Lydsignatur til metal?



Lydsignatur til metal?

Indlægaf aparthia » 10. maj 2018, 11:01

Vi har en del metalheads herinde og det fik mig til at tænke på, hvilken lydsignatur i plejer at foretrække til den slags musik og hvilke hovedtelefoner / in-ears i bruger til de genrer?

Personligt har jeg altid haft balancerede in-ears som Etymotic eller q-Jays, men jeg har lige så stille fået lysten til at prøve med andre lydsignaturer.
aparthia

Brugeravatar
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. jul 2011, 16:04

Re: Lydsignatur til metal?

Indlægaf Sweppesfetterlein » 10. maj 2018, 12:05

Hej

Har været lidt i en eksperimenterende/syret metal fase her på det sidste, og jeg må indrømme at jeg ikke er i stand til at vælge hvilken signatur jeg synes bedst om...men jeg skifter også ret ofte imellem...hvad efterhånden? DT770 pro, hfi-15g, hd700, he500, he350, kns8400, AF1120 og mine nyindkøbte kirsebær ath-ew9. De rangerer lidt forskelligt signaturmæssigt, men jeg har dog skillet mig af med mine mere v-formede kander...lidt fjollet faktisk da jeg virkelig savner min hfi-2400! Metal på den var supersvedigt theking
Jeg er nu ret sikker på at min entusiasme over den også har noget at gøre med, at det er en Ultrasone, og deres s-logic halløj virker virkelig godt på mine ører (jeg har lært min hjerne at forstå, at instrumenter ikke altid er placeret hvor de plejer...hvilket var virkelig bizart med hfi-2400...indtil min hjerne gav slip), for med alt for voldsom en v-signatur kan det godt virke unaturligt at få serveret vokaler så langt tilbage på scenen, totalt omringet af bas, bækkener og guitar.
Bedste rock og metalbøf jeg havde lyttet på indtil jeg fik min hd700 og he500 var sr325i. Lille skub i bunden og drøn på de øvre luftlag. Præsentationen bliver aggressiv ja...men bimmelim hvor lyder det sprødt musik15
Solgte faktisk kun Gradoen pga skodkomfort.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lydsignatur til metal?

Indlægaf Claus-DK » 10. maj 2018, 18:27

Der skal være så meget bas at øjnene flimrer og så meget diskant at trommehinderne sprænges..

Inears er det eneste der kan levere bassen.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lydsignatur til metal?

Indlægaf Mortenhoe » 10. maj 2018, 21:55

Jeg har dælme tygget mig igennem meget, gennem årene. U-shaped render imo altid med medaljen, især til melo-død og thrash.

Jeg har aldrig hørt noget, der kunne slå Fostex TH-600 til fee' døø'

Hifiman HE-400 gør det også ret fedt, men de er dog temmelig farvede i lyden. Men jeg synes personligt det klæder musikken.

Det er sjovt nok også de 2 par hovedtelefoner jeg aldrig har solgt igen. Jeg har været igennem en del Grado, fordi de er gode til rock - Men ikke til mædl. Beyer hussignaturen er imho heller ikke til mædl. Sennheiser HD650 f.eks. er simpelthen for sløve. Alle de Ultrasone jeg har hørt, har haft nogle væmmelige spikes i de høje frekvenser, når man lytter til metal.

Jeg har ofte lænet mig op af denne. Det er selvfølgeligt objektivt.
https://www.head-fi.org/threads/headpho ... on.715478/
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Lydsignatur til metal?

Indlægaf aparthia » 14. maj 2018, 16:54

Er der nogle bestemte in-ears I bruger? Jeg kunne godt være på udkig efter nogle, særligt med en V-signatur, fordi dem jeg har er rimeligt neutrale (q-Jays og Earsonics SM3v2).
aparthia

Brugeravatar
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. jul 2011, 16:04

Re: Lydsignatur til metal?

Indlægaf Sweppesfetterlein » 14. maj 2018, 17:59

Altså jeg bruger Audioflys flagskib af1120 med stor fornøjelse til stort set alle genrer. De spiller bare sindssygt godt efter mine ører....men sidst der var nogen herinde fra der købte dem blev de vist solgt relativt hurtigt efterfølgende, så tag min anbefaling med et gran salt. Mener dog det måske ku have været noget med signaturen aka en kende for meget Ivan Basso.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lydsignatur til metal?

Indlægaf Victor Halgaard » 15. maj 2018, 21:40

Det afhænger i stor grad af hvad der menes med metal - de her dage er det mest populære metal, noget som er så langt fra det "originale" at jeg ikke engang vil mene det burde være samme genre (skuler olmt imod ratings på Metalstorm)... Men det er en kamp til en anden tid!

Absolut precision og kontrol er frem for alt, da metal er en af de mest komplicerede genrer, hvis ikke reelt den absolut mest komplicerede genre at skulle reproducere, pga. den høje hastighed, kompleksitet og forvrængning...
Som resultat er jeg tilbagevendende til den originale HD800 efter precisionen, men er efterhĂĄnden endt ved IE800 som har mange af de samme plusser, men med en fyldig bas samtidig...

TH600 er klart en af de bedste ogsĂĄ... Hvis bare 900 ikke have en sĂĄ morderisk diskant...
The Headphone Viking - Courtesy of the sixth circle of Hell... | Mine Kabler kan ses her: http://huginmunincables.blogspot.dk/

Astell&Kern AK240 > Questyle CMA800r / ALO Rx Mk3b > Sennheiser HD800 / Beyerdynamic T1 / IE800 / Beyer DT1350 / Heir 4.A / Fostex TH600 / Pioneer SE-L40 / Koss KDE-250 /
Victor Halgaard

Brugeravatar
 
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 17. sep 2011, 15:28
Geografisk sted: AsgĂĄrd

Re: Lydsignatur til metal?

Indlægaf Peter Jensen » 15. maj 2018, 21:54

Jeg er langt hen af vejen enig med Victor, men mener at man skal passe på med alt for meget V form hvis man sætter pris på vokalen i "new wave" metal som jeg f.eks. gør. Vokalen betyder utroligt meget for mig når jeg høre Maiden eller Priest, men knap så meget når jeg høre new metal, noget med growl osv. I den sammenhæng er jeg super glad for min gamle LCD-3 pre-fazor som stadig er hurtig, lækker og skarp, men som godt kan håndtere ældre indspildninger uden at det gør alt for ondt i ørene. Den sylter heller ikke mellemtonen helt, efter min bedste overbevisning. Den er nok bedst til heavy rock og new wave stil metal - vil tro at man kan finde noget endnu bedre hvis det skal være de super tekniske genre og bands.

Min holdning til dine in-ears er at du nok ville blive glad for noget der har lidt mere bas og giver et større tryk. Skal det være in-ears ville jeg gå efter noget alla Harmony 8.2 eller Ei.XX fra Custom Art.

Så min konklusion vil være at du skal specificere genren yderligere og derudover tage alt med et kæmpe gran salt, for hvem ved hvordan dine øre fungere og hvilke kvaliteter de rent faktisk har :)
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Lydsignatur til metal?

Indlægaf aparthia » 17. maj 2018, 17:47

Peter Jensen skrev:Min holdning til dine in-ears er at du nok ville blive glad for noget der har lidt mere bas og giver et større tryk. Skal det være in-ears ville jeg gå efter noget alla Harmony 8.2 eller Ei.XX fra Custom Art.


Jeg har et sæt Spiral Ear SE3 der ikke rigtigt passer mig mere og det ville være anden gang de skal fittes, hvis de skulle af sted igen. Jeg leder nok mere efter et par universals, men jeg var også ganske positivt stemt overfor Ei.XX da jeg havde dem på besøg sidste år!

Så min konklusion vil være at du skal specificere genren yderligere og derudover tage alt med et kæmpe gran salt, for hvem ved hvordan dine øre fungere og hvilke kvaliteter de rent faktisk har :)


Jeg skifter meget mellem noget ældre metal som Pantera, Slayer og Maiden over til Folke / Power Metal. Kører også en del over i mere hård rock eller endda soft rock, så jeg ved ikke helt om det er så nemt at klassificer :D
aparthia

Brugeravatar
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. jul 2011, 16:04

Re: Lydsignatur til metal?

Indlægaf Walbum4262 » 17. maj 2018, 19:56

Lige som victor er jeg stor stor stor fan af præcision til metal music, det bedse til dato var HE90 med total dac og mjølnir forstærker men så er du også oppe i 120000kr :)

Jeg er absolut overhoved ikke fan af U-shaped hovedtelefoner til metal generelt dog når man høre gammelt trash metal hjælper den forhøjede bas på bunden som musiken ofte mangler.

Jeg har stadig sortimentet fra custom art hvis du skal høre 8.2 og EI.xx. ( skriv til mig på 23323310 ) nHer vil jeg sige at 8.2 er en fantastisk allrounder mens EI.XX er fabtastisk til gammelt trash metal
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Lydsignatur til metal?

Indlægaf Victor Halgaard » 22. maj 2018, 22:31

Vil også sige at typisk er en reel V form mest til a fikse det når en indspildning mangler liv - det som mere ofte forekommer er en mangel på bas, specielt i den lave ende af spektret, såvel som dynamik, som resultat af at kompression bliver brugt i stor stil (guderne må vide hvorfor). Så for at precisere: lydsignaturen vil oftest ideelt være flad, med bas hævet en sjat. Der ud over er det vigtigt med slagkraft/precision af impuls respons, hvilket er hvor mange falder, navnligt en stor del af Audeze, og i en mere ekstrem grad Ether C og Oppo.
The Headphone Viking - Courtesy of the sixth circle of Hell... | Mine Kabler kan ses her: http://huginmunincables.blogspot.dk/

Astell&Kern AK240 > Questyle CMA800r / ALO Rx Mk3b > Sennheiser HD800 / Beyerdynamic T1 / IE800 / Beyer DT1350 / Heir 4.A / Fostex TH600 / Pioneer SE-L40 / Koss KDE-250 /
Victor Halgaard

Brugeravatar
 
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 17. sep 2011, 15:28
Geografisk sted: AsgĂĄrd

Re: Lydsignatur til metal?

Indlægaf Mortenhoe » 23. maj 2018, 23:30

Da jeg hørte Arch Enemy på Victor's TH-600 i Esbjerg, var jeg i hvert fald ikke i tvivl. TH-600 er mædl kings, og de er V-shaped, og hælder mod U, med de mids. Jeg bruger også EMXs-500 earbuds til dagligt, når jeg er på farten. De koster 12$ på Ali. De er jævnt meget u-shaped, og så spiller de simpelthen ALT metal jeg smider efter dem. De burde koste 100$, men det gør det altså ikke.

Hørte forresten også Victor's HD800, som var ret fede til metal. Dog fandt jeg dem en smule for præcise til larmende guitar forstærkere og dårlige indspiler, som man nok desværre må indrømme at meget metal er :-D
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Lydsignatur til metal?

Indlægaf Peter Jensen » 24. maj 2018, 16:54

Trækker lidt i land igen. Har fået mig en TH-900 og den spiller altså det meste metal rigtigt godt, så måske er den god nok med V signaturen. Syntes ikke jeg mangler styrke på vokalen så ofte, måske pga den tit ligger i øvre mellemtone og th900 mest trækker lavere mellemtone tilbage. Når jeg får lidt tid vil jeg gerne sammenligne mere A/B med signaturen fra min LCD-3


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Lydsignatur til metal?

Indlægaf Morell » 4. jun 2018, 15:31

Må sige at mine Philips X2 er geniale til alt metal!! Varm omfavnende bund med masser af punch og skøn luft i toppen...
:geek: Chord Mojo - Philips X2 - Shure SE846 - Beyerdynamic T50p :geek:
Morell

 
Indlæg: 68
Tilmeldt: 11. mar 2016, 18:30
Geografisk sted: Struer

Re: Lydsignatur til metal?

Indlægaf Krellef » 6. aug 2018, 16:12

Jeg har lige byttet mig til et par Beyerdynamic T90, som ifølge mine ører er sublime til metal. Der er SÅ meget punch i dem, og de er virkeligt detaljerede og har afsløret detaljer, jeg ikke før har hørt - jeg er fan! rullw3
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Lydsignatur til metal?

Indlægaf Sweppesfetterlein » 6. aug 2018, 19:19

Hephey tillykke med den nye bøf Kristian. Mener faktisk at jeg anbefalede dem til dig på et tidspunkt musik11
For mig til at glæde mig endnu mere til min nye dt990 rulle2 selvom jeg synes at huske t90 en kende eller to mere lys i betrækket. Nu ledte du jo også specifikt efter en lys kande og det må man sige at du har fået thumbs
Jeg kunne nu ogsĂĄ godt lide den ;-)
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lydsignatur til metal?

Indlægaf Krellef » 6. aug 2018, 19:22

Ja, det gjorde du vist - og tak for det...jeg er cirka lige sĂĄ imponeret over T90 som jeg var over HE-400, og DET siger ikke sĂĄ lidt ;-)
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Lydsignatur til metal?

Indlægaf Sweppesfetterlein » 6. aug 2018, 19:31

Jeg sender dig et girokort med mit gebyr thumbs
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Lydsignatur til metal?

Indlægaf Krellef » 11. aug 2018, 13:46

Grado SR225e med et ganske simpelt "mod" er heller ikke dumt. Man tager ganske enkelt og køber sig en flok skumklude (til babyer, I ved), klipper 2 stykker ud, der passer foran driverne, og monterer dem under "puderne" (eller hvad Grado nu kalder dem), og BUM: Toppen af diskanten er væk, og man kan nu nyde sit metal - selv tak rulle2
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Lydsignatur til metal?

Indlægaf Sweppesfetterlein » 11. aug 2018, 13:53

Jeg tror jeg på et eller andet tidspunkt bliver nød til at investere i en Grado igen. Tænker en sr60e må være fint til eksperimentet - specielt siden den også er den letteste af Gradoerne (måske bortset fra iGrado) kunne det måske ende med noget der tilnærmelsesvis føles komfortabelt.....jeg kunne selvfølgelig også bare prøve at montere disse sofapuder på:

https://www.google.dk/amp/s/m.aliexpres ... 73589.html
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Næste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster

cron