Musik fra PC - usb vs optisk kabel



Musik fra PC - usb vs optisk kabel

Indlægaf Krellef » 2. apr 2017, 11:13

Sammen med mit snarlige køb af en Aune X1 har jeg de hovedtelefoner der er beskrevet i min signatur. Jeg hører kun musik på min pc i Spotify, og er interesseret i at høre jer andre brugeres mening om lyd via USB vs optisk/TOSLINK - Hvad har I af udstyr, og hvor meget - hvis nogen - forskel gør det for jer?
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Musik fra PC - usb vs optisk kabel

Indlægaf Mortenhoe » 2. apr 2017, 11:26

Aune X1 uden s?

Den har en chip der håndtere coaxial og optisk, og en chip der håndtere usb, inden DAC'en. Aune har åbentbart været mere heldige med implementeringen af spdif. Ifht. til optisk vs coaxial er vi straks ude i om man kan høre forskel på 1 taller og 0'er. Coaxial har nok nemmere potentiale for lav jitter, med et billigt kabel. Optisk derimod har mange faktorer. Plastik eller glasfiber. Konnekteringen af disse.

Der er en KÆMPE tråd om X1 herinde et sted......
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Musik fra PC - usb vs optisk kabel

Indlægaf Krellef » 2. apr 2017, 11:31

Ja, uden s :-)

Jeg har fundet den 8-siders indtryks-tråd der er om X1'eren, men den du beskriver har Claus også fortalt om, men jeg kan simpelthen ikke hitte den - falder du over den, må du gerne sætte linket ind.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Musik fra PC - usb vs optisk kabel

Indlægaf Claus-DK » 2. apr 2017, 12:18

Det burde være i denne tråd https://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=41&t=638

X1 er jo fra en tid hvor USB ikke var så godt som det er nu, så jeg ville mene at coax eller optisk ville være at foretrække..

Optisk så slæber du ikke noget elektrisk støj mellem, de to maskiner..
Coax skulle lyde bedre..

Men det er lidt noget flueknepperi, der er tråde med længder som biblen, hvor der stadig ikke er opnået enighed..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Musik fra PC - usb vs optisk kabel

Indlægaf Krellef » 2. apr 2017, 12:23

Ah, sĂĄ var det den trĂĄd jeg havde fundet - jeg havde indtryk af det var en anden.

Min pc har ikke optisk udgang, så jeg er "næsten" tvunget til også at investere i en internt lydkort med en optisk udgang. De er heldigvis ikke nødvendigvis så dyre.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Musik fra PC - usb vs optisk kabel

Indlægaf kvik » 2. apr 2017, 14:19

Hvorfor ikke en ekstern usb-til-coax converter, nĂĄr coax synes at lyde bedst (jvf tour-trĂĄden)? Eventuelt kan du jo investere i en ordentlig converter med flere typer udgange med det samme (Ă  la Gustard U12 pĂĄ ebay), sĂĄ har du en god og alsidig converter pĂĄ hĂĄnden, nĂĄr du fĂĄr trang til at opgradere fra X1 til en bedre DAC.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Musik fra PC - usb vs optisk kabel

Indlægaf Krellef » 2. apr 2017, 14:27

For mig handler det lige nu om at få mest muligt for pengene, hvilket jeg føler jeg vil få med købet af X1'eren og eventuelt et internt lydkort.
Jeg har desværre ikke ubegrænsede midler, og i forhold til at jeg lige nu afspiller musik direkte fra minijack på en standard pc, tænker jeg at det kun kan blive bedre med indkøbet af X1'eren - uanset at jeg evt afspiller fra USB i starten - ellers er det 12-1400 (så vidt jeg kan se) jeg skal lægge oven i de 1200 jeg har givet for mine hovedtelefoner samt de 1000 jeg kan købe X1'eren for, og det kan jeg simpelthen ikke retfærdiggøre.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Musik fra PC - usb vs optisk kabel

Indlægaf kvik » 2. apr 2017, 14:40

Her en usb-til-coax converter til 500
http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=322701

Hvis det er den nyere Hiface Two, så er prisen helt ok, hvis det er forgængeren (uden 'Two'), ville jeg presse sælgeren på prisen.

Jeg har brugt Hiface Two gennem flere år nu, og har ingenting at udsætte på den/lyden.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Musik fra PC - usb vs optisk kabel

Indlægaf Krellef » 2. apr 2017, 14:49

Med fare for at lyde uerfaren, er jeg ikke sikker på hvad det er, jeg køber - Teknisk set ved jeg det godt, men jeg har ingen erfaring at bygge på, der kan overbevise mig om at "dimsen" er 500 kr værd. Jeg er klar over, at du anbefaler ud fra erfaring, men igen - jeg er HELT grøn på lydområdet. Jeg håber du forstår, selvom jeg stærkt overvejer at købe den alligevel :-)
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Musik fra PC - usb vs optisk kabel

Indlægaf kvik » 2. apr 2017, 15:20

Hiface er hvid, Hiface Two er sort, hvis du skal 'pĂĄ jagt' efter en.

Ellers ved jeg ikke rigtigt, hvad jeg skal svare dig. Bruger Hiface Two med min Tento PortaDAC, og har tidligere også brugt forgængeren i forskellige opsæt. Min erfaring er, at ting lyder forskelligt, uanset om teorien siger "det er bare 1'er og 0'er". Der findes usb-til-spdif convertere fra en halvtredser på eBay og op til tyvetusind hos specialforretninger.

Som jeg skrev i en tilsvarende coax vs optisk tråd fornylig, så kan det sagtens være, at du personligt foretrækker lyden via optisk, selv om andre siger coax er bedst. Det er svært at vide på forhånd. Jeg ønskede blot at påpege, at der syntes at være den holdning (hos Claus og i tour-tråden), at coax lyder bedst med X1.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Musik fra PC - usb vs optisk kabel

Indlægaf Claus-DK » 2. apr 2017, 16:43

Der er mange andre ting der har større indflydelse på lyden end om det er coax/optisk/usb mange vil dårligt kunne hører en forskel..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Musik fra PC - usb vs optisk kabel

Indlægaf kvik » 2. apr 2017, 17:18

Her er et fint eksempel pĂĄ det ukomplicerede computer-/USB-audio liv (oversigt sakset fra HeadFi).. :grin:



iFi USB options with full galvanic Isolation

Ultimate Performance - iUSB 3.0 micro with iGalvanic 3.0 nano
Very High Performance - iUSB 3.0 nano with iGalvanic 3.0 nano
High Value - iGalvanic 3.0 nano with iDefender and iPower
Historical Value Upgrade - original iUSB Power (discontinued) with iGalvanic 3.0 nano
Lowest Cost - iGalvanic 3.0 nano


iFi USB Options without Galvanic Isolation (but with iSOGround ground loop breaker)

Ultimate Performance - iUSB 3.0 micro
Very High Performance - iUSB 3.0 nano with iDefender (no extra iPower needed)
High Value - iPurifier 2.0 with iDefender and iPower
Historical Value Upgrade - original iUSB Power (discontinued) with iPurifier 2.0


iFi USB Problem Solvers

USB 2.0 signal regenerator (e.g. long cables, improved signal integrity) - iPurifier 2.0 A or B
Earth/Ground-loop with DAC that operates on USB power - iDefender with iPower
Earth/Ground-loop with DAC that does not draw power from USB power (e.g. Handshake only use of VBUS) - iDefender only
RFI & USB Power noise reducer - iSilencer


iFi non-USB problem solvers

iPower - super clean 5V/9V/12V/15V DC power supply
iPurifier DC - clean up any DC power source 5V - 24V up to 3.5A load (e.g. Laptop, pro audio gear)
iPurifier SPDIF - Jitter killing memory buffer with highly precise clock, to clean up poor quality SPDIF feeds
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Musik fra PC - usb vs optisk kabel

Indlægaf Krellef » 2. apr 2017, 21:57

Grundet mit budget bliver det ikke aktuelt med HiFace'en i denne måned. Jeg forstår ikke helt dit sidste indlæg, kvik.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Musik fra PC - usb vs optisk kabel

