ALAC bliver open source



ALAC bliver open source

Indlægaf aparthia » 16. nov 2011, 00:03

MĂĄske lidt sent at 'breake' nyheden, men Apple udgav for nogle dage siden sit tabsfrie format ALAC som open source under apache-licens

http://arstechnica.com/apple/news/2011/ ... -codec.ars
aparthia

Brugeravatar
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. jul 2011, 16:04

Re: ALAC bliver open source

Indlægaf Burning777 » 16. nov 2011, 09:41

Det vidste jeg ikke! Det er dagens bedste nyhed....

Så håber jeg ikke der går længe før der kommer en firmware opdatering til min Hisoundaudio afspiller så den kan afspille ALAC og min ikke også det kommer ind i Hifimans produkter ret hurtigt??
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: ALAC bliver open source

Indlægaf Aquila » 16. nov 2011, 09:42

Det ville da være fantastisk hvis det gjorde! Dyrt, men fantastisk!
WESTONE ES5!!!!
Aquila

Brugeravatar
 
Indlæg: 907
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:30
Geografisk sted: Kolding.

Re: ALAC bliver open source

Indlægaf Burning777 » 16. nov 2011, 09:52

Aquila skrev:Det ville da være fantastisk hvis det gjorde! Dyrt, men fantastisk!


Dyrt? Hvis det er open source min sĂĄ ikke det bliver gratis? :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: ALAC bliver open source

Indlægaf aparthia » 16. nov 2011, 10:06

ALAC blev reverse engineered for seks år siden, den officielle implementation er nu mulig, men at implementerer ALAC support har været tilgængelig i seks år.
aparthia

Brugeravatar
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. jul 2011, 16:04

Re: ALAC bliver open source

Indlægaf Aquila » 16. nov 2011, 10:09

Jo, men dyrt fordi jeg skal have en ny afspiller! :-)
WESTONE ES5!!!!
Aquila

Brugeravatar
 
Indlæg: 907
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:30
Geografisk sted: Kolding.

Re: ALAC bliver open source

Indlægaf Burning777 » 16. nov 2011, 10:10

aparthia skrev:ALAC blev reverse engineered for seks år siden, den officielle implementation er nu mulig, men at implementerer ALAC support har været tilgængelig i seks år.


Har det også det hvis man spørger Apple?
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: ALAC bliver open source

Indlægaf nc8000 » 16. nov 2011, 11:35

Jeg vil tro at det har været lovligt at decode alac men nok ikke at encode. Problemet ved en reverse engineering version er jo at den ikke er understøttet af den originale udbyder som i princippet så kan ændre et eller andet hvorefter løsningen måske holder op med at virke så det er da klart at foretrække at det er officielt.
nc8000

 

Re: ALAC bliver open source

Indlægaf Burning777 » 16. nov 2011, 14:38

Jeg håber i hvert fald det det vil betyde at ALAC bliver standard understøttet i alle de forskellige afspillere. Så er man fri for at konvertere filerne når man f.eks. skal have dem med på en Hifiman eller Studio DAP'erne.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: ALAC bliver open source

Indlægaf aparthia » 16. nov 2011, 18:01

Burning777 skrev:
aparthia skrev:ALAC blev reverse engineered for seks år siden, den officielle implementation er nu mulig, men at implementerer ALAC support har været tilgængelig i seks år.


Har det også det hvis man spørger Apple?


Hvis du spørger Apple har de jo implementeret support for det siden det blev udgivet for godt 7 år siden ;).

Det er klart præferabelt med en åben standardimplementation, i fald Apple skulle ændre det, men min Sandisk Sansa Clip+ har kunnet spille ALAC siden jeg fik den. Jeg kan dog ikke se pointen i at konvertere musik til ALAC eller hvorfor Apple udgav deres eget format, når FLAC nu fandtes musik14
aparthia

Brugeravatar
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. jul 2011, 16:04

Re: ALAC bliver open source

Indlægaf nc8000 » 16. nov 2011, 18:03

Apple control freak, alt hvad Apple udgiver vil de helst selv have total kontrol over. Men nej, da der ikke er rights management i alac sĂĄ vidt jeg ved gav det ikke sĂĄ meget meneing at de havde deres egen
nc8000

 

Re: ALAC bliver open source

Indlægaf aparthia » 16. nov 2011, 18:44

Apple har faktisk mange 'åbne' programmer kørende. Eksempelvis trækker deres browser på KHTML, der blev udviklet til WebKit og CUPS er også open source(Common Unix Printing System). Meget andet kan findes på opensource.apple.com

Men hvis det var for at være kontrol freaks ville de da netop ikke udgive det. Samtidig virker det tilfældigt, sådan at åbne det nu, det eneste jeg kan se, der sker udelukkende herpå, er at folk måske vil begynde at lede efter andre afspillere end iPods, da de nu muligvis ikke behøver konvertere til FLAC.
aparthia

Brugeravatar
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. jul 2011, 16:04

Re: ALAC bliver open source

Indlægaf Burning777 » 16. nov 2011, 18:54

Jamen sĂĄ forstĂĄr jeg det ikke helt. :-)
Oppe på min arbejdsplads har vores digitale medieafspillere netop ikke haft mulighed for at afspille ALAC på trods af massiv forespørgsel for at understøtte dette format. Årsagen skulle være at licensen til Apple ville være alt for stor hvis det skulle implementeres så man kunne afspille ALAC. Hmmm... hvis man har kunnet det hele tiden så er der noget, der ikke hænger sammen der. Det kan selvfølgelig også være en forkert undskyldning??
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: ALAC bliver open source

Indlægaf aparthia » 16. nov 2011, 18:57

Jeg skal ikke kunne sige det, jeg er ikke særlig velbevandret i den patent- og licenskrig, der raser. Min Sansa har kunnet spille det(nok uofficielt), da jeg fik den og også da jeg rockboxede den.
aparthia

Brugeravatar
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. jul 2011, 16:04

Re: ALAC bliver open source

Indlægaf Burning777 » 16. nov 2011, 19:01

:-)
Eller også er det bare nogle dovne ingeniører på min arbejdsplads der har brug for en dårlig undskyldning.... det kunne ligne dem :-)
Men nu er der ingen undskyldning mere sĂĄ nu skal de igang....
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning


Tilbage til 2011

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst