Was fĂĽr ein USB-ding?



Re: Was fĂĽr ein USB-ding?

Indlægaf kvik » 23. apr 2017, 00:39

Hvis definitonen på jitter er forvrænget tidsrepræsentation, så handler det om, hvor god hjernen er til at skelne mellem to eller flere lyde i sekvens, ikke hvor længe en enkelt lyd er om at nå hjernen. Når studier viser, at hjernen kan skelne helt ned i 10 mikrosekunders forskydning, så virker det ikke usandsynligt (for mig), at jitter er hørbart.

Jeg ved så ikke, hvor du har de 0,16 sekunder fra, men de mikrosekunder jeg nævner er fra Auditory Perception: A New Synthesis. Jeg ville ikke ofre 700 på bogen, så har kun læst gratissiderne.

Jeg har heller ikke indsigt i, hvor god jitterbekæmpelsen er i dagens løsninger. Jeg havde problemer nok med at følge med i fagmandens forklaringer tidligere (jvf mit indlæg længere oppe). Det er muligt, at jitter er blevet et ikke-problem, men så kan man undre sig over, at der stadig snakkes så meget om det.

Den gode hr. NwAvGuy havde jo en mening om det meste. Her forklarer han jitter. Som med meget andet kræves vel her også god indsigt på forhånd for at kunne vurdere lødigheden.

Det sidste er hovedproblemet, vi mennesker er dovne (eller økonomisk anlagte, avhængig af hvordan man anskuer det), vi bruger helst mindst mulige resourcer på at opnå de ønskede resultater. Det er lettere at spørge sidemanden, hvad han er kommet frem til, end selv at undersøge sagen nærmere/dybere.

Dette er ikke specielt rettet mod dig, Claus, nok i virkeligheden mere mod mig selv. Jeg registrerer, at jeg ofte bare tager andres forståelser, vejer dem op imod hinanden, og former min egen, uden nødvendigvis at gå i dybden med emnet/problemstillingen.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Was fĂĽr ein USB-ding?

Indlægaf Claus-DK » 23. apr 2017, 08:12

De 0.16, er tiden vi populært sagt har fra hjernen registrere noget til vi reagere på det. f.eks er det tiden der går fra vi jokker på et søm til vores hjerne ved det gør ondt, vores ubevidste nervesystem reagere meget hurtigere og flytter foden før det overhovedet "gør ondt", de automatiske ting er meget hurtigere ellers ville vi rende og falde hele tiden med så stor en forsinkelse..

Vore hjerne kan opfatte det men vores bevidsthed kan ikke. SĂĄ ja tingene kan mĂĄles og bevises men ikke registreres bevidst af os mennesker.
Det gør vores religion lidt sjov, det der med at man ikke må tænke dårlige tanker er ganske enkelt ikke muligt, de har allerede været i gang i 0,16 sekunder, jødedommen er lettere, de skal bare undgå at gøre noget forkert, så de går ikke rundt med kronisk dårlig samvittighed som vi arme kristne..

Lige præcis jitter, er af en sådan karakter og med sjove dimser, at en testrig med og uden jitter og ellers ens ville være en smal sag at opsætte, men står de nogen steder ??
Lige netop det gør at jeg ikke vil spilde mere tid på at læse om tingene og jeg har læst vores kære rebelske svenskers udlægning af mange ting og er blevet meget klogere på jitter og hvad det er, jeg kan bare ikke komme til at høre hvordan det lyder, måske lyder det godt ?? ingen ved det, eller jo mange jeg har skrevet og talt med ved meget, men de kan bare aldrig bevise deres påstande i praksis..
Jitter findes, jeg har bare aldrig haft muligheden for at høre det.

Vores biologiske begrænsninger og manglen på beviser der ikke er på papir, gør at jeg stiller mig meget kritisk overfor de her ting, måske er mine fødder lige dybt nok forankret i den jyske muld, men det er i det mindste godt for debatten´s skyld..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Was fĂĽr ein USB-ding?

Indlægaf Peter Jensen » 23. apr 2017, 08:30

Lidt som Claus forholder jeg mig kritisk overfor om jeg ville kunne høre forskel. Har det på den måde med langt det meste digital overførsel, og egentligt også med in-ears kabler som jeg syntes det er meget svært at høre forskel på, har dog ikke brugt så meget tid på det.

Tilgengæld er jeg stor fan af Kvicks dedikerede nørden, og kan godt forstå ønsket om at ville have bedst mulige teoretiske setup! Minder det lidt om den halvfede mellemleder fra Nordsjælland som bruger mange tusinde for at spare 2-300 gram på sin racercykel? :) Der er jeg også skeptisk over effekten, men facineret af dedikationen...

Så jeg syntes i hvert fald det er en spændende tråd at følge med i, og glæder mig til hvad resultatet bliver...

Hvis man ender med at købe noget, og syntes man kan høre forskel, så er det jo et godt køb og man har fået et forbedret resultat (uanset om det er placebo - man syntes jo stadig det lyder bedre). Hvis det ender med at være tilfældet køber jeg måske selv en usb dims :-O




Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Was fĂĽr ein USB-ding?

Indlægaf kvik » 23. apr 2017, 12:34

Spørgsmålet er så, om bevidsthedsforsinkelsen har nogen betydning for selve oplevelsen. Vi lever jo hver dag med forsinkelsen, og oplever og interagerer uanset med verden omkring os. At stjernernes lys er x antal år om at nå vore øjne, gør dem ikke mindre virkelige for os. Det må være mere vigtigt, hvordan bevidsthenden tolker virkeligheden, end om den tolker med 0,16 sekunders forsinkelse.

Hvis man har den bevidste grundholdning, at man ikke hører forskel (uanset om det er kabler, strøm, usb vs spdif, jitter eller andet vi snakker om), hvor stor er så sandsynligheden for, at man vil høre forskellen, uanset om den er der eller ikke? Forventningsbias er et dobbeltægget sværd ;-)

Jeg forstår dog udemærket behovet for at erfare noget selv, før det kan indkorporeres i egen virkelighed/bevidsthed. Vi har hver især rigeligt med egen idioti, vi behøver ikke de andres idioti oveni :grin:

Svenskeren (eller var han sweitzer, som nogle påstår) gør i hvert fald et forsøg på at beskrive, hvordan jitter kan lyde. Når man som jeg har hørt forskel (eller tror jeg har) på kabler, strøm og usb/spdif/optisk, er det svært at være bastant afvisende overfor jitter som en del af forklaringen.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Was fĂĽr ein USB-ding?

Indlægaf Mortenhoe » 23. apr 2017, 13:01

Jeg har et rigtig flot sort usb kabel, med ferrit kerne i begge ender, som får min X1s til at lyde ad helvede til. Jeg skal nok tage det med til træf
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Was fĂĽr ein USB-ding?

Indlægaf Peter Jensen » 23. apr 2017, 13:21

God pointe Kvik, hvis man er skeptisk er det måske nærmere en omvendt placebo...

Jeg ville self altid ændre holdning hvis nogen viser de kan høre forskel under en blindtest, men min pointe var nærmere at jeg ikke syntes at sådan en test er særligt nødvendig... Når det nu er sjovt at nørde med og hvis man selv er glad for resultatet, så er det vel det eneste vigtige...

Og jeg er stadig ikke mere skeptisk end at jeg gerne vil høre hvad resultatet bliver, samt prøve et kabel ser kan få min højt elskede aune x1s til at lyde skidt :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Was fĂĽr ein USB-ding?

Indlægaf Mataugust » 23. apr 2017, 14:19

Er det ikke også et spørgsmål om at meget af det der sker er noget som ikke umiddelbart høres.
Flere af de tiltag jeg har lavet er noget som giver mindre lyttetræthed, men jeg kunne ikke høre forskellen i en A/B test.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Was fĂĽr ein USB-ding?

Indlægaf Claus-DK » 23. apr 2017, 14:30

Peter Jensen skrev:, samt prøve et kabel ser kan få min højt elskede aune x1s til at lyde skidt :)

Jeg protestere på det absolut kraftigste mod dette tiltag, det er da synd for hende, tænk på at en DAC også har følelser, køb nogle pæne perler i et glas i stedet for ruller1 ruller1

Jeg har den største respekt for kvik og den nysgerrighed der lægges for dagen, det er et imponerende drive og det er på mange måder sejt, at dykke så dybt ned i ting..

Jeg er jo nok en kende for kynisk, med de her ting og snyder mig selv lige så ofte som en, der smører alt i snakeoil og går med en ERS hat musik17
SĂĄdan er verden jo nu engang..

jeg er slet ikke så stejl, men diskussioner bliver så kedelige når vi bare står i rundkreds og klapper hinanden på ryggen, så der skal ruskes lidt i vores ting af og til, det er nødvendigt, ellers kommer vi til at kede os i stumper og stykker..
Samtidigt har vi jo tidlige bevist at vi rent faktisk magter disse diskussioner, uden der bliver skrevet skældsord og sendt brevbomber, så det skader ikke vi er uenige, vi bliver bare alle lidt klogere af det..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Was fĂĽr ein USB-ding?

Indlægaf kvik » 23. apr 2017, 15:05

Claus og jeg er nok mere på bølgelængde, end det her kan synes. Vi kan bare godt lide en god verbal duel. Og hvis man aldrig spørger, får man heller ingen svar.

Reflekterede tidligere i dag over kulturforskelle. De to fora jeg oftest frekventerer har forholdsvis forskellig debatform. Sat på spidsen går man det ene sted lige i flæsket på hinanden, eller til sagens kerne om man vil. Det andet sted cirkler man om den varme grød, indtil den bliver kold ;-) Begge metoder har sine fordele og ulemper (cirkle-cirkle :grin: ).

Jeg synes forøvrigt selv, at jeg aldrig når nok i dybden med emnerne, men det er vel et spørgsmål om øjnene, der ser. Nu er iDefender på vej, så må jeg høre, om den er pengene værd.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Was fĂĽr ein USB-ding?

Indlægaf Claus-DK » 23. apr 2017, 15:25

Jeg kan varmt anbefal at læse "mærk verden" af Tor Nørretranders, den handler om de 0,16 sekunder, fremragende bog..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Was fĂĽr ein USB-ding?

Indlægaf kvik » 23. apr 2017, 15:33

Og man kan læse om mistroens væsen i dagens Politiken

http://politiken.dk/debat/art5919298/»Vi-er-midt-i-en-informationskrig.-Vi-ved-ikke-hvem-vi-kæmper-imod-men-vi-er-ved-at-tabe«
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Was fĂĽr ein USB-ding?

Indlægaf kvik » 3. maj 2017, 13:34

Dimsen er ankommet og tilkoblet. Og der er lyd, hvilket altid er godt tegn :-) Nu spiller jeg en uges tid med den tilkoblet, piller den derefter ud af kæden, og prøver at høre om der er forskel.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Was fĂĽr ein USB-ding?

Indlægaf Claus-DK » 3. maj 2017, 14:00

popsy popsy popsy popsy popsy thumbs
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

ForegĂĄende

Tilbage til Computerlyd og software til det.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster