ? . Gider ikke rigtig give 500 kr. for Jplay eller mere for et andet lille program. Bruger selv windows 7 (64 bit) og bruger Mediamonkey med cd´erne lagt ind i flac. Det hele lyder fint, men er ikke teknisk nok til at gennemskue om jeg kan optimere lyden endnu mere. Har en asynkron DAC, som bruger en Asio driver der laver buffer og en clock oppe i dac´en der styrer løjerne. Her er beskrivelsen af min Calyx dac, ved ikke hvor meget der er salgssnak, når de beskriver hvor fantastisk den er :

"Calyx Asynchronous USB DAC - where the timing of data transfer between the source and DAC is controlled by an onboard clock and not by the computer, is by far the best method of transferring data, reducing audible jitter massively. The Calyx DAC applies an asynchronous USB solution to ensure it no longer has to rely upon noisy clocks generated by the computer or USB interface logic, which is rarely accurate enough for high-end audio purposes.
The Sabre32 ESS9018 DAC chip is the world’s highest performance 32-bit audio DAC solution. The patented Hyperstream™ DAC architecture and Time Domain Jitter Eliminator delivers an unprecedented DNR of up to 135dB and THD+N of -120dB, the industry’s highest performance level that will satisfy the most demanding audio enthusiast. "

Så mit spørgsmål er om jeg er dækket ind eller om datastrømmen (musikken) stadig ikke kører bitperfect selv om jeg bruger den medfølgende asio driver musik14 ?

Foobar2000 og ASIO4ALL giver mig præcis det samme i Win7, bare gratis :-)

I Ubuntu sætter jeg bare Clementine til via ALSA at sende output direkte i Toslink, der behøver jeg ikke 3. parts værktøjer til det. Se evt. det videoklip jeg postede i Yulong D100 tråden hvpr den hopper glad mellem alle de forskellige sample rates. Det er bare mig der afvikler en playlist i Clementine og så viser Yulong'en ganske korrekt hvad den får ind.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Re: BitPerfect - Fantastisk lite program for stor lyd

Indlægaf aparthia » 26. aug 2011, 00:29

Sorensiim skrev:Foobar2000 og ASIO4ALL giver mig præcis det samme i Win7, bare gratis :-)

I Ubuntu sætter jeg bare Clementine til via ALSA at sende output direkte i Toslink, der behøver jeg ikke 3. parts værktøjer til det..


Lad nu Mac-folkene nyde deres forbedringer...

Du har vel ikke reelt set andre muligheder i Linux end ALSA, OSS er vist efterhånden et dødt projekt, men hvorfor lige Clementine?
aparthia

Brugeravatar
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. jul 2011, 16:04

Re: BitPerfect - Fantastisk lite program for stor lyd

Indlægaf Larry » 26. aug 2011, 15:02

Ok tak- ohh my darling Clementine musik11. Så vidt jeg kan se, er det den samme vej vi alle prøver at køre, en god mediaplayer, en driver (f.eks. ASIO), exclusive mode og måske en asynkron DAC. Når jeg så læser om JPlay bliver jeg i tvivl om hvor meget kvaliteten og timingen af musikken stadig bliver forurenet af alle computerens andre aktiviteter, selv om man har ovenstående sat til. Det skal siges at jeg ikke ved om PC og Mac folket er stillet nogenlunde ens i den her diskussion. Jeg har PC og mit system kører fint ,opgraderede pc´en i foråret med en I7 2600K Sandy bridge, 8GB DDR3 ram og en stor PSU, så masser af power og overskud. Men hvis der er 5-10 % at hente i forbedring af lydkvaliteten, er det da værd at overveje eller undersøge. Nå, læs selv om JPlay, som er det eneste "fuld kontrol program" jeg lige er stødt på :

"JPLAY is the first and presently the only audio player, that can totally take control over Windows in a way that nothing else is allowed to run during playback - no processes, threads or services limiting sound quality. In hibernation mode JPLAY uses full power of the PC; all the CPU cores to provide not only bit-perfect stream, but more importantly - 'time-perfect'. In music, timing is everything. And in digital audio doubly so: while producing bit-perfect output is easy, producing it at exact time required by digital formats (e.g. 32 bits every 22 microseconds for CD) is not. Why? Because while your PC may be really fast, it’s also doing hundreds if not thousands other things at the same time it plays music. With so many things going on, do you trust it will always ‘hit the beat’ at just the right time?"

Koster 99 Euro, så er vist kun for de hardcore, men man bliver jo fristet alligevel.

Læste i HiFi Choice at en af bladets folk havde testet almindelige harddiske og trådløse harddisk løsninger og overraskende var der klar forskel i lyden mellem de forskellige mærker. Pointen i artiklen er at de mange hardware led farver musikken på den eller anden måde og det er kun bliver mere kompliceret for os audiofile at gennemskue og justere hele setupet. Så den store kabelkrig kan godt pakke helt sammen, i fremtiden vil vi diskutere om hvilken harddisk, ram eller kabinet der giver den flotteste lyd :shock: . Måske skal man bare læne sig tilbage, slå ørerne ud og nyde musikken i stedet for at bekymre os om den 100 % perfekte overførsel. Det vil jeg ihvertfald gøre de næste dage her i weekenden, så må vi se hvad næste uge bringer 4musik .
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Re: BitPerfect - Fantastisk lite program for stor lyd

Indlægaf Sorensiim » 31. aug 2011, 20:48

aparthia skrev:
Sorensiim skrev:Du har vel ikke reelt set andre muligheder i Linux end ALSA, OSS er vist efterhånden et dødt projekt, men hvorfor lige Clementine?


Pulseaudio er default glasuren ovenpå ALSA - men jeg har muligheden for at gå direkte til et bestemt ALSA device, f.eks. optisk ud på mit lydkort. Det understøtter Clementine, der ovenikøbet er en rigtig fin afspiller/musiksamlingshånderingsmaskine :grin:
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: BitPerfect - Fantastisk lite program for stor lyd

Indlægaf Sorensiim » 31. aug 2011, 20:51

Larry skrev: With so many things going on, do you trust it will always ‘hit the beat’ at just the right time?"


...har du nogensinde oplevet det modsatte? Ovenstående lugter svært meget af FUD.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Re: BitPerfect - Fantastisk lite program for stor lyd

Indlægaf aparthia » 31. aug 2011, 21:46

Sorensiim skrev:
Pulseaudio er default glasuren ovenpå ALSA - men jeg har muligheden for at gå direkte til et bestemt ALSA device, f.eks. optisk ud på mit lydkort. Det understøtter Clementine, der ovenikøbet er en rigtig fin afspiller/musiksamlingshånderingsmaskine :grin:


ALSA er vist mere eller mindre default i dag med diverse lag ovenpå som JACK og PulseAudio som du siger. Jeg bruger dog PA som frontend, da det er den eneste måde mit HDMI output duer gennem uden det helt store konfigurationshelvede. Skulle måske prøve Clementine, men jeg er nu også rigtig glad for den opsætning jeg har pt med MPD, der kan køre fra en computer over net/LAN.
aparthia

Brugeravatar
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. jul 2011, 16:04

Re: BitPerfect - Fantastisk lite program for stor lyd

Indlægaf Mathias Bak » 1. sep 2011, 09:44

Nu har jeg aktiveret det. Det er lækkert at andre lyde ikke blander sig i musikken, især her under valgkampen, hvor der er mange bannere med lyd. :-)
Mathias Bak

Brugeravatar
 
Indlæg: 655
Tilmeldt: 30. maj 2011, 22:59

Re: BitPerfect - Fantastisk lite program for stor lyd

Indlægaf Bagger » 8. okt 2011, 18:27

Det lyder meget spændende, kunne godt være jeg skulle tjekke det ud, 30 kroner kan jeg vel godt undvære :grin:
Bagger

Brugeravatar
 
Indlæg: 624
Tilmeldt: 4. apr 2011, 09:19
Geografisk sted: København

Re: BitPerfect - Fantastisk lite program for stor lyd

Indlægaf Bagger » 8. okt 2011, 20:54

What, det var da alligevel utroligt.

Umiddelbart mere klarhed og ro i lydbilledet.

Hvordan har de alligevel gjort det? Og så til 30 kroner, det må gøre krav på en musik17
Bagger

Brugeravatar
 
Indlæg: 624
Tilmeldt: 4. apr 2011, 09:19
Geografisk sted: København

Re: BitPerfect - Fantastisk lite program for stor lyd

Indlægaf Burning777 » 14. nov 2011, 20:28

Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning


Tilbage til Computerlyd og software til det.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst