Hvad betyder alle de mærkelige ord og forkortelser ???



Hvad betyder alle de mærkelige ord og forkortelser ???

Indlægaf Claus-DK » 2. sep 2012, 13:02

Denne tråd er lavet for at vi alle kan blive klogere, det er jo sådan at inden for alle fag og hobbyer, at der er en lang række af fagudtryk og forkortelser som er russisk for nye folk og det er jo aldrig rart når man føler sig udenfor eller ikke forstår en hujende fis af hvad der diskuteres eller skrives om..

Derfor denne tråd, hvor vi vil prøve at få listet tingene op og forklaret hvad de betyder, hjælp til dette modtages i øvrigt med kyshånd, da det er er meget omfattende arbejde at komme hele vejen rundt og om den nogensinde vil blive komplet er svært at vide, men vi vil gøre vores bedste..

Ordbogen vil være i næste indlæg..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Hvad betyder alle de mærkelige ord og forkortelser ???

Indlægaf Claus-DK » 2. sep 2012, 13:04

A
Amp: forkortelse af Amplifier, eller på dansk en forstærker.

Ape: Et filformat til musik, som både kan være lossy og lossless.

AAC: Et filformat til musik, det er i lighed med MP3 indebærer et tab af informationer, mest brugt af Apple.

ALAC:Et filformat til musik som er lossless, mest brugt af Apple

AIFF: lossless filformat fås osse som AIFC el AIF-C som er en komprimeret version.

Asyncron USB: Det betyder at det får en perifer enhed (her DAC) til at fungere som en styre-enhed, din computer bliver til en arbejder der kun skubber data afsted efter anmodning fra DACen.
Eller du kan sige det den anden vej rundt, DAC trækker data ud af computeren, når den har brug for det.

B

C
CIEM: Custom In Ear Monitors: en type af hovedtelefoner som sidder inde i øret OG er formstøbt så de passer præcist til lige netop ejerens ører, de ses ofte brugt af musikere, men bruges mere og mere af "normale" mennesker.
Billede

Circum Aural: en betegnelse for en hovedtelefon hvor puderne om slutter øret og hviler mod kraniet.

Clip on: en type hovedtelefoner der sidder med en lille bøjle om øret i stedet for at have en bøjle over hovdet, lidt en earbud i overstørrelse.

Cue file: det er den informations fil på en CD der fortæller afspilleren hvordan og i hvilken rækkefølge numrene skal afspilles.
D
DAC: Digital analog converter, det er den der laver vores digitale signal om til et analogt signal som kan bruges i resten af udstyret, lyd er analogt og vores musik er oftest digitalt, så dette er et af de vigtigste punkter i vores udstyr.

DAP: Digital Audio Player, en dims der kan afspille musik f.eks en Ipod.

DIY: Do It Yourself, oversat gør det selv


E
Earbuds: det er den type hovedtelefoner som de fleste afspillere leveres med.
Billede


F
FLAC: Free Lossless Audio Codec, er et filformat som er opensource og understøttes af de fleste DAP og mediaafspillere


G


H
Headamp. : en forkortelse af headphoneamplifier, en forstærker beregnet til hovedtelefoner.


I

I.C: Inter connect, et kabel mellem for eksempel forstærker og CDafspiller, RCA er en type Interconnect en LOD er en anden,der findes et utal af forskellige typer og varianter

IEM: IN Ear Monitors, direkte oversat højtalere inde i øret, det er den type af hovedtelefoner som sidder inde i øret og isolerer fra omverdenen, ikke at forveksle med Earbuds.
Billede

der kan findes en meget grundig artikel her Basic Guide To In Ear Canalphones


J

Jack: det er navnet på den type stik som langt de fleste hovedtelefoner leveres med, de er i 2 standard størrelser 6,4 mm og 3,5 mm, som referere til diameteren af selve stikket.
Billede

K


L
LOD: Line Out Dock: et kabel til en Ipod som bruges i docken og kan trække et renere signal ud end man får fra hovedtelefonudgangen.
Billede

Lossless: oversat er det tabsfrit og betyder at det er et filformat som man kan ribbe sine CDer i uden at der går informationer tabt, eller udtrykt anderledes identisk med den originale..

Lossy: Det er så filformater som smider ting væk f.eks MP3, det er mest noget der hører til i "gamle dage" hvor plads på afspillere og harddiske var noget man måtte betale for i dyre domme, det bruges stadig i vid udstrækning så det er ikke gammeldags på nogen måde, mere en måde at få mere musik ind på sine afspillere..

Lukket hovedtelefon: et begreb der dækker over en konstruktion hvor lyden frembringes i et lukket kammer, således at man ikke kan høre musikken når man sidder ved siden af, der er også en grad af Isolation som gør at udenomsstøj bliver mindre så man kan nyde musikken i fred og ro.


M

MP3: filformat til musik, et lossy format som understøttes af ALT, jeg har set kaffemaskiner der kan kører MP3 filer, nok det mest udbredte lossy filformat.


N


O


P
Psu = power supply unit = ekstern strømforsyning

Q


R

RCA: Blev i "gamle" dage kaldt Phonostik, det er den type stik der oftest bruges mellem f.eks en CDafspiller og en forstærker
Billede

Redbook: Redbook er det filformat som en normal lydCD bruger.


Rf følsom = om radiobølger fra f.eks. Mobiltelefoner, trådløse telefoner og wifi net laver støj i udstyret

S

Semi åben Hovedtelefon: En Åben hovedtelefon der har en eller anden form for isolation således at de lækker mindre lyd til omgivelserne og isolerer en smule mod støj.

Supra Aural: en type af hovedtelefoner hvor puderne hviler på selve øret.


T


U


V/W


XYZÆØÅ

Åben hovedtelefon: dækker over hovedtelefoner der er åbne, hvilket vil sige at højtaleren (driveren) sidder i et åbent kammer, dette bevirker at de støjer ud ad og at udefra kommende støj også kan høres.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvad betyder alle de forkortelser ???

Indlægaf el_serpiente » 2. sep 2012, 14:06

Det er en rigtig god i den med en ordbog

Man kunne tilføje ord som ikke er forkortelser men alligevel brugbare som; åbne, lukkede, semi-åbne, planar magnetic, tube (rør) amp, solid state amp, balanceret amp/hovedtelefon. Derudover er det måske værd at nævne at der er 3,5 mm, 1/8" og 6.35mm, 1/4" Jack stik på hovedtelefoner og at man kan få adaptere til dem.
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: Hvad betyder alle de forkortelser ???

Indlægaf Claus-DK » 2. sep 2012, 14:57

Du har fuldstændigt ret, dog er der visse emner som er lidt store til en "ordbog", jeg ville gerne have nogle artikler med lidt mere kød på om mange ting, desværre er det svært at nå det hele, så sidder der nogle og har tid og lyst til at give et bidrag skal i endelig ikke tøve..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Sv: Hvad betyder alle de forkortelser ???

Indlægaf Mataugust » 2. sep 2012, 14:57

MÃ¥ske lidt billeder rundt omkring. Earbuds<-->iem<-->custom iem.

Det kan være svært at illustrere forskellen på åbne og lukkede hovedtelefoner, især kan de nemt være åbne selvom de ser ud til at være lukkede.

Sendt fra min Galaxy Nexus
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Hvad betyder alle de forkortelser ???

Indlægaf Claus-DK » 2. sep 2012, 14:59

Billeder er med i støbeskeen, så de vil komme..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvad betyder alle de forkortelser ???

Indlægaf DavidB » 2. sep 2012, 15:15

Sådan Claus, så er vi igang. Det virker rent faktisk bedre end jeg havde troet. Jeg tror det er rigtig at starte her og så få laver små artikler/guides om alle mulige emner hen ad vejen, når der er tid og overskud til det. Jeg vil gerne bidrage så godt jeg kan med artikler på nybegynder niveau. Det her vil gøre at det bliver meget lettere for nybegyndere at komme ind i denne verden. Stærkt gået.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Hvad betyder alle de forkortelser ???

Indlægaf DavidB » 2. sep 2012, 15:17

Altså bidrage når det passer ind i mine planer:) beg har det med at love ting jeg nok skal få lavet, og så går der en rum tid. Kommer tid kommer artikler.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Hvad betyder alle de forkortelser ???

Indlægaf Henrik_sdk » 2. sep 2012, 19:31

Lod må også gerne komme på og måske teknikken bag et hovedtelefoner f.eks Stax.
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad betyder alle de forkortelser ???

Indlægaf Claus-DK » 2. sep 2012, 22:04

Billeder tilføjet, LOD tilføjet (med billede sågar)..

Kom endelig med flere, det er lidt svært at huske de ting når man skal...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvad betyder alle de forkortelser ???

Indlægaf Claus-DK » 2. sep 2012, 22:20

Nu med store og fede bogstaver for overskuelighedens skyld
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvad betyder alle de mærkelige ord og forkortelser ???

Indlægaf Claus-DK » 2. sep 2012, 22:29

Emne overskrift ændret, da vi ikke kun har med forkortelser at gøre
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hvad betyder alle de mærkelige ord og forkortelser ???

Indlægaf Claus-DK » 2. sep 2012, 22:30

Dette er bare et indlæg så jeg kan holde SørenSiim bag mig LOL
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Hvad betyder alle de mærkelige ord og forkortelser ???

Indlægaf Henrik_sdk » 3. sep 2012, 01:20

Clip ón :0)
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvad betyder alle de mærkelige ord og forkortelser ???

Indlægaf vaskebjørnen » 3. sep 2012, 08:16

Fed ide med en ordbog Interconnect / IC
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: Hvad betyder alle de mærkelige ord og forkortelser ???

Indlægaf Sorensiim » 3. sep 2012, 08:45

Claus-DK skrev:Dette er bare et indlæg så jeg kan holde SørenSiim bag mig LOL

Jeg overvejer til gengæld at skrive en begynderguide om de tre dele Kilde -> Forstærker -> Hovedtelefon 1musik

...og så har du da stadig NC som buffer og så længe jeg har et fuldtidsjob, to børn, et hullet hus og en kat så tror jeg ikke jeg indhenter dig.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Sv: Hvad betyder alle de mærkelige ord og forkortelser ???

Indlægaf vaskebjørnen » 3. sep 2012, 08:51

supra aural & circumaural

Sendt fra min Galaxy Nexus med Tapatalk2
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: Hvad betyder alle de mærkelige ord og forkortelser ???

Indlægaf DavidB » 3. sep 2012, 08:55

Sorensiim skrev:Jeg overvejer til gengæld at skrive en begynderguide om de tre dele Kilde -> Forstærker -> Hovedtelefon


Sæt igang rulle2
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Hvad betyder alle de mærkelige ord og forkortelser ???

Indlægaf kvik » 3. sep 2012, 13:31

Mener vi har en tråd til nyttige links, men finder den ikke, så 'dumper' linket her.. Basic Guide To In Ear Canalphones

Der er sikkert flere af disse gemt rundt omkring på head-fi.org, som vi kan låne og/eller bruge som udgangspunkt. Ingen grund til at opfinde hjulet på nyt.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hvad betyder alle de mærkelige ord og forkortelser ???

Indlægaf Claus-DK » 6. sep 2012, 12:13

I/C, supra og circum aural, samt Clipon tilføjet
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Næste

Tilbage til Velkommen til Hoved-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

cron