Ny (afspilnings)strategi for en inkarneret Mac-bruger?



Ny (afspilnings)strategi for en inkarneret Mac-bruger?

Indlægaf kvik » 21. aug 2015, 14:02

Jeg irriterer mig stadig mere over at få påduttet en masse overflødige funktioner og programmer i OSX og iOS. I dag minder det mest af alt om det Windows-monster jeg 'flygtede' fra. Endnu kan visse ting slåes af/vælges fra, men det bliver stadigt mere besværligt. Apples (og tidens) generelle bevægelse mod, at alt skal foregå via 'skyen' er heller ikke den vej, jeg ser mig selv gå.

I dag sidder jeg med en MacBook fra 2006, en MacBook Pro fra 2011, en iPhone 4S og en TimeCapsule 2TB (til back-up). Musikken købes udelukkende på cd, rippes via iTunes til ALAC, og tagging og fil-administration foregår også i iTunes. Øvrige behov er alm. internetbrug, ikke-avanceret billedbehandling, og tekstbehandling med en smule layout-faciliteter. Det er fint at have tilgang fra telefonen til ting på computeren, men behovet er i praksis minimalt for mig. Facebook, Twitter, Instagram og de andre såkaldt sociale medier har ingen interesse for mig overhovedet.

Hvad kunne jeg så tænke mig? Jo, et smallere, mere skræddersyet system, med større frihed til at vælge til og fra. En musikfil-database der kan anvendes universelt, hvad angår både format og tagging. En softwareafspiller der yder optimalt lydmæssigt. Hvad kunne jeg ikke tænke mig? Jeg orker ikke at skulle bruge oceaner af tid på at nærstudere manualer, for at få tingene til at køre bare nogenlunde rimeligt.

Hvor jeg er i dag, så forestiller jeg mig at konvertere eksisterende ALAC (ca. 400 GB) til AIFF, flytte det til ekstern HDD eller udskifte MacBook Pros interne disk (nuværende 750 GB er ikke nok til alt i AIFF). Fremover vil jeg så eksklusivt anvende Audirvana Plus 2 til alt, der har med musik at gøre - afspilning, ripping, tagging, fil-administration. Apple-økosystemet kan bibeholdes til kommunikationen mellem computer og telefon, og jeg kan fortsætte med at bruge de programmer jeg allerede kender (internet/tekst/billede), yderligere kan TimeCapsule fortsat bruges til backup. Her slipper jeg for at sadle helt om (ved kun at udskifte iTunes med Audirvana), men slipper til gengæld ikke for det overflødighedshorn, OSX/iOS har udviklet sig til for mit vedkommende.


Det jeg synes, at jeg mangler, er lidt input fra andre omkring alternativerne, hvad kunne man (læs jeg) gøre i stedet for ovennævnte?


Afslutningsvis nogle supplerende strøtanker:
- Bliver jeg i Apple-folden er ALAC eller AIFF det mest naturlige format at anvende.
- Den klassiske musik jeg hovedsagligt lytter til, er håbløst tagget i diverse opslagsdatabaser, så må i de allerfleste tilfælde re-tagges af mig.
- I dag foretrækker jeg computer+dac+amp til seriøst rejse-/kontorbrug, og telefon til lettere lejlighedsbrug. Hvorvidt en DAP vil overtage begge roller en dag, svæver i det uvisse.
- Jeg sigter nok efter en platform, der er anvendelig i dag, men også om 5-10 år, mao en slags kerne der er mindre følsom overfor den generelle teknologiudvikling.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Ny (afspilnings)strategi for en inkarneret Mac-bruger?

Indlægaf Mataugust » 21. aug 2015, 15:15

Det er nok svært at spå om anvendeligheden 5-10 år frem i tiden. Udviklingen går meget hurtigere en jeg kan følge med i hvertfald.

Vil det give nogen mening at konvertere alac til aiff? Du får vel ikke bedre lyd, men bruger bare mere plads.
Jeg vil formode at et program til mac også kan spille alac.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Ny (afspilnings)strategi for en inkarneret Mac-bruger?

