DAC, usb eller spdif?



DAC, usb eller spdif?

Indlægaf Dr-Ludvig » 18. sep 2011, 02:40

Hey folks!

Har et lille spørgsmål, som jeg ikke synes at kunne få et helt klart spørgsmål på via google :b
Nu drejer det sig godt nok om et højtaler system, men håber i kan hjælpe alligevel!
Lige nu kører jeg lyd fra mit lydkort, et Creative X-fi Titanium Pro, via line out til min forforstærker (Rotel RC-972). Nu regner jeg så med at købe enten en Cambridge Dacmagic eller en Beresford Caiman, og så er det jeg tænker, hvilken måde er det bedst at tilslutte den? Kan jo vælge at bruge usb, men ellers skal jeg køre optisk spdif, hvilket jeg har hørt skulle give bedre lyd, men vil der så fx være nogen forskel på at bruge spdif ud af det onboard lydkort, eller mit X-fi? Bliver lyden påvirker af lydkortet når det kører gennem spdif? Mine headphones regner jeg med at smide i min Rotel forforstærker, eller hvis jeg ender med Beresford'en så deri. (Kommentarer omkring Dacmagic vs Caiman er også meget velkomne!)

På forhånd tak!
iP4 -> FiiO L9 LOD -> Mini^3 HP amp -> Audio-Technica ESW9A
Backup IEM's - Brainwavz M3
Højtaler: Rega Planar 3 -> Rotel RC-972 -> RB-971 MKII -> B&W 685
Dr-Ludvig

Brugeravatar
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14. jun 2011, 23:04
Geografisk sted: Vejle

DAC, usb eller spdif?

Indlægaf nc8000 » 18. sep 2011, 08:33

Hvis du kan køre optisk direkte fra pc'en må det være det bedste ville jeg tro da du så springer et led over
nc8000

 

Re: DAC, usb eller spdif?

Indlægaf Dr-Ludvig » 18. sep 2011, 17:19

Ja det er også det jeg ville tro, det jeg bare er lidt i tvivl om er, har lydkortet nogen indflydelse på lyden, når man kører spdif igennem det? USB så er der jo ihvertfald ikke nogen påvirkning af lyden, men spdif igennem lydkort? Kører det fuldstændig uden om alt i lydkortet ellers? Mit lydkort er jo hovedsageligt beregnet til Gaming, så ville derfor gerne undgå at det rigtig påvirkede lyden?
iP4 -> FiiO L9 LOD -> Mini^3 HP amp -> Audio-Technica ESW9A
Backup IEM's - Brainwavz M3
Højtaler: Rega Planar 3 -> Rotel RC-972 -> RB-971 MKII -> B&W 685
Dr-Ludvig

Brugeravatar
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14. jun 2011, 23:04
Geografisk sted: Vejle

Re: DAC, usb eller spdif?

Indlægaf Alpha » 18. sep 2011, 19:03

For ikke så længe siden var optisk signal ud af pc'en bedst, men med de seneste landvindinger indenfor USB-DACs kan det være mindst lige så godt eller bedre. Men det afhænger også af din pengepung. Ved en billig DAC er det optiske signal muligvis stadigvæk det bedste valg. Det er som altid et spørgsmål om implementering.
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: DAC, usb eller spdif?

Indlægaf Dr-Ludvig » 18. sep 2011, 19:51

Okay ja, har du erfaring med nogle af de nævnte DAC's? Kigger på enten Dacmagic, Beresford Caiman eller en MF V-DAC II, men kan ikke rigtig beslutte mig..
iP4 -> FiiO L9 LOD -> Mini^3 HP amp -> Audio-Technica ESW9A
Backup IEM's - Brainwavz M3
Højtaler: Rega Planar 3 -> Rotel RC-972 -> RB-971 MKII -> B&W 685
Dr-Ludvig

Brugeravatar
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14. jun 2011, 23:04
Geografisk sted: Vejle

Re: DAC, usb eller spdif?

Indlægaf Burning777 » 18. sep 2011, 21:28

Du burde også tage et kig på denne DAC, der forhandles af Brian her på forum:

http://lead-audio.com/index.html

LA-100 ligner noget jeg skal have lyttet til. Der er vist en låne-tur under opsejling så man kan lytte til den med sit eget grej.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: DAC, usb eller spdif?

Indlægaf Dr-Ludvig » 18. sep 2011, 21:36

Ser også meget interessant ud, altid lækkert med hovedtelefon forstærker også jo, det er jo bare en bonus! Men hvad skulle prisen på den ligge omkring?
Men det gjorde jo ikke ligefrem valget nemmere ;)
iP4 -> FiiO L9 LOD -> Mini^3 HP amp -> Audio-Technica ESW9A
Backup IEM's - Brainwavz M3
Højtaler: Rega Planar 3 -> Rotel RC-972 -> RB-971 MKII -> B&W 685
Dr-Ludvig

Brugeravatar
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14. jun 2011, 23:04
Geografisk sted: Vejle

Re: DAC, usb eller spdif?

Indlægaf Burning777 » 19. sep 2011, 06:40

Dr-Ludvig skrev:Ser også meget interessant ud, altid lækkert med hovedtelefon forstærker også jo, det er jo bare en bonus! Men hvad skulle prisen på den ligge omkring?
Men det gjorde jo ikke ligefrem valget nemmere ;)


De koster lige lidt mere. Men hvis man får noget som er så godt som de fleste anmeldelser siger så er det en god pris.

http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=26&t=535
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: DAC, usb eller spdif?

Indlægaf Claus-DK » 19. sep 2011, 11:06

De fleste DACs kan jo alle tre ting så det er jo bare at prøve hvad der passer dig bedst af de tre..

Jeg er ganske overbevist om at USB med tiden vil overhale de to andre indenom, på nuværende er der nogle der siger den er marginalt dårligere, men jeg kan nu ikke høre forskel, måske fordi jeg ikke ved hvad jeg skal lytte efter..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12679
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DAC, usb eller spdif?

Indlægaf Niels » 10. okt 2011, 17:15

nc8000 skrev:Hvis du kan køre optisk direkte fra pc'en må det være det bedste ville jeg tro da du så springer et led over

For mit øre er spdif bedre end usb. Derfor:

Er der mon nogen her, der har en ide til, hvorledes jeg finder udvalget af netbooks med spdif. Markedet er, for mig, vanskeligt at gennemskue med hensyn til denne feature.

Undskyld for "hijacking", såfremt der er tale om det! Billede
Mvh.
Niels
Niels

 

Re: DAC, usb eller spdif?

Indlægaf nc8000 » 10. okt 2011, 17:40

De fleste Mac modeller har optisk. Ligeledes har den Acer Aspire 1410 netbook jeg har optisk ud men der findes også andre
nc8000

 

Re: DAC, usb eller spdif?

Indlægaf Niels » 10. okt 2011, 17:51

Mac's er "no go", og din Acer er ikke længer på markedet (tror jeg ikke). Diverse søgemaskiner giver ikke mulighed for at filtre med spdif,; så hvorledes finder jeg de interessante kandidater?
Niels

 

Re: DAC, usb eller spdif?

Indlægaf FrederikS » 11. okt 2011, 15:58

Hvis du kan finde en DAC med asynkron USB håndtering er det det bedste. Hvis implementeringen af S/P-DIF er noget værd lyder det også godt, men det er det sjældent på PC hardware.

Generalt så kommer det mest an på om det er implementeret fornuftigt også er det stortset ligegyldigt om det er USB eller S/P-DIF. En kvali DAC er en kvali DAC ifølge min øre.
FrederikS

 
Indlæg: 290
Tilmeldt: 1. maj 2011, 17:52

Re: DAC, usb eller spdif?

Indlægaf Niels » 11. okt 2011, 16:17

Da jeg nys havde mulighed for at teste AUNE X1, var der tydelig forskel på :
PC - usb - AUNE X1
og
CD - coax - AUNE X1

i coax- favør, hvilket så må skyldes at S/P-DIF er implementeret godt på min Primare og ligeledes på AUNE'n.
Jeg havde desværre ikke mulighed for at teste med optisk.

Asynkron usb ... hmm så skal man vel over i noget Matrix, eller er der andre i det prisleje?
Niels

 

Re: DAC, usb eller spdif?

Indlægaf FrederikS » 17. okt 2011, 22:13

Audio-GD laver vist nogle stykker der har async men der kommer nok mange flere snart.
FrederikS

 
Indlæg: 290
Tilmeldt: 1. maj 2011, 17:52

Re: DAC, usb eller spdif?

Indlægaf Mataugust » 18. okt 2011, 11:56

Jeg skiftede standard usb kablet til min Aune DAC ud med et wireworld ultraviolet (ca. 400 kr i England). Det gav et markant løft i lyden. Jeg har ikke haft mulighed for at høre den med coax, så jeg ved ikke om det ville være bedre.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2755
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: DAC, usb eller spdif?

Indlægaf Burning777 » 26. okt 2011, 15:33

Postkurt skrev:Da jeg nys havde mulighed for at teste AUNE X1, var der tydelig forskel på :
PC - usb - AUNE X1
og
CD - coax - AUNE X1

i coax- favør, hvilket så må skyldes at S/P-DIF er implementeret godt på min Primare og ligeledes på AUNE'n.
Jeg havde desværre ikke mulighed for at teste med optisk.

Asynkron usb ... hmm så skal man vel over i noget Matrix, eller er der andre i det prisleje?


Min oplevelse på Aunen var at der ifht Mac-->Optisk-->Aune X1 var lidt mere hul igennem på Mac-->USB-->Aune X1.

Men jeg synes en uges prøvetid er meget kort når man skal ud og søge efter de små forskelle i forskellige opsætninger. Så jeg KAN være blevt snydt af et højere lydniveau som jeg synes der var med USB indgangen og ikke bare mere "hul igennem". :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning


Tilbage til Computerlyd og software til det.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst