Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?



Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?

Indlægaf kvik » 25. okt 2016, 17:52

Jeg har min musik lagret eksternt som AIFF-filer på en Transcend StoreJet300 (2TB kapacitet, Thunderbolt + USB 3.0). Hidtil har jeg så afspillet filerne via Audirvana+ på min MacBook Pro. Denne har været forbundet coaxialt til Tento PortaDAC via Hiface 2 (m/ekstern AQVOX psu). Dac'en er forbundet videre analogt til Trissturis (forstærkeren lavet af Zigis)

Lyden er rigtig god, og behøver sådan set ikke blive bedre end nu. Audirvana+ har desuden en egen App, så jeg kan styre afspilningen fra min iPhone, dette fungerer også som det skal.

Men.. MacBook'en fylder godt i landskabet, og jeg kunne tænke mig noget mindre (rent fysisk) til at overføre filerne fra den eksterne harddisk til PortaDAC. Samtidigt vil jeg i udgangspunktet foretrække, at dac'en stadig fødes via Coax, fordi det lyder bedre end USB (på PortaDAC, og i mine ører).

Så.. Hvilke alternativer har jeg? Det er vel en slags portabel streamer, jeg efterspørger, eller? Det bliver for besværligt (kabelmæssigt) at gå via netværket, så en enhed som microRendu vil ikke fungere for mig. Størrelsen er dog helt rigtig, og jeg har ingen problemer med fortsat bruge Hiface 2 (USB>Coax).

Jeg er også åben for at opbevare filerne et andet sted end på den nuværede eksterne enhed, hvis en slags kombineret Harddisk/Server/Streamer er vejen frem. Ideelt set bør denne enhed så fylde under 15x15 cm.

Her strander mine overvejelser så, og jeg har brug for friske øjne på sagen :-) Findes der noget derude, der kan opfylde mine behov for en mere kompakt løsning, uden at gå på kompromis med lyden?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?

Indlægaf kvik » 25. okt 2016, 21:17

Jeg har ledt lidt mere, og nogle alternativer er dukket op..


Alternativ A - SOtM sMS-200
Størrelse: 106x152x48 mm. Pris: DKK 4000
Egentlig en netværksafspiller à la microRendu, men med mulighed for at afspille fra ekstern USB-harddisk også. Har dedikeret udgang til USB-DAC (som microRendu). Støtter AIFF. Kræver separat strømforsyning.

sMS-200_Front.jpg
sMS-200_Front.jpg (20.24 KiB) Vist 15140 gange
sMS-200_Rear.jpg
sMS-200_Rear.jpg (19.07 KiB) Vist 15140 gange



Alternativ B - Auralic Aries Mini
Størrelse: 135x135x28 mm. Pris: DKK 4000
Streamer/server/netværksafspiller med mulighef for afspilning fra ekstern USB-harddisk. Har USB, optisk, coaxial og analog udgang. Støtter AIFF. Kæver separat strømforsyning.

auralic-mini-blackwhite.jpg
auralic-mini-blackwhite.jpg (171.77 KiB) Vist 15140 gange
Aries Mini.jpg
Aries Mini.jpg (197.22 KiB) Vist 15140 gange



Alternativ C - SDTrans384
Størrelse: Varierer. Pris: Ukendt
Nok ‘Dark Horse’ i trådens sammenhæng :ugeek: DIY minimalistisk, audiofil SD-kort afspiller. Støtter kun WAV. SD-kort på max 32GB.
http://www.computeraudiophile.com/f10-m ... rts-29672/
http://devialetchat.com/showthread.php?tid=935

SDTrans384.jpg
SDTrans384.jpg (191.27 KiB) Vist 15140 gange
SDTrans384 + psu.jpg
SDTrans384 + psu.jpg (331.08 KiB) Vist 15140 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?

Indlægaf kvik » 25. okt 2016, 21:36

Umiddelbart ligner Aries Mini med sin Coax-udgang en sikker vinder, spørgsmålet er så, om niveauet på denne udgang matcher Hiface 2. Med sMS200 kunne jeg fortsat anvende Hiface 2, og (formodentlig) beholde den lyd, jeg kender. Så er der SD-kort afspilleren, så old school, at jeg bliver helt blød i knæene :-) men 32GB pr. kort er ikke meget! og alt må transkodes fra AIFF til WAV. Hm..

Er fortsat interesseret i andre alternativer, hvis I andre har noget at byde ind med.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?

Indlægaf Claus-DK » 26. okt 2016, 01:05

Jeg har en Harddisk sat til min router og kan sende til min Chromecast audio, fra min telefon/tablet/PC, det virker fint..
Chromecast er så optisk ikke coax..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?

Indlægaf kvik » 26. okt 2016, 02:01

Tanken er, at det samlede opsæt skal være mobilt/transportabelt, og dermed også netværksuafhængigt.

Jeg syntes ikke, at optisk ind i PortaDAC var nævneværdigt bedre end USB. Derfor er det afgørende, at afspiller og dac forbindes coaxialt.

Jeg kunne sagtens lægge filerne på min TimeCapsule, og afspille (på alle enheder) via netværket, det er blot ikke den vej, jeg p.t. ønsker at gå.

Allerhelst så jeg nok en batteri-løsning til afspilleren (som for forstærker og dac), men det er nok en lidt for stor udfordring. På den anden side bør C-alternativet vel kunne bygges med batteridrift :-)

Jeg er blevet foreslået en Raspberry Fi som Alternativ D, og det må vel så blive med HiFiBerry Digi+, siden Coax er et krav. Jeg har ingen fornemmelse af lydkvaliteten i denne løsning.

Alternativ E er en Squeezebox Touch m/lineær psu, og ipeng som styreapp. Hvis det er godt nok til LarsHP (og andre), så holder det måske også for mig,
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?

Indlægaf kvik » 26. okt 2016, 19:21

NÃ¥, har researchet lidt mere..


Auralic Aries Mini

Det viser sig, at der kræves netværk for at Mini og App skal kunne kommunikere. Herhjemme er det uproblematisk, siden netværket er oppe hele tiden. På rejsefod må der alternative midler i brug, f.eks. en Airport Express, eller en Asus Pocket Router med egen strømforsyning (siden Mini kun har een usb-indgang, der i mit tilfælde skal bruges til ekstern HDD).

Så er der strømforsyningen til Mini, hvor den medfølgende switchmode bør erstattes af en lineær og reguleret. Lydgevinsten er størst, hvis man bruger den interne dac (hvilket ikke er min plan), men der siges også at være en gevinst generelt set. Auralic sælger en egen Aries psu, SBooster har en variant tilpasset Mini, og der er utallige andre (ebay). De anerkendte psu’er ligger på omtrent det samme som Auralics egen, de kinesiske fra eBay er billigere.

Prisen for hele herligheden varierer noget, og i Norge er det selvfølgelig dyrest :roll:
Aries Mini + Aries PSU
Norge: NOK 6000 + 3500 = NOK 9500 = DKK 7800
Danmark: DKK 4000 + 2800 = DKK 6800
England: GBP 450 + 250 = GBP 700 = DKK 5800
Tyskland: EUR 750 (bundle) = DKK 5600

Det er fortsat ikke lykkedes mig at finde noget om S/PDIF-converteren i Mini.


Raspberry Pi

Nogle hævder, at den er bedre end Aries Mini, andre siger det modsatte - Billigere er løsningen i hvert fald. Det der hidtil har afskrækket mig, er den forventet stejle indlæringskurve ifm brugen. Der findes heldigvis på youtube en dejlig informativ video (tekst). Her og nu ser den optimale sammensætning ud til at være Raspberry Pi + Hifiberry Digi+ (m/transformer) + RuneAudio (ACX profile). Alt inklusiv bør løsningen kunne erhverves for omkring EUR 100 = DKK 750.


SOtM sMS-200

Direkte konkurrent til Aries Mini, så vidt jeg kan se. Samme prisleje, samme funktionaliet, samme behov for bedre ekstern psu (for bedste lyd). Formfaktoren er så lidt mere klodset, og der er kun USB-udgang, ikke Coax/Optisk/analog som hos Mini. Her ville jeg altså blvie nødt til at bruge Hiface 2 for at få Coax til PortaDAC. Fordi sMS-200 er så ny, mangler der brugererfaringer.


—


Kort Sammenfatning

Aries Mini vil med sine 13,5x13,5 passe perfekt under min Tento/Trissturis blok, og med Coax-udgang er det bare at koble direkte til Tento. Spørsmålet er hvor god udgangen er, sammenlignet med Hiface 2. Det irriterende med både Mini og sMS200 er behovet for eksten lineær og reguleret psu, den både fylder og koster. Raspberry Pi er på sin side en spøjs størrelse, det er meget svært at abstrahere fra den gennemsigtige kasse, og tro på, at her kan faktisk også komme god lyd ud. Det til trods for, at Trissturis mildt sagt også er kedelig at se på :-)

Jeg må nok tænke lidt mere over projeket. Både Aries Mini og sMS-200 kan en masse, jeg ikke har tænkt mig at gøre brug af. Måske findes der en mere målrettet HDD-afspiller derude. Måske er det Raspberry Pi. At sidde og fodre en SD-kort læser/afspiller er nok ikke mig, når det kommer til stykket (Alt C i tidl indlæg). Jeg kan godt lide at udvælge musikken udfra cover art.

Jeg er fortsat åben for kommentarer/forslag fra jer andre, selv om tråden i typisk kvik-stil har fået et monolog-agtigt præg :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?

Indlægaf Mortenhoe » 26. okt 2016, 20:33

Jeg ville personligt finde det meget interessant at læse om dine beretninger med en Raspberry Pi. Overvejer selv en løsning meget lig det du søger, også med en Pi. Så har man desuden også sådan en til andre lydprojekter. Der fåes rigtig meget til Raspberry på Ebay.

Jeg taber desværre lidt interessen for de andre løsninger du har fundet, grundet deres prissætning.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?

Indlægaf kvik » 26. okt 2016, 22:48

Jeg er lidt lun på tærte-løsningen. Hifiberry Digi+ er kommet i Pro-udgave. Ikke alle mener lyden er blevet bedre, men måske afhænger det af, hvordan modulet strømfødes (internt eller eksternt). De to klokker er nok ikke så relevante for mig, når jeg kun har redbook-filer. Der er også et andet og mere avanceret modul fra Pi2 Design lige rundt om hjørnet (også her med mulighed for ekstern strøm).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?

Indlægaf kvik » 27. okt 2016, 00:25

SD-kort og Coax-ud..

QLS QA-550.jpg
QLS QA-550.jpg (150.04 KiB) Vist 15140 gange

QLS QA-350 MOD V2.jpg
QLS QA-350 MOD V2.jpg (71.82 KiB) Vist 15140 gange

Colorfly C4.jpg
Colorfly C4.jpg (66.11 KiB) Vist 15140 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?

Indlægaf kvik » 27. okt 2016, 03:05

Raspberry Pi

Fin lille, norsk vejledning for begyndere. Desuden indeholder tråden link til en færdigbygget, fransk udgave af Raspberry Pi + Hifiberry Digi+. Det klør i købefingeren 8-)

RPI.jpg
RPI.jpg (89.79 KiB) Vist 15140 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?

Indlægaf kvik » 27. okt 2016, 10:08

Mellemspil..

Det går op for mig, at jeg bør have både USB og Coax udgange på streameren/afspilleren. Har jo fortsat Zigis TDA1543 NOS DAC, der kun har USB indgang. Både DAC-delen og USB32-modtageren her strømfødes internt, så ved ikke, om 'audiofil' USB udgang er nødvendig. Måske er det nok bare at fjerne 5V med f.eks. en SBooster Vbus Isolator.

Så spørgsmålet nu er vel egentlig, om Raspberry Pi allerede har eller kan få denne USB udgang? Det må jeg prøve at undersøge. Ellers er jeg nok tilbage ved SOtM vs Auralic,
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?

Indlægaf McM_dk » 27. okt 2016, 10:36

Hvorfor ikke bare montere en usb isolator imellem Pi og din DAC?
Men som du selv nævner, er det nødvendigt?. Hvis din DAC alligevel fødes internt, så må den jo være isoleret. Men det kan Zigis vel svare på.

Bortset fra det kan jeg kun anbefale Pi som streamer. Jeg har en custom bygget RnPi med Hifiberry DAC fra Zigis og så har jeg en Pi som jeg bruger sammen med diverse af mine USB DAC's.
Jeg bruger enten Moodeaudio eller Picoplayer og det virker bare.
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?

Indlægaf kvik » 27. okt 2016, 10:55

Sad netop og kiggede på en USB isolator fra Audiophonics :-)

Lad os antage, at streameren kommer til at bestå af:
- Raspberri Pi 3 med egen strømforsyning (?V)
- SPDIF transceiver med egen dobbelt strømforsyning (5V og 3,3V) , fx DIgi+ Pro
- USB (galvanic) isolator med egen strømforsyning (8-15V)

Snakker vi så FEM separate, eksterne strømforsyinger!?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?

Indlægaf McM_dk » 27. okt 2016, 11:09

kvik skrev:Sad netop og kiggede på en USB isolator fra Audiophonics :-)

Snakker vi så FEM separate, eksterne strømforsyinger!?


Hehe, sjovt. Jeg var alligevel vel at kigge efter komponenter til Zigis og hans "byg-carsten-en-soekris-custom-dac"
Det tror jeg ikke. Samme strømforsyning kan fint føde flere moduler. Problemet med Pi er vist kun når moduler fødes FRA Pi'en.
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?

Indlægaf kvik » 27. okt 2016, 11:14

Må genlæse mine egne noter om strømdelen i Zigis NOS DAC. Selv om galvanisk isolation ikke er nødvendigt i forhold til den DAC, er det måske meget godt at inkludere, hvis streameren på et tidspunkt skal kobles på andet end de to nuværende (Coax->AD1866 og USB->TDA1543).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?

Indlægaf McM_dk » 27. okt 2016, 11:17

kvik skrev:Selv om galvanisk isolation ikke er nødvendigt i forhold til den DAC, er det måske meget godt at inkludere, hvis streameren på et tidspunkt skal kobles på andet end de to nuværende


Ja, du er inde på noget der. Da du jo skifter udstyr oftere end de fleste af os andre ville det være dumt ikke at tage det med.

https://volumio.org/forum/can-raspberry ... t1226.html
http://g2labs.org/2014/06/04/isolate-your-raspberry-pi/
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?

Indlægaf Claus-DK » 27. okt 2016, 17:08

Jeg har en QA 350, den sparker numse..
Den er et regulært mareridt at betjene, men når man får den til at spille lyder det super..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?

Indlægaf kvik » 27. okt 2016, 17:23

QA350 V2 fåes på eBay til 1250 kr, men så er der bare det med brugervenligheden :|
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?

Indlægaf M.Gjøl » 28. okt 2016, 00:00

Jeg syntes at Auralic Aries Mini ser spændende ud.
Er selv i tvivl om mit næste køb skal være:

Auralic Aries
Auralic Aries Mini
Mac Mini
rulle4
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Alternativer til MacBook som kilde/afspiller?

Indlægaf kvik » 28. okt 2016, 00:20

Nå, her dukkede et interessant alternativ up, en ikke alt for stor DAP med Coax-ud, til en betalbar pris, og med støtte for AIFF og 200GB SD-kort - XUELIN IHIFI990. Den kunne så fungere helt selvstændigt som DAP, men sideløbende agere transport for Tento/Trissturis. Her en anmeldelse af den. Kan også købes på Aliexpress. Hm..

XUELIN IHIFI990.jpg
XUELIN IHIFI990.jpg (99.5 KiB) Vist 15141 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Næste

Tilbage til Computerlyd og software til det.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

cron