John. Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!



John. Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!

Indlægaf Sweppesfetterlein » 3. maj 2018, 19:13

Jeg er 35. Jeg burde være en kung fu mester udi elektroniske dimser og IT kunstens finere detaljer, men sandheden er desværre at jeg er totalt håbløs. Jeg har altid foretrukket musik eller bøger fremfor en computer. Spiller heller aldrig spil eller playstation. Jep...har kammerater der ofte glugger på mig som om jeg er faldet ned fra et meget højt træ.

Overført til min musiklytning og hele min rejse i bøfverdenen, så har denne mangel på viden også resulteret i, at det tog mig rundt regnet et år at hitte ud af va' faen coaxial egentlig betyder. Dog må det siges at jeg kun her for nylig fandt ud af at der ikke var en coaxial udgang på min computer, og eftersom mit laptop setup lige pt er mit foretrukne (min pladespiller driller mig), så var jeg sgu nød til at finde ud af noget mere.

Lang historie kort: jeg har købt en (hold nu fast) 'XMOS XU208 asynchronous USB coaxial optical output digital interface IIS DSD256 spdif dop64 in case for hifi amplifier A6-018'
Fra nu af hedder den bare John. Anyways, John er bare skøn. Han har mere eller mindre fuldstændig forvandlet mit set-up. Jeg kunne selvfølgelig gå frem og tilbage og sammenligne bas og mellemtoner, soundstage y'know alt det der gejl, men det virker lidt fjollet. Det er vitterligt blot som om et gigantisk uldtæppe er fjernet fra musikken. Egentlig meget simpelt og ligetil. Alt har fået kanter og konturer og selve musikken får en mere agil scene at boltre sig på. John har talt og John er billig. Prøv bare at se her: https://www.google.dk/amp/s/m.aliexpres ... 62329.html

Den her tråd er en kæmpe anbefaling til folk derude, som, måske lidt ligesom undertegnede, missede notatet omkring at køre coaxial fra computeren thumbs
Senest rettet af Sweppesfetterlein 5. maj 2018, 15:06, rettet i alt 3 gange.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!

Indlægaf kvik » 3. maj 2018, 19:36

Jeg havde nok valgt klokkeopgraderingen, nĂĄr prisforskellen er sĂĄ lille.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!

Indlægaf Mortenhoe » 3. maj 2018, 20:18

Jeg burde være nævnt i denne tråd ;-)

Nå, men mere teknisk, så er det garanteret et rigtig godt usb til coaxial interface, men det er ikke derfor din Aune X1 lyder bedre. Det er som jeg også skrev, da jeg anbefalede XMOS modulet, den måde din digitale signalvej bliver behandlet på, i din X1. For lige at blive i lægmands terminologi, så er usb indgangen på X1 ikke specielt god, hvorimod spdif er seriøst god.

Bare for lige at pointere det her modul ikke pĂĄ magisk vis fĂĄr alt med coaxial indgang til at lyde bedre ;-)

Edit: Jeg er dog virkelig glad for at den fungere godt, og at det lyder godt! Det ĂĄbner op for sub tusinde kroner coaxial adaptere til folket. Der findes meget grej derude, som lyder godt, men ikke er usb kompatibel.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!

Indlægaf Sweppesfetterlein » 3. maj 2018, 20:43

ruller1
Nå ja det kunne da egentlig godt være at jeg skulle have nævnt min X1 i min OP...
Men ja jeg bander og svovler nu mere over ikke at have nævnt Morten, som 100% er den person der har fået undertegnede til at hoppe på limpinden rullw3
Tak til Horsens finest musik17
Jeg er totalt solgt. Det er vildt at så få penge kan gøre så meget ift fx min x1. Tænker også den kan gøre lignende ved andres dacs, der pt kører usb. Det er uden tvivl en bedre opgradering end jeg kan købe mig til via en hovedtelefon. Det er jeg ikke i tvivl om. Min he500 har just fået et nyt gear og det sparker røv!
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!

Indlægaf Mortenhoe » 3. maj 2018, 20:44

Jeg bruger personligt denne, lidt ældre udgave af XMOS, til min TDA1543 DAC:
https://www.aliexpress.com/item/latest- ... 42472.html

U208 som du ogsĂĄ har bestilt er den nye udgave, og findes i et lign. board her:
https://www.aliexpress.com/item/XMOS-CP ... 61529.html

Disse er væsentligt billigere.

Fælles for de 2 ovenstående, er at man kan finde ud af at lodde et RCA stik på SPDIF og GND klemmerne.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!

Indlægaf Mortenhoe » 3. maj 2018, 21:01

En af de andre gode ting ved din investering, er jo ogsĂĄ, at den kan flyttes mellem udstyr, skulle du have flere DACs med coaxial indgang.

Jeg har selv ejet X1, og jeg husker tydeligt forskellen på USB og SPDIF. På meget andet udstyr, er forskellen ofte slet ikke hørbar.

En mere teknisk forklaring, som tog lidt over 10 minutters google research :-D
X1 bruger Cirrus Logic WM8805 som SPDIF transport. Det bliver ikke ret meget bedre. Til gengæld er tiden seriøst løbet fra X1'erens PCM2707 usb chipset!
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!

Indlægaf Mortenhoe » 3. maj 2018, 21:06

Credit til Niels, der oprindeligt opdagede, hvad vi i dag diskutere, i 2011:
viewtopic.php?f=51&t=3705
På utallige opfordringer lægger jeg ud med at teste usb contra coaxial indgang. Da Lenovoen kun har usb som digital udgang, kører jeg coax fra Primare og usb fra PC.
Der er forskel ; coax vinder klart. Det er lidt vanskeligt for mig at forkare, men det virker som der bliver fjernet et tyndt tæppe når jeg slår over på coax. Lidt mere luft/klarhed i musikken. jeg håber nogen af de senere etaper formår at give en bedre beskrivelse.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!

Indlægaf Flemur » 4. maj 2018, 11:04

Jeg ville også lige prøve at hoppe på denne tråd i et forsøg på at blive klogere - modsat Sweppesfetterlein er jeg bestemt glad for computere - sjovt nok resulterer det så også i at jeg aldrig har tænkt over coaxial (udover som antennekabel).

Det jeg så har været lidt i tvivl om er hvor stor forskellen på SPDIF coaxial og SPDIF optisk normalt vil være? Vil en DAC typisk have et samlet SPDIF circuit, eller er de individuelle for de to indgange?

Jeg kører med optisk kabel i min Modi Multibit som det er nu - da jeg havde kunne læse mig frem til at den ligesom X1'eren havde et mindre heldigt USB circuit - spørgsmålet er så om der ville være en fordel i at køre coaxial med sådan en dims fra Kina i stedet - eller om SPDIF generelt er SPDIF?
Flemur

 
Indlæg: 91
Tilmeldt: 12. nov 2016, 00:45
Geografisk sted: København

Re: Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!

Indlægaf Mortenhoe » 4. maj 2018, 17:16

SPDIF, om det så er toslink eller coaxial, bliver i alle tilfælde jeg er bekendt med, behandlet af samme chip. :-) Så skulle det da lige være fordi XMOS chippen har en bedre signal behandling, end dit onboard lyd, men det er jo en MAC, så jeg tvivler.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!

Indlægaf Sweppesfetterlein » 4. maj 2018, 17:28

Morten: Selvom meget af hvad du skriver er fuldstændig volapyk for mig, så lærer jeg stadig meget af denne tråd thumbs
Spdif tager kagen for sjoveste nye "ord". Jeg vil bare gerne ha' en René foran ruller1
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!

Indlægaf Sweppesfetterlein » 4. maj 2018, 17:45

Sidder lige og lytter til noget Thy Catafalque, sådan lidt psykedelisk progget black metal, og synes egentlig det er lidt synd at mine fremragende hovedtelefoner har måttet nøjes med usb forbindelsen i al den tid jeg har haft min X1. Der har indtil videre været 2 helt igennem fantastiske heureka øjeblikke, hvor lydkvalitet har taget kvantespring fremad. Første gang var da jeg købte en seperat bøfforstærker. Puf! sagde det og pludselig var baggrundsstøjen væk og lærredet blev sort. Anden gang er som sagt nu hvor John er kommet ombord.
Tænker jeg skal prøve hd700 i aften en gang, men det er meget svært at ta' min hifiman af bøtten. Ligepludselig er det som om der er kommet en dac ind i spillet, der puster liv i dens opløsning og evne til at definere lyd tredimensionelt, således at scenen og instrumenterne vitterligt føles som om man kan røre ved dem. Alt har fået krop.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!

Indlægaf kvik » 4. maj 2018, 17:47

Når jeg sammenlignede optisk fra MacBook Pro med coax fra M2Tech Hiface 2 begge ind i Tento PortaDAC, så foretrak jeg coax. Hiface 2 har den tidlige XMOS chip, så jeg forventer den nye chip vil gøre forskellen større i XMOS' favør.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!

Indlægaf Peter Jensen » 4. maj 2018, 18:26

Pas pĂĄ, John kigger misundeligt over pĂĄ Rene - I smell a fight!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: John. Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!

Indlægaf Sweppesfetterlein » 4. maj 2018, 19:54

Spjohn rullw3

Stadig he500 der rocker John forbindelsen og jeg kan næsten ikke få hænderne ned. Den dac chip dér er sublim, cirrus et eller andet - minder mig om Cirrus Minor fra Floyd, hvilket er et af mine yndlingsnumre. Solopgangsmusik. Anyways det må være bestemt på forhånd...bestemt.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!

Indlægaf Mortenhoe » 4. maj 2018, 20:38

kvik skrev:Når jeg sammenlignede optisk fra MacBook Pro med coax fra M2Tech Hiface 2 begge ind i Tento PortaDAC, så foretrak jeg coax. Hiface 2 har den tidlige XMOS chip, så jeg forventer den nye chip vil gøre forskellen større i XMOS' favør.


Ja, det var en sammenligning jeg ikke turde begive mig ud i, da jeg aldrig har ejet et Apple produkt. Har bare en generel fornemmelse for at Apple plejer at have relativt godt styr pĂĄ det med lyd og billede.

Du burde næsten investere og skrive en lille sammenligning. Wink wink.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: John. Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!

Indlægaf Mortenhoe » 4. maj 2018, 20:46

Sweppesfetterlein skrev:Spjohn rullw3

Stadig he500 der rocker John forbindelsen og jeg kan næsten ikke få hænderne ned. Den dac chip dér er sublim, cirrus et eller andet - minder mig om Cirrus Minor fra Floyd, hvilket er et af mine yndlingsnumre. Solopgangsmusik. Anyways det må være bestemt på forhånd...bestemt.


DAC'en i en X1 er en PCM1793 fra Texas Instruments.
Det kan være en fordel at lære mange af disse chips, hvis man ønsker at prøve dem i andre implementeringer, eller hvis man som jeg, jagter en masse kina grej ruller1
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: John. Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!

Indlægaf Sweppesfetterlein » 4. maj 2018, 20:52

Havde den originale (metal) iPod i sort. Lille fræk og utrolig velbygget sag. Den spillede sgu meget godt for hvad den var. Har den stadig men on-off switchen er gået helt i ged. Ku faktisk være fedt at få den op og køre igen (den spiller sikkert bedre end den iPod nano jeg skiftede den ud med). Det er efterhånden ved at være nogle år siden. Den tjente mig godt i en 8-9 år rullw3

Opdatering: John er glad for hd700 eller også er det omvendt. Det er næsten perverst det her rulle4
Føles lidt som at have evnen til at høre en kolibri gurgle eller måske opfange lyden et moustaches individuelle skæghår laver, når det sitrer af lykke. Jeg kan høre luft.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: John. Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!

Indlægaf Sweppesfetterlein » 4. maj 2018, 20:56

Mortenhoe skrev:
Sweppesfetterlein skrev:Spjohn rullw3

Stadig he500 der rocker John forbindelsen og jeg kan næsten ikke få hænderne ned. Den dac chip dér er sublim, cirrus et eller andet - minder mig om Cirrus Minor fra Floyd, hvilket er et af mine yndlingsnumre. Solopgangsmusik. Anyways det må være bestemt på forhånd...bestemt.


DAC'en i en X1 er en PCM1793 fra Texas Instruments.
Det kan være en fordel at lære mange af disse chips, hvis man ønsker at prøve dem i andre implementeringer, eller hvis man som jeg, jagter en masse kina grej ruller1


Chip til René. Chip til John. Der synes at være chips til alle.
Tak for irrettesættelsen dog. Jeg mener det. Ellers lærer jeg det aldrig. Men det er lidt som at prøve at lagre information om Albanien. Jeg har meget få personlige referencer jeg kan trække på.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!

Indlægaf kvik » 4. maj 2018, 21:13

Mortenhoe skrev:
kvik skrev:Når jeg sammenlignede optisk fra MacBook Pro med coax fra M2Tech Hiface 2 begge ind i Tento PortaDAC, så foretrak jeg coax. Hiface 2 har den tidlige XMOS chip, så jeg forventer den nye chip vil gøre forskellen større i XMOS' favør.


Ja, det var en sammenligning jeg ikke turde begive mig ud i, da jeg aldrig har ejet et Apple produkt. Har bare en generel fornemmelse for at Apple plejer at have relativt godt styr pĂĄ det med lyd og billede.

Du burde næsten investere og skrive en lille sammenligning. Wink wink.

Min Mac er fra 2012, allerede på den tid var der snak om, at den optiske udgang var ganske kapabel, det ændrede dog ingenting for min del. Planen er at lade Allo Digione Player afløse Mac'en, så kommer nok ikke til at købe en ny USB/SPDIF converter.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Coaxial lyd fra computer for under 400 bobs!

Indlægaf Mortenhoe » 4. maj 2018, 21:17

kvik skrev:Planen er at lade Allo Digione Player afløse Mac'en, så kommer nok ikke til at købe en ny USB/SPDIF converter.

Nu bliver det lid OT, men har du fĂĄet investeret i sĂĄdan en, fordi sĂĄ synes jeg den fortjener en trĂĄd ?
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens


Tilbage til Computerlyd og software til det.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster