Defekt Heir Audio 3.Ai



Defekt Heir Audio 3.Ai

Indlægaf jacobask » 6. jul 2017, 07:31

Hej,

Jeg har et par ældre Heir Audio 3.Ai, hvor den venstre enhed er begyndt at spille markant lavere end den højre. Jeg har prøvet at skifte rundt på kabler for at se om det er der fejlen ligger, men desværre uden held.

Er der nogen der har erfaringer med hvad der kan være galt - og er der eventuelt noget man selv kan gøre for at udbedre det? Umiddelbart er der ikke rigtigt nogen mulighed for at komme til selve enhederne uden at ødelægge skallen!?

/ask
jacobask

Brugeravatar
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28. jun 2012, 09:19
Geografisk sted: Langå

Re: Defekt Heir Audio 3.Ai

Indlægaf Peter Jensen » 6. jul 2017, 08:53

Øv, det lyder surt...

Helt lavpraktisk: Har du prøvet at rense kanalerne med det værktøj der følger med, eller på anden måde sikret at det ikke blot skyldes at lydudgangen er stoppet med ørevoks? Hvis det ikke kan være det, så har jeg et par andre spg:

Har du prøvet at rode med balance for at se om de lyder rigtigt hvis du sætter siderne til at spille lige højt?

Har du adgang til et multimeter? I så fald kunne det være interessant at måle modstanden over hhv. L og R (bare mål på jack stikket). Værdierne skal være ens og svare ca. til den impedans der er opgivet for høretelefonen = ca. 25 Ohm så vidt jeg kan læse mig til. Hvis den lave side har en anden modstand så kunne det enten være en enhed som var stoppet med at virke, eller også kunne det muligvis være modstanden i det indbyggede delefilter som på en eller anden mærkelig måde var gået i stykker og havde fået en højere værdi (aner ikke engang om det er muligt, det kan en der er bedre til elektronik end mig nok svare på) :).

Det mest sandsynlige er nok desværre at der er en enhed der er gået i stykker eller fået en løs forbindelse i den ene side. I begge tilfælde kan jeg ikke se at man kan løse problemet uden at åbne skallen. Det burde dog være muligt at få faceplaten af uden at ødelægge skallen, men der er self. altid en risiko.
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Defekt Heir Audio 3.Ai

Indlægaf Claus-DK » 6. jul 2017, 11:52

Er du glad for dem kan du, hvis peter´s forslag ikke hjælper dig, få dem reshelled og eventuelt få skiftet en defekt enhed..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Defekt Heir Audio 3.Ai

Indlægaf jacobask » 6. jul 2017, 12:20

Jeg prøver at måle mig lidt mere systematisk frem (det bliver dog nok først efter weekenden, da den skal tilbringes i Hamburg - havde desværre misset at det er lige oveni et G20 møde...).

@Claus: jeg er faktisk ret glade for dem, men hvem skal jeg have fat i for at få dem reshelled? Er det ikke noget med at der er blevet omstruktureret voldsomt i Heir Audio (eller har jeg set/hørt/læst forkerte rygter?

Det kan da bestemt være relevant at få dem fikset, selvfølgeligt lidt afhængigt af prisen på dette, holdt op imod prisen på et nyt/brugt alternativ.
jacobask

Brugeravatar
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28. jun 2012, 09:19
Geografisk sted: Langå

Re: Defekt Heir Audio 3.Ai

Indlægaf Claus-DK » 6. jul 2017, 13:21

Jeg ved at Custum art gør det, der er en del efterhånden, 1864 mener jeg de hedder gør det også, men det er i USA..
En kineser på ALIexpress der laver DIY, er uden tvivl det billigste, men kræver en del fodarbejde..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Defekt Heir Audio 3.Ai

Indlægaf jacobask » 6. jul 2017, 13:43

OK, jeg starter med at måle ud først for at være sikker på hvor fejlen ligger - så vil jeg kigge mere ind i reshelling hvis det viser sig at det er det der skal til.
jacobask

Brugeravatar
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28. jun 2012, 09:19
Geografisk sted: Langå

Re: Defekt Heir Audio 3.Ai

Indlægaf jacobask » 29. jul 2017, 10:20

Ja, long time, men der har været ferie og jeg har været af sted.

På forunderlig vis virker de dog som de skal igen efter at have ligget i 14 dage og ikke blevet brugt, men det er nok på lånt tid. Som forventet var modstanden i de 2 sider ikke ens da jeg målte dem igennem inden jeg tog af sted, så det er tilsyneladende en komponent der er defekt, men nok periodisk så den virker pt. Jeg tror jeg må i gang med at se efter et alternativ, idet en reshelling og reparation nok bliver for dyr i forhold til at finde et andet sæt.
jacobask

Brugeravatar
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28. jun 2012, 09:19
Geografisk sted: Langå

Re: Defekt Heir Audio 3.Ai

Indlægaf Peter Jensen » 30. jul 2017, 10:07

Hmm, det lyder mest som om det kunne være en løs forbindelse til en af enhederne... I så fald er det nok på lånt tid, ja. Har du prøvet at måle efter den virker igen? Så antager jeg at de to sider måler næsten ens og omkring de. 25 ohm.

Det kunne self. også være de havde fået lidt fugt dengang og det var derfor en enhed ikke virkede som den skulle? Når de så er nået at gennemtørre, så kan det måske godt være at de fortsætter med at virke længe endnu - det kan man jo håbe i hvert fald :).
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Defekt Heir Audio 3.Ai

Indlægaf jacobask » 1. aug 2017, 10:03

Ja, man kan håbe at det er noget fugt der er tørret op - men da de har ligget fast på mit arbejdsskrivebord er det desværre ikke så sandsynligt (medmindre rengøringen har kommet til at give dem noget vand).
jacobask

Brugeravatar
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28. jun 2012, 09:19
Geografisk sted: Langå

Re: Defekt Heir Audio 3.Ai

Indlægaf Ostebaronen » 1. aug 2017, 14:58

Det kan også snildt være fugt fra ørene. Kigger jeg på mine IEMs med custom sleeves kan de godt være lidt fugtige ved filtrene. Hvis dine 3.Ai ikke har noget som forhindrer fugt at komme ind, så er det vel ikke helt umuligt at det er det som driller.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Defekt Heir Audio 3.Ai

Indlægaf jacobask » 2. aug 2017, 09:34

Det kan selvfølgeligt være årsagen - har brugt dem 4-6 timer om dagen i de sidste uger op til ferien hvor der har været ret varmt. Man må da håbe.
jacobask

Brugeravatar
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28. jun 2012, 09:19
Geografisk sted: Langå


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 21 gæster

cron