Ny (afspilnings)strategi for en inkarneret Mac-bruger?

Ny (afspilnings)strategi for en inkarneret Mac-bruger?

Indl√¶gaf kvik » 21. aug 2015, 14:02

Jeg irriterer mig stadig mere over at f√• p√•duttet en masse overfl√łdige funktioner og programmer i OSX og iOS. I dag minder det mest af alt om det Windows-monster jeg 'flygtede' fra. Endnu kan visse ting sl√•es af/v√¶lges fra, men det bliver stadigt mere besv√¶rligt. Apples (og tidens) generelle bev√¶gelse mod, at alt skal foreg√• via 'skyen' er heller ikke den vej, jeg ser mig selv g√•.

I dag sidder jeg med en MacBook fra 2006, en MacBook Pro fra 2011, en iPhone 4S og en TimeCapsule 2TB (til back-up). Musikken k√łbes udelukkende p√• cd, rippes via iTunes til ALAC, og tagging og fil-administration foreg√•r ogs√• i iTunes. √ėvrige behov er alm. internetbrug, ikke-avanceret billedbehandling, og tekstbehandling med en smule layout-faciliteter. Det er fint at have tilgang fra telefonen til ting p√• computeren, men behovet er i praksis minimalt for mig. Facebook, Twitter, Instagram og de andre s√•kaldt sociale medier har ingen interesse for mig overhovedet.

Hvad kunne jeg s√• t√¶nke mig? Jo, et smallere, mere skr√¶ddersyet system, med st√łrre frihed til at v√¶lge til og fra. En musikfil-database der kan anvendes universelt, hvad ang√•r b√•de format og tagging. En softwareafspiller der yder optimalt lydm√¶ssigt. Hvad kunne jeg ikke t√¶nke mig? Jeg orker ikke at skulle bruge oceaner af tid p√• at n√¶rstudere manualer, for at f√• tingene til at k√łre bare nogenlunde rimeligt.

Hvor jeg er i dag, s√• forestiller jeg mig at konvertere eksisterende ALAC (ca. 400 GB) til AIFF, flytte det til ekstern HDD eller udskifte MacBook Pros interne disk (nuv√¶rende 750 GB er ikke nok til alt i AIFF). Fremover vil jeg s√• eksklusivt anvende Audirvana Plus 2 til alt, der har med musik at g√łre - afspilning, ripping, tagging, fil-administration. Apple-√łkosystemet kan bibeholdes til kommunikationen mellem computer og telefon, og jeg kan forts√¶tte med at bruge de programmer jeg allerede kender (internet/tekst/billede), yderligere kan TimeCapsule fortsat bruges til backup. Her slipper jeg for at sadle helt om (ved kun at udskifte iTunes med Audirvana), men slipper til geng√¶ld ikke for det overfl√łdighedshorn, OSX/iOS har udviklet sig til for mit vedkommende.

Det jeg synes, at jeg mangler, er lidt input fra andre omkring alternativerne, hvad kunne man (l√¶s jeg) g√łre i stedet for ovenn√¶vnte?

Afslutningsvis nogle supplerende str√łtanker:
- Bliver jeg i Apple-folden er ALAC eller AIFF det mest naturlige format at anvende.
- Den klassiske musik jeg hovedsagligt lytter til, er h√•bl√łst tagget i diverse opslagsdatabaser, s√• m√• i de allerfleste tilf√¶lde re-tagges af mig.
- I dag foretr√¶kker jeg computer+dac+amp til seri√łst rejse-/kontorbrug, og telefon til lettere lejlighedsbrug. Hvorvidt en DAP vil overtage begge roller en dag, sv√¶ver i det uvisse.
- Jeg sigter nok efter en platform, der er anvendelig i dag, men ogs√• om 5-10 √•r, mao en slags kerne der er mindre f√łlsom overfor den generelle teknologiudvikling.
AKG K240DF | K400 | K500 \\ VE Zen 2.0 | Myst Nail 2 | Spiral Ear 3-way Ref \\ Zigis TrńęsstŇęris \\ Tento PortaDAC \\ Allo DigiOne
kvik

Brugeravatar

Geografisk sted: Norge

Re: Ny (afspilnings)strategi for en inkarneret Mac-bruger?

Indl√¶gaf Mataugust » 21. aug 2015, 15:15

Det er nok sv√¶rt at sp√• om anvendeligheden 5-10 √•r frem i tiden. Udviklingen g√•r meget hurtigere en jeg kan f√łlge med i hvertfald.

Vil det give nogen mening at konvertere alac til aiff? Du får vel ikke bedre lyd, men bruger bare mere plads.
Jeg vil formode at et program til mac også kan spille alac.
Marantz HD-DAC1/Thorens TD320 --> Luxman LV-107u --> AKG K872/Grado GS1000
Mataugust

Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse

Indl√¶gaf Kena » 21. aug 2015, 15:57

Jeg er √¶blemand som dig og kan godt se hvad du mener. Udviklingen g√•r dog imod at alt er tilg√¶ngeligt p√• alle platforme samtidigt(skyen). Vi kan bare h√•be p√• at Apple arbejder mere med interface n√•r funktionaliteten er p√• plads(hvilket ikke er tilf√¶ldet endnu). Tror du g√łr det bedst mulige ved selv at kontrollere din musik database, og s√• bruge den afspiller der passer bedst til dig.

Personligt har jeg valgt at overgive mig til Apple og benytter Apple Music, is√¶r p√• iPhone men ogs√• station√¶rt. Min musiklytning er efterh√•nden 80/20 transportabelt i forhold til station√¶rt, s√• jeg v√¶gter den nemme betjening h√łjt. Jeg h√•ber at iTunes f√•r en ordentlig overhaling, s√• den bliver mere str√łmlinjet.
Fostex TH-X00 & q-Jays & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar

Geografisk sted: Amager

Indl√¶gaf kvik » 21. aug 2015, 19:10

@Mataugust

AIFF er for at have et mere universalt udgangspunkt - r√•-data (PCM) med tagging-mulighed - til eventuelle fremtidige platformsskifter. Audirvana har 'full memory play', s√• diskussionen om, hvorvidt dekomprimering har h√łrbar negativ effekt, har ingen relevans her. En 2TB HDD (ekstern eller intern) koster desuden ikke alverden, s√• pladsforbrug er mindre vigtigt.

@Kena

Det med at l√¶gge alle sine √¶g i een kurv, har altid forekommet mig lidt dumdristigt. Med skyen overlades det hele s√• yderligere til tredjepart, hvor man i form af indflydelse blot bliver et sandkorn i Sahara. Jeg foretr√¶kker nok at have lidt mere kontrol med egne aktiver, og lidt mere uafh√¶ngighed af andres g√łren og laden.

Jeg ved ikke, om det er Apples bev√¶gelse mod skyen, der har flyttet deres fokus v√¶k fra et tidligere gennemarbejdet, intuitivt og velfungerende OSX. iOS siges jo at v√¶re eneste fremtidige operativsystem, s√• det tr√¶kker sikkert mange udviklingsressourcer. Hvorom alting er, du har sikkert ret i, at jeg selv m√• tage kontrol over musikdatabasen, for at opn√• den integritet jeg √łnsker p√• afspilningsomr√•det.
AKG K240DF | K400 | K500 \\ VE Zen 2.0 | Myst Nail 2 | Spiral Ear 3-way Ref \\ Zigis TrńęsstŇęris \\ Tento PortaDAC \\ Allo DigiOne
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf McM_dk » 21. aug 2015, 19:30

Nu nævner du at du har musik der samlet fylder 400GB, for mig virker det noget mere dumdristigt ikke at have det offline samtidig når man tænker mængden af data som du så oven i hatten har brugt tid til at tagge i hånden.

kvik skrev:Det med at lægge alle sine æg i een kurv, har altid forekommet mig lidt dumdristigt. Med skyen overlades det hele så yderligere til tredjepart, hvor man i form af indflydelse blot bliver et sandkorn i Sahara.
McM_dk

Brugeravatar

Geografisk sted: 6600 Vejen

Indl√¶gaf McM_dk » 21. aug 2015, 19:36

*nix/Linux

Det er da vejen frem når du skriver skræddersyet og vælge fra/til. :)
Der er ingen vej udenom. Der er flere distroer der fokuserer på audio.

http://www.ap-linux.com/

kvik skrev:Hvad kunne jeg s√• t√¶nke mig? Jo, et smallere, mere skr√¶ddersyet system, med st√łrre frihed til at v√¶lge til og fra.
McM_dk

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 21. aug 2015, 19:42

Du mener sikkert online(?), har det jo offline allerede. Men, ja, yderligere backup til skyen er sikkert ingen dum idé :-)

Linux, hm, hvad sagde du efter distro? :? Har luret på Linux indlæggene rundt omkring på hoved-fi. Virker som en del nærstudering af manualer er påkrævet ;-)
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf McM_dk » 21. aug 2015, 19:48

Nej, mente OFFLINE. :)
Altså tænkte jeg ville beholde det du har i dag med musik på intern hd, backup til Timecapsule og så få dig en offline backup hvis det hele brænder ned. Jeg ville græde snot hvis jeg mistede 400gb musik.

Offline backup, according to Whatis.com, also called "cold backup," is a database backup performed when the database is disconnected from the network -- in other words, offline -- and thus not accessible for updating.

Tænker noget ala Glacier

Linux er ikke mere besværligt end Windows/Mac. I dag er det meste jo GUI anyways.
Men var mere når du stiller de "urimelige" krav omkring kræddersyet og noget der er som du vil have det.
Så tænker jeg der ikke er anden vej end at skifte til Linux..

Men igen, vi leger bare, brainstormer. Det var vel det du ville med tråden.

kvik skrev:Du mener sikkert online(?), har det jo offline allerede. Men, ja, yderligere backup til skyen er sikkert ingen dum idé :-)

Linux, hm, hvad sagde du efter distro? :? Har luret på Linux indlæggene rundt omkring på hoved-fi. Virker som en del nærstudering af manualer er påkrævet ;-)
McM_dk

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 21. aug 2015, 19:59

rf offline: er med nu :-)

rf brainstorm: ja, n√łjagtigt
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf Mataugust » 21. aug 2015, 21:51

Jeg synes Linux lyder bedre end windows, det er forholdsvist enkelt at få det til at virke, men jeg har til gode at finde en afspiller, der spiller ægte gaples. Et must i forbindelse med klassisk musik.
Marantz HD-DAC1/Thorens TD320 --> Luxman LV-107u --> AKG K872/Grado GS1000
Mataugust

Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse

Indl√¶gaf kvik » 29. aug 2015, 15:14

Efter lidt betænkningstid bliver vejen frem at lade Audirvana stå for musikken. MacBook pensioneres sikkert, og MacBook Pro flyttes mellem dac'er efter behov.

Forel√łbigt er der ekstra RAM p√• vej til MBP, samt en Thunderbolt 2TB ekstern HDD. Via lidt googling har jeg desuden f√•et fjernet alle de overfl√łdige programmer, der har irriteret mig i √•revis.

Planen er nu at lade iTunes konvertere ALAC til AIFF, og flytte de ny filer til den eksterne HDD. Al metadata (inkl cover art) er embedded, så Audirvana burde få det hele med.

Synes min MBP er blevet stadig tr√¶gere gennem √•rene, derfor overvejer jeg nu at beholde AIFF-filerne eksternt, og s√• installere intern SSD (sammen med ekstra RAM burde det g√łre underv√¶rker).

ALAC-filerne bliver værende på den interne harddisk (HDD/SSD) som backup. Den eksterne harddisk bruges så til backup af billeder og dokumenter fra den interne. Time Machine tager fortsat backup af MBP.

Nye CD'er rippes i AIFF, og ALAC-kopi lagres internt. iTunes bruges fremover kun som midlertidig mellemstation, når musik skal over på iPhone.

Det er endnu lidt uklart, om jeg fortsat skal rippe+tagge med iTunes, eller skal begynde at bruge hhv XLD og Yate (eller tilsvarende).

Jeg har heller ikke taget stilling til, om metadata skal beriges med composer/conductor/ensemble/soloist. Audirvana har egen app, hvor f√łrn√¶vnte kunne f√• stor nyttev√¶rdi, men det er lidt af en opgave (500 klassiske cd'er).

S√•, tak for kommentarerne tidligere i tr√•den. Nogle gange er det sv√¶rt at f√• √łje p√• den r√łde tr√•d, n√•r tingene k√łrer i ring indvendigt. Her hj√¶lper det med friske √łjne p√• sagen. Med mindre fyld og mere fart h√•ber jeg, at den mentale Mac-tr√¶thed nu fortager sig en smule. Linux virkede simpelthen for uoverkommeligt at g√• i gang med.
kvik

Brugeravatar

Tilbage til Computerlyd og software til det.