Indlægaf Kena » 21. aug 2015, 15:57

Jeg er æblemand som dig og kan godt se hvad du mener. Udviklingen går dog imod at alt er tilgængeligt på alle platforme samtidigt(skyen). Vi kan bare håbe på at Apple arbejder mere med interface når funktionaliteten er på plads(hvilket ikke er tilfældet endnu). Tror du gør det bedst mulige ved selv at kontrollere din musik database, og så bruge den afspiller der passer bedst til dig.

Personligt har jeg valgt at overgive mig til Apple og benytter Apple Music, især på iPhone men også stationært. Min musiklytning er efterhånden 80/20 transportabelt i forhold til stationært, så jeg vægter den nemme betjening højt. Jeg håber at iTunes får en ordentlig overhaling, så den bliver mere strømlinjet.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Ny (afspilnings)strategi for en inkarneret Mac-bruger?

Indlægaf kvik » 21. aug 2015, 19:10

@Mataugust

AIFF er for at have et mere universalt udgangspunkt - rå-data (PCM) med tagging-mulighed - til eventuelle fremtidige platformsskifter. Audirvana har 'full memory play', så diskussionen om, hvorvidt dekomprimering har hørbar negativ effekt, har ingen relevans her. En 2TB HDD (ekstern eller intern) koster desuden ikke alverden, så pladsforbrug er mindre vigtigt.


@Kena

Det med at lægge alle sine æg i een kurv, har altid forekommet mig lidt dumdristigt. Med skyen overlades det hele så yderligere til tredjepart, hvor man i form af indflydelse blot bliver et sandkorn i Sahara. Jeg foretrækker nok at have lidt mere kontrol med egne aktiver, og lidt mere uafhængighed af andres gøren og laden.

Jeg ved ikke, om det er Apples bevægelse mod skyen, der har flyttet deres fokus væk fra et tidligere gennemarbejdet, intuitivt og velfungerende OSX. iOS siges jo at være eneste fremtidige operativsystem, så det trækker sikkert mange udviklingsressourcer. Hvorom alting er, du har sikkert ret i, at jeg selv må tage kontrol over musikdatabasen, for at opnå den integritet jeg ønsker på afspilningsområdet.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Ny (afspilnings)strategi for en inkarneret Mac-bruger?

Indlægaf McM_dk » 21. aug 2015, 19:30

Nu nævner du at du har musik der samlet fylder 400GB, for mig virker det noget mere dumdristigt ikke at have det offline samtidig når man tænker mængden af data som du så oven i hatten har brugt tid til at tagge i hånden.

kvik skrev:Det med at lægge alle sine æg i een kurv, har altid forekommet mig lidt dumdristigt. Med skyen overlades det hele så yderligere til tredjepart, hvor man i form af indflydelse blot bliver et sandkorn i Sahara.
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Ny (afspilnings)strategi for en inkarneret Mac-bruger?

Indlægaf McM_dk » 21. aug 2015, 19:36

*nix/Linux

Det er da vejen frem når du skriver skræddersyet og vælge fra/til. :)
Der er ingen vej udenom. Der er flere distroer der fokuserer på audio.

http://www.ap-linux.com/

kvik skrev:Hvad kunne jeg så tænke mig? Jo, et smallere, mere skræddersyet system, med større frihed til at vælge til og fra.
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Ny (afspilnings)strategi for en inkarneret Mac-bruger?

Indlægaf kvik » 21. aug 2015, 19:42

Du mener sikkert online(?), har det jo offline allerede. Men, ja, yderligere backup til skyen er sikkert ingen dum idé :-)

Linux, hm, hvad sagde du efter distro? :? Har luret på Linux indlæggene rundt omkring på hoved-fi. Virker som en del nærstudering af manualer er påkrævet ;-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Ny (afspilnings)strategi for en inkarneret Mac-bruger?

Indlægaf McM_dk » 21. aug 2015, 19:48

Nej, mente OFFLINE. :)
Altså tænkte jeg ville beholde det du har i dag med musik på intern hd, backup til Timecapsule og så få dig en offline backup hvis det hele brænder ned. Jeg ville græde snot hvis jeg mistede 400gb musik.

Offline backup, according to Whatis.com, also called "cold backup," is a database backup performed when the database is disconnected from the network -- in other words, offline -- and thus not accessible for updating.


Tænker noget ala Glacier

Linux er ikke mere besværligt end Windows/Mac. I dag er det meste jo GUI anyways.
Men var mere når du stiller de "urimelige" krav omkring kræddersyet og noget der er som du vil have det.
Så tænker jeg der ikke er anden vej end at skifte til Linux..

Men igen, vi leger bare, brainstormer. Det var vel det du ville med tråden.

kvik skrev:Du mener sikkert online(?), har det jo offline allerede. Men, ja, yderligere backup til skyen er sikkert ingen dum idé :-)

Linux, hm, hvad sagde du efter distro? :? Har luret på Linux indlæggene rundt omkring på hoved-fi. Virker som en del nærstudering af manualer er påkrævet ;-)
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Ny (afspilnings)strategi for en inkarneret Mac-bruger?

Indlægaf kvik » 21. aug 2015, 19:59

rf offline: er med nu :-)

rf brainstorm: ja, nøjagtigt
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Ny (afspilnings)strategi for en inkarneret Mac-bruger?

Indlægaf Mataugust » 21. aug 2015, 21:51

Jeg synes Linux lyder bedre end windows, det er forholdsvist enkelt at få det til at virke, men jeg har til gode at finde en afspiller, der spiller ægte gaples. Et must i forbindelse med klassisk musik.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Ny (afspilnings)strategi for en inkarneret Mac-bruger?

Indlægaf kvik » 29. aug 2015, 15:14

Efter lidt betænkningstid bliver vejen frem at lade Audirvana stå for musikken. MacBook pensioneres sikkert, og MacBook Pro flyttes mellem dac'er efter behov.

Foreløbigt er der ekstra RAM på vej til MBP, samt en Thunderbolt 2TB ekstern HDD. Via lidt googling har jeg desuden fået fjernet alle de overflødige programmer, der har irriteret mig i årevis.

Planen er nu at lade iTunes konvertere ALAC til AIFF, og flytte de ny filer til den eksterne HDD. Al metadata (inkl cover art) er embedded, så Audirvana burde få det hele med.

Synes min MBP er blevet stadig trægere gennem årene, derfor overvejer jeg nu at beholde AIFF-filerne eksternt, og så installere intern SSD (sammen med ekstra RAM burde det gøre underværker).

ALAC-filerne bliver værende på den interne harddisk (HDD/SSD) som backup. Den eksterne harddisk bruges så til backup af billeder og dokumenter fra den interne. Time Machine tager fortsat backup af MBP.

Nye CD'er rippes i AIFF, og ALAC-kopi lagres internt. iTunes bruges fremover kun som midlertidig mellemstation, når musik skal over på iPhone.

Det er endnu lidt uklart, om jeg fortsat skal rippe+tagge med iTunes, eller skal begynde at bruge hhv XLD og Yate (eller tilsvarende).

Jeg har heller ikke taget stilling til, om metadata skal beriges med composer/conductor/ensemble/soloist. Audirvana har egen app, hvor førnævnte kunne få stor nytteværdi, men det er lidt af en opgave (500 klassiske cd'er).


Så, tak for kommentarerne tidligere i tråden. Nogle gange er det svært at få øje på den røde tråd, når tingene kører i ring indvendigt. Her hjælper det med friske øjne på sagen. Med mindre fyld og mere fart håber jeg, at den mentale Mac-træthed nu fortager sig en smule. Linux virkede simpelthen for uoverkommeligt at gå i gang med.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge


Tilbage til Computerlyd og software til det.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron