Fiio UTWS5 - et mini review



Fiio UTWS5 - et mini review

Indlægaf klop » 7. sep 2022, 17:43

Hej med jer
Jeg har lovet lidt feedback pĂĄ mine Fiio Utws5, sĂĄ here goes. Jeg har ikke andre Bluetooth adaptere, sĂĄ det her det bliver ikke rigtig en anmeldelse, men mere deling af mine tanker og erfaringer med produktet.
Jeg har brugt dem med min Iphone og et Apple tv. Hverken min stationære forstærker eller min DAP har Bluetooth ud og jeg har desværre heller ingen telefon med Android liggende. Jeg nævner det, da det væsentlig begrænser codecs og dermed kvaliteten af bluetooth. Hvis du har en DAP liggende der understøtter LDAC, kan du altså få en noget bedre kvalitet end mig.

Af IEMs har Jeg har brugt Fiio FH3, FH9 og Final Audio B3. Mit sammenligningsgrundlag er kablet med min Cowon Plenue D2 og et sæt Sennheiser CX True Wireless.

Udseende:
Jaja, jeg ved godt at mange af jer er ligeglade, men for mig betyder det meget hvordan ting ser ud. Hvis de er flotte, er rare at røre ved og ligner kvalitet får jeg brugt dem mere. Såååå…Tjaa...de ser ok ud. Det er gode materialer, de signalerer kvalitet og byggekvaliteten er god. Faktisk er de pænere og mere diskrete i virkeligheden end på billeder, og jeg er som sådan tilfreds, meen når det er sagt, så de ligner lidt en øresnegl fra 90’erne. Faktisk gør det lidt ondt at spænde mine Final Audio på, for nøj hvor er de ellers fine.
Oplade etuiet er også ret stort, faktisk ca. 4 x større end til mine CX. Det betyder at der formetlig er plads til selv de største IEMs på markedet, men det er lige på grænsen af hvad man kan have i en bukselomme.

Billede

Komfort:
De er faktisk rigtig behagelige at have på. Mine Fiio FH9 er nogle ret heftige basser, så de falder ofte ud hvis jeg bevæger mig med dem. Der fungerer UTWS som earhooks så de faktisk er mere behagelige. Det er altså ikke kun at man slipper for ledningen, men også at de holder propperne på plads der giver en rigtig god komfort. Hvor god afhænger naturligvis af hvilke IEM der bruges.

Lyden:
Der er ikke så meget at sige, det lyder som kablet, bare dårligere. En snert mindre soundstage, lidt mindre power og knap så finskårne detaljer. Hvis der skal nærlyttes, så er kablet bestemt (og forventelig) at foretrække, men til opvask eller gåture fungere det meget godt. Den er noget dårligere end når jeg bruger min DAP, men ca. lige så god som direkte ud af computeren.
Jeg tænker forskellen er lidt at sammenligne med at gå fra en god MP3 til CD-kvalitet.
Jeg synes dog at signaturen fra de forskellige IEM fastholdes, sĂĄ der er ikke som sĂĄdan noget der farver lyden.
Lyden er klart bedre end mine Sennheiser og der er også hørbar mindre støj, men adapteren alene koster også mere end Sennheiser pakken.

Billede

Værdi:
Den er lidt tricky.
Hvis man skal købe adapterne sammen med f.eks.et par Fiio FH3, så er man alligevel omkring 2000 kr, det kan man alligevel også få nogle gode true wireless for. Får man en bedre lyd? Ja det vil jeg mene, til gengæld fylder de mere, man kan ikke bruge dem til sport (medmindre man har IEM der kan tåle vand og sved), der er ingen støjreduktion og selvom der er pass-through, så er implementeringen ubrugelig.
Omvendt, hvis man har skuffen fuld af IEMs og tænker det kunne være fedt hvis de var trådløse, er det lige til højrebenet.
Jeg bruger dem specifikt til film, da jeg har skiftet mit anlæg i stuen ud med Sonos og et head-fi i kontoret. Jeg har derfor ikke mulighed for at koble hovedtelefoner til mit fjernsyn - Der er det nu meget smart, at man kan koble de her basser på når resten af familien har brug for ro. For mig har det alene været pengene værd.

Jeg har som sagt ikke haft mulighed for at sammenligne dem med andre adaptere, men dem jeg har set har nakkebøjle, væsentlig mindre strøm, dårlig rækkevidde eller støj. Jeg ville gerne selv have sammenlignet med lillebroderen UTWS3, da den koster det halve, men det har desværre ikke været muligt.

Billede
Skrivebord: Hifiman Edition XS - Burson Conductor 3XP
Mobilt: Fiio FH9/FInal Audio B3 + Astell&Kern SR25
Trådløst: Fiio UTWS5/AIAIAI TMA-2 (custom)/Sennheiser CX True Wireless

Tidligere: Schiit Asgaard 3, Aune X1, Hifiman Sundara, Beyerdynamic Amiron Home, Fiio FH3, Fidelio X2, Tin hifi T2
klop

 
Indlæg: 78
Tilmeldt: 25. sep 2011, 10:35
Geografisk sted: 8382 Hinnerup

Tilbage til Uden kabler

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

cron