Den store AKG-tråd



Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf kvik » 18. maj 2018, 21:45

K500 nu med læder, så må vi se (høre), om det er en fordel eller ikke. Umiddelbart mangler lidt 'bid' (og luft) ift stock, men giver det nogle dage, og prøver K400 bagefter.

27CA1CF4-E248-4F7E-887B-DB375434C1A1.jpeg
27CA1CF4-E248-4F7E-887B-DB375434C1A1.jpeg (851.49 KiB) Vist 16064 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf CHIbsen » 15. aug 2018, 13:55

kvik skrev:K500 nu med læder, så må vi se (høre), om det er en fordel eller ikke. Umiddelbart mangler lidt 'bid' (og luft) ift stock, men giver det nogle dage, og prøver K400 bagefter.

27CA1CF4-E248-4F7E-887B-DB375434C1A1.jpeg
Hej,
Hvordan gik det med læder puderne?
Jeg sad og lyttede i går og ender nok med at gå væk fra dem. Synes de giver lyden en forkert drejning. I går indså jeg, at de nok er skyld i at mine K500 var endt inde bagerst på hylden. Så der er jeg tilbage til original puderne.
Samme model men med hullerne i, fungere bedre for mig. De sidder nu på K401 (efter at have siddet på K601 hvor de ikke rigtig fungere).

Tapatalk
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf kvik » 15. aug 2018, 15:31

Førsteindtrykket ændrede sig ikke, og de endte derfor som hos dig med at ligge ubenyttet. Har sat de originale puder på igen, og gider ikke engang prøve de andre på K400, siden den egentlig er ok som den er. Måske bestiller jeg de perforerede puder en dag, for at få stillet nysgerrigheden :-)

I forhold til mine AKG'er er det lidt problematisk, at Trissturis er eneste forstærker i folden nu. Det (forstærker)modul jeg foretrækker lydmæssigt har ikke så mange kræfter, det andet med kræfterne har en lidt skarp tone, hvilket ikke klæder K400/500.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf CHIbsen » 16. aug 2018, 20:05

kvik skrev:I forhold til mine AKG'er er det lidt problematisk, at Trissturis er eneste forstærker i folden nu. Det (forstærker)modul jeg foretrækker lydmæssigt har ikke så mange kræfter, det andet med kræfterne har en lidt skarp tone, hvilket ikke klæder K400/500.


Der ligegodt lidt langt mellem pladerne, hvor en skarp tone kombineret med K400/500 er ønskværdigt... :-)
Jeg vil prøve de perforerede på mine K500, så kan du få en melding om det er noget, der kan give mening.
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf kvik » 19. aug 2018, 00:18

Tre interessante eksemplarer på ebay: K140, K240 Sextett og K340. De sidste to ser ud til at være i rigtig god stand
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf CHIbsen » 19. aug 2018, 13:23

De perforerede puder kan godt bruges på K500.
Men jeg kun testet det med Jazz, da det er det jeg bruger min K500 til. Nicolai Gromin trio og Tomas Franck Quartet.
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf CHIbsen » 19. aug 2018, 13:33

kvik skrev:Tre interessante eksemplarer på ebay: K140, K240 Sextett og K340. De sidste to ser ud til at være i rigtig god stand


Jeg har handlet med masama0 et par gange, og det har været en fornøjelse.
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf CHIbsen » 3. sep 2018, 18:36

Jeg har fundet ud af at læderpuderne fungere rigtig godt på mine K601. Med 2 skumringe i hver side. Nu har de siddet der et par uger og tænker at det skal de da blive ved med.
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf CHIbsen » 4. sep 2018, 19:59

Denne hoved-fi's treenighed fungerer ualmindeligt godt sammen. TDA1541, X-Can og K340. I forhold til de modificerede Philips og Marantz CD afspillere jeg normalt benytter, så får K340 det bedste frem i AVI Dac'en.
Dog er det sådan at CD'erne blive delt op i 2 bunker. Dem der lyder aldeles fremragende på denne kombo, og så dem ryger af hurtigt igen. X-Can har ingen problemer med at trække K340'erne. Jeg har endnu ikke haft volumen over kl 12.
k340mAVI.jpg
k340mAVI.jpg (56.19 KiB) Vist 13935 gange
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf kvik » 4. sep 2018, 20:19

"TDA1541A S1 16 bit – one of the best filipsovskih multibit" 1musik

Glæder mig altid, når nogen finder en vinder-konstellation - før eller siden må jeg få lyttet til K340 :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf CHIbsen » 7. sep 2018, 14:54

kvik skrev:"TDA1541A S1 16 bit – one of the best filipsovskih multibit" 1musik

Glæder mig altid, når nogen finder en vinder-konstellation - før eller siden må jeg få lyttet til K340 :-)


Som du ved så har AVI Dac'en jo opholdt sig på fjernlager i et halvt års tid. Så en herlig oplevelse at kunne trække den frem, og så ramme vinder-konstellationen. Der må være en morale i det, som på en eller måde at foreskriver at man ikke skal skille sig af med godt udstyr thumbs

Til K240DF foretrækker jeg så godt nok X-can og TDA1549. Den lidt lysere lyd fra mine modificerede Philips CD afspillere matcher dem lidt bedre.
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf Kolind » 7. sep 2018, 22:09

CHIbsen skrev:Denne hoved-fi's treenighed fungerer ualmindeligt godt sammen. TDA1541, X-Can og K340. I forhold til de modificerede Philips og Marantz CD afspillere jeg normalt benytter, så får K340 det bedste frem i AVI Dac'en.
Dog er det sådan at CD'erne blive delt op i 2 bunker. Dem der lyder aldeles fremragende på denne kombo, og så dem ryger af hurtigt igen. X-Can har ingen problemer med at trække K340'erne. Jeg har endnu ikke haft volumen over kl 12.
k340mAVI.jpg


Jeg må have hevet mine K340 op af skuffen snart.. De kan altså noget helt særligt.. Dog lidt kræsne ift. forstærkningen
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf CHIbsen » 8. sep 2018, 15:08

Enig K340 kører ikke på 92 blyfri...
Ja de kan godt noget særligt. De fungere faktisk ganske udemærket til mine guitar-nørd plader med Frank Gambale, Steve Morse, Satriani etc.

Tapatalk
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf CHIbsen » 26. dec 2018, 17:43

2x K141

Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf CHIbsen » 3. feb 2019, 11:52

k340.jpg
k340.jpg (134.98 KiB) Vist 12830 gange


Her til morgen er det gået op for mig, at K340'erne er geniale til orkestermusik. Violiner, fløjter og blæser står meget veldefineret og fri fra hinanden til højre og venstre i lydbilledet, så det er en hel fryd. Med de store puder synes jeg faktisk at bassen er tilpas dyb til at pauker også kommer godt med. Så hele lydbilledet bliver homogent.
Musikken var en dansk komponist Rued Langgaard med Vienna Philharmonic -den er jeg så tilgengæld lige knap så sikker på er en sikkert vinder.
Nu er det så Mahler's Symfoni nr. 9 med Royal Stockholm Philharmonic. Vældig fornøjeligt.
Jeg kombinerer dem stadig med TDA1541 CD-afspiller eller DAC. Giver en god synergi i de høje toner.
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf Sweppesfetterlein » 8. maj 2019, 11:57

Kender I det der med at glemme søvnen, fordi man liiiige skal høre en plade mere..og én til...og så liiige den dér med de østerlandske rytmer selvfølgelig...og før man ved af det, så er klokken halv fire om natten, fuglene synger og arbejdet kalder rulle4

Jeg er den nye indehaver af Claus’ gamle K260 og den er overraskende god, scratch that, den er fremragende. Den minder utrolig meget om min gamle yndling K240, men bassen er et nøk bedre og de høje frekvenser skruet op sådan lige omkring 6 k. Sådan rent frekvenskurve-agtig så minder AKGen faktisk utrolig meget om HD800. Den er bare ikke lys. Der er skam liv og fest nok oppe i diskanten med dejligt knitrende intensitet ved bækkener og høje kvindelige vokaler...men modsat Sennheiseren, så bliver det aldrig for meget.

Jeg kører forresten helt old school AKG puder. Jeg fandt et par i skabet. Generelt set har jeg altid haft størst succes med original puder på AKG...lidt a la Sennheisers 6 serie, der også er svære at finde andet end original puder til.

600 ohm og 88 dB? ruller1
Oh yes men den lille Audinst fætter driver dem helt fint...umiddelbart så finder jeg også snart ud af hvordan den lyder udad en Valhalla 2 musik17
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf CHIbsen » 8. maj 2019, 22:05

Fedt at de er faldet i god smag.
Jeg har haft dem fremme et par gange, men fik aldrig rigtigt knækket koden til hvad de gjorde for mig. Jeg kan sagtens høre at de lyder ganske fremragende. Så fedt de har fundet et godt sted. Herligt.
Pachanko Constellation Mini►Violectric DHA V590►Spirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf Sweppesfetterlein » 13. maj 2019, 17:30

Du er sgu en guttermand Claus. Så lige til min overraskelse, at der faktisk lå et par original puder i “gymnastik-nettet” rulle2
Skønt at ha et ekstra par thumbs

Jeg tror godt jeg ved hvad den gør! Den gør mig blød i knæene over min nye Hvalhalla. Der er rum og luft og en dejlig “skjult” v-formet signatur, der lyder forbavsende neutral. Bassen har et lillebitte nøk og så er der faktisk et massivt peak i diskanten, men jeg tror det ligger oppe omkring 10k og der giver det egentlig bare det førnævnte luft og rum. Det er hvad der plejer at ske, når man fifler med EQ og hæver diskanten omkring 10k.
Anyways hvad jeg ender op med er en super let bøf, der spiller stort set alt hvad jeg smider efter den med stor bravur. Den er både intim og storladen...alt efter optagelsen. Den skifter nærmest ham når du skifter genre. ‘Hip hop? Hvorfor ik’ og så hører man hip hop over denne 40 år gamle kande..og det lyder satme svedigt! Lige det ekstra badabing fra Ivan Basso og haps det ruller. Smid Coltrane på bagefter og den forvandler sig til en uovertruffen jazzbøf fra øverste hylde. Sandt at sige, så tror jeg faktisk jeg foretrækker den til JAS! over samtlige andre bøffer i hytten..og der er efterhånden 9 i alt.

Edith: ruller1 kan se at jeg ændrer mening om hvor peaket er i diskanten.
Tænker det er en god ting, da jeg überhaubnicht generes af den.
Tror også jeg er blevet lidt rundforvirret. Mener bestemt jeg også lurede en frekvenskurve på er tidspunkt, der viste et mindre bjerg i diskanten, hvilket virkede underligt da jeg ikke synes den lyder lys på nogen måde. Kan så heller ikke finde den nu...
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf Henrik_sdk » 29. maj 2019, 23:42

Billede

In this episode, InnerFidelity interviews Heinz Renner – one of the original designers of the headphone and long time engineer for both AKG and then Philips
Read more at https://www.innerfidelity.com/content/i ... pIiwrXW.99


https://www.innerfidelity.com/content/innerfidelity-podcast-no11-heinz-renner-akg-and-philips
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Den store AKG-tråd

Indlægaf kvik » 6. jul 2019, 09:06

Har også lyst til at være med på K340-vognen :-) så byder på et par i Tyskland. Er det konsensus, at de behøver andre/bedre puder end originalpuderne? CHIbsen, hvilke puder er det på februar-billedet ovenfor?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

ForegåendeNæste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster

cron