Indlægaf kvik » 2. apr 2017, 23:22

Det var mest blot for at anskueliggøre, hvor komplekst computer-audio er, når man dykker dybere ned i de forskellige problemstillinger. Nævnte iFi Audio har nu så mange 'dippedutter' i sit sortiment, at ingen længere kan overskue, hvad skal/kan bruges hvor. Som svar på den kritik, producerede deres talsmand oversigten ovenfor. Den viser, om ikke andet, at USB stadig er en udfordring, når det gælder computer-audio.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Musik fra PC - usb vs optisk kabel

Indlægaf Krellef » 3. apr 2017, 07:47

Ah, sĂĄ er jeg med igen - tak fordi du uddybede.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Musik fra PC - usb vs optisk kabel

Indlægaf telum » 3. apr 2017, 09:00

kvik skrev:...Den viser, om ikke andet, at USB stadig er en udfordring, når det gælder computer-audio.


Jeg vil nødigt starte en længere diskussion, men det KAN jo også tolkes som at IFI gerne vil have der er problemer som de kan løse ved at sælge diverse ting og sager.

Jeg tror de fleste kan blive enige om, at det er meget små ting der adskiller hvilket digitalt input der lyder best, og primært må det være den konvertering DAC'en foretager der er udslagsgivende.

Umiddelbart er forskellen i lyden også marginal sammenlignet med forskellen mellem forskellige hovedtelefoner, så de fleste får nok mest ud af ikke at tænke alt for meget over den slags rulle4
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Musik fra PC - usb vs optisk kabel

Indlægaf kvik » 3. apr 2017, 10:45

Blot fordi ting er komplekse, er selvvalgt uvidenhed vel ikke løsningen. Man kan jo tilsvarende spørge sig selv, hvis forskellene er så små og ubetydelige, hvorfor diskuteres computer-audio så så intenst på diverse fora. Din argumentation læner sig op ad den tidlige holdning til mp3, det er godt nok til masserne, de kan alligevel ikke høre forskel. I dag har du Tidal Hifi mv, fordi nogen hørte forskel, og brokkede sig. Men også fordi de tekniske forudsætninger har ændret sig siden mp3’s storhedstid. En computer er jo ikke i udgangspunktet designet/bygget til musikafspilning. Den funktion er kommet til senere, fordi alle har en og gerne vil høre musik. Måske vil fremtidens computere inkorporere nogle af de løsninger som iFi (og mange andre) i dag tilbyder separat. Når jeg andetsteds nævner, at forskellen på USB, optisk og coaxial i mit tilfælde var hidsig vs kedelig vs fyldig lyd, så har forskellen muligvis været marginal, men de to første ville jeg ikke orke at lytte til, så det gør forskellen betydelig. Ja, hovedtelefonen udgør muligvis den store forskel, men alt det øvrige afgør, om hovedtelefonen overhovedet vil blive brugt. Små forskelle tæller også :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Musik fra PC - usb vs optisk kabel

Indlægaf telum » 3. apr 2017, 13:05

Jeg er ikke ubetinget uenig, men nu er trådstarter næsten helt grøn og jeg tror altså ikke han lige nu får de store aha-oplevelser ud af at nørde USB implementeringer.

Jeg ved ikke hvorfor det er sådan, men nogle gange i hifi-verdenen findes der altså bare snake-oil produkter - ikke fordi folk brokker sig, men sikkert fordi de leder efter "det lille ekstra" og så er vi forfærdeligt gode til at overbevise os selv om, at det vi har købt lyder rigtigt meget bedre end det gamle skrammel rulle4
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Musik fra PC - usb vs optisk kabel

Indlægaf kvik » 3. apr 2017, 14:17

Det er rigtigt nok, mennesker er nogle sjove størrelser 8musik
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Musik fra PC - usb vs optisk kabel

Indlægaf Krellef » 3. apr 2017, 15:59

Jeg sætter pris på jeres indlæg - selvom I måske ikke er enige. Jeg forstår "snake-oil" hentydningen, og er enig med kvik i éns søgen efter "det lille ekstra" - det KUNNE jo være, at man lige havde hittet dimsen der gjorde forskellen man havde håbet på eller søgt efter.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Næste

Tilbage til Computerlyd og software til det.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron