Allo Digione Player



Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 4. jun 2018, 22:55

Bestilt torsdag, sendt fra Mumbai fredag, ankommer vel sidst i ugen. Tænkt som afløser for MacBook Pro + Audirvana + Hiface2 som kilde til Tento PortaDAC. Vi får se, om jeg bliver tilfreds med lyd og GUI, har bestilt med DietPi + Allo GUI og ikke mindst den grimme/grumme alu-case herunder.

Hvis andre har erfaringer med Digione (Player) er det bare at pøse på her i tråden. Jeg selv er vel først i gang om en uges tid, og vender tilbage med indtryk til den tid.


digione-player.jpg
digione-player.jpg (378.86 KiB) Vist 19489 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 11. jun 2018, 22:21

Så er den ankommet, og jeg er på herrens mark! Aner ikke hvordan jeg får gang i kræet, startvejledningen er ubrugelig og FAQ hos Allo hjælper mig på ingen måde videre (https://dietpi.com/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=2317#p8869).

Jeg har tilkoblet strøm, Coax (DAC) og USB (HDD med musik). Troede jeg blot kunne gå ind på et web interface og lave de nødvendige indstillinger i DietPi ift at enheden skal hente musikken fra HDD. Troede så at jeg blot kunne kontrollere afspilningen via Allo GUI (i safari på iphone). Men sidder fast, finder ikke ud af hovrdan jeg kommer ind på det ene eller andet web interface??

Hjælp!
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf Claus-DK » 12. jun 2018, 16:53

Øv, jeg aner intet om den.
der er en tråd om den her http://nerds.dk/board/viewtopic.php?mode=reply&p=143739 måske de kan hjælpe..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 12. jun 2018, 20:02

Læste om en der fik gang i den på 15 min, så tænkte hvor svært kan det være :!: :?: :roll:

Nå, har oprettet en support-tråd hos Allo, og den gode hr. McM-dk har fået nødråb fra Norge ;-) Forhåbentligt kommer der lyd henad vejen.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf McM_dk » 12. jun 2018, 20:49

kvik skrev:Nå, har oprettet en support-tråd hos Allo, og den gode hr. McM-dk har fået nødråb fra Norge ;-) Forhåbentligt kommer der lyd henad vejen.


Fedt at du tænker på mig..
Jeg prøver at hjælpe dig videre, ellers må du flyve herned :)
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 14. jun 2018, 22:41

Kommer absolut ingen vegne. Dag 3 og stadig ingen lyd. Og nul respons fra Allo Support. Carsten hjælper så godt han kan, krydser fingre for at jeg får lyd på et tidspunkt.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 15. jun 2018, 22:31

Dag 4 og der kom lyd. Fik filer kopieret til den rette mappe. Fandt dog ikke den eksterne HDD (AIFF), så var nødt til at hente fra MacBook (ALAC). At kalde DigiOne Player plug&plag er lidt af en tilsnigelse fra Allos side. At henvise brugere med problemer til en et underforum på ComputerAudiophile, for så stort set ikke at respondere på brugernes spørgsmål, er en underlig måde at drive kundestøtte på.

Selve lyden må jeg komme tilbage til, når jeg får mere styr på afspilningen.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf Claus-DK » 17. jun 2018, 14:54

Man må da håbe den er billig og lyder godt.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 13. jul 2018, 21:56

Nå, tiden går, og der er ikke meget fremgang at spore her i gården. Havde egentlig givet op, og sat enheden til salg heroppe. Min danske konsulent (McM_dk) fik mig så overtalt til at prøve en finte, en såkaldt 'homeplug' (nu ingen frække associationer, tak!). Digione Player er nu koblet til netværket gennem strømnettet via to adaptere (eller hvad de nu hedder). Dermed slap jeg for at trække 15 meter netværkskabel gennem huset og etagerne. Jeg skal jo kun bruge forbindelse til at konttrollere afspilningen, selve filerne skal serveres fra den eksterne harddisk. Her strander det så atter en gang. Allo Support har angivet en fremgangsmåde at mounte harddisken manuelt via div kommandoer. Disse fungerer så bare ikke på min Mac. Min danske konsulent har rådet mig til at skifte distro, siden DietPi tilsyneladende er så tung at danse med. Så, jeg vil kigge nærmere på moOde, og se om jeg vover skindet. Jeg har sagt det før, men der er intet plug&play over Digione Player som den kommer fra Allo!
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 16. jul 2018, 22:38

For at samle op fra grej-tråden.. nu fungerer det (stort set). Hvis DigiOne slukkes eller harddisken fjernes, må sidstnævnte mountes manuelt., når der tændes/tilkobles igen. Her må jeg have mac’en frem og i Terminal-app’en åbne en ssh forbindelse til DietPi, hvorefter mount-kommandoen lægges ind. Meget nørdet, og omstændeligt, men RPi er vel i udgangspunktet ment til at køre permanent og ikke tændes og slukkes ofte. Måske burde jeg have valgt volumio i stedet for DietPi, det er sidstnævnte, der er grunden til manuel mounting. Andre distro’er kan tilsyneladende fint finde ud af at mounte automatisk. Jeg kommer en af dagene til lige at lægge DietPi-fremgangsmåden frem her i tråden, andre kan måske have nytte af det.

Så til fjernkontrol-delen.. DietPi har sin egen MPD-udgave lader det til. Har hentet to iOS-app’er (Rigelian og MPDRemote), og ingen af dem virker med DietPi MPD. Grunden svæver i det uvisse, men Rigelian virker fint med Volumio iflg manden bag, der ellers ikke kunne give råd mhp at få app’en til at fungere. Manden bag MPDRemote har jeg ingenting hørt fra endnu. Heldigvis har DietPi MPD sit eget web interface, og det fungerer fint. Jeg må jo uanset være på netværket med min iPhone for at komme i kontakt med DigiOne, så om det sker via app eller web interface gør mig på nuværende tidspunkt ikke så meget.

Skal lytte lidt til hele opsættet de næste dage, med forskellige inears/hovedtelefoner og med forskellig kendt musik. Derefter er det tilbage til MacBook Pro/Audirvana/Hiface, så jeg derved kan få en fornemmelse af evt forskelle i lyd(kvalitet og præsentation).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf Claus-DK » 22. jul 2018, 17:03

Det er noget af et plug and play projekt.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 22. jul 2018, 23:45

Du kender mig, jeg ender altid ude på vidderne :-)

FD91DDC5-623A-4138-B9B4-C056B37C6CD2.jpeg
FD91DDC5-623A-4138-B9B4-C056B37C6CD2.jpeg (314.07 KiB) Vist 18421 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 26. jul 2018, 21:13

Nå, har fået lyttet lidt. Hm, umiddelbart foretrækker jeg MacBook/Audirvana + Hiface 2. Samtidigt har jeg naivt forsøgt at opdatere DietPi til seneste version. Det gik ikke så godt, nu finder den ikke den eksterne HDD og min musik. Så, jeg har bestilt et micro-sd kort, hvorpå jeg har tænkt mig at lægge moOde. Det kan umuligt fungere lige så dårligt som DietPi. Måske bliver lyden også bedre, i modsat fald er min RPi-udfortskning nok ved vejs ende.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf Claus-DK » 28. jul 2018, 21:15

Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 2. aug 2018, 01:32

Har fået afprøvet moOde, og er også her løbet ind i udfordringer. Album art er en by i Rusland, medmindre jeg i alle mine AIFF-mapper lægger en egen cover.jpg, eller det er i hvert fald min foreløbige forståelse. Tilsvarende gælder formodentlig for Volumio, som jeg også har afprøvet her til aften. De iOS-apper jeg hidtil har afprøvet viser af samme årsag heller ikke album art, ingen af dem er forøvrigt decideret egnet eller fleksible i forhold til mit behov - Jeg er nok blevet visuelt og funktionelt forvænt af æble-økologien. Ellers fungerer både moOde og Volumio via Wifi, jeg kunne mao have sparet 500 kr til homeplug, hvis jeg var startet med Volumio i stedet for DietPi. På den anden side viser sidstnævnte faktisk album art i web-GUI, hvilket de to andre som sagt ikke gør (uden omfattende arbejde). Jeg har mest ‘leget’ med GUI og indstillinger, skal lytte lidt i morgen til moOde og Volumio. Tænker jeg prøver med frisk installation af DietPi derefter, nu hvor jeg kan finde ud af at flashe (eller hvad de nu kalder det). Jeg må tilstå, at projektet er begyndt at hænge mig lidt ud af halsen, det har været alt for meget computer og alt for lidt musik, og dermed stort set som jeg frygtede på forhånd.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 2. aug 2018, 18:06

Al begyndelse er svær, siger min RPi-guru trøstende (tak, Carsten :-) ). Jeg tror egentlig bare, at jeg efter at have brugt computere i næsten 40 år helt har mistet fascinationen. Jeg forventer, at de fungerer til mit behov, og helst uden alt for meget nørderi. Jeg forventer også at få fyldestgørende produktinformation ved købet/anskaffelsen. Det har jo faktisk taget mig næsten to måneder at få enheden i brug, og fortsat støder jeg på begrænsninger og udfordringer. Nå, i dag er det Volumio's tur, og jeg vil lytte til musik, fremfor at fylde mapper med cover.jpg og deslige.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 3. aug 2018, 14:42

Allo.jpg
Allo.jpg (5.4 MiB) Vist 17571 gange

Ikke verdens bedste foto, men dokumenterer da, at enheden faktisk er i min besiddelse :-) Har lagt et par cover.jpg i mapper, og nu får jeg album art vist i både browser og apps, så det er bare at gå i gang med de resterende 650 albums/mapper (suk!).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 7. aug 2018, 10:30

Så er album art på plads, dvs filerne er lagt i mapperne. Venter på et micro-sd til ny dietpi-installation, har p.t. hhv moOde og Volumio på hvert sit.

Jeg er så småt begyndt at evaluere selve lyden. Jeg har forøvrigt koblet min Aqvox psu på den eksterne HDD, nogen hævder dette skulle være en fordel, siden ethernet og usb deler hub.

Jeg har jo været noget tynget af besværet med at få tingene til at fungere. Det har muligvis skabt en lidt negativ forventningsbias ift lyden også. Nu hvor det stort set fungerer, skal jeg prøve at lytte med åbent sind :-)

Mht brugergrænseflader har der også været udfordringer. De tre distro'er har alle eget web UI. Der findes derudover X antal ios app'er til at styre afspilning mm.

Tanken var at bruge iPhone til at styre afspilningen, men også til se på metadata som optagelsens årstal, pladelabel, numrenes længde mm. Dette er oplysninger iTunes og/eller Audirvana har vist, når jeg brukte Macbook Pro.

Her støder jeg igen ind i problemer, for hverken web UI eller app'er viser særlig mange metadata. Desuden oplever jeg også en lidt begrænset fleksibilitet på det visuelle plan.

Moodes web UI fungerer således ikke til album browsing, fordi jeg på min iphone kun får to kolonner (artist og album) i listeform at vælge fra. Album art dukker først op, når jeg går ind på hver enkelt album.

Een app viser kun album art i to kolonner, hvilket giver meget scrolling. En anden justerer tekst størrelse under album art ift længde, hvilket giver meget uensartet tekststørrelse (klassiske albums har ofte lange titler). En tredje viser først album art, når albummet er valgt.

Ud fra ovennævnte kan jeg godt forstå, at nogen vælger f.eks. Roon som brugergrænseflade. 750 kr/år er dog en vis slat penge, når man allerede har ønsket brugeroplevelse i iTunes og/eller Audirvana.

Jeg lyttede via moOde i går. Lyden er (var) ikke helt i kassen. Der findes et par opskrifter på at rekonfigurere RPi (underclocking, ram-brug mm), tror jeg må afprøve dette på et tidpunkt. Ellers spiller jo også ting som dagsform og forventningsbias ind, så giver evalueringen mere tid, før jeg drager en endelig konklusion.

I dag står Volumio for tur igen.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf kvik » 9. aug 2018, 12:25

Har nu tweaket RPi/moOde i to omgange, hhv en moderat og en ekstrem udgave. Det jeg håber at opnå er mere mikrodynamik, og dermed at lyden får mere indre liv, at den opleves rigere og mere indsigtsfuld. Jeg har vist ikke nævnt det hidtil, men Digione indgår i kæden PortaDAC > Trissturis > Nail 2. Med MacBook Pro/Audirvana + Hiface 2 som kilde har netop denne kæde en dejlig rig og levende klang. Derfor er det naturligt for mig at bruge dette som målestok for RPi/Digiones formåen. Det skal være sådan, at man får lyst til at lytte til mere musik, ikke mindre. Det er al grejs eneste berettigelse ultimativt. Så har man gode lyttedage og dårlige, men overordnet bør baren lægges så højt at ovennævnte opnåes. Det er ikke et spørgsmål om dyrt eller billigt, men om kvalitet, synergi og præferencer. RPi er jo et mangehovedet lille bæst :-) Derfor giver det for mig god mening at prøve at tilpasse den til det konkrete brugerscenarie. I mit tilfælde skal den kun bruges som streamer/server for musikkken på den eksterne USB harddisk. Det ekstreme tweak jeg har anvendt er dette, det moderate dette (i afsnittet med konklusioner). Måske ender jeg med en kombination af de to, men lytter og ser, hvad jeg foretrækker,
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Allo Digione Player

Indlægaf Claus-DK » 9. aug 2018, 14:45

Du er så sej, jeg havde smidt den i blenderen for længe siden..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Næste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron