R2R DACs - En liste



Re: NOS DACs - En liste

Indlægaf toppe » 2. feb 2016, 11:32

Claus-DK skrev:For at være NOS skal det jo være en gammel chip, det kan godt være man kalder det NOS når en ny chip bruges anderledes, men det gør ikke chippen NOS..

New Old Stock , altsĂĄ gamle ting i ubrudt emballage er hvad vi er ude i..
Om det så skal være 10 år eller 8 dage gammelt for at være "Old" er noget ganske andet..


Når det gælder rør, cykeldele osv: NOS = New Old Stock
NĂĄr det drejer sig om dacchips: NOS = Non OverSampling

:grin:
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: NOS DACs - En liste

Indlægaf Buyer no 1 » 2. feb 2016, 11:36

Det er vist kun os med NOS'er, der kan følge med her ruller1
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: NOS DACs - En liste

Indlægaf Claus-DK » 2. feb 2016, 13:18

Ă…hhh ja det er skisme da rigtigt, jeg har ĂĄbenbart ingen NOSer ..
Eller regulær viden af værdi.. ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: NOS DACs - En liste

Indlægaf toppe » 2. feb 2016, 16:03

Claus-DK skrev:Ă…hhh ja det er skisme da rigtigt, jeg har ĂĄbenbart ingen NOSer ..
Eller regulær viden af værdi.. ruller1


Jeg kender det kun alt for godt - på et cykelforum, som jeg besøger, har jeg også altid undret mig, når nogle forsøgte at sælge Non Over Sample pedaler... ruller1
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: NOS/R2R/Multibit DACs - En liste

Indlægaf kvik » 29. mar 2016, 19:33

Opdateret med Soekris og DIXO. Trådtitel er også opdateret, så ser vi, hvordan det går :-) Hvis nogen føler sig kaldet til at systematisere/omarrangere/opdatere listen, så gerne for mig.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: NOS/R2R/Multibit DACs - En liste

Indlægaf kvik » 29. mar 2016, 20:21

Tento er nu også røget på listen, samme er det russiske ophav, Myst.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: NOS/R2R/Multibit DACs - En liste

Indlægaf LarsHP » 7. apr 2016, 14:51

Ææææh ... hvad skete der med Yggrasil?
Den er angivet til at være en "multibit ladder DAC" på Schiit's hjemmeside.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: NOS/R2R/Multibit DACs - En liste

Indlægaf kvik » 7. apr 2016, 22:09

Havde vel håbet, at en eller anden tog tråden op, og f.eks. arrangerede listen, så den angav hhv NOS, R2R og Multibit ved de forskellige dac’er, måske ovenikøbet med angivelse af anvendt dac-chip.

@LarsHP: Yggdrasil røg af i svinget, når tråden kun omhandlede NOS. Nu hvor vi snakker lidt bredere, kommer den sikkert ind i varmen igen ;-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Multibit DACs - En liste

Indlægaf kvik » 18. apr 2016, 19:39

Liste omarbejdet og opdateret.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Multibit DACs - En liste

Indlægaf kvik » 25. apr 2016, 21:52

5 nye producenter tilføjet
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Multibit DACs - En liste

Indlægaf SNI » 25. maj 2016, 13:13

Jeg er ikke sikker på, at jeg rigtig ved præcist, hvad meningen med listen egentlig er.
Men det skal nu ikke holde mig fra, at kloge mig pĂĄ emnet ruller1

NĂĄr man kommer lidt ind i trĂĄden, sĂĄ finder man ud af, at det faktisk er multibit DACs, som trĂĄden handler om.
Det jeg så spørger mig selv om er hvorfor mon det?

Ofte hører man, at lyden er forskellig på principperne, og hertil må jeg sige NÅ!
Jeg har hørt masser af multibit DACs, One bit DACs og Sigma/Delta DACs, og der er sådan set forskel imellem det hele.
IMO er der ikke noget det ene princip entydigt stĂĄr for, som man ikke kan opnĂĄ med det andet.
Der er kun det, at udviklingen af multibit DACs sĂĄdan set gik i stĂĄ omkring 1997, altsĂĄ for smĂĄ 20 ĂĄr siden.
SĂĄ man kan ikke finde kombinerede filter/DAC chips eller lign. pĂĄ markedet, hvor man faktisk i dag slet ikke kan finde rene audio DAC chips mere. De er enten kombineret med digitale filtre eller med receiver, upsampler og DAC.
Det bliver med andre ord svært, at sammenligne principperne direkte.

Det man dog kan se er, at Burr Brown (TI) endegyldigt har opgivet, at producere multibit DACs til audio. De anbefaler i stedet, at man anvender deres Multibit Delta/Sigma typer.

I den anden ende har Crystal Semi (Cirrus Logic) opgivet one bit princippet til fordel for Multibit Delta/Sigma princippet.

Analog Devices er gĂĄet samme vej som BB.

AKM har valgt ligesom Crystal

Wolfson er efterhånden ude af audio, eftersom de er blevet købt af Cirrus Logic. Deres produkter til flagship audio udgår stille og roligt.

Og så er det man kan spørge sig selv, hvorfor gider de ikke lave multibit chips mere?
Svaret er enkelt, det bedste man kan lave med multibit DACs, kan man lave med Multibit Delta/Sigma DACs bĂĄde bedre og billigere.
Nogen af producenterne kan endda lave deres DAC chips uden behov for I/V konvertering, hvilket betyder meget nem og ukompliceret implementering, og samtidig med data af en anden verden.

Her er i øvrigt en liste over de fleste DACs og CD spilleres chips http://www.dutchaudioclassics.nl/the_co ... rter_list/
Hvis du kan gå stille med dørene, så kan du melde dig ind i verdens måske mest hemmelige HIFI nørd gruppe her: http://www.facebook.com/groups/elabs.dk/ ;-)
SNI

 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 19. nov 2014, 16:13

Re: R2R DACs - En liste

Indlægaf kvik » 25. maj 2016, 19:15

Billede

Ja-ja, må vel til at ændre titlen igen, denne gang til R2R, folk er så svære at stille tilfreds, og hvad er der forøvrigt galt med lister?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: R2R DACs - En liste

Indlægaf LarsHP » 30. maj 2016, 15:59

Jeg synes det er værd at bemærke, at DAC chip'en i Schiit's topmodel Yggdrasil netop er en multibit / R2R type, og at den ifølge Mike Moffat, der har konstrueret den, er den bedste han har lavet til nu. Læs også Schiit's forklaring på, hvorfor de fravælger sigma/delta:

Forget everything you know about DACs. Yggdrasil is the world’s only closed-form multibit DAC, delivering 21 bits of resolution with no guessing anywhere in the digital or analog path. We’ve thrown out delta-sigma D/As and traditional digital filters to preserve the original samples all the way through from input to output. Let’s take a closer look:

Closed-Form Digital Filter Preserves Original Samples
Most DACs simply use the stock digital filters embedded in their D/A converters. But even the most sophisticated ones, using their own digital filter algorithms, don’t have what Yggdrasil has—a time- and frequency-domain optimized digital filter with a true closed-form solution. This means it retains all the original samples, performing a true interpolation. This digital filter gives you the best of both NOS (all original samples retained) and upsampling (easier filtering of out-of-band noise) designs—and it is only available on Yggdrasil.

21 Bits, No Guessing: Mission-Critical D/A Technology
When doctors are trying to diagnose whether you have gas or cancer from MRI results, or when the military is trying to ensure a missile hits an ammo dump and not a nunnery next door, they don’t use “24 bit” or “32 bit” delta-sigma D/A converters. Instead, they rely on precision, multibit ladder DACs, like the Analog Devices AD5791. This allows them the bit-perfect precision they need for critical applications, rather than the guesswork of a delta-sigma. We chose this same critical technology for Yggdrasil. Following these unique D/A converters are sophisticated discrete JFET buffers and summers.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: R2R DACs - En liste

Indlægaf SteelyD » 5. aug 2016, 03:32

Må jeg foreslå en tilføjelse? Schiit's nye Modi Multibit til $249 (ca. 1.650kr.)
SteelyD

 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 7. feb 2015, 00:08

Re: R2R DACs - En liste

Indlægaf kvik » 3. sep 2016, 23:15

HOLO Audio tilføjet
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: R2R DACs - En liste

Indlægaf LarsHP » 12. dec 2016, 21:38

Spændende ting undervejs hos Audio-gd:

Efter at have lanceret sin NOS 7, der er en NOS "only" variant af topmodellen Master 7, der som bekendt bruger PCM1704UK (den berømte TI / Burr Brown 24-bit ladder chip).
http://hifi-opinions.com/en/review-audi ... s-7-dac-2/
http://www.head-fi.org/t/806397/audio-g ... ion-thread

... har Kingwa kommet med en ny version af Master 7 ("Singularity").
http://www.audio-gd.com/Master/Singular ... %207EN.htm
Denne gang er det de digitale indgangsmoduler, der er skiftet helt ud, og som fremover kan opgraderes med software i stedet for at man mĂĄ skifte fysiske moduler ud (hvis overhovedet muligt).

I skrivende stund pågår der opgradering rundt omkring i de små hjem til DSP v7 firmware for Audio-gd's DAC'er, der bruger PCM1704UK chipen. Det forudsætter, at man selv skaffer sig en såkaldt USB Blaster og installerer nogle programmer på sin computer.
http://www.audio-gd.com/Master/Master-7 ... dataEN.htm

Citat herfra: http://www.head-fi.org/t/625793/audio-g ... t_13067557 hvor der sammenlignes mellem Master 7 med DSP v7 overfor Schiit Yggdrasil:
After day of evaluation between the DACs (M7 vs YGG):
With DSP V7 (PLLEN Jumper ON, 8X OS, -130db Stopband), I think my Master 7 has finally won over my Yggdrasil DAC overall:

1) (Speaker)Soundstage now has plenty of depth and 3D imaging, making it on par or better than Yggdrasil.
2) Bass response seems more extended and more presence than Yggdrasil.
3) No more laidback sound. The new DSP seems to add more liveliness to the speed and dynamics of the music.
4) Treble is more extended and clearer than Yggdrasil(softer treble, some form of mist)
5) Natural Timbre is one area which the Master 7 totally trumps the Yggdrasil. Coldplay's [A Sky Full of Stars] Piano has more presence than Yggdrasil(which sound softer)
6) Yggdrasil still has the lead in small detail reproduction(e.g. breathing and soft handclaps etc)
7) Both male and female vocals is well integrated into the soundstage but standout from the stage itself(previous DSP did not have any standout)
8) New DSP makes it very easy for your ears to identify each instrument in the spatial cue vs a mashup in the previous DSP.
9) This makes the new DSP more unforgiving to bad recordings vs the previous DSP(harshness/artifacts will show up more).
10) Overall M7 with DSPv7 won over Yggdrasil interms of engaging musicality. M7 is more eager and more willing to present music detail to you in full stride vs Ygg's more even handed/softer presentation.


Og sĂĄ til det VIRKELIGT interessante:
Et DISKRET OPBYGGET DAC-modul! Ingen chips her: en række modstand er linet op og gør arbejdet. Dette er foreløbig for DIY'er, men jeg forestiller mig, at Kingwa på et tidspunkt vil præsentere sin egen version i færdigbygget udgave. Spørgsmålet er så, om denne førsteudgave af diskret opbygget DAC-modul er bedre eller kan måle sig med PCM1704UK. Hvis ikke, vil kan det være Audio-gd venter med at sælge færdige DAC-maskiner til de har fået lavet et tilstrækkelig godt modul.

http://www.audio-gd.com/Pro/diy/DA01/DA01EN.htm

Billede
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: R2R DACs - En liste

Indlægaf LarsHP » 7. jan 2017, 20:23

... og så kom Audio-gd med sin første DAC bygget med sine diskrete R2R moduler:

Billede

http://audio-gd.com/Master/Singularity1 ... 2019EN.htm

Koster hhv. $600 med to og $650 med fire moduler.

Af navn og pris kan man antage at dette er en slags efterfølger til DAC-19.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: R2R DACs - En liste

Indlægaf alvin1118 » 9. mar 2017, 10:39

Billede

Denafrips Ares is good thumbs
alvin1118

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. dec 2016, 04:06

Re: R2R DACs - En liste

Indlægaf kvik » 9. mar 2017, 13:06

Har opdateret her og der
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: R2R DACs - En liste

Indlægaf alvin1118 » 11. mar 2017, 05:26

can i sir ?
alvin1118

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 12. dec 2016, 04:06

ForegåendeNæste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron