Soundpeats Opera 05



Soundpeats Opera 05

Indlægaf Claus-DK » 7. apr 2024, 15:34

Jeg har taget et nyt mærke ind i biksen, "Soundpeats" det er sådan et af de der billigere mærker, som laver ting der sparker numse..

Jeg har undersøgt og afprøvet lidt af deres modeller de sidste par år, men de er lidt som f.eks KZ, hvis jeg henvender mig til dem er det 100/500 enheder som minimumsordre og det er ikke lige en mængde jeg kan komme af med i dette årti, så de har hele tiden været der, men lige uden for min rækkevidde, men så kontaktede Albert mig (sjovt som alle kinesere hedder noget der er nemt at sige) og tilbød mig at jeg da bare kunne købe de enheder jeg ville have og når mit salg var til det, kunne jeg købe større antal ad gangen.
En fin aftale for en lille biks som min, det er naturligvis lidt dyrere når man køber 5 eller 10 stk. end når man køber 100 stk. det var dog på et niveau hvor jeg slog til og har taget 8 forskellige modeller ind, de er ikke alle i biksen endnu, der skal lige lyttes og vurderes inden jeg kan skrive tekster til produktet, men de vil dukke op drypvis de næste par uger..

Opera 05 er en dual driver ikke to balancerede armarture, ikke en BA og en dynamisk, men 2 dynamiske drivere !!
En 6 og en 12 mm driver, mine første tanker var at så er der den undehylme dømt BASSS

Men hvis det er håbet, bliver man nok lidt skuffet, der er en vild dyb og lækker bas i dem, men den dominere ikke lydbilledet, selvom den virkelig er dyb og fyldig er det mere mellemtonen og det lidt over der er kælet for her, lidt anderledes end hvad der er "normalen" og det er et friskt pust, som jeg lidt synes har manglet i TWS enheder, de har lidt en tendens til at de generelt bare mudrer det hele ind i bas, jeg har dog prøvet at undgå lige netop den lyd i mit valg af produkter, men det er stadig lidt en generel tendens, masser af bas og pyt med resten..

Jeg har den seneste tid brugt IKKO BT kabel med Shozy Elsa, det er et både vildt og kostbart trådløst sæt og når man så går fra et sæt til omkring de 6 kilo til noget der koster under 700, sidder man ofte med en lidt flad smag i munden, sådan skulle det gerne være i det mindste..
SĂĄdan var det ikke denne gang, jeg sad sĂĄdan lidt OK det her er skisme da godt..

Først af med de dåmme silikonepropper og på med noget skum, mit førstevalg var ikke ret godt, men den på 4,9 mm med ribber, passer rigtigt fint, havde først en TWSprop på, men det var ret svært at få en ordentlig forsegling, så skiftede til en længere prop, så der er mere at tætne med og mere at holde dem fast med, et match fra himlen, hvis nogen skulle spørge..

Det er nogle store klumper at skulle proppe i øret.
画板 1 - 副本.jpg
画板 1 - 副本.jpg (418.54 KiB) Vist 394 gange


Har ikke rigtigt nogle fotos, hvor man rigtigt kan se hvor store de er, men håber det ovenstående giver en god idé om det..

Det er ikke den nemmeste inear at få til at sidde korrekt, slutte tæt og blive siddende hvor de skal, det er en stor klump. Et lille anker til en stor båd er sjældent den bedste idé, det er dog til at løse med de rigtige propper 1musik 1musik

Uden at overdrive kan jeg sige at for mig, har de tromlet alt andet trådløst jeg har lyttet til, de må være fra en anden planet, jeg synes jo selv jeg har et godt udvalg af velspillende TWS i butikken Mifo/Shozy laver begge nogle rigtigt gode modeller, men når man sammenligner de her (der koster det ½e) med hvad jeg ellers lytter til i TWS, er det svært ikke at sidde og smile fra øre til øre.

Jeg sidder lidt som for 15 år siden, hvor Superluxen blev "opdaget" og tænker hold nu kaje, det her vil vende op og ned på mange ting i den trådløse verden.

Der er passthrough funktion, jeg forstår ikke hvad det skal bruges til, det er nemmere bare at tage dem ud af øret end skulle skifte fra ANC til fri gennemgang, så lige den funktion er jeg ikke særligt imoneret over og har lidt svært ved at forstå konceptet, men nogle må jo synes det var en god idé, da det er noget der dukker op på flere og flere trådløse enheder..
ANC funktionen virker fornuftigt og dæmper det som ikke fanges af det passive system af propper og monitor, der er ret stille omkring en og når man tænder musikken, er det kun den man hører og det lyder næsten helt ens uden og med ANC, hvilket jeg er ret glad for..

De bruger LDAC til at flytte lyden med og jeg er lidt i tvivl om det er det der betyder så meget og gør så meget for en bedre lyd, jeg kunne naturligvis prøve at skrue ned og bruge APTx HD i stedet for at hører forskellen, men jeg er så dårlig til at lytte til noget der ikke yder sit bedste, så det har der ikke lige været tid til.. musik13

Batteritiden er rimelig 4-5 timer med musik og ANC slået til, de skriver selv 8 timer, men hellere sige at de holder 5 timer og glæde folk med at de faktisk holder i 6, end at sige 8 og skuffe med 6, så mit bud på en batteritid er 4½ time, så de kan nemt bruges en hel arbejdsdag, de skal bare lige i ladekassen i pauserne. Kassen er også fed, der er plads til at bruge skumpropper og intet problem med at de ikke lader ordentligt. D
Det er en stor og vigtig ting, nĂĄr man som jeg har et ret stort udvalg af skumpropper og synes det er det eneste rigtige at bruge pĂĄ sine inears, hvad andre bruger er deres sag, jeg bruger altid skumpropper..

Med kassen vil mit bud være omkring de 25 timer, jeg har ikke testet det ordentligt, så det er et slag på tasken fra min side.

Jeg har lidt svært ved at forklare/beskrive hvad der er så godt og anderledes i forhold til alle mulige andre inears, men når jeg prøver dukker ordet "FRISK" hele tiden op, men lyd kan jo ikke være friskt, der er friskt brød og frisk mælk og alt muligt andet der er friskt, men lyd ?? Jeg ved det ikke, men tænk på et lækkert hjemmebagt surdejsbrød, med en sprød skorpe og et lækkert blødt indre med en god tyggefornemmelse, og sæt det i forhold til et eller andet skodbrød fra f.eks en af discountkæderne, så har du en idé om hvad jeg mener med frisk, det er sprødt og lækkert..
Et andet ord der dukker op er klart, det er til at forstå, lyden er klar og tydelig og de forskellige frekvenser blævre ikke ud og blander det hele op til en gang overkogt vælling, den her ret er næsten med adskilte tallerkner til de forskellige elementer i måltiden, en tallerken til kød, en til kartofler, en til gulerødder og så videre, overskueligt og man kan smage de enkelte komponenter helt alene og uden bismag fra de andre ting..

De 2 drivere arbejder sammen, så det i praksis er et helt sammenhængende lydbillede, der er ikke noget der stikker af og går sine egne veje, det hele spiller lydefrit og høfligt sammen og viser hensyn til hinanden, jeg tænker at en hybrid er meget nemmere at bygge, hvor 2 dynamiske drivere burde påvirker hinanden ret meget, når de begge skal være i et lille hus, det er nok også årsagen til størrelsen på enhederne, der skal være lidt rum og måske nogle "barrikader" der kan forhindre det hele bliver til en gang smagsløs vælling, uanset hvordan det er gjort er det gjort rigtigt godt..

Det er i den øvre mellemtone og op, de har virkelig rykker, TWS er ofte lidt mørkere i lyden end min smag, men ikke her der er pift i diskanten og det hele vrimler med liv og glade dage.
Det er sådan en inear, man tager på og lige skal lytte lidt til, selv når man ikke engang gider hører musik, er det stadig spændende og sjovt at høre alle de forskellige sange jeg holder af, præsenteret på Opera 05..

Bassen er VILD, den er hurtig, dyb og fast, der er ikke sĂĄdan rigtigt skruet op for bassen, men er det musik med vild bas, sĂĄ laver de vild bas.

Sådan umiddelbart synes jeg ikke jeg er rendt ind i musik der ikke håndteres godt, alt lige fra "the last night at the Proms" til Helloween´s "Lay all your love on me" ind over Nirvana "smells like teenspirit" og Kim larsen og Kjukken, det hele lyder bare som det skal.

Husk at jeg sælger de her ting og ikke har interesse i at udstille fejl og mangler ved de produkter jeg skriver om, jeg prøver at dele sol og vind lige, men det er lidt svært at holde lige så meget af naboen´s børn, som ens egne..

https://hoved-grej.dk/products/soundpeats-opera-5
Bare følg linket og put i kurv, du vil ikke blive skuffet..
9musik
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Soundpeats Opera 05

Indlægaf Gerner » 8. apr 2024, 14:07

De ser faktisk slet ikke sĂĄ dĂĄrlige ud.
Bare ærgerligt at jeg er dybt nede i Apple-universet, at et trådløst sæt for mig ville være et sæt AirPods. rulle6
Gerner

 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Soundpeats Opera 05

Indlægaf Claus-DK » 8. apr 2024, 15:06

Ja det er trist at se hvor dybt folk synker..
Du ville så heller ikke få glæde af LDAC eller APTx, da Apple stadig nosser rundt med codecs der er mindst 25 år gamle..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Soundpeats Opera 05

Indlægaf Gerner » 9. apr 2024, 20:27

Jeg er blot opdraget dĂĄrligt hjemmefra.
Gerner

 
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Soundpeats Opera 05

Indlægaf telum » 10. apr 2024, 20:13

lækkert! Jeg er rigtig glad for mine SoundPeats Air3 som ligner en AirPod idet den "hænger" i øret og fungerer mere som en åben earbud. Det er rart når man gerne vil kunne høre sine omgivelser. De fungerer rigtigt godt til at løbe og cykle med og deres lyd er også rigtig god!

Deres App er ret smart, her følger der en equalizer med og nogle presets, samt lidt forskellige muligheder for at styre touch-funktionen og en "game"-mode til de få der gamer med en en åben tws...Det fede er så, at når det er indstillet fungerer det uanset hvad jeg kobler dem til, det er ikke afhængigt af app'en efterfølgende. Jeg tror næsten samme App findes til dem her?
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Soundpeats Opera 05

Indlægaf Claus-DK » 11. apr 2024, 06:43

Jeg har air4, engine 4, capsule 3pro, free 2, gofree2 og runfreee lite og en full size der hedder A8.
Jeg er pænt imponeret af hvordan de alle klarer sig i pris/lyd kampen..

Det skal dog lige nævnes at Opera 05 er i sin helt egen liga, jeg har ikke været så blæst bagover siden IKKO Og Pola39 og de koster bare 10 gange så meget, opera er ikke så god som de to, der er et godt stykke op, men det ændrer bare ikke på at jeg var direkte chokeret over hvor gode de er..

Capsule 3 pro er også en rigtigt velspillende TWS, men har en lidt mere normal signatur, så den er et godt valg hvis det skal være sådan nogenlunde som de andre bare meget mere bang for the buck..

Engine 4 var efter Opera et regulært basmonster, men efter hjernen faldt lidt til ro, er den lidt mere bastung en Capsule 3 pro og har knap så meget pift i toppen, så den har en overall lidt mørk signatur, yderst velegnet til lydbøger, man skal passe lidt på med bastung musik, der synes jeg de bliver lige voldsomme nok til min smag..

Free2 hapsede min kone og jeg må ikke få dem igen, jeg har fået lov at lytte lidt, men kan ikke rigtigt finde ud af hvad jeg synes om dem, det er jo lækkert at man slet ikke mærker de er der og man kan følge med i verden, men jeg har slet ikke lyst til at lytte til verden, den kan rende mig når jeg hører musik, konen elsker dem..

Runfree lite er sådan en bøjle ting der sidder udenpå øret ligesom gofree2, bare hvor det hele hænger sammen, den er også ganske god og er man sådan en der cykler eller løber vil de helt sikkert være et godt match, specielt fordi at man jo ikke sådan rigtigt nørdlytter hvis der er nogen efter en, jeg kan ikke finde andre grunde til at løbe..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Uden kabler

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst