Windows 10 og lyd



Windows 10 og lyd

Indlægaf Buyer no 1 » 7. aug 2015, 18:48

Jeg tænkte at vi kunne bruge denne tråd til, at rapportere gode og mindre gode erfaringer med konvertering til Windows 10, hvad angår drivere, streaming, foobar mv.

Efter hvad jeg har hørt indtil videre, burde der ikke komme meget andet end gode erfaringer på bordet ;-)

Min opgradering er klar, så lige om lidt trykker jeg på knappen. Hvis I ikke hører mere fra mig, ved I hvorfor ruller1
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Windows 10 og lyd

Indlægaf Buyer no 1 » 7. aug 2015, 21:05

En gammel vismand sagde en gang: "Hvis du vil måle din uundværlighed, skal du stikke fingeren i en kop vand, tage den op igen, og måle det hul den efterlader". (Gajol-æske-filosofi)

Jeg er tilbage ruller1 ruller1 ruller1

Og jeg kan berette, at alt er godt.

Billede

Måske er denne tråd overflødig?
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Windows 10 og lyd

Indlægaf kvik » 7. aug 2015, 21:44

Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Windows 10 og lyd

Indlægaf Buyer no 1 » 7. aug 2015, 22:05

Know I, Know I 9musik

Men jeg indrømmer gerne, at tålmodighed ikke er en af mine kernekompetencer :grin:

Jeg er så tudsegammel, at mit første OS svjh var DR-DOS! Og det er første gang, at jeg har oplevet en så problemløs opgradering af et styresystem. Faktisk sidder jeg lidt og tænker på, hvad jeg egentlig skal med det? Det gik nemt og smertefrit at opgradere, men hvordan er jeg blevet lykkeligere i forhold til da jeg anvendte Windows 7?
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Windows 10 og lyd

Indlægaf Buyer no 1 » 7. aug 2015, 23:42

Ser ud til at Foobar2000/wasapi ikke længere kan køre exclusive mode, men kører igennem windows mixer ....
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Windows 10 og lyd

Indlægaf kvik » 7. aug 2015, 23:52

Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Windows 10 og lyd

Indlægaf Ostebaronen » 8. aug 2015, 02:09

Udsnit fra dokumentationen:


1. Audio is captured from the microphone.
2. The H/W has the option to process the data (i.e. to add audio effects).
3. The driver reads the data from the H/W and writes the data into a buffer.
Before Windows 10, this buffer was always set to 10ms.
Starting with Windows 10, the buffer size is defined by the audio driver (more details on this below).
4. The Audio Engine reads the data from the buffer and processes them. It also loads audio effects in the form of Audio Processing Objects (APOs).
The latency of the APOs varies based on the signal processing within the APOs.
Before Windows 10, the latency of the Audio Engine was equal to ~6ms for applications that use floating point data and ~0ms for applications that use integer data.
In Windows 10, the latency has been reduced to ~0ms for all applications.
5. The application is signaled that data is available to be read, as soon as the audio engine finishes with its processing.

The audio stack also provides the option of Exclusive Mode. In that case, the data bypasses the Audio Engine and goes directly from the application to the buffer where the driver reads it from. However, if an application opens an endpoint in Exclusive Mode, then there is no other application that can use that endpoint to render or capture audio.
Another popular alternative for applications that need low latency is to use the ASIO (Audio Stream Input/Output) model, which utilizes exclusive mode. After a user installs a 3rd party ASIO driver, applications can send data directly from the application to the ASIO driver. However, the application has to be written in such a way that it talks directly to the ASIO driver.
Both alternatives (exclusive mode and ASIO) have their own limitations. They provide low latency, but they have their own limitations (some of which were described above). As a result, Audio Engine has been modified, in order to lower the latency, while retaining the flexibility.


Det egentlige nye i Windows 10 er AudioGraph API og op til 16ms lavere latency. ASIO og WASAPI kan stadig have exclusive mode sĂĄdan som jeg forstĂĄr det.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Windows 10 og lyd

Indlægaf Buyer no 1 » 8. aug 2015, 13:47

Ok, tak. Så må jeg bare finde ud af hvordan det skal sættes op. Indtil videre er det ikke lykkedes mig at få noget til, at by-passe windows' volumenkontrol.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Windows 10 og lyd

Indlægaf sorenb » 8. aug 2015, 14:33

Buyer no 1 skrev:Ok, tak. Så må jeg bare finde ud af hvordan det skal sættes op. Indtil videre er det ikke lykkedes mig at få noget til, at by-passe windows' volumenkontrol.

Er det ikke noget du skal vælge i fx. FooBars "Preferences\Playback\Output" og så vælge den 'rigtige' Device?
sorenb

 
Indlæg: 162
Tilmeldt: 7. jun 2013, 00:50

Re: Windows 10 og lyd

Indlægaf Buyer no 1 » 8. aug 2015, 15:04

Jo, og det stĂĄr som det skal.

Men jeg har fundet "fejlen", og det er bare mig der ikke husker så godt mere :oops: Når et device er sat til at være windows default, går det via windows mixer. Så efter at have skiftet windows default til at være det indbyggede lydkort, kører det som det skal via wasapi. Jeg har brugt Tidal for meget og Foobar for lidt :-)

Beklager forstyrrelsen ;-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden


Tilbage til Computerlyd og software til det.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron