Guide: Saml lyd filer til èn fil med Foobar2000



Guide: Saml lyd filer til èn fil med Foobar2000

Indlægaf Ostebaronen » 28. nov 2011, 22:19

Som opfølning på rappos fine guide til opdeling af en enkelt FLAC fil ved hjælp af en CUE fil og et stykke software vil jeg gerne vise hvordan de kan joines sammen til en enkelt fil igen.

I dette eksempel viser jeg hvordan jeg samler et album encoded i FLAC, som er delt ud på flere filer til en fil. Dette gør jeg ved brug af Foobar2000 og FLAC.

Foobar2000: http://www.foobar2000.org/download
FLAC: http://flac.sourceforge.net/download.html

Start med at indlæse filerne ind i Foobar2000 ved at trykke File>Add Folder eller Add Files

Du vil nu have en playliste. Marker filerne du vil have samlet, højre-klik og tryk Convert
Billede

Følgende vindue vil komme frem
Billede

Under Output format vælger du formatet du gerne vil have konverteret dine filer til. I dette tilfælde vælger jeg FLAC og kompressions niveau 8. (Note: Mange bærbare afspillere understøtter ikke det højeste kompressions niveau så pas på med at bruge dette.) Efter valg af Output format, tryk Back.
Billede

Vælg nu Destination, herinde kommer det vigtigste skridt. Vælg Merge all tracks into one ouput file, dernæst tryk Back
Billede

Valgfrit: Vælg kun Processing, hvis du vil have tilføjet Equalizer og andre DSP funktioner til dine filer. Jeg vælger Skip Silence her, hvis dine filer i forvejen ikke har nogle gaps i enderne behøver du ikke dette.
Billede

Tryk nu Convert og vælg destinationen af hvor du vil have filerne gemt.
Billede

Hvis du ikke har installeret FLAC eller aldrig brugt Foobar2000 før vil den spørge efter flac.exe (find link til FLAC øverst i tråden, installer og find flac.exe fra den installation)
Billede

Følgende vindue vil nu komme frem og så er det bare at vente indtil konverteringen er færdig.
Billede
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Guide: Saml lyd filer til èn fil med Foobar2000

Indlægaf nc8000 » 28. nov 2011, 22:39

Processing bruges også til andet end dsp. Min HM-801 understøtter ikke 24/88 (og 24/176 og 24/192) hires formatet som bl.a. meget klassisk musik kommer i så jeg bruger sample rate converter til at lave det til 24/48 eller 24/96
nc8000

 

Re: Guide: Saml lyd filer til èn fil med Foobar2000

Indlægaf Ostebaronen » 28. nov 2011, 22:59

Det er vel ogsĂĄ en DSP da du processerer signalet ved at sample det op/ned.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Guide: Saml lyd filer til èn fil med Foobar2000

Indlægaf nc8000 » 28. nov 2011, 23:02

Så skidt da, jeg tænker bare på noget andet når jeg læser dsp
nc8000

 

Re: Guide: Saml lyd filer til èn fil med Foobar2000

Indlægaf Mataugust » 28. nov 2011, 23:40

Hvis jeg vælger output to one file, så får jeg netop én fil, et langt stykke musik. Hvis jeg derimod vælger "generate multi-track file" får jeg en fil til at lave cuesheet fra.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2752
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Guide: Saml lyd filer til èn fil med Foobar2000

Indlægaf Ostebaronen » 29. nov 2011, 00:10

nc8000 skrev:Så skidt da, jeg tænker bare på noget andet når jeg læser dsp


Jeg jeg ved godt hvad du mener. Men DSP i denne forstand dækker over en del mere end hvad det "normalt" gør.

Hvis I har ris/ros til Guiden så kom endelig med det, jeg er åben for forbedringer. Ville det egentlig være en god ide med en video som supplement?
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Guide: Saml lyd filer til èn fil med Foobar2000

Indlægaf Rappo » 29. nov 2011, 10:21

Fin guide! Jeg fandt også selv langt om længe ud af, hvordan konvertering i Foobar2000 fungerer (ikke at det er ret svært ruller1 )...
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense


Tilbage til Computerlyd og software til det.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster