Klasse D forstærker.



Klasse D forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 25. jun 2016, 13:05

Rød fugl opfordrede til at jeg startede en tråd vedr. min klasse D højtaler forstærker.

Når vi ser TV her hjemme, er Onkyo'en ALTID tændt. 37kg der bliver varm. Brand varm! Det er jeg træt af, når man bare ser Netflix på mellem volumen. Jeg er ret glad for min TPA3118 klasse D digital forstærker, til mine bogreol højtalere. Så tænkte jeg, at godt nok er mine B&W P5 rated til 200W, men de må da kunne trækkes af en digital forstærker. Disse er jo enormt energi effektive og har ikke rigtig noget strømforbrug i dvale.

Det har resulteret i at jeg har bestilt, ikke ét, men 2 styks TPA3116 dual chip forstærker print. En TPA3116 chip er iflg. Texas Instruments rated til 2x50W. Disse kort har 2 styks konfigueret i dobbelt mono. Dvs. 100W pr. kanal. Så er planen at jeg bruger et kort til HVER højtaler, da de understøtter bi-amping. Jeg er udemærket klar over at "100W" pr kanal nok er musikalske watt, men vi er trodsalt ude i noget, hvor det teoretisk set burde kunne trække mine P5'ere til Netflix og film, uden clipping.

Dertil har jeg bestilt en 15A Switchmode strømforsyning. Da de her TPA chips er liniære forstærkere, burde strøm kilden ikke støje for meget på lyden. Derfor en "billig" switchmode. Købte den rigelig stor, for at udvide levetiden på den.

Dobbelt chip TPA3116D2 print. XH-M190. "2x100W" ca. 70-80kr stykket. De skal dog have "snubber mod", nye kondensatore, spoler og potentiometer. Så prisen bliver 3x højere ca.
Billede

24VDC 15A reguleret switchmode strømforsyning ca. 300kr
Billede

Jeg er allerede ved at kloge lidt i en DAC. Jeg har bestilt en i2s switch, der kan skifte mellem 2 i2s kilder. Bluetooth print og et toslink print. Min i2s Sabre DAC er som sagt kommet med posten.

Sabre i2s DAC ca 80kr
Billede

I2S switch ca 40kr
Billede

Toslink til i2s print ca 100kr (sĂĄ det bliver nok plus moms og toldafgift :/)
Billede

Bluetooth 4.0 til i2s print. 110kr stykket. Dem har jeg bestilt nogle stykker af.
Billede
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Klasse D forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 27. jun 2016, 22:14

Venter stadig pĂĄ mine TPA3116 print. Bestilte ellers fra England for at undgĂĄ ventetid.

Jeg har efter DIYaudio's anvisninger bestilt 2x 10K ohm logaritmiske potentiometre af mærket Alpha.

Jeg satte lige min SMSL klasse D forstærker til mine B&W P5 og det lød god. Med det halve i watt og uden mods.

Med lidt power conditioning og komponent udskiftning, tror jeg faktisk den her klasse D forstærker kommer til at lyde relativt high end.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Klasse D forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 3. jul 2016, 17:02

Test setup. Allerede ved lidt under halv volume spiller det højt. Uden clipping! Det er umiddelbart en success!

Jeg kører venstre kanal i begge chips og har bi-wired højtalerne. Jeg har et kort mere til den højre højtaler.

Der er en mikro smule hvæsen på baggrunden. Jeg har læst det forsvinder når man skifter potmeter til et der er bedre. Så der er 2 stk 10K ohm logarithmich potentietre på vej. Alpha brand :-)


Billede
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Klasse D forstærker.

Indlægaf meier » 3. jul 2016, 21:29

Node2i - Tidal MQA, (Red Wine Audio Isabella - Audeze LCD2) (Teac UD505 - BD-T1/T5) (Sennheiser HDVD800 - hd800) (Stax SRM323II - Stax SR404) (X-canV3 - AKG701) (Schiit Valhalla - BD-T70) (Sony WH100XM3) (Shozy x neo CP) (Ollo S4R)
meier

Brugeravatar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 1. jul 2012, 11:10
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Klasse D forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 4. jul 2016, 10:42

Det board ser nu meget fornuftigt ud. Dog 2 channels pr chip, sĂĄ kun "50W" pr kanal. Men hvis det er nok :)
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Klasse D forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 5. jul 2016, 09:27

Nu har jeg bygget de 2 kort og strømforsyningen i en gennemsigtig plastik kasse. Som projektkasse indtil jeg er helt sikker på hvordan det hele skal være. Hovedsageligt så sønnemand ikke får stød af Switchmode'en. Jeg har loddet 2 jack stik sammen til et hun stik og benytter hovedtelefon udgangen på TVet. Det er en success og der er volume kontrol. MEN. Der er støj på den udgang og DAC'en i TVet har nok ikke været en stor post på budgettet. Jeg er derfor ved at kloge i et optisk til i2s print og så en Sabre eller Burr Brown DAC. Umiddelbart kan alle delene fåes løse til under import smertegrænsen.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Klasse D forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 14. jul 2016, 22:11

Jeg fik skiftet potentiometer. Det hjalp ikke på den svage "hiss". Det viser sig at kortene nok både har et dårligt layout og ikke burde være volume styret med et potentiometer. Digitale chips kan angiveligt ikke lide en varierende Z, hvilket man får med potentiometer styring. Nu har jeg bestilt 2 mono kort uden potentiometer, og så styre jeg volumen digitalt.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Klasse D forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 6. aug 2016, 21:59

Så kom der 4 stk TPA 3118 mono boards. 2 til hver højtaler. Bi-amping.

http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... 35139.html

De har også en hiss. Jeg har via diyaudio.com sat mig lidt ind i printets layout og er kommet frem til at 3. sidste modstand er R2 i datasheet og 2. sidste er R1. Iflg datasheet er R1 på 39k ohm og R2 på 100k ohm svarende til et gain på 36db åndsvagt meget. Jeg fjernede R2 modstanden helt og fik derved 20db gain istedet. Nu er hiss lyden væk og de lyder utroligt godt. Jeg er imponetet. Sådan 4 styks trækker mine B&W P7 fornuftigt og med rigtig god lyd. Når jeg ser film kan jeg lige umiddelbart slet ikke høre forskel på disse og så min halv-ton strømslugende Onkyo.

Billede

Fjernede som sagt den 3. sidste modstand og lod den stĂĄ ĂĄbent hvilket konfiguere chippen til 20db gain
Billede
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Klasse D forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 13. sep 2016, 22:18

Så er jeg delvist færdig med forstærkeren. Jeg mangler lige at montere 2 af de blå forstærker print mere og så er den færdig. Al den ekstra plads regner jeg med at bruge til en Sabre DAC.Billede
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Klasse D forstærker.

Indlægaf Claus-DK » 17. sep 2016, 08:51

Spændende tråd at følge, flot arbejde.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Klasse D forstærker.

Indlægaf Mortenhoe » 19. sep 2016, 00:03

Så er der 4x 60W. Det er en bi forstærker fordi højtalerne kan. 2 TPA3118 print til diskanter og 2 til mellemtone/bass. Sidstnævnte har jeg sat ekstra 1000uF rubycon kondensator på så bassen får lidt mere til rådighed selvom det ikke er så nødvendig i klasse d.

Strømforsyningen er som sagt på 15A så der er riiigeligt til overs.

Det grå relæ er en relativt ny tilføjelse jeg har fundet på selv, og en, mig bekendt, ny og nem måde at undgå turn on/off pop. Det er et 230V forsinket relæ der først deaktivere chippenes mute efter 5 sekunders drift og aktivere mute igen ved afbrydelse af 230V. Så kommer der hverken tænd eller sluk pop.

Næste skridt. DAC. TVets hovedtelefon udgang er både tam og støjfyldt.

Billede
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens


Tilbage til Moe´s DIY Corner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster