Hovedtelefon forstærker til lidt af hvert



Re: Hovedtelefon forstærker til lidt af hvert

Indlægaf Hififreak » 26. maj 2017, 20:46

Mortenhoe skrev:Nu nævner du jo selv at det gerne må være dit end game. Så ville jeg da anbefale at være MQA ready. Det er du ikke med 16/44.1

god point, nu bliver det nok lige lidt svære for mig at finde min næste DAC, men det gør også det her lidt mere spænede.
Hififreak

 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23. maj 2017, 17:49

Re: Hovedtelefon forstærker til lidt af hvert

Indlægaf kvik » 26. maj 2017, 21:12

Hvem ved, om MQA ikke lider samme skæbne som mange andre lossy formater. Og der er software-dekodning indbygget de fleste steder nu.

R2R DACs - En liste
Jeg ser nu en håndfuld kandidater indenfor budgettet, og to håndfulde hvis du strækker budgettet, siden DAC'en er tæntk som endgame.

Denafrips Pontus
EC Designs Mosaic UV
Metrum Hex (hvis du kan finde den brugt)
MHDT Pagoda
LiTe DAC-83
Holo Spring DAC (level1 eller 2)

Soekris DAC1321 skal du heller ikke afskrive. Konstruktøren hævder, at det primært er funktionalitet, der adskiller den fra storebrødrene.

Der er også Veridian Utopia til en god pris (pga dagens valutakurs). Denne kunne jeg virkelig godt tænke mig at lægge ører til. Men den er monster-stor rent fysisk (ca 40x50x10).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hovedtelefon forstærker til lidt af hvert

Indlægaf Hififreak » 26. maj 2017, 21:36

kvik skrev:Hvem ved, om MQA ikke lider samme skæbne som mange andre lossy formater. Og der er software-dekodning indbygget de fleste steder nu.

R2R DACs - En liste
Jeg ser nu en håndfuld kandidater indenfor budgettet, og to håndfulde hvis du strækker budgettet, siden DAC'en er tæntk som endgame.

Denafrips Pontus
EC Designs Mosaic UV
Metrum Hex (hvis du kan finde den brugt)
MHDT Pagoda
LiTe DAC-83
Holo Spring DAC (level1 eller 2)

Soekris DAC1321 skal du heller ikke afskrive. Konstruktøren hævder, at det primært er funktionalitet, der adskiller den fra storebrødrene.

Der er også Veridian Utopia til en god pris (pga dagens valutakurs). Denne kunne jeg virkelig godt tænke mig at lægge ører til. Men den er monster-stor rent fysisk (ca 40x50x10).

jeg tænker bare at det ville være ærgerligt hvis det nu blev den nye store ting og at jeg så går ud og bruger en god mængde penge på en DAC der bare vil lave the om til normal 16/44.1. Desværre er der kun nogle få derude der har det.
Pontus virker meget interessant, men lader ikke til at være nogen i EU der har den. Jeg har hørt både dårlige og gode ting omkring holo audio, det værste er nok at deres spring DACs kun lyder godt hvis man bruger l2s. Resten af dem virker ikke særlig interessante for mig
Hififreak

 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23. maj 2017, 17:49

Re: Hovedtelefon forstærker til lidt af hvert

Indlægaf kvik » 26. maj 2017, 23:35

Pontus lillebror, Ares, kan du købe fra audiophonics.fr som ARMATURE Cronos for €750. Nøjagtig hvordan Cronos adskiller sig fra Ares husker jeg ikke, men det står vist et sted i Ares-tråden på HeadFi.

http://www.audiophonics.fr/fr/dac-sans- ... 11831.html
http://armature.audio/cronos-dac-r2r-sy ... -xlr-xmos/


Jeg har det indtryk, at Theta/Ragnarok var en aha-oplevelse, og du prøver nu at genskabe den, men på et mindre budget. Det bliver spændende, om det lykkes dig, eller om oplevelsen var specifikt knyttet til Ragnaroks evner. Jeg vil tro, at du kommer til at sidde med en lidt flad fornemmelse, hvis du skal køre Modi/Meier en længere periode, mens du søger efter en Theta. Der er flere af de dac’er du affejer som uinteressante, jeg ville betragte som endgame indenfor dit budget, men sådan er vi så forskellige. Finder du en Theta, så må vi håbe den gør den samme for Meier som for Ragnarok, ellers er du lige vidt. Det er ikke let, og slet ikke, når man ikke kan få hørt grejet, før man køber.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hovedtelefon forstærker til lidt af hvert

Indlægaf Hififreak » 27. maj 2017, 17:15

kvik skrev:Pontus lillebror, Ares, kan du købe fra audiophonics.fr som ARMATURE Cronos for €750. Nøjagtig hvordan Cronos adskiller sig fra Ares husker jeg ikke, men det står vist et sted i Ares-tråden på HeadFi.

http://www.audiophonics.fr/fr/dac-sans- ... 11831.html
http://armature.audio/cronos-dac-r2r-sy ... -xlr-xmos/


Jeg har det indtryk, at Theta/Ragnarok var en aha-oplevelse, og du prøver nu at genskabe den, men på et mindre budget. Det bliver spændende, om det lykkes dig, eller om oplevelsen var specifikt knyttet til Ragnaroks evner. Jeg vil tro, at du kommer til at sidde med en lidt flad fornemmelse, hvis du skal køre Modi/Meier en længere periode, mens du søger efter en Theta. Der er flere af de dac’er du affejer som uinteressante, jeg ville betragte som endgame indenfor dit budget, men sådan er vi så forskellige. Finder du en Theta, så må vi håbe den gør den samme for Meier som for Ragnarok, ellers er du lige vidt. Det er ikke let, og slet ikke, når man ikke kan få hørt grejet, før man køber.

Hvis en classic er som folk beskriver den, så bliver jeg en meget glad mand. Grunden til at jeg afskriver en del af dem er fordi de kun har et output, det er lidt af et turn off, samt muligheden for at jeg har brug for at tilslutte nogle studio monitors med XLR er der. Jeg kigger lidt på den du linkede og ser om den ud fra hvad andre folk siger passer til mig. Jeg har dog hørt lidt dårlige ting om audiophonics, at de er meget langsomme og nogle gange "glemmer" noget.
Hififreak

 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23. maj 2017, 17:49

Re: Hovedtelefon forstærker til lidt af hvert

Indlægaf kvik » 27. maj 2017, 19:24

Ok, så forstår jeg lidt mere af dine behov. Alternativet til to udgange fra DAC’en, er Pre-Out og/eller Passthrough i selve forstærkeren. Classic har så ingen udgang, kun indgange. HPA RS08 har til gengæld både Pre-Out og Passthrough, men kun RCA, ikke XLR som du ønsker.

Metrum Hex, Holo Spring, LiTe DAC-83, Ares/Chronos og Pontus, samt Pagoda Balanced har alle både XLR og RCA udgange, men jeg så ved ikke, om begge kan være tilsluttet samtidig. Samme gælder iøvrigt for Prime II, har du tjekket, at begge kan tilsluttes samtidigt?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Hovedtelefon forstærker til lidt af hvert

Indlægaf Hififreak » 27. maj 2017, 19:32

kvik skrev:Ok, så forstår jeg lidt mere af dine behov. Alternativet til to udgange fra DAC’en, er Pre-Out og/eller Passthrough i selve forstærkeren. Classic har så ingen udgang, kun indgange. HPA RS08 har til gengæld både Pre-Out og Passthrough, men kun RCA, ikke XLR som du ønsker.

Metrum Hex, Holo Spring, LiTe DAC-83, Ares/Chronos og Pontus, samt Pagoda Balanced har alle både XLR og RCA udgange, men jeg så ved ikke, om begge kan være tilsluttet samtidig. Samme gælder iøvrigt for Prime II, har du tjekket, at begge kan tilsluttes samtidigt?

Bare at jeg kan trykke pĂĄ en knap til at skifte udgange, sĂĄ er jeg glad. Det er ogsĂĄ helt fint hvis den sender til all udgange pĂĄ samme tid, bare den har muligheden for at mere end en ting er sluttet til.
Hififreak

 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23. maj 2017, 17:49

Re: Hovedtelefon forstærker til lidt af hvert

Indlægaf hbj » 3. aug 2017, 22:00

Hififreak skrev:Jeg har kigget lidt på en CORDA CLASSIC-ff, men der er meget lidt information omkring den og jeg kender ingen der ejer den, så ingen mulighed for at teste den. Jeg må nok sige at jeg hælder mere til den meget kliniske lyd end jeg gør den mere varme "normale" hifi lyd.

Det skal helst også være noget der er til at skaffe inden for EU fra en god forhandler.
Hvis du stod og var mig hvad ville du købe? Mærket er lige meget.

Jeg har haft en Corda Classic (ej -ff versionen), som jeg brugte i et par ĂĄr sammen med mine Sennheiser HD700.
Det er en fantastisk hovedtelefonforstærker, som jeg kun kan anbefale på det varmeste, og Jan Meier, ham der har lavet den, er alletiders flinke fyr (har haft lidt korrespondance med ham via e-mail).
Man kan justere volumen i meget små trin, hvilket er skønt, og det er nemt takket være den store volumenknap.
Har man først prøvet at sidde og fedte med et lydkort/en forstærker med en lidt (for) lille volumenknap, så lærer man virkelig at sætte pris på Corda'ens volumenknap :)
Derudover har den Meier's Crossfeed-funktion, som man kan slå til rent hardwaremæssigt med et switch, og det lyder og fungerer skidegodt.
Det savner jeg, selv om der findes softwarevarianter, f.eks. en til foobar2000.
Men det er bare rart at have hardwaremæssigt på hovedtelefonforstærkeren, også så man kan bruge det til alverdens kilder og ikke kun lige foobar2000/Jriver og hvad der ellers har Crossfeed softwaremæssigt.
Læg dertil byggekvaliteten - han lægger billeder ud på sin hjemmeside af Corda'en "uden låg på", så man kan se komponenterne, og lister også, hvilke komponenter det er.
Jeg er ikke inde i det med komponenter overhovedet, men at producenten gør ovenstående fortæller mig i det mindste, at han ikke har problemer ved at stå ved sit design og komponentvalg. Det burde alle producenter af elektronik gøre.
Når du så samtidig skriver, at du er mere til "klinisk" lyd end "varm" lyd, så kan jeg kun sige, at Corda formentlig vil være et kanonvalg for dig.
Klinisk opfatter jeg selv som et negativt ladet ord, dvs. som noget der lyder koldt, kedeligt, digitalt og hvad man ellers kan sige, men dette er bestemt ikke tilfældet mht. Corda Classic.
Den spiller engagerende, men har blot en super klar lyd.
Den lyder tæskegodt!
Jeg solgte den af én eneste grund, nemlig at jeg på samme tidspunkt faldt over topmodellen fra Graham Slee, og den passer bedre rent synergimæssigt med mine HD700.
HD700 lyder "bright" (hvad siger man på dansk?), og har brug for en hovedtlf.forstærker, som tilfører lidt varme, uden nødvendigvis at være decideret farvende, og det gør Graham Slee'en lige præcis. Corda Classic tilfører ingen varme derimod. Så derfor solgte jeg den videre.
Men altså, køb en Corda Classic - det tror jeg ikke, du kommer til at fortryde.
Men vær opmærksom på, om det skal være en -ff eller ej - Meier skrev i en mail til mig....nej, den graver jeg lige frem og cut/paster, så du selv kan læse det.
Han beskrev nemlig forskellen.
hbj

 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 6. dec 2015, 15:58

Re: Hovedtelefon forstærker til lidt af hvert

Indlægaf hbj » 3. aug 2017, 22:20

meier-audio <[email protected]>

04/01/2016

to me
Dear Henrik,

>I listen to classical 95% of the time and the Corda Classic is perfect
>for this, I find.


For classical music the FF-upgrade indeed is very recommended.

For pop and electronic music people sometimes prefer the standard version, as it is slightly harder hitting.

>The amp sounds wonderfully clear and uncolored, and it's easy to hear
>details in the music as well as changes in volume - both for each
>individual instrument and for the sound as a whole.


The FF-version will provide you even more of this!!

:-)







meier-audio <[email protected]>

05/01/2016

to me
Dear Henrik,

>as FF affects the middle and upper frequencies, how does that
>affect headphones that have a tendency to sound bright? Will FF make
>that problem worse?


Please don't worry, this will actually lessen the problem.

With FF the amplifiers sounds more smooth/silky and less agressive. Yet microdetail increases.
hbj

 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 6. dec 2015, 15:58

Re: Hovedtelefon forstærker til lidt af hvert

Indlægaf hbj » 3. aug 2017, 22:32

Btw. dengang jeg "kun" havde Sennheiser HD600, skrev Jan til mig, at hans JAZZ ville være fint til mig:



The HD600 is a slightly dark and veiled headphone. The standard version of the JAZZ will do fine. No reason to spend more.

Given the quality of the rest of your stuff, do you have any plans on upgrading the HD600?

The HD600 is a fine headphone but it is a rather old design and a lot has happened in the headphone-world over the last 10 years.

Should you want to stay with the HD600, then the JAZZ will do fine.

However, should you consider upgrading your headphones within the next few years, then it may well be worth looking at the CORDA CLASSIC or the CLASSIC-FF!



I øvrigt: En god hovedtlf.forstærker er kun 1/2 af historien. Den anden halvdel er dac'en.
Du får ikke det fulde udbytte af en højklasse-hovedtelefonforstærker uden en god dac koblet foran.
Jeg kører selv med en RME Babyface Pro, som har virkelig gode, neutrale/ufarvede konvertere.
hbj

 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 6. dec 2015, 15:58

Re: Hovedtelefon forstærker til lidt af hvert

Indlægaf Hififreak » 20. aug 2017, 13:48

hbj skrev:
Hififreak skrev:Jeg har kigget lidt på en CORDA CLASSIC-ff, men der er meget lidt information omkring den og jeg kender ingen der ejer den, så ingen mulighed for at teste den. Jeg må nok sige at jeg hælder mere til den meget kliniske lyd end jeg gør den mere varme "normale" hifi lyd.

Det skal helst også være noget der er til at skaffe inden for EU fra en god forhandler.
Hvis du stod og var mig hvad ville du købe? Mærket er lige meget.

Jeg har haft en Corda Classic (ej -ff versionen), som jeg brugte i et par ĂĄr sammen med mine Sennheiser HD700.
Det er en fantastisk hovedtelefonforstærker, som jeg kun kan anbefale på det varmeste, og Jan Meier, ham der har lavet den, er alletiders flinke fyr (har haft lidt korrespondance med ham via e-mail).
Man kan justere volumen i meget små trin, hvilket er skønt, og det er nemt takket være den store volumenknap.
Har man først prøvet at sidde og fedte med et lydkort/en forstærker med en lidt (for) lille volumenknap, så lærer man virkelig at sætte pris på Corda'ens volumenknap :)
Derudover har den Meier's Crossfeed-funktion, som man kan slå til rent hardwaremæssigt med et switch, og det lyder og fungerer skidegodt.
Det savner jeg, selv om der findes softwarevarianter, f.eks. en til foobar2000.
Men det er bare rart at have hardwaremæssigt på hovedtelefonforstærkeren, også så man kan bruge det til alverdens kilder og ikke kun lige foobar2000/Jriver og hvad der ellers har Crossfeed softwaremæssigt.
Læg dertil byggekvaliteten - han lægger billeder ud på sin hjemmeside af Corda'en "uden låg på", så man kan se komponenterne, og lister også, hvilke komponenter det er.
Jeg er ikke inde i det med komponenter overhovedet, men at producenten gør ovenstående fortæller mig i det mindste, at han ikke har problemer ved at stå ved sit design og komponentvalg. Det burde alle producenter af elektronik gøre.
Når du så samtidig skriver, at du er mere til "klinisk" lyd end "varm" lyd, så kan jeg kun sige, at Corda formentlig vil være et kanonvalg for dig.
Klinisk opfatter jeg selv som et negativt ladet ord, dvs. som noget der lyder koldt, kedeligt, digitalt og hvad man ellers kan sige, men dette er bestemt ikke tilfældet mht. Corda Classic.
Den spiller engagerende, men har blot en super klar lyd.
Den lyder tæskegodt!
Jeg solgte den af én eneste grund, nemlig at jeg på samme tidspunkt faldt over topmodellen fra Graham Slee, og den passer bedre rent synergimæssigt med mine HD700.
HD700 lyder "bright" (hvad siger man på dansk?), og har brug for en hovedtlf.forstærker, som tilfører lidt varme, uden nødvendigvis at være decideret farvende, og det gør Graham Slee'en lige præcis. Corda Classic tilfører ingen varme derimod. Så derfor solgte jeg den videre.
Men altså, køb en Corda Classic - det tror jeg ikke, du kommer til at fortryde.
Men vær opmærksom på, om det skal være en -ff eller ej - Meier skrev i en mail til mig....nej, den graver jeg lige frem og cut/paster, så du selv kan læse det.
Han beskrev nemlig forskellen.

Undskyld det sene svar, jeg har været på ferie og så er kommet hjem til massere af arbejde. Det lyder som om at det er en classic none ff jeg går efter, selvom lidt bedre micro detail er lidt tiltalende.
Jeg er meget til rock og metal, men jeg kan da godt lide at høre lid klassisk musik en gang imellem, det samme gælder for pop og old school rap
Hififreak

 
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23. maj 2017, 17:49

ForegĂĄende

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster