Moe's aptX forstærker.



Moe's aptX forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 11. maj 2016, 21:09

Jeg har LÅNT en Myst 1866 Port. Nøj, den lyder godt! Bluetooth delen er simpelthen pisse lækker, men rækkevidden begrænser sig til noget i nærheden af 1 meter. Sådan en Myst ser "hjemmebygget" ud, men på en rigtig lækker måde. - Det fik mig til at tænke!

Jeg bygger sgu en bluetooth hovedtelefon forstærker, som intet andet kan, end at køre bluetooth drift. Jeg starter med en ULTRA LOW BUDGET udgave, til at ØVE mig på :-)

Ebay er begyndt at have aptX recivere til under 8£, hvilket os garvede ebay brugere også kender som moms loftet. Den skulle angiveligt række 10m.
http://www.ebay.co.uk/itm/APT-X-Bluetoo ... 1642991975

Selve forstærker delen vælger jeg at basere på en "type 47 amp" som ofte bliver nævnt på head-fi til diy projekter. Her er det simpleste og billigste diy board jeg kunne finde, da jeg sikkert alligevel skifter kondensatorerne og jeg HELT sikkert skifter OP amp's
http://www.ebay.co.uk/itm/DC-5V-12V-24V ... 1730832049

De medfølgende OPA'er skulle være noget skrammel. Kilde:
http://www.head-fi.org/t/806585/clover-type-47-diy-amp

Så 2 styk OPA2132 skal der selvfølgelig også i.
http://www.ebay.co.uk/itm/1PCS-OPA2132P ... 1316971009

og det hele skal drives af et genopladeligt 9V batteri.
http://www.ebay.co.uk/itm/10PCS-9V-PP3- ... 1504576248
http://www.harald-nyborg.dk/p3036/varta-nimh-9v-200-mah

Kassen regner jeg med at improvisere mig til, når jeg en gang står med det hele samlet, og har en idé af størrelsen.

Så om 20 dage, så går det løs! Bluetooth hovedtelefon forstærker til 257kr.
Senest rettet af Mortenhoe 5. jun 2016, 11:26, rettet i alt 2 gange.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: DIY aptX forstærker.

Indlægaf Claus-DK » 12. maj 2016, 00:31

SÃ¥dan Johan..
Det er altså bare så godt et projekt, det der, en lille klods på størrelse med en æske tændstikker,du kan roligt bygge en til mig..

Men skal du ikke have en DAC indover for at lave blåtand om til lyd, det er da ikke et analogt signal...

Skal du det og det skal du, nytter det ikke noget med de recievere til en 10er, jeg tror simpelthen at den er for ringe i DACen..
Jeg håber jeg tager fejl, for det er en god idé..

Jeg er ret sikker på at det ikke er blåtand, men DACen der gør at mysten kan det den kan, men rammer du bare noget sådan i nærheden for en beskeden pris, vil jeg skrige crowfunding efter dig hele ugen
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DIY aptX forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 12. maj 2016, 08:27

Denne low budget version kommer ikke til at lyde i nærheden af Myst'en. Men det er skam heller ikke meningen. Når jeg har øvet mig, kan jeg lave en udgave hvor aptX chippen sender lyden rent digital i i2s format til en dac, og derefter til en op-amp. Så er det kun penge pungen og fantasien der sætter grænser for hvor godt det kommer til at lyde.

Denne øve udgave, lader jeg digital til analog delen foregå i aptX chippen. 1. For at holde budgettet nede og 2. fordi min nysgerrighed gerne vil hører hvordan sådan en relativt moderne low budget chip kommer til at klare sig.

Hvis jeg nu er så vanvittigt heldig, at den rent faktisk er sjov at lytte til, så bestiller jeg hjem til en mere. Bygger derefter en ekstra som jeg så sender på tour herinde på hoved-fi.

Jeg havde egentlig ikke tænkt over at de var noget jeg skulle sælge ud af, men HVIS det nu bliver godt, så kan de da laves på bestilling, og hvis jeg har ret, så i nøjagtigt den prisklasse man vil.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: DIY aptX forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 12. maj 2016, 13:21

Claus-DK skrev:Skal du det og det skal du, nytter det ikke noget med de recievere til en 10er


De koster altså 80kr, og det er jo meget i Kinas land musik13

Der sidder en CSR8645 chip på boarded. Sidder lige her i min middagspause og finder ud af at den udover en analog udgang OGSÅ har en digital udgang på chippen. Så det er muligt at udvide med en dedikeret dac chip, når jeg lige har lyttet til CSR'en i en periode.
http://www.csr.com/products/csr8645

CSR8645 sidder åbentbart i mange soundbars og transportable højtalere.

Men hvis jeg på sigt kan få lyden helt digitalt ud af chippen, så bliver det jo ikke bedre. Så skal jeg bare have besluttet hvilken slags DAC der skal i.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: DIY aptX forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 12. maj 2016, 23:15

Jeg ævler altså bare løs!

Ren digital bluetooth til i2s board 11.20£
http://www.ebay.co.uk/itm/Assembeld-Blu ... 1937182062

eller CSRA64215 apt-x til i2s OG spdif(coax) 6.96£
www.aliexpress.com/item/BTM845-CSR8645- ... 53613.html

Sabre ES9023 i2s til analog DAC 8.44£ (Læs: Samme DAC som i Aune T1 angiveligt) De bruger også en anden Sabre i X1s.
http://www.aliexpress.com/item/Audiopho ... 03243.html

og så bare et cmoy lign. forstærker print ca. 10£

Så har man en lommeforstærker til 300kr. (uden batterier, kasse, stik osv.)

Det er helt sikkert et emne jeg vil dykke HELT ned i. Jeg elsker at jeg kan stå med telefonen i hånden, uden påspændt forstærker, eller simpelthen lade telefonen ligge på bordet. Så ligger dimsen i lommen og spiller mine HE-400 op, mens jeg står og laver mad.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: DIY aptX forstærker.

Indlægaf Claus-DK » 13. maj 2016, 02:24

Det som jeg synes er lidt mystisk er hvorfor gør de ikke allesammen det med bluetooth ??
For det er nærmest en kabelfri løsning, eller det føles sådan og Mysten er jo ikke spor ny, så hvorfor gør de andre det ikke ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DIY aptX forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 13. maj 2016, 22:09

Jeg ved det faktisk ikke. Måske pga. den måde bluetooth indhentede delay før aptX, og så har det aldrig rigtigt slået fast? Måske?

Men det er altså smartere end jeg gik og troede. Myst'en kan parres til mit fjernsyn, og så kan jeg sidde og se film med den liggende ved siden af mig.

Det har jo uendelige muligheder. Glæder mig til at få lavet min low budget udgave. Jeg sidder allerede og brænder for at lave en med en Sabre DAC.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: DIY aptX forstærker.

Indlægaf Claus-DK » 13. maj 2016, 22:38

Det er bare så brugbart, jeg var også rigtig træt af at den ville koste næsten 7 kilo på danske plader, 2500-3000 så havde det været noget der rykkede...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Professor Moe's aptX forstærker.

Indlægaf Claus-DK » 16. maj 2016, 20:08

Lad være med at gå efter low budget, om du bruger 200 eller 400 på indmaden er et fedt..
Det er timerne og resultatet der gælder..

Jeg tænker lidt at bruge 2 af de der 3,7 volts batterier, sabre DAC, og discrete opamps, hvis man kunne få det mokset ned i en lommevenlig løsning med BT, så tror jeg du har fat i den lange ende..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Professor Moe's aptX forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 16. maj 2016, 21:04

Øve udgaven bliver low budget. Der skal loddes punkter og skæres baner, udvides og afprøves. Når jeg så føler mig selvsikker nok, så laver jeg en bad ass udgave med aptX digitalt direkte over i en Sabre dac, og så en lækker cmoy lign. forstærker. Forstærker delen bliver helt sikkert med udskiftelige opamps, så der kan leges. Der skal også eksperimenteres med forskellige DAC's. Den Sabre jeg linker til længere oppe er ikke ret dyrt, og så er det tilfældigvis også en Sabre jeg har hørt før, og kan lide. Så v2 kommer helt sikkert til at have sådan en i hjertet.

Hvad er grunden til dual 3.7v batterier, kontra et 9V genopladeligt? Mit problem ligger lidt i at de fleste af de bluetooth moduler jeg har kigget på kræver en driftspænding OVER 5v, men de 3.7v kan jo selvfølgelig komme i serie. Det besværliggøre bare opladning. Det smarte ved at 9V var ekstern lader.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Professor Moe's aptX forstærker.

Indlægaf Claus-DK » 16. maj 2016, 21:28

MORE POWER !!!
Og meget længere drift, de har jo mange Ah, tag tre bare giv den noget at leve af, det er godt..
Det er også hvis der skal discrete opamps i, så drikker de nok lidt dybt af flasken..

Masser af god strøm til disposition har aldrig skadet nogle steder, det omvendte er alt ødelæggende..

Jeg ved godt den bliver lidt stor, men tager du en almindelig opamp vil du kunne kører i dagevis og skal ikke bekymre dig om at tænde og slukke..

De kan trække en Aune X1
Billede
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Professor Moe's aptX forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 21. maj 2016, 13:36

SÃ¥ kom der opamps med posten....
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Professor Moe's aptX forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 21. maj 2016, 22:23

Når ting skal køre på batteri kan man virkelig forsimple printet. 55kr. Det er jo hvad chippen koster.... Tror jeg bestiller et lille digital forstærker print. Det har jeg aldrig lyttet til med hovedtelefoner før.

Jeg startede egentlig med at ville lave den her lille bluetooth forstærker for sjov. Men nu har jeg fået blod på tanden. Jeg skal lave bluetooth FORSTÆRKEREN. En lille giant killer. Så der skal leges med DAC's, Opamps og nu også digital forstærker chips!

Går allerede at pønser på nogle mutanter uden lige. Modul opbyggede hovedtelefon forstærkere, hvor man nemt og næsten uden skruetrækker, kan veksle mellem DAC eller opamp.

Gid leveringstiden fra Østen ikke var så høj.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Professor Moe's aptX forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 21. maj 2016, 23:29

Claus-DK skrev:Det er også hvis der skal discrete opamps i, så drikker de nok lidt dybt af flasken..


KÆFT de er lækre, de der Discrete opamps! Med en offset værdi nede i micro volt! De bruger desværre ret meget strøm, og så har de et prisskilt på 79 dollars, og der skal 2 i.....
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Professor Moe's aptX forstærker.

Indlægaf Claus-DK » 21. maj 2016, 23:36

Byg to så betaler jeg stumperne, hvis du lodder betaler jeg og så får vi en hver thumbs thumbs
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Professor Moe's aptX forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 22. maj 2016, 12:48

Det kan vi nok godt finde ud af, Claus. :-)
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Moe's aptX forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 5. jun 2016, 11:39

SÃ… kom bluetooth printet OG 47 amp printet!

47 amp printet var samle selv.
Billede

Det tog overraskende lang tid at lodde.
Billede

Færdig! og den virkede. Billedet er med de opamps der fulgte med i posen. De lød "okay"
Tænker måske at bruge samme board til V2, dog med bedre caps og potmeter og så bliver jack stikkene skrottet til fordel for lodninger.
Billede

Her i samspil med bluetooth printet. Lige pt. er der en smule baggrundsstøj når de spiller sammen. Hver for sig, intet problem, men sammen dur ikke. Jeg tænker at printene støjer til hinanden fordi de sidder parallelt uden noget form for adskillelse. Tænker måske ensretter eller kondensator, uden lige at vide det. Det er noget jeg lige skal have sat mig ind i.
Billede

Jeg satte Burr Brown 2132 opamps i, og hold da op. Den lyder jo lige så godt til Fiio'en, til den nette sum af 80kr........
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Moe's aptX forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 5. jun 2016, 19:41

Det gik op for mig at støjen nok kom fra at printene delte ground(minus) på batteriet. Så jeg satte et batteri til hver, og PUF, så var støjen væk. Jeg skal lige have fordybet mig i hvordan man løser dette, så de igen kan dele batteri. Min umiddelbare tanke er en enretter. Men jeg må nok hellere spørge Solderdude, eller anden med erfaring.

Bortset fra det, så er V1 hermed en success, og der kan beynde at blive kloget i V2.
V1 bruger jeg jo som sagt DAC'en i CSR bluetooth chippen. Det lyder okay, men jeg vil have i2s formatet ud af chippen i stedet og bruge en Sabre eller Burr Brown DAC.

Billede
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Moe's aptX forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 9. jun 2016, 23:10

Så er delene på vej til V2.

Valget faldt på et bluetooth 4.0 kort der kan sendes i2s signalet direkte til en DAC. Så skulle det gerne forblive 1 taller og 0'er indtil vi rammer DAC'en.
Lidt om aptX
"aptX Lossless supports high-definition audio up to 96 kHz sampling rates and sample resolutions up to 24 bits"

Ud fra det, besluttede jeg at bruge en Sabre ES9023 DAC.

Det bliver spændende om det lyder så godt som jeg håber det gør.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Moe's aptX forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 24. jun 2016, 19:30

Så kom DAC'en. Spændende hvornår bluetooth kortet kommer.

Billede
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Næste

Tilbage til Moe´s DIY Corner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

